Nyt kerron, kun sain vihdoin lopullisen selvyyden asiaan.

Elikkäs vein puhelimen huoltoon rajun kuumenemisen takia. Tämän kuumumisen johdosta alkoi näytön värikin muuttua kuumimmista kohdista. Viikon odottamisen jälkeen soittivat SCF huollosta, että puhelimessa ei ole enää takuuta jäljellä. Mun pitäsi maksaa heille 293€, jotta saisin uuden samanlaisen tilalle. Siksi uusi, koska näitä ei kuulema korjata. No sanoin etten vitussa maksa. Soitto telefinlandille, josta kerrotaan että apple myöntää vain vuoden takuun tuotteilleen. Sanoivat vain, että voi voi, soita applelle. Oikein antoivat applen asiakaspalvelun numeron. Kuinka ystävällistä. No mä soitinkin applen sijaan kuluttajavirastoon ja sain tietää ettei mun kuulu soitella mihinkään. On olemassa semmoinen kuin laki virhevastuusta.
Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty
kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos
tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun
kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika
määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.
Ja tässä tapauksessa oletettava kestoikä on kaksi vuotta, koska muutkin puhelinvalmistajat myöntävät tuotteilleen kahdelle vuodelle takuun. Ja koska telefinland tekee kahden vuoden kytkysopimuksia puhelimesta, niin hekin näin olettavat. Tämän kerrottuani muuttui operaattorinkin asenne asiaan ja viimein tänään tuli lopullinen päätös, että saan uuden puhelimen tilalle ilman että mulle tulee mitään kuluja. Annoin tänään myös palautetta siitä, että minua yritettiin alkuun kusettaa asian kanssa. Varmasti telefinlandin (soneran) kaltainen firma tietää kaikki asiaan liittyvät lakipykälät. Sain anteeksipyyntöjä ja pahoitteluita. No loppu hyvin kaikki hyvin, mutta jää väkisinkin miettimään moniko kehtaa alkaa vaatimaan oikeuksiaan ja kiltisti maksaa tuon vajaan 300€...