News:

Apache IRC:
 #Apachefoorumi
@ irc.irchighway.net

Main Menu

95E ---> E10

Started by peter, Sat 02.10.2010 12:53:23 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

=Lutris=

Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

cof

98:a olen tankannu ite aina noihin autoihin,eli eipä minua huoleta muu kuin jos se hinta nousee,ja senhän se perkele tekee.

Neponen

"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

nyyyps

Ysikasin ja ysivitosen hintaero on nyttenki jo niin mitätön että se nyt vastais muutenki lähinnä neljännesvuosittaista pensan hinnan nousua.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

paavo

Nyt on autoilu ilmaista, on ST1 yrityskortti hyppysissä  :drag:


Ressukka

Quote from: -teme- on Sun 03.10.2010 09:10:39 (UTC+0300)
Quote from: Ressukka on Sat 02.10.2010 16:38:41 (UTC+0300)
Tankkaan 98:a, ei vaikuta millään lailla meikän elämään :kahvi:

Ei onneks minunkaan, pakko tankata 98, mielellään jopa V-poweria :jees:
98 + oktaaniboosteri ::lsmoke ::lsmoke

=Lutris=

 :think:  Saakohan sitä lyijyä ostaa lisäaineena vaikka Kiinasta
Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

koppis

Pitänee ite ostaa viisumi kun tunnu itätuliaisia saaan enää, joppari on huonossa kunnossa :sorry:
Positiivisuus ei ole perseestä, perse on positiivista.

Baz

Quote from: TuulilasiE10 ei mullista maailmaa

Maanantaina 4.10. tiedotusvälineet kohisivat aivan uudesta asiasta, E10-bensiinistä. Sitä kuulemma voi käyttää vain omalla vastuulla, ja se voi aiheuttaa moottorivaurioita. Totuus on paljon tavanomaisempi.

Biopolttonesteiden osuutta liikenteessä halutaan lisätä. Mitään uusia käänteentekeviä ratkaisuja ei kuitenkaan voida ottaa käyttöön aivan tuosta vain. Niinpä Euroopassa on lähdetty liikkeelle yksinkertaisimmalla tavalla. Muutetaan kaikkien käyttämää polttonestettä siten, että siinä on suurempi bio-osuus. Näin käyttö nousee hetkessä niin paljon, että asialla on jotakin merkitystä. Suomi on tässä kehityksessä jälleen kerran kärkipäässä.

Näin on toimittu aiemminkin. Jo 90-luvulla bensiinin happipitoisuutta nostettiin ryhtymällä lisäämään siihen alkoholiperustaista MTBE-lisäainetta. Sittemmin MTBE:n huonojen ominaisuuksien tultua julkisiksi lisäaineeksi tuli ETBE, alkoholia sekin. Kummallakin aineella on myös oktaanilukua eli bensiinin puristuskestävyyttä parantava vaikutus.

Bensiinin oktaanilukua pidetään yleisesti jonkinlaisena hyvyyden merkkinä. Tavalaan se sitä onkin, sillä bensiinin pitää kestää puristusta niin hyvin, että se syttyy vasta sytytystulpan kipinästä, ei yhtään aiemmin. Jos bensiinin oktaaniluku on liian matala, seos syttyy jo kesken puristusvaiheen, kun mäntä on vasta nousemassa ylös ja puristamassa seosta kokoon.

Tämä liian aikainen syttyminen rasittaa moottoria, koska se potkii mäntää takaisinpäin. Ennenaikainen syttyminen tuottaa palotilaan liian korkean paineen, ja tämä johtaa ylikuumenemiseen. Seurauksena voi olla mäntien kiinnileikkautuminen tai osittainen sulaminen. Tätä ilmiötä kutsutaan nakutukseksi, koska sen yhteydessä syntyy terävä kaliseva ääni.

Korkeammalla oktaaniluvulla saavutettava ainoa etu on nakutusilmiön välttäminen. Korkeampioktaanisen bensiinin käytöllä ei saavuteta yhtään suurempaa tehoa kuin oktaaniluvun ollessa riittävä.

Se, että joskus näin kuitenkin käytännössä tapahtuu, johtuu siitä, että nykyaikaisissa moottoreissa toimintaa ohjataan nakutustunnistimien avulla. Jos nämä tunnistimet havaitsevat nakutusta, moottorin tehoa pienennetään, jolloin nakutus saadaan loppumaan. Varsinkin ahdetuissa moottoreissa ero voi olla tuntuva, sillä yleensä nakutuksen havaitseminen johtaa ahtopaineen laskemiseen. Jos nakutuksen alkamisraja saadaan nousemaan ylemmäksi, tehoakin tulee enemmän.


Etanoli hyvää moottorille

Etanoli toimii yksinäänkin kipinäsytytysmoottorin polttoaineena. Ongelmana vain on moottorin käynnistäminen kylmissä olosuhteissa, sillä etanolin leimahduspiste on +13 °C, kun se bensiinillä on -43 °C. Etanoli on kuitenkin erittäin hyvä bensiinin seosaine, sillä sen oktaaniluku on korkea, jopa liki 130. Sen käyttö vähentää muiden oktaaniluvun nostamiskeinojen tarvetta.

Etanolia on käytetty polttonesteenä sellaisenaan mm. Brasiliassa, jossa lämmin ilmasto mahdollistaa moottorin käynnistämisen. Siellä sitä käytettiin ulkomaanvaluutan säästämiseksi.

Maailmalla on yleistynyt etanoliseos E85, joka sisältää etanolia 85 %. Loppu 15 % sisältää bensiinin ainesosia, ja tämä auttaa käynnistämään moottorin kylmissäkin olosuhteissa. Kuitenkin valtaosa polttoaineesta on uudistuvista luonnonvarosita tuotettua etanolia.

Etanolin käyttö polttoaineena on perusteltua nimenomaan siksi, että kyseessä on uusiutuvista raaka-aineista tuotettu energia. Maaöljyhän on peräisin vuosituhansien kuluessa maahan kätkeytyneistä kasvien ja eläinten osista, ja sen kuten muidenkin fossiilisten polttoaineiden polttaminen nostaa maapallon ilmakehän hiilidioksidimäärää.

Etanoli ei kuitenkaan ole yhtä tehokasta polttoainetta kuin bensiini. Yksi kilogramma etanolia tuottaa energiaa 26,8 megajoulea, kun kilogrammasta bensiiniä saadaan 42,6 megajoulea (MJ). Saman tehon saamiseksi etanolia pitää polttaa enemmän.

85 % etanolia sisältävää E85-polttonestettä käyttämään tarkoitettujen ns. flexifuel-autojen moottorinohjausjärjestelmä on mukautettu tähän tilanteeseen. Se tunnistaa pakokaasujen perusteella, miten paljon polttonestettä tarvitaan ja säätää määrää tarpeen mukaan. Polttonestesuuttimet on mitoitettu suuremmiksi, jotta niiden kapasiteetti riittää.

Etanolia on jo nyt tavallisessakin bensiinissä. Laatustandardi EN 228 sallii nykyisin bensiinissä enintään 5 % etanolia. Tämä määräkin vähentää bensiinistä saatavaa energiamäärää, teoriassa vähennys on 1,85 %.

Ensi vuoden alussa standardin sallima etanolin määrä on nousemassa 10 prosenttiin. Tästä on peräisin uuden bensiinin nimitys E10, virallisesti 95 E10. Uuden bensiinin energiasisältö on 3,7 % pienempi kuin sataprosenttisen bensiinin. Nykylaatuun verrattuna vähennys on n. 1,9 %. Periaatteessa kulutus siis nousee vajaat kaksi prosenttia nykyisestä.


Etanoli ei riko moottoria

Kaikkein hurjimpia uusimman uutisoinnin viestejä on ollut, että uusi 10 % etanolia sisältävä bensiini saattaisi rikkoa moottoreita. Tämä on silkkaa pötypuhetta.

Etanolin käyttöön liittyvät mahdolliset ongelmat ovat pelkästään kemiallis-fysikaalisia. Bensiini on tehokas liuotin, samoin etanoli. Mahdollisia ongelmia voi aiheutua siitä, että polttonestejärjestelmissä käytetyt materiaalit eivät kestäkään etanolin liuottavaa vaikutusta.

Ongelmat saattaisivat ilmetä lähinnä letkujen ja järjestelmän tiivisteiden vuotamisena. Osa autoissa käytetyistä materiaaleista tiedetään sellaisiksi, että ne eivät kestä pitkäaikaista altistumista etanolille. Niinpä muutamista automalleista on ilmoitettu, että niissä ei voida käyttää E10-bensiiniä.

Useimmissa tapauksissa valmistajat eivät ole tehneet aiheesta kokeita, joten ne eivät voi antaa suostumusta enemmän etanolia sisältävän bensiinin käytölle. Se ei välttämättä aiheuta ongelmia, mutta mitään varmuutta ei ole, etteikö niitä saattaisi ilmaantuakin.


E10 useimpiin autoihin

Koska käyttökokemuksia E10:stä ei vielä ole, maahantuojat eivät ole juurikaan täydentäneet kesällä antamiaan ohjeita E10:n sopivuudesta tai sopimattomuudesta. Erityisellä asiaa käsittelevällä nettisivulla on lueteltu ne automallit, joihin E10:n soveltuvuutta ei ole varmennettu.

Käytännössä uusi bensiinilaatu tulee soveltumaan useimpiin autoihin. Asia kannattaa kuitenkin tarkistaa joko nettisivuilta tai merkkikorjaamolta. Siinäkään tapauksessa, että uusi bensiini ei sopisi käytettäväksi, satunnainen tankkaaminen ei saa vahinkoa aikaan.

Koska öljy-yhtiöt eivät halua rakentaa ylimääräistä jakeluverkostoa, Suomessa siirtyminen E10-laatuun toteutetaan aivan kuten lyijyttömään bensiiniin siirtyminen reilut 20 vuotta sitten. Peruslaatu, josta nyt käytetään nimitystä 95E, korvataan uudella 95 E10:llä. Korkeaoktaaninen eli 98-oktaaninen 98E säilyy ennallaan, se sisältää jatkossakin vain 5 % etanolia.

Niissä autoissa, joihin E10 ei todellakaan sovi, joudutaan ensi vuonna käyttämään 98E:tä. Tästä aiheutuu muutaman sentin suuruinen lisäkustannus litraa kohti. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, onhan liikenteessä vielä vanhoja ei-katalysaattorikauden autoja, joissa korkean puristussuhteen takia on niin ikään käytettävä ysikasia.

Ei näidenkään autojen käyttökelpoisuus mihinkään kadonnut, eikä asialla parikymmentä vuotta sitten ollut mitään vaikutusta autojen jälleenmyntiarvoon. Nyt siitäkin on kannettu kovasti huolta kaiken muun turhan tohinan ohella.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

=Juku=

jos ne muutamat pennoset tahtoo säästää, on puolet E10 ja puolet 98 alkoholiprosentiltaan "vain" 7,5, jolloin se letkunliuottelu on hieman vähäisempää. :think:

Me first (rules of traffic)

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview