News:

Apachefoorumi.net
Raikasta ja ravitsevaa sielunruokaa.

Main Menu

95E ---> E10

Started by peter, Sat 02.10.2010 12:53:23 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nyyyps

Vanha veeperi tosiaan holvas etanolilitkua suunnattomasti nopeampaa ku normipensaa, mutta pysyipä kone kyllä hyvin lämpösenäki. :jepso:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Kastori

laskinpa että tuo kahden prosentin kulutuksen nousu tarkoittaa minulla hyppäystä 7,9 litrasta 8,058 litraan sataselle.. :shock:

Örtzi

Kyl siit kaffekermat saa, sano piika ku sonnia lypsi.


=Lutris=

 :think: Etanolibensa on osa jotain suurta ekohörhöilykusetusta  :parku:
Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

nyyyps

Kukaan ei vissiin ole muistanu medialle kertoa, että se e85 olis tulossa kans, se jonka valtiontuki ruottissa loppui justiinsa?
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.



nyyyps

Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Lexa

"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

=Lutris=

Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

Baz

Quote from: TaloussanomatSuomi säntää E10-bensaan, muut odottavat

Suomi haluaa jälleen olla mallioppilas ja lähtee E10-bensiiniuudistukseen nopeammin kuin useimmat muut EU-maat, ja ihan omasta halustaan. Muun muassa Ruotsi aikoo odottaa ainakin ensi vuoden yli, miten uutuusbensalle käy yleiskäytössä. Moni maa ei ole tehnyt vielä mitään suunnitelmia. Öljyala toivoo, että E10-edelläkävijyys on Suomelle hyvää mainosta.

Ensi vuonna Suomessa myyntiin tuleva etanolisekoitteinen E10-bensiini korvaa huoltamoilta vanhan 95E-laadun.

Suomi on uudistuksessa Euroopan kärkijoukkoa: kymmenkunta prosenttia bioetanolia sisältävää E10-bensiiniä on tällä hetkellä myynnissä muista EU-maista vain Ranskassa.

– On totta, että moni Euroopan maa on ilmoittanut suunnittelevansa E10-bensiiniin siirtymistä vasta vuonna 2012. Esimerkiksi Ruotsissa aiotaan seurata tarkasti meidän kokemuksiamme tästä uudistuksesta, kertoo Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Ruotsin lisäksi muun muassa Saksa, Britannia, Italia, Tšekki ja Puola suunnittelevat siirtymistä ja vanhoista bensalaaduista poistumista vasta 2012 tai myöhemmin. Valtaosa maista ei ole tehnyt vielä mitään suunnitelmia – ainakaan julkisesti.

– Käyttäjäkokemuksiahan meillä on muualta hyvinkin paljon. Eniten E10:tä ja etanolipolttoaineita käytetään Yhdysvalloissa, Australiassa sekä Etelä-Amerikan maissa, Vänskä kertoo.

EU ei ole käskenyt Suomea uutuusbensaan

Suomalaisten kiire on täysin oma valintamme. EU ei suoranaisesti ole määrännyt Suomea rukkaamaan täällä myytäviä bensiinilaatuja.

EU lähinnä toivoo, että vuonna 2020 myytävistä liikennepolttoaineista kymmenen prosenttia olisi biopohjaisia.

Suomen hallitus pani kuitenkin paremmaksi ja tavoittelee 20 prosentin osuutta samassa aikataulussa. Siinä nopea siirtyminen E10-laatuun auttaa hieman.

– Toinen vaihtoehto olisi ollut tuoda jakeluun muun muassa Ruotsissa paljon käytettävä E85-polttoaine. Meillä on kuitenkin vielä liian vähän autoja joihin se sopisi, joten sen avulla tavoitteisiin ei mitenkään päästäisi, Vänskä kertoo.

Suomessa teollisuus ja autoala toivovat, että edistyksellisyys bensauudistuksessa tuo meille imagoetuja.

– Sillä voi saada yleisesti mainosarvoa ja goodwilliä, sanoo Vänskä.

Automyyjiä uudistus miellyttää eniten siksi, että etanolibensa sopii varmimmin upouusiin autoihin. Sitä myös kuluu ajaessa hieman enemmän kuin nykyistä 95E-laatua, joten bensanmyyjäkin kiittää.

E10 on vasta alkua uusille ongelmille

Useimmat 2000-luvulla valmistetut henkilöautot kestävät hyvin E10-bensiiniä. Etanoli on vahvasti syövyttävä aine, joten moniin vanhempiin autoihin on varmuuden vuoksi tankattava 98E-bensaa. Ainakin niin kauan kuin sitä on myynnissä.

Seuraava ongelma tuleekin siitä, että pelkkä E10-bensa ei puhdista liikennettä tarpeeksi.

Esimerkiksi VTT on arvioinut, että lähivuosina pitää ottaa käyttöön E15– tai jopa E20–laatuja, jotta liikennepäästöt pysyisivät hallituksen tavoittelemissa rajoissa.

Jos seuraavaksi hallitus patistaa huoltoasemaketjut laajentamaan jakelua E15–20–85–laatuihin, jostain nykyisestä polttoaineesta täytyy tinkiä.

Useimmilla huoltoasemilla on polttoainemittareitaan varten vain kaksi bensiinisäiliötä ja yksi dieselsäiliö. Nykyistä tymäkämmät etanoliseokset eivät niihin sellaisenaan sovi.

– Yli 10 prosenttia etanolia sisältävä polttoaine vaatii syövyttävyyden takia huoltoasemilta uudet säiliöt ja putkistot. Tai sitten jakelua varten täytyy rakentaa kokonaan uusi verkosto, sanoo keskusliiton Helena Vänskä.

Näinhän on tehty nykyisin muun muassa maakaasun jakeluverkolle: kaasuautot joutuvat tankkaamaan kokonaan omilla asemillaan.

Uusien asemien teko ja jakelukustannusten lisääntyminen ei ainakaan laskisi polttoaineiden hintoja.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview