News:

Apachefoorumi.net
Admin tarjoaisi kävijöille kahvit, mutta huomasi ettei serveri tykkää nesteistä.

Main Menu

MM-Ralli -24

Started by Baz, Fri 20.10.2023 07:05:48 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Baz

Rallin MM-sarjan kalenteri kaudella 2024:

RalliPäivämäärä
1Monte-Carlo25-28. tammikuuta
2Ruotsi15-18. helmikuuta
3Kenia28-31. maaliskuuta
4Kroatia18-21. huhtikuuta
5Portugali9-12. toukokuuta
6Sardinia30. toukokuuta - 2. kesäkuuta
7Puola27-30. kesäkuuta
8Latvia18-21. heinäkuuta
9Suomi1-4. elokuuta
10Kreikka5-8. syyskuuta
11Chile26-29. syyskuuta
12Keski-Eurooppa (Tshekki, Itävalta, Saksa)31. lokakuuta - 3. marraskuuta
13Japani21-24. marraskuuta

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVEsapekka Lappi sai jatkosopimuksen – ensi kaudella edessä merkittävä muutos

Esapekka Lappi jatkaa rallin MM-sarjassa Hyundain kuljettajana myös kaudella 2024.

Hyundai tiedotti Lapin jatkosopimuksesta varhain torstaiaamuna.

Tällä kaudella Lappi on ajanut täyden MM-rallikauden Hyundailla, mutta tallin tiedotteen mukaan Lapin uusi sopimus ei kuitenkaan kata kaikkia ensi kauden MM-ralleja, vaan suomalaisen on tarkoitus osallistua vain valikoituihin kilpailuihin.

– Olen todella iloinen ja kiitollinen, että jatkan yhteistyötäni Hyundain kanssa myös kaudella 2024. Tunnen oloni mukavaksi tässä tallissa. Olemme luoneet tämän vuoden aikana fantastisen yhteyden ja olemme näyttäneet, että meidän paketillamme voi menestyä, Lappi toteaa tallin tiedotteessa.

– Minulla on vielä halua kehittyä ja menestyä rallikuljettajana ja haluan voittaa tässä tiimissä. Ensi kausi tulee olemaan erilainen ja mielenkiintoinen monella tapaa, mikä motivoi minua olemaan tiimipelaaja ja menestymään myös yksilötasolla, Lappi jatkaa.

Lapin antaa ensi kaudella taustatukea Hyundain tähtikaksikko Thierry Neuvillelle ja Ott Tänakille. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul korostaa Lapin roolia tiimipelaajana ensi kauden MM-taistossa.

– Hänen roolinaan on tukea Thierrya ja Ottia MM-taistelussa ja keskittyä automme kehittämiseen. Siinä Esapekka on osoittanut olevansa todella hyvä tällä kaudella.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiKalle Rovanperältä raju ratkaisu! Suomalaistähti ei puolusta maailmanmestaruuttaan

Kalle Rovanperä ei taistele rallin maailmanmestaruudesta kaudella 2024.

Toyotan WRC-talli julkisti maanantaina kuljettajakokoonpanonsa kaudelle 2024. Samalla paljastui, että kaksi edellistä mestaruutta vienyt Rovanperä ajaa vain osan ensi kauden MM-ralleista.

Rovanperän uudessa monivuotisessa sopimuksessa on kuitenkin kääntöpuolensa. Ensi vuonna Rovanperä vähentää rallivelvollisuuksiaan, mutta kaudella 2025 hän ajaa jälleen täyden sarjan ja lähtee jahtaamaan mestaruutta Toyotan kuljettajana.

Ensi vuonna Rovanperä jakaa ajovastuuta Toyotan kolmannessa Rally1-autossa Sebastien Ogierin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että Ogier on Toyota GR Yariksen ratissa kauden avaavassa Monte Carlon MM-rallissa, jonka Rovanperä seuraa sivusta. Suomalaistähti taas hypännee puikkoihin Ruotsin MM-osakilpailussa helmikuussa.

Rovanperä ajaa ensi kauden 13 osakilpailusta puolet eli todennäköisesti seitsemän.

Rovanperän ratkaisu tarkoittaa sitä, ettei rallin MM-sarjan pääluokassa ole ensi vuonna yhtäkään täyden kauden ajavaa suomalaiskuljettajaa. Esapekka Lapin jatkosopimus Hyundain kanssa julkistettiin viime viikolla, mutta pieksämäkeläinen on Rovanperän tavoin kilpa-autossa vain noin puolet kaudesta.

Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta ovat Toyotan "täysipäiväiset" kuljettajat ensi kaudella. Evans sijoittui tänä vuonna MM-sarjassa toiseksi ja Katsuta seitsemänneksi.

Paperilla Toyotan täyden kauden kuskit eivät ole yhtä vahvoja kuin Hyundain vastaavat eli Thierry Neuville ja Ott Tänak. Toyotalla luotetaankin paljon siihen, että kolmosautossa olevat Rovanperä ja Ogier pystyvät taistelemaan voitoista kilpailussa kuin kilpailussa ja tuomaan tallille rutkasti pisteitä.

Odotettavissa kuitenkin on, että valmistajien mestaruustaistosta tulee entistä tasaisempi Toyotan ja Hyundain välillä. Tänä vuonna Toyota pyyhki Hyundailla lattiaa, sillä se otti merkkimestaruuden peräti 116 pisteen marginaalilla.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiEsapekka Lapin kisat vähenevät entisestään? Hyundain WRC-talli julkisti kaksi sopimusta

Hyundain WRC-talli julkisti sopimusuutisia keskiviikkona.

Korealaisvalmistaja kertoi, että sekä espanjalaiskonkari Dani Sordo että norjalainen Andreas Mikkelsen nähdään tiimin kolmannessa autossa ensi kaudella. Vuonna 2024 Hyundain leivissä täyden kisaohjelman ajavat vain supertähdet Ott Tänak sekä Theirry Neuville.

Kolmannen auton ajamisesta Hyundai on jo aiemmin vahvistanut, että myös Esapekka Lappi nähdään sen ratissa. Jos kisat menevät jotakuinkin tasan kolmikon välillä, ajaa Lappi ensi vuonna siis arviolta vain 4-5 MM-rallia.

– Olemme erittäin iloisia, että voimme julkistaa viimeiset puuttuvat palaset kokeneeseen ja lahjakkaaseen kokoonpanoomme. EP:n, Danin ja Andreaksen yhdistelmä antaa meille parhaan mahdollisuuden taistella jokaisessa kisassa yhdessä Thierryn ja Ottin kanssa, Hyundain WRC-tallin päällikkö Cyril Abiteboul kertoo.

Sordo on ajanut Hyundailla vuodesta 2014 lähtien. Kaudesta 2018 lähtien espanjalainen on edustanut korealaismerkkiä valikoiduissa ralleissa.

– Dani on tuonut tiimimme huiman paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana sekä pätkillä että tehtaalla. On hienoa, että hän jatkaa kanssamme ensi vuonna, Abiteboul hehkuttaa.

Mikkelsen puolestaan ajoi viimeksi lajin ykköstasolla vuonna 2019. Sen jälkeen mies on voittanut muun muassa kaksi WRC2-luokan mestaruutta sekä Euroopan mestaruuden.

– On mielenkiintoista nähdä Andreas takaisin tallissa. Hän tuo mukanaan menestystä ja paljon kokemusta. Se auttaa meitä sekä WRC:ssä että Rally2-luokan puolella.

Rallin uusi kausi starttaa tammikuussa legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Hyundain kolmatta autoa oletettavasti käskyttää ikonisessa kisassa Sordo. Lappi puolestaan päässee Rally1-auton rattiin helmikuun Ruotsin osakilpailussa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallin MM-sarjan osakilpailuihin tulossa iso muutos

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti keskiviikkona, että rallin MM-sarjan osakilpailuihin tuodaan uusi pistejärjestelmä ensi vuodeksi.

Nykyisen pistejärjestelmän ongelmakohdaksi on osoittautunut kilpailujen päätöspäivä. Rallien ratkaisut on usein nähty lauantai-iltaan mennessä, minkä vuoksi sunnuntain erikoiskokeet ovat menneet köröttelyksi. Pääluokan kuljettajat ovat vain säästelleet renkaitaan Power Stage -erikoiskokeelle, jolla jaetaan pisteitä viidelle nopeimmalle autokunnalle kisan päätteeksi.

Nyt sunnuntaille on kaavailtu uudenlaista pistejärjestelmää. FIA ei vielä paljastanut, kuinka systeemiä muutetaan.

– Valmistajien, kuljettajien ja kartanlukijoiden uusi pistejärjestelmä on hyväksytty. Sen tarkoituksena on lisätä jännitystä ja kilpailua erityisesti sunnuntaina, FIA kertoi tiedotteessaan.

– Maailman moottoriurheiluneuvoston työryhmä vahvistaa myöhemmin päiväkohtaisten pisteiden yksityiskohdat.

FIA ilmoitti tiistaina, että se on perustanut uuden työryhmän pohtimaan rallin MM-sarjan tulevaisuutta. Työryhmää johtavat Robert Reid ja David Richards, jotka ovat vaikuttaneet pitkään ralliautoilun parissa.

Rallin MM-sarjan kilpailuformaattiin on vaadittu muutoksia jo pidempään. Eniten keskustelua on herättänyt juuri se, kuinka sunnuntaipäiviä pitäisi muokata, jotta kilpailu saisi ansaitsemansa huipennuksen antikliimaksin sijaan.

FIA teki päätöksen myös siitä, että vuosina 2025 ja 2026 valmistajien MM-pisteistä kilpailevissa Rally1-autoissa saa käyttää maksimissaan kolme uutta hybridiyksikköä kauden aikana. Nykyisin yksikköjä on käytössä yhdeksän per auto. FIA:n mukaan uudella linjauksella pyritään "laskemaan merkittävästi kuluja".

Jatkossa testierikoiskokeilla pääluokan kuljettajien pitää ajaa vähintään kaksi vetoa. Kolmannella ajokerralla kilpurin kyytiin voidaan ottaa VIP-kyytiläinen tai median edustaja.

Myös Rally2-autojen sääntöihin on tehty pientä viilausta. Tästä eteenpäin Rally2-autokunnat saavat käyttää etuautoryhmiä asvalttikisoissa.

FIA:n maailman moottorineuvosto päätti keskiviikkona myös sen, että eteläkorealainen Hankook toimittaa rallin MM-sarjaan renkaat kausina 2025-27.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

#5






Edit:

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!

Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi myöhään perjantai-iltana uudet pistesäännöt rallin MM-kaudelle 2024.

Pistejärjestelmä muuttuu merkittävästi tästä kaudesta. MM-sarjassa on jaettu jo pitkään pisteitä siten, että kilpailun voittaja palkitaan 25 pisteellä. Pisteitä on myönnetty kymmenelle nopeimmalle kuljettajalle systeemillä 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Lisäksi kilpailun päättävällä Power Stage -erikoiskokeella on ollut jaossa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuljettajalle, minkä myötä maksimipotti yhdestä kisasta on ollut 30 pistettä.

Tulevalla kaudella pisteitä jaetaan hieman monimutkaisemmalla kaavalla. Ensimmäiset pisteet ovat jaossa jo lauantai-iltana, jolloin annetaan pisteet varsinaisesta rallista kymmenelle parhaalle seuraavasti:

    Ensimmäiselle 18 pistettä
    Toiselle 15 pistettä
    Kolmannelle 13 pistettä
    Neljännelle 10 pistettä
    Viidennelle 8 pistettä
    Kuudennelle 6 pistettä
    Seitsemännelle 4 pistettä
    Kahdeksannelle 3 pistettä
    Yhdeksännelle 2 pistettä
    Kymmenennelle 1 piste

Mutta ei siinä vielä kaikki. Sunnuntaina on nimittäin vielä lisää pisteitä ansaittavana. "Super sunnuntain" erikoiskokeiden tulosten perusteella pinnoja myönnetään seitsemälle parhaalle seuraavasti:

    Ensimmäiselle 7 pistettä
    Toiselle 6 pistettä
    Kolmannelle 5 pistettä
    Neljännelle 4 pistettä
    Viidennelle 3 pistettä
    Kuudennelle 2 pistettä
    Seitsemännelle 1 piste

Power Stage -erikoiskokeen säännöt pysyvät entisellään, eli jatkossakin päätöspätkän viisi nopeinta saa lisäpisteitä. Näin ollen yhden kilpailun maksimi pysyy 30 pisteessä.

Eikä tässäkään vielä kaikki. Saadakseen lauantain pisteet autokunnan on selvitettävä sunnuntain erikoiskokeet ja päästävä maaliin, jotta se voi kuitata lauantai-illan tulosten perusteella kuitatut pisteet. Mikäli pisteille yltänyt autokunta keskeyttää sunnuntaina, sen takana olleet kilpailijat nousevat pykälällä ylöspäin niin sanotun varsinaisen kisan tuloslistalla.

Järisyttävän uudistuksen taustalla on se, että viime vuosina MM-rallien sunnuntaipäivät ovat usein menneet köröttelyksi, kun autokunnat ovat säästelleet renkaitaan Power Stage -erikoiskoetta varten. Uudella systeemillä sunnuntain merkitys kasvaa entisestään, kun päätöspäivänä on jaossa yhteensä 12 pistettä Power Stage mukaan lukien.

Sääntöihin tuli samalla toinenkin merkittävä muutos. Jatkossa Rally1-autolla voi kilpailla myös ilman hybridiyksikköä, mutta autoon on asennettava hybridiyksikön painoa vastaava lisäpaino. Tällaisella autolla ei voi ajaa valmistajien MM-pisteistä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiM-Sport Fordin WRC-talli on julkistanut ensi kauden kuljettajansa.

Brittitiimi kertoi perjantaina, että tallin kuljettajakaksikon vuonna 2024 muodostavat ranskalainen Adrien Fourmaux sekä luxemburgilainen Gregoire Munster. Molempien kuskien tähtäimessä on kisata ensi vuonna Puma Rally1 -autolla täysi kausi lajin ykkösluokassa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview