Post reply

The message has the following error or errors that must be corrected before continuing:
Warning - while you were reading 209 new replies have been posted. You may wish to review your post.
Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by jta
 - Wed 03.04.2024 21:58:54 (UTC+0300)
Sen mitä tuossa vanhoja viestejä läpi luin niin ilmeisesti ei ole kuin väliaikainen tilanne sulla tuo. Tai ainakaan toivottavasti ei ole kuin väliaikaista. Työtilanteet kuitenkaan ei kovin hyvältä vaikuta kun täällä Lehtokin on saneerauksessa ja moni muukin vaikeuksissa. Rakennuspuoli sakkaa niin vaikuttaa moneen asiaan. Kohta tosin autokuskeille on töitä kun alkavat sitä hailuodon siltaa tekemään yötäpäivää.

Onhan tuossa hommaa ollu ihan riittävästi. Jos tuolla vielä suihku olis niin voisin vaikka jäädä tuonne asumaan.  :psycho: Pitäis miettiä saisko tuota parvea eristettyä jotenkin järkevästi kun luonnollisesti kaikki pöly sun muut leijailee tuonne ylöskin. Nytkin joka paikka ruostepölyssä.
 
Nyt mitsu työn alla. Vähemmän yllättäin tuollasessa kohta täysi ikäisessä japsissa alkaa oleen hitsihommaa. Toinen helma jo hitsattu ja nyt takapyöränkotelo/kaari menossa. Käydä tuon jälkeen hakemassa  vikalista ja alkaa hitsaan toinen puoli. Tiedossa on jo että kirjaimellisesti menee läpi tuolta puolelta kun olen jo meisselin helmasta painanut läpi.
Posted by paavo
 - Wed 03.04.2024 09:26:28 (UTC+0300)
 :okahvi: no nyt on kunnon meininki

Melkosen savotan olet taas tehnyt, itseä nakertanut kun talli meni ja ulkona ollaan taas.
Posted by jta
 - Tue 02.04.2024 03:05:40 (UTC+0300)
Ja kun tuolla tsätti triidissäkin tuli jo mainittua niin tosiaan lokakuun alusta sain parvellisen talliosakkeen vuokralle niin siellähän on ollu hyvä touhuilla nyt talvis aikana. Ei hirveä ikävä ole ollut tuota lumihangessa otsavalon ja tunkin kanssa tuhraamista.  ::hihsmoke



Samana päivänä kun sain avaimet niin meni nosturi tilaukseen. Elekmalta tilasin ja aattelin että voin sen käydä työn ohessa firman pakulla hakeen vaan olikin tuo tolppa sen verran tuhti että ei sitä olis pois saanut kyydistä kun 400 kiloa painoi. Olisivat kärrynkin lainaan antaneet vaan siinä olisi ollut sama ongelma niin piti ottaa kuljetuksella. Olivat kuitenkin tuolla sen verran fiksuja että antoivat toimituksen samaan rahaan niin ei harmittanut niin paljoa. Työkaveri kävi sitten traktorilla trukkipiikeillä nostamassa tolpan paikoilleen kun saatiin muuten kasattua alkuun tuo. Jotain hyötyä siitä että talossa on isompia vehkeitä eivätkä ole turhan nipoja noiden käytön suhteen.  ::hihsmoke



Ei ole nyt uudempia kuvia tullut otettuakaan kun ollu sen verran riittävästi puuhaa ettei ole oikein ollut tilaa ottaa kuvia.
Posted by jta
 - Tue 02.04.2024 02:33:38 (UTC+0300)
Taas on kerennyt aikaa mennä sitten viimesimmän kirjoituksen. Kun tässä ei ole tuon sputnikin kanssa nyt joutunu mitään isompia tekeen niin piti kesällä hommata terapia autoksi tuollainen pikkuinen 2007 vuosimallin 207 pösö 1.4 koneella.



Luonnollisesti tuon sai suht halvalla kun oli pikkuvikainen eli ohjauksessa "pientä" takertelua ja muuta pientä vikaa. Heti ekana sai korjata oikean puolen takavalon maadoituksen kun oli pinni poikki liittimestä ja samassa rytäkässä huomasin ettei jarruvalotkaan pelaa eli katkasija vaihtoon niin pääsi vähän koeajaankin kunnolla tuota.

Ohjaus tosiaan hieman takerteli eli välillä löi täysin jumiin. Hieman säikäytti yksi aamu kun töihin lähtiessä meinasin t-risteyksen ajaa suoraksi kun ei ratti kääntynytkään. Välillä esim. liikenneympyröissä löi jumiin ja muuta tuollaista mukavaa. Syyksi paljastui todella väljä hammastanko kun oli suojakumi menny rikki ja sinnehhän oli luonnollisesti päässy kaikki oravaa pienemmät sisälle.

Hollanista sain hyvän käytetyn hammastangon tuohon vaan ei ollutkaan ihan niin yksikertainen vaihdettava kuin luulin. Piti purkaa käytännössä puoli etupäätä eli apurunko tukivarsineen jne. Tunkin varassa aika vittumainen tehtävä.



Tuon kun sai vaihdettua niin tuli työkaverilta ostettua nuo kuvassa näkyvät aluvanteetkin tuohon ja laiteltua vakionopeudensäädintä jne. Perushuollot luonnollisesti ja tässä talven aikana kiillottelin nuo umpiot ja jakopää rempat sun muut tehty eli vesipumput kiristimet jne. Termostaattikin vaihtui smalla kun tiputteli nesteitä ja tuon vaihdon myötä alkoi auto lämpiäänkin. Luulin että on muuten vain hidas lämpeneen mutta olikin näemmä vikaa. Myöskin sisusta oli pakko pestä kun haju oli sellainen että piti ensin vetää keuhkot täyteen kun meni autoon ja päästää sitten kun oli perillä määränpäässä.

Ehkä noissa jotain pientä eroa on.


Kuskin penkki oli sellainen etten edes halua tietää mitä tuossa on. Neljä kertaa pesty tuo penkki pesu aineella ja vielä joutui pari kertaa pesemään sen jälkeen kun laitoin takaisin sisälle tuon. Myöskin otsonoinnin joutui kaiken pesun päälle vielä tekemään niin alkaa oleen hajut siedettävät. Vieläkin tuntuu että tuo kuskin penkki tuoksahtaa välillä.


Pakko sanoa että olen positiivisesti yllättyny miten hyvä tuo on ollu ajaa talvella huonossakin kelissä ja pirun pieni ruokanen tuo on ollu. Kesällä parhaimmillaan päässy taajamassa 3,9l/100km lukemiin. Moottoritie ajossakaan satkun vauhdissa vie kuin vähän päälle viiden litran. 80 vauhdeissa alle tuon. Nyt talvella ollu siinä 6,5 litran luokkaa moottoritiellä. Harmi kun tuo ei muuten sovi omaan käyttöön kun aivan liian ahtaat sisätilat. Samara on sisätiloiltaan suurempi. Pösöön hyvä että justiinsa mahtuu renkaat taakse takapenkit kaadettuna niin samarassa näyttää vielä lähes tyhjältä kun samaiset renkaat on kyydissä takapenkit kaadettuna.
Posted by jta
 - Sat 18.02.2023 21:05:12 (UTC+0200)
Onhan tässä oikeastaan oltu koko talvi tekemättä juuri mitään vaikka lista olisi kilometrin mittanen... Into niin lopussa kaikkeen ettei kiinnosta mikään.

Vaihtelun vuoksi käyty vain välillä vaunussa haisemassa. Nytkin ke-pe välin tuolla majailin ja varmaan olisin ollu vielä viime yönkin vaan kaasu pirulainen loppui eilen iltapäivästä enkä jaksanu lähtiä pulloa vaihtaan. Sähkönhinta sellainen etten ala sillä lämmittään kun ei pakko ole.
Toki siellä nyt on jotain pientä nikkarointia tullut tehtyä kun kerta on lämpöihin laitettu mutta nekin ollu enemmän sellasia 15min juttuja. Nyt kun saisi vielä aikaiseksi ottaa edes ne kuvat kamerasta ulos...
Posted by nyyyps
 - Sat 11.02.2023 13:50:29 (UTC+0200)
Mietin että sekoaiskohan jta, jos viikon verran kaikki menisi putkeen, mikään ei olis rikki, mikään ei hajoais ja kaikki juoksevat hommat olis jo hoidettu. Osaisko se vain olla. :think:
Posted by paavo
 - Mon 08.08.2022 11:10:51 (UTC+0300)
 :okahvi: onpas ollut tekemistä
Posted by jta
 - Sun 07.08.2022 21:42:31 (UTC+0300)
Ja kun tuossa aikasemmin sivuttiin tuota lämppäri ongelmaa niin tosiaan talvella laittelin sisätilanlämppärin kun ei tuo auton oma jaksanu edes jäisiä laseja sulattaa auki. Ja onhan se muutenkin aina mukavampi lähteä lämpimällä autolla.  ::hihsmoke



Keväällä piti kuskinpuolen vetonivel vaihtaa kun alkoi jo pelottaan että milloin pettää kun tuossahan alkoi oleen jo parin millin välys. Kummasti loppui se tutina kovemmassa vauhdissa.  :psycho: Nyt ei enää tutise kuin kuski.



Ja kun ei sitä voimaa näissä ikänään ole tarpeeksi niin keväällä vaihdoin myöskin kaasuläppäkotilon missä 10mm isompi kaasuläppä ja samalla vaihtui kaasuläpän asentotunnistinkin magneettiseen. Väännön lisäys ihan persdynollakin mitattaessa oli selkeä. Nyt jaksaa kolmosellakin vetää hyvin ja nykimättä lähes tyhjäkäynniltä asti ja yläkierroksillakin tuntuu tapahtuvan huomattavasti enemmän. Ei tule missään vaiheessa sellaista puutumista niinkuin alkuperäisellä tuli.

Tässä taajama-ajossakin kulutus pudonnut melkein 2 litralla mikä on jo paljon. Tuossa läppärin kanssa heinäkuussa kattelin niin pitkän ajan trimmi polttoaineen syötölle oli jotain +10% eli tuostakin näkee että jotain vaikutusta on ollut. Päästöissä tuo ei kuitenkaan vaikuta mitenkään kun täydet nollat tuli lappuun. Pitäisi käydä jossain välissä ihan testin vuoksi tuota vaunua kiskomassa että miten jaksaa nyt tuon kanssa kulkea.



Kaverikin vaihtoi napakymppiin tuollaisen samanlaisen kaasuläppäkotelon ja hyvin samansuuntaisia kokemuksia tuli sieltäkin. Kulutus pudonnut ja jaksaa vetää pienemmilläkin kierroksilla.
Posted by jta
 - Sun 07.08.2022 20:55:10 (UTC+0300)
Ja kun aloin jo vittuuntuun tuohon kun lämppärin läpi tulee jatkuvasti kaikki oravaa pienemmät roskat niin tänään käytin lämppärinpuhaltimen pois ja imurilla vetelin enimmät roskat pois kennon päältä ja paineilmalla puhaltelin kanavia. Paljon tuli taas koivun ja lehtikuusen roskaa ja aika hyvin tuli loput pois kun laitoin puhaltimen täysille ja kääntelin vipuja eri asentoihin.

Putsauksen jälkiin laittelin ilmansuodatinkankaasta kotikutoisen raitisilmasuodattimen puhaltimen ilmanottoon ja vielä verkon tuohon kaukalon päälle estään isompien roskien pääsyn. Josko tuo nyt taas hetken menis ettei tarvis puhdistella.

Posted by jta
 - Sun 07.08.2022 20:40:22 (UTC+0300)
Kuten arvata saattaa niin olihan siellä puurot ja vellit sekaisin eli nesteet menny öljyn sekaan.



Hyvin näkee missä sylinterissä on vuoto ollut kun suht karstaton on mäntä. Lähti myös aika helposti se loppu karsta pois putsatessa. Ja kun tuo ei ollut kuumana käynyt niin ei ollu myöskään kansi menny kieroksi eli riitti hyvä puhdistus.



Samalla myös tuli vaihdeltua tulpanjohtoa sun muuta huoltoa kun nyt oli nuo sopivasti irti. Termostaattikin vaihtui varmuuden vuoksi.

Ja kun oli nyt nesteet pois koneesta niin samalla vaihdoin sen lämppärinhanankin kun päästeli tipan sillointällöin säätövivun juuresta. On tuo vain tehty vittumaiseksi vaihtaa kun on keskikonsolin takana ahtaassa paikassa ja kun vaatii hyppäämistä välillä auton alla että saa kiinnityspultit auki ja letkut irti ja sisäpuolelta lämppärille menevät letkut ja vaijeri. No onpahan nyt tuokin sitten vaihdettu.

Ja tuossa kun nuo letkut oli irti niin laskin lämppärinkennolta vettä läpi niin melko ruskeaa mönjää tuli. Sai pitkään laskea vettä läpi molempiin suuntiin ennenkuin tuli kirkasta vettä läpi. Olekkaan mun aikana puhaltanu näin kuumaa tämä auto eikä enää tyhjäkäynnillä ala puhaltaan kylmää. Ilmeisesti ei ole neste kiertäny kunnolla kennolla.



Ei tarvinu ainakaan miettiä että mistä kohtaa oli kansipahvi mennyt.



Sopivasti kun sai auton kasaan ja koitti käynnistää niin eihän tuo käyntiin lähteny. Siinä jonkin aikaa tutkittua ja noiduttua joutui luovuttaan kun vettä alkoi sataan ja sitähän tietenkin sitten sateli useamman päivän ettei päässy asiaa tutkiin. Tuossa kun oli hyvää aikaa miettiä että mikähän ois menny vikaan niin tuli mieleen tarkistaa bensaletkut ja sieltähän se vika sitten löytyikin. Oli menny letkut ristiin eli paine olikin paluupuolella. Vaihtoi letkut oikeinpäin niin lähtikin heti käyntiin.

Nyt jälkeenpäin kun alkoi miettiin niin on tuo varmaan jo jonkun aikaa vuotanut kun katosihan tuosta pikkuhiljaa mystisesti jäähdytysnestettä eikä vuotoja kuitenkaan näkynyt. Oli vain nyt viimenen niitti kun kävin karjuttamassa moottoritiellä ennen katsastusta.
Posted by paavo
 - Sun 07.08.2022 15:39:17 (UTC+0300)
Monelaista taas sattunut, meillä nyt ollut taas rauhallista :)
Posted by jta
 - Sun 17.07.2022 22:30:11 (UTC+0300)
Quote from: jta on Tue 19.04.2022 20:35:32 (UTC+0300)Tänään tuli taas primuksen kipinäsytkä haettua postista. Nyt kun kaveri vielä saisi pannun tuotua perille asti niin pääsisi huoltaan ja asenteleen.
Keskiviikkona jopa tuo pannu kulkeutui tänne asti niin päästiin sitäkin värkkään. Tosin tuokin jäi siihen että saatiin se purettua eikä tarvinu hommaa sen pidemmälle enää jatkaa kun todettiin että pohja täysin laho. Polttimen verkotkin helekkasi irtaallaan pannun sisällä. Ulkovaippakin oli jo ruostunut puhki mutta tuo olisi ollut korjattavissa. Joutuu nyt kaveri metästään ehjän pannun että saa vaunun taas lämpiään kaasulla.

Posted by jta
 - Sun 17.07.2022 22:23:33 (UTC+0300)
Tänään piti alkaa selvitteleen että mikä sputnikkiin perjantaina iski kun se valitsi uuden paavin eli pöläytti valkoiset savut. Otin ykkös sylinterin tulpan pois kun tuolta antoi vikakoodin että sytytyskatkoksia niin vihreää nestettähän siellä näkyi olevan ja öljynkin seassa nesteet. Onhan tuo jo vikolla oireillut kun käynnistyksen jälkeen käyny hetken kolmella ja ilmeisesti katsastuksen yhteydessä sitten rikkoi kansipahvin kun oli pukannut nesteitä pihalle. Haistelinkin siinä hallissa että jäähdytinneste haisee. Missään välissä en tosin huomannut että olisi kuumana päässyt käymään. Onneksi osat ei maksa kuin noin satkun ellei joudu kantta oikaseen mutta senpä näkee kunhan tuon purkaa irti.

Ollut liikaa volkkarin seurassa  :psp:




Termostaattia ei mansella ollut niin piti se motonetin kautta tilata mutta sekin vain parikymppiä ja osa noistakin listassa näkyvistä ei ollu välttämättä tarpeellisia mutta siinäpä nuo menee samaan konkurssiin kun kerran aletaan touhuaan.
Posted by jta
 - Tue 19.04.2022 20:35:32 (UTC+0300)
Joo ei ne nuo suorat röörit oikein talvivaunuun sovi. Pakko jotenkin lämmittää se ilma ensin.


Tänään tuli taas primuksen kipinäsytkä haettua postista. Nyt kun kaveri vielä saisi pannun tuotua perille asti niin pääsisi huoltaan ja asenteleen.
Posted by paavo
 - Tue 19.04.2022 20:08:04 (UTC+0300)
Hobbysa kurkkasin sovan alle ja näkyi maa, selkis vedon syy osittain ja Hobby lähti luiskaan.
Talvivaunut on erilaisia.
Vanha Solifer oli työmaavaununa, se oli todella hyvä talvella.

Sitten oli joku pieni vaunu työmaavaununa, se ei pitänyt yhtään lämpöä.