IsoP:n yleinenminkälierakentelutriidi.

Started by IsoP, Wed 23.03.2016 16:54:10 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IsoP

Tulin raportoimaan valtavasta edistymisestä  :psp: Eli mitään näkyvää ei ole tehty, mutta jotain osia on tilailtu ja puskuritkin sain näillä näkymin. Itse autoakin kävin katsomassa ja hiiri oli käynyt mellastamassa siellä  :kerpele: Olis syönyt puolet rekisteriotteesta  :angry2:

Uudet alatukivarret eteen löytyi varastosta, etutolpat ja jotain muuta näkyy löytyvän. Apurungon jos eteen etsis niin vois etuakseli rakennella uusiksi hiljalleen ja vaihdella alle sitten joskus  :jepso:

Tuossa pakoputkea miettiessä tuli mieleen että vaihtoehdot on pitkälti joko orggis tai kutakuinkin vastaava piraattiosa tai sitten tehdä itse. Tällä hetkellä molemmissa putkissa on Simmonsin pöntöt puolessa välissä putkea ja takana iso Marteliuksen pönttö jossa 2 sisäänmenoa ja ulostuloa. Kyllä ne vaimentimet vähän korkeita ääni leikkaa, mutta jäljelle jää hirveä törinä tai mikälie joka kantautuu sisälle todella hyvin ja kuuluu toiselle puolelle kylää :sdfg: Millaisilla vaimentajilla vaparikuutosesta siis saisi sellaiset herrasmiessportinäänet? Ei sitä törinää, mutta ei orggisputken vaimennusta jossa pakoputken päästä kuuluu pelkää pakokaasun virtauksen synnyttämä humina  ::hihsmoke Vaimentaako tälläinen Marteliuksen kaupasta löytyvä keksintö miten tehokkaasti sitä törinää?

http://www.martelius.com/verkkokauppa/fi/Lisavaimennusosa/ekauppa/pU936330/
Make tea not love

PajakkiVasseli.com

Eikös korkeille ja matalille äänille ole oman vaimentajatyyppinsä.Siis millä pystyy pelailee. :serlokkismoke:
Quote from: Hepskukkuu on Sat 12.04.2014 01:22:03 (UTC+0300)
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

KH

Samaten putkikoon vaihteluilla, supistuksilla ja kaikkien sijainneilla ynnä muilla voit muutella noita ääniä. Googlaile :psp:
Quote from: paavo on Mon 10.11.2014 15:54:29 (UTC+0200)
Maailma tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa näiden idioottien ansiosta.

IsoP

Quote from: KH on Mon 04.04.2016 20:07:22 (UTC+0300)
Samaten putkikoon vaihteluilla, supistuksilla ja kaikkien sijainneilla ynnä muilla voit muutella noita ääniä. Googlaile :psp:

Kyllä minä vähän googlailinkin ja ei se ihan selvennyt kun siellä oli a) ihan yhtä hukassa asian kanssa olevia b) jonkin 1200€ Saksalaisen rosteriubervaimentimen suosittelijoita c) tyhjänpäiväistä kinastelua siitä että kenen tapa on oikein ja kenen ei  :psp:

Ilmeisesti nuo läpivirtaavat vaimentimet (vaikka kaikki kai ne läpivirtaa edes jotenkin ellei villat irtoa ja satu tukkimaan  :serlokkismoke: ), kuten Simmonsit on aika paskoja tuota törinää poistamaan ja vaimentavat muutenkin vain korkeimpia ääniä. Ne vaimentimet joissa virtauksen suunta vaihtuu ja on vaikka mitä kammioita toiminevat siihen vaivaan paremmin. Tuohon varmaan Passeli viittasikin  :jepso: Turbomoottoreissa lienee yleensäkin pienempi ongelma kun  ahdin jo jonkin verran ääntä sotkee. Muutenkin luulisin että se on ne nopeat paineen vaihtelut jotka tekee sen törinän ja siinä mielessä ihan se putken koon vaihtelu voisi jo toimia jotenkin siihen  :serlokkismoke: Pitää jotain kyhäillä ja katsoa montaako versiota jaksaa kokeilla  :jepso:

Joskus muinoin muistan kun ajelin senun pois maalauksesta ja pakoputkessa oli pelkät alkukäyrät ja pienet mutkat kuskinpuolelle helman alle paikallaan ja peltorit päässä että oli mukavampi ajaa. Rullailin alamäkeen jalka pois kaasulta ja vierelle tuli joku teini Corolla täynnä porukkaa. Kun olivat ihan vierellä niin oli ihan pakko painaa reippaammin kaasua ja tiukka tuijotus ohittajien suuntaan. Ilmeet oli ihan näkemisen arvoiset  ::hihsmoke
Make tea not love

KH

Ainaki läpivirtaavat simonssit poistaa tuota matalaa resonointia mikä värisee sitte sisällä. En tiiä suuremmin muuten ku itellä on 2" erillisputket ilman H:ta yksillä Simonsin läpivirtaavilla takaylityksen jälkeen. Tyhjiksellä nätit höpinät ja jo pikkusen ku kaasua antaa ni alkaa jytisee, sitte 2,5krpm ylöspäi kovat pärinät :jees:
Quote from: paavo on Mon 10.11.2014 15:54:29 (UTC+0200)
Maailma tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa näiden idioottien ansiosta.


IsoP

Mulla on varmaan ne molemmat pillti 2" ja puolessa välissä niissä ne Simmonsit ja sitten lopussa se 2x2" sisään/ulos tuloilla oleva Martelius. Lopputulos on että korkeat äänet leikkautuu hyvin pois, mutta matalaa kuminaa on häiriöksi asti. Selittäneekö erilainen moottori ja muut erot sitten että meillä on ihan erilainen kokemus noista  :serlokkismoke: Ehkä ne Simmonsit vain on Veekasille sopivampia  :psycho:

Ei tuo sinänsä haittais jos sitä kuminaa esiintyis vaikka 2500rmp yläpuolella, mutta kun se tulee esiin jos maantiellä kun kone kiertää 1800-2000rpm. Varmaan on vanhuus tulossa kun kaipaa sivistyneempiä ääniä  :psycho:
Make tea not love

KH

Vituttais se minuaki. Mulla tulee putket puskurin yli joku 10-15cm, semmoset kottikärrynkahvat. Eri vaimentimilla (red hots) oli ihan vitummoine kumina sisällä just 1700rpm eli maantievauhissa. Noihin voi vaikuttaa toki kone mutta myös se sijainti. Takana toimii varmasti ihan eri lailla ku keskellä autoo. :jees: En tiiä kannattaako koittaa vaihtaa niitä sinne taakse? :think:
Quote from: paavo on Mon 10.11.2014 15:54:29 (UTC+0200)
Maailma tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa näiden idioottien ansiosta.

IsoP

Mulla ei ole kuin ehkä puskurin tasaan putken päät ja niissä pienet mutkat päissä alaviistoon. Varmaan nekin vois kyllä pidemmät olla. Pitää kokeilla noita eri järjestyksessä ja yksi ratkaisu on ostaa pari pönttöä lisää niin luulis tapahtuvan. Ainakin tuolla takaveto-opelfoorumilla joku oli sitä mieltä että läpivirtaavia pitää olla ainakin kolme että alkaa äänet pysymään kurissa. Ja jos ensin kuitenkin tekis jarrusatuloille täyshuollon, hitsailis vähän ja kävis anelemassa  sitä leimaa  :jepso:
Make tea not love

PajakkiVasseli.com

V-koneissa pitää olla kuulemma joku x-putki joka lopettaa semmosen kuminan ja lätinän.Näin kuulin kun pajalla jutskailivat.
Quote from: Hepskukkuu on Sat 12.04.2014 01:22:03 (UTC+0300)
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

IsoP

Quote from: PajakkiVasseli.com on Wed 06.04.2016 21:11:54 (UTC+0300)
V-koneissa pitää olla kuulemma joku x-putki joka lopettaa semmosen kuminan ja lätinän.Näin kuulin kun pajalla jutskailivat.

Jos en väärässä ole niin V8 hyötyy siitä X- tai H-putkesta myös niin että pakokaasut poistuu paremmin. En sitten tiedä onko se enemmän korkeampiviritteisillä koneilla ja miten tarkka sen sijainti vaikkapa on että sen tehohyödyn siitä saa. @KH varmaan kyseisentyyppisen moottorin omistajana tietää parhaiten  :jepso:

Vähän lueskelin tuota auton pakoputkiston ja äänenvaimennuksen teoriaa netin syövereistä ja kyllä pakko sanoa että eipä harrastajalla juuri muuta mahdollisuutta ole kuin kokeilla eri ratkaisuja ja etsiä siten se toimiva. Senatorin pakoputken suunnittelustakin vois varmaan tehdä vaikka väitöskirjan jos ihan tieteellisesti alkais asiaa tutkimaan  :psp: On eri resonanssitaajuuksia ja jotkus esiintyy vain jossain kohtaa putkistossa ja ihan kuten KH taisi jo todeta niin vaimentimien tyypin lisäksi paikalla on hyvinkin iso merkitys. Jopa ihan pieni siirto voi joskus muuttaa äänimailmaa reippaasti. Pitäis olla venyvää pakoputkea että vois testata eri kohtaan sijoitettuja vaimentajia  :psp:

Yksi asia mikä tietysti olis pitänyt jo tajuta ilman mitään opiskelua on että liian iso putki ei ole hyväksi melun hallinnalle. Pitänee ehkä loppupäätä supistaa hieman kun 180hv mölyt mahtuu tulemaan ulos jo yhdestä 2" putkestakin  :jepso: Toisekseen sen minkä olen jo joskus muinoin todennut että pieni vastapaine lisää vääntöä alemmilla kierroksilla ja noin maantieajoa ajatellen ihan hyvä kun on pitkät välitykset. Ei tuo mikään urheiluauto ole kuitenkaan vaikka mitä tekis  :psycho:
Make tea not love

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview