jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

jta

Ja kun tuossa on tuo bilteman kiertovesipumppu ollu pirun äänekäs ja virtaa vievä niin pitihän sekin vaihtaa. Briteistä tilasin alkuperäisen Alden vesipumpun kun satkun halvempi kuin suomesta ostettuna. Tilailin myös uudet vesiletkut ja klemmarit kun nuo letkutkin vielä oli alkuperäset niin oli nuokin jo aika vaihtaa kun kuitenkin ikää jo alkoi sen 33 vuotta oleen.

Tänään kun sattui vähän lauhempi keli eikä lunta satanu niin aloin nuo vaihteleen. Vedet sai melko nätisti pois kun laski keulan alas vaunusta ja irrotti pannulta alavesiletkun. Muutakuin sitten uudet letkut ja pumppu paikoilleen. Klemmarit olikin melko vittumaiset ährätä paikoilleen tuosta kapeasta aukeasta kun jos sai pään tuonne väliin että sai valoa niin sitten ei enää mahtunu kädet työkalujen kanssa.

Lueskellu tuosta että patterilinjasto on vittumainen ilmattava eikä millään saa ilmoja pois vaan hyvinhän tuolta ilma tuli kun nyt vastaavasti nostikin nokkapyörällä keulan pystyyn. Vettä kun kaateli paisuntasäiliöön niin pulputus vaan kuului kun ilma pakeni putkistosta. Siinä vaiheessa kun ilmantulo loppui niin keula taas normaaliin asentoon ja pumpulla surruuttelin jonkun aikaa niin ei sieltä ilmaa enää paljoa tullut. Pannu tulille ja lämpimäksi käyttö niin vielä vähän tuli ilmaa ja tuntui vesikin kiertävän koska alavesiletkukin lämpesi.

Huomenna sitten käydä tarkistaan nestetaso ja jos nyt oikeasti käyttäis kunnolla lämpimäksi tuon että vaunukin lämpiäisi. On nyt paljon pienempi tuo pumpun ääni ja mikä parasta niin virranlutus tippui siitä 3A:n tienoilta sinne 240mA paikkeille. Enää ei notkahtanut jännite kuin 0,1 volttia akussa kun aiemmin tipahti sellaisen 0,5-0,7 volttia. Saattoi olla tuo isompi notkahdus kriittinen tuolle primukselle kun on pirun tarkka riittävästä jännitteestä että ylipäätänsä vielä syttyy.



paavo

On ollu varsinainen puuhamaa ::osmoke
Ihmeesti sitä tekemistä on vielä löytynyt

jta

Ainahan sitä vanhasta löytyy jotain ja uutta keksitään kokoajan.  ::hihsmoke Nuo letkujen vaihdotkin kun käytännössä oli enemmänkin ennakoivaa huoltoa kun ei nuo vielä rikki olleet. Jossain välissä varmuudeksi vaihtaa nuo patterien välissäkin olevat letkut. Ei niissäkään vielä vikaa ole mutta ikäähän noilla jo on.

Kesällä joskus käyttää koko pannu pois ja tehdä puhdistus ja huolto sille vaikka ei tuon toiminnassa mitään vikaa ole. Jos vielä päivittäis kipinäsytytyksen tuon hehkun tilalle niin syttyis vielä sievemmin ja poistuis tuo pelko alhaisesta jännitteestä. Tuolla kipinäsytkällä todistettavasti vielä syttyny 9V jännitteelläkin.

jta

Joku outous tässä nyt on kun sähkölämmityksen nappikin tuntuu ohjaavan kaasua. Alkoi perjantaina tuo pumppu pitään meteliä ja vesitermostaatti sammutti kaasun. Sammutin sitten napista tuon kaasulämmityksen kokonaan ja laitoin salamanapista pumpun pyöriin ja kun olin pumppua tutkimassa niin posahtikin kaasut tulille kun vesitermari sanoi että vesi on nyt jäähtynyt tarpeeksi. Hyvä ettei tarvinu lähteä kalsarin vaihtoon kun pää melkein kiinni pannussa. ::osmoke  Melko posauksen pitää syttyessään varsinkin pannun vieressä kuunnellessa.

Ilmeisesti tuolta vesipumpun liitoksista puuttuu ainakin diodit minkä pitäis tuo syttyminen estää sähkön kanssa. Liekkö palanu joskus kun on alkuperänen pumppu simahtanut ja laitettu hypyt tilalle.



Ja kun alko tuo pumppu sitä ääntä pitään niin tänään käyttelin pumpun irti kun oli moottori löystyny rungosta irti ja pääsi jurnuttaan magneetti pumppupesän reunaan kiinni. Nyt ei enää paljoa ääntele kun ei käsissä pyöriessäkään enää ääntä meinaa kuulla saatikka kun on paikoillaan.



Koitin vielä vähän tuota paneelia putsata kun oli tuollainen jäätynyt lumi tuossa päällä. Nyt ainakin se kerros on suurimmalta osin pois. Ei tuo loppu lähteny kohtuullisella kopistelulla pois niin kokeilla lauhemmalla kelillä uudelleen. Kuvasta erottuu vielä aika hyvin miltä alalta oli peitossa.



paavo

Samalleen on jääny lauhalla kelillä paneeliin kiinni jäätä.
Pitää jossain välissä käyttää varmuudeksi roikan päässä vaunua.


jta

Sitä kun aina pitää kaikki räveltää pilalle niin tuli tehtyä tuolle pumpulle pakkokierron ohjaus tuohon ohjauspaneelin kun sitä ei vakiona näissä ole.

Napit irti piirilevyltä ja folion katkasu parista kohtaa. Hyppyjohto katkastun kohdan yli että muille katkasijoille tulee virta ja tuolle eristetylle napille johdolla paneelin +12V tulosta suora virta. Termostaatista pyhkäsin myöskin kärjet puhtaaksi hiomapaperilla. Samalla kun tuo oli käsissä niin hopea tussilla kirkastin nuo symbolit tuosta paneelista.

Nyt kun tulee loput tavarat stareleciltä ja nämä pakkaset helpottaa niin pääsis tekeen loppuun tuon.


paavo

 :okahvi:
Oot ihme velho, tuossa säästää ison summan kun itte vääntää kaiken.

jta

Nojoo persaukisena pitää kaikki yrittää ensin ite.  :psycho: Jos kaikelle työlle mitä pelkästään tähän vaunuunkn on menny niin sillä rahalla varmaan ois saanu jo melko uuden vaunun jos ois vieraalla teettäny kaiken. Saatikka noiden muiden laitteiden kanssa värkkäilyt.

jta

Jos tuota välillä taas turinoisi tännekkin jotain.

Tuollon helmikuussa tein tuolle kv-pumpun ohjaukselle sen diodi hässäkän kokonaan uusiksi kun vanha on vain pari hyppyjohtoa sokeripalassa mikä näkyykin tuolla aikasemmissa kuvissa. Ja kun tuon ohjauspaneelin laitoin takaisin niin vaihdoin samalla sulakerasialta tulevan virtajohdon vähän paksumpaan. Liekkö jotain 0,75mm2 tuo alkuperänen ja uusi on nyt 1,5mm2. On mahtanut olla johto melko lujilla sen tarvikepumpun kanssa kun käynnistyksessä on menny noin 5-6A läpi vaikka alunperin suunniteltu vain vähän vajaalle kolmelle ampeerille. En enää ihmettele miksi jännite notkahti niin paljon käynnistyksessä ja selittää myöskin miksi 5A sulakkeen tilalle oli vaihdettu 15A sulake.

 

jta

Koko talven kun kirosin ettei saanu oikein lämpöä samaran kabiiniin niin tuossa maaliskuun puolivälissä kun nuo ilmat vähän lämpesi nin pääsi tuotakin tutkiin. Oikeastaan kaikki säätövaijerit oli irti kun kiinnikkeet oli rikottu. Tuota on näemmä joskus aikasemminkin käytetty auki. Ja kun kyse on vanhasta autosta niin mitäpä tuota isommin säälimään niin surutta vain vedin vaijerit leveä kantasilla ruuveilla kiinni.

Nyt kun pysyy nuo vaijerit kiinni niin samalla tuli huomattua että meinasi olla vähän jumissa tuo yksi läppä mikä säätää puhalluksen tuulilasille/sivusuulakkeille. Puhaltimen moottorinkin käytin irti josko sieltä ois päässy tuohon läppään käsiksi vaan eipä sieltä päässy sen enempiä. Sitä kun aikansa pihdeillä vaijerista repien renkkasi niin lähti sekin läppä kuitenkin liikkuun niin saa taas puhallusta tuulilasillekkin. Oli tuosta puhaltimen irrotuksesta sentään se hyöty että sai pari-kolme kourallista lehtiä sun muuta roskaa pois kanavista. Pitäis melkeen jotkut sukkahousut tai vastaavat virittää tuohon ettei enää menis roskaa tuonne. :psycho:



Ja kun oli tuo kojelauta purettuna niin katoin samalla tuota kun se mittariston ympärysmuovi tärisee irtaallaan. Sen kun sai vähän väkivalloin revittyä irti niin selvisi se syykin miksi se rämisi. Kaikki yläkiinnikkeet oli revitty poikki. Tuossa samalla vaihdoin mittaristoon taustavalot kun pääsi nyt siihenkin käsiksi. Entiset olivatkin jo aivan mustat niin ihmekkään kun tuntui ettei mittareita näe pimeällä. Muutakuin muovit paikoilleen ja tuokin yläreunasta vaan ruuveilla kiinni. Vielä kun maalaisi kannat mustiksi niin olisi hyvä. ::hihsmoke
 
Nyt kun ollaan sopivasti kesää päin menossa niin oli tuossa pari viikkoa sitten hyvä hetki asentaa lisävalot sputnikkiin. Tai no oikeastaan tuo tuli vähän sivutuotteena tehtyä kun vaihdoin valojenkorkeudensäätö systeemin kun olivat särki. Oli helppo vetää johdot tuossa samalla kun oli paikat auki.

Herätteen otin suoraan kaukovalokatkasijan takaa niin ei tarvite vetään kuin yksi johto konehuoneen puolelle kun laitoin vielä erillisen katkasijan niin saa tarvittaessa pois päältäkin nuo lisävalot. Releellekkin löytyi hyvä paikka konehuoneen puolelta kun oli valmiit pultit rintapellissä. Noissa pulteissa on vanhemmissa samaroissa sytkäboksi kiinni.



Valoille laitoin sen kilven alle tulevan telineen. Puskurin alla olikin sopivasti paksu alumiinipalkki niin sai pultattua siihen kiinni tuon niin ei ainakaan karkaa mihinkään. Tähän kun en mitään isompia valoja halunnu enää alkaa viritteleen niin laittelin nuo aikanaan nappikseen ostetut pienet valot. Yllättävän hyvät nuokin tuntui olevan vaikka suuntaus on vielä vähän sinnepäin olevat.



Noiden lisäksi vaihtelin vielä pyyhkijänsulat varsineen niin sai tuon uudemman mallin koukkukiinnityksen. Eteen passasi samara 2 mallin varret suoraan ja taakse kävi 110 hatcbackin varsi.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview