News:

Apachefoorumi.net
Parasta Parsaa Jokaiseen Yöttömään Yöhön.

Main Menu

Nollatuntisopimukset

Started by nyyyps, Mon 23.02.2015 21:49:48 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nyyyps

Tekstin ryöstin suoraan minulle tulleesta sähköpostista.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065


QuoteOletko kokenut – tai osaatko kuvitella – millaista on nollasopimusta tekevän duunarin arki? Kutsu töihin saattaa tulla edellisenä iltana tai jopa samana aamuna. Työt on otettava vastaan, vaikka se tarkoittaisikin opiskelupäivän keskeytymistä tai lastenhoidon uudelleen järjestämistä. Työvuorosta kieltäytyminen ei ole vaihtoehto, sillä se voi johtaa töiden loppumiseen.

Nollasopimus tarkoittaa työsuhteita, joissa työntekijä sitoutuu tekemään työtä nollasta tunnista ylöspäin. Silloin työnantaja voi milloin tahansa tiputtaa työntekijän tunnit nollille ja velvollisuus palkanmaksuun katkeaa välittömästi ilman irtisanomista tai yt-neuvotteluja.

Esimerkiksi kyseessä voi olla toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, johon viikon ajalle on merkitty 0-40 tuntia työtä.

Kun säännöllistä työaikaa ei ole, ei ole myöskään säännöllisiä tuloja. Nollasopimus vaikuttaa muun muassa vuosiloman pituuteen, sairausloman aikaiseen palkkaan tai äitiys- ja isyysvapaan aikaisiin korvauksiin.

Tilastokeskuksen mukaan tarvittaessa töihin tulevan tittelillä työskenteleviä on yli 20 000. Luku on todellisuudessa suurempi, sillä läheskään kaikki nollatuntilaiset eivät tässä luvussa näy.

Nollasopimuksien tarjoaminen on vaivihkaa levinnyt myös hyvinvointipalveluihin, muun muassa hoito- ja hoiva-alalle. JHL:ssä esimerkiksi henkilökohtaisille avustajille on ryhdytty tarjoamaan nollasopimuksia.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065

Nollatuntisopimukset kiellettävä lailla määrittämällä osa-aikatyöhön vähintään 18-tunnin viikkotyöaika ja täsmentämällä työsopimuslain edellytyksiä työajan määritelmästä tarkoituksena parantaa siten osa-aikatyöntekijöiden työajan ja ansiotason ennustettavuutta sekä työsuhde- ja sosiaaliturvaa
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

peter


paavo


Señorita iCola

Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

Jarre

Mä en oikein tiedä...joskus opiskellessa toi oli ihan kätevä, tosin toi vaatii että pomo ei oo mulkku että toimii :think:

Mietin että olisko joku kuu keino parempi ku kieltäminen
Carpe Natem


Señorita iCola

Quote from: Jarre on Mon 23.02.2015 22:02:29 (UTC+0200)
Mä en oikein tiedä...joskus opiskellessa toi oli ihan kätevä, tosin toi vaatii että pomo ei oo mulkku että toimii :think:

Mietin että olisko joku kuu keino parempi ku kieltäminen
Onhan tuossa tuo kohta että jos työntekijä kirjallisesti toivoo itse niin silloin saa olla vanhaan malliin, just kun joillekkin se vaan sopii  :jees:
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

The Änes

Eikös tuolle ole vaihtoehtona yksinkertaisesti se "kutsuttaessa"-sopimus :blink:

Meillä on ainakin töissä monta opiskelijaa sellaisella sopimuksella :jees:

l am the bastard son - evil inborn, Satan in tip-top, from head to toe
Just look at me, sense my blitz, down riding route 666


I was born to lose but Im built for booze..

Jarre

Joo, toi kutsuttaessa on kanssa....miten sitten porukka kokee että jos kieltäytyy ni saako hommia....tuossa nollatuntisopimuksessahan ei oo oikeutta kieltäytyä, kutsuttaessa sopimuksessa on... :think:
Carpe Natem

Kiljutron

Mä tein opiskeluvuosina teollisuuspuhdistusta nollasopimuksella. Silloin oli onneksi kohtuullisen reilu pomo, joten tieto työkeikoista tuli etukäteen. Ei koskaan edellisenä iltana tai samana aamuna.  ::smoke

Olishan se aika perseestä, jos ei olisi opiskelija.. tai jos olisi opiskelija jossain muualla kuin yliopistossa. Esim. AMK:ssa on kuulemma usein läsnäolopakko luennoilla, joten työkeikoilla käynti olisi paljon vaikeampaa.  :think: Ite pystyin ottamaan kaikki työkeikat mitä sain.

Riffe

Jokin aika sitten olin vielä sillä kannalla että nollasopparit tulisi kieltää lailla, mutta mieli on muuttunut. Näitä pitäisi voida tarjota mikäli työntekijä esim. opiskelee samaan aikaan.

Itse jouduin viime vuonna tarttumaan nollasoppariin karenssin uhalla. Töitä olikin sen 4kk täysillä päivillä, mutta sanotaanko että en nöyristellyt liikaa työnantajan edessä. Ensinnäkin sain melkein tapella itselleni asianmukaisen työvaatetuksen työturvakenkineen, työt kun olisi ekana päivänä pitänyt aloittaa omilla arkivaatteilla. Lisäksi kieltäydyin tekemästä viikonloppuna hommia, koska A. sopimus ei velvoita ja B. minulla on nimenomaan viikonloppuisin sitä menoa.

No, seuraavalla viikolla tuosta episodista sain soiton työpäivän loppupäässä että töitä ei enää ykskaks riitä. Mitä tässä työkavereihin olen törmännyt, niin töitä kuulemma todellakin riittäisi. Nollasopparilaisena ja kapinallisena minut laitettiin kätevästi syrjään, ja tässä olin täysin vailla töitä 4kk kunnes työsopimukseni loppui.

Ei. Enää. Ikinä. Nollasopimuksia.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview