News:

Apachefoorumi Facebookissa:
https://www.facebook.com/Apachefoorumi/

Main Menu

MM-ralli 2017

Started by Baz, Thu 01.12.2016 07:25:58 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVJymypaukku rallissa: Ogieria uhkaa hylkäys – Latvala takaisin MM-kärkeen?

Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut tutkivansa Sebastien Ogierin Fordin uudelleen. Tekninen tutkinta uhkaa viedä ranskalaiskuljettajalta Meksikon MM-rallin kakkossijan.

FIA on havainnut ranskalaisen uutistoimiston AFP:n mukaan Ogierin auton vaihdelaatikossa epäselvyyksiä, minkä takia Ford Fiesta otetaan uudelleen tutkittavaksi saapuessaan rahtina Eurooppaan.

Ogier nousi kakkossijallaan Toyotan Jari-Matti Latvalan ohi rallin MM-sarjan kärkeen. Latvala sijoittui kauden kolmannessa kisassa kuudenneksi ja on nyt kahdeksan pistettä ranskalaista perässä. Ogier sai Meksikosta yhteensä 22 MM-pistettä.

Tarkemman tutkinnan ajankohtaa ei ole kerrottu.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

Quote from: MTVOgierin asia käsitelty – Latvala pysyy MM-kakkosena

Ford-kuski Sebastien Ogierin suoritusta Meksikon rallissa ei hylätä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä ranskalainen AutoHebdo-lehti.

Ogierilla oli hylkäysuhka Meksikon rallin kakkossijan jälkeen, koska Kansainvälinen Autoliitto otti hänen autonsa vaihdelaatikon tutkintaansa.

Tutkimukset on nyt tehty, eikä niiden perusteella löydetty syytä hylkäykselle. Tutkimuksen suorittanut tekninen delegaatti Jerome Toquet ilmoitti tulokset Meksikon kisan tuomaristolle, joka ilmoitti, ettei Ogieria rangaista.

Vaihdelaatikkoa verrattiin Fordia ajattavan M-Sportin ennen kautta homologoimaan vaihdelaatikkoon. Meksikossa käytetyn epäiltiin olevan liian kevyt.

Näin ollen Ogier pitää kakkossijansa ja kärkipaikkansa MM-sarjan kärjessä 66 pistellään. Toyotan Jari-Matti Latvala on toisena 58 pisteessä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz


Neste Ralli: vuoden 2017 reitti on julkaistu!

Neste Rallin reitti 27.-30.7.2017

Torstai 27.7.
8:00       Testierikoiskoe Ruuhimäki     4,62 km
18:42     Lähtö Paviljonki               
19:00     EK 1 Harju 1        2,31 km

Perjantai 28.7.
6:05       Huolto Paviljonki        15 min
7:12       EK 2 Halinen 1           7,59 km
7:45       EK 3 Urria                  12,75 km
8:48       EK 4 Jukojärvi 1         21,31 km
10:06     EK 5 Halinen 2           7,59 km
10:39     EK 6 Urria 2               12,75 km
11:42     EK 7 Jukojärvi 2         21,31 km
13:37     Huolto Paviljonki        30 min
15:00     EK 8 Äänekoski-Valtra 1       7,39 km
16:13     EK 9 Laukaa 1           11,76 km
17:11     EK 10 Lankamaa       21,68 km
18:09     EK 11 Äänekoski-Valtra 2     7,39 km
19:22     EK 12 Laukaa 2         11,76 km
20:30     EK 13 Harju 2             2,31 km
21:00     Huolto Paviljonki         45 min

Lauantai 29.7.
7:20       Huolto Paviljonki        15 min
8:58       EK 14 Pihlajakoski 1  14,85 km
10:06     EK 15 Päijälä 1           23,52 km
10:49     EK 16 Ouninpohja 1   24,36 km
12:02     EK 17 Saalahti   1       4,21 km
13,27     Huolto Paviljonki         30 min
14:55     EK 18 Saalahti 2         4,21 km
16:08     EK 19 Ouninpohja 2    24,36 km
17:16     EK 20 Pihlajakoski 2   14,85 km
18:24     EK 21 Päijälä 2           23,52 km
20:39     Huolto Paviljonki         45 min

Sunnuntai 30.7.
8:20       Huolto  Paviljonki       15 min
9:38       EK 22 Lempää 1        6,80 km
10:21     EK 23 Oittila 1           10,12 km
11:55     EK 24 Lempää 2        6,80 km
13:18     EK 25 Oittila 2 (PS)  10,12 km
14:21     Huolto Paviljonki       10 min
15:00     Podium Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä 315,63 km
Koko reitin pituus 1422,34 km

Quote from: Neste Rally FinlandNeste Rallin reitti 2017: superperjantain hurjat kilometrit ja lauantain käännetyt erikoiskokeet ovat ratkaisunpaikkoja

Neste Ralli 2017 tuo jälleen heinäkuussa maailman parhaat ralligladiaattorit Suomeen ja Jyväskylään, kun järjestyksessään 67. kertaa järjestettävä kilpailu ajetaan heinäkuun 27.-30. päivä. Samalla Keski-Suomen sorateillä nähdään nyt ensi kertaa uudet, tälle vuodelle muun muassa tehonlisäyksen saaneet WRC-autot. Suomalaisista WRC-autojen rateissa nähdään varmuudella ainakin kivenkova trio: Toyota Gazoo Racingin Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen sekä M-Sportin Teemu Suninen.

Neste Ralli 2017 alkaa tuttuun tapaan Harjun kaupunkierikoiskokeelta torstai-iltana 27.7. ja päättyy Oittilan Power Stagelle sunnuntaina 30.7. iltapäivällä. Siinä yhtäläisyyksiä viime vuoden reittiin, sillä paljon on Jyväskylän sorasirkuksen reitissä uutta vuoteen 2016 verrattuna. Tänä vuonna Neste Rallin reitillä on 25 erikoiskoetta ja EK-kilometrejä kertyy neljän ajopäivän aikana yhteensä 316. Reitin kokonaispituus on 1422 kilometriä.

- Kuten hyvin tunnettua, sorateiden määrä ei lisäänny Keski-Suomessa, ja reittiä tehtäessä on paljon muitakin huomioitavia asioita. Haluamme kuitenkin vuosittain tehdä kilpailuun uudistuksia, jotta kuljettajat, katsojat ja media saavat rallista enemmän irti. Tämän vuoden reitti on kokonaisuus, jossa on jälleen tarjolla monipuolisesti erityyppistä suomalaista rallitiestöä tiiviissä paketissa, Neste Rallin reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen kertoo.

Harjun kaupunkierikoiskoe on vuonna 2014 tapahtuneen paluunsa jälkeen lunastanut paikkansa rallikansan sydämissä, joten se avaa torstai-iltana itseoikeutetusti kilpailun. Sen jälkeen siirrytään soralle, ja Neste Rallin reittitiimi on kaivanut perjantain ajopäivälle naftaliinista vanhat Jyväskylä-klassikot Urrian, Laukaan ja Lankamaan. Lisäksi perinteinen Jukojärven erikoiskoe on kokenut ison muodonmuutoksen.

Suomen MM-rallin reitti hyväksyttiin jo tammikuussa, mutta Ruotsin MM-rallin jälkeen erikoiskokeiden nopeuksiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Nuutisen mukaan tämä näkynee myös Neste Rallissa.

- Turvallisuus on tietenkin kaikista tärkein asia ja nyt tilanne on muuttunut siitä, mitä se oli vuoden alussa. Haemme tämänkin asian osalta mahdollisimman hyvää ja urheilullista ratkaisua.

Perjantaina ei voi hissutella – rallin pisimpänä päivänä 145 kilometriä kisattavaa

Lauantain osalta reittimuutos on toteutettu kääntämällä "etelän lenkin" eli Ouninpohjan, Päijälän ja Pihlajakosken erikoiskokeiden ajosuuntia. Sunnuntaina reitillä nähdään viime vuonna paljon kiitosta saanut Päijänteen itäpuolen erikoiskoekaksikko Oittila-Lempää. Ralli saa arvoisensa päätöksen Oittilan kuvankauniissa keskisuomalaismaisemassa.

- Katsojien näkökulmasta perjantai on nyt todellinen superpäivä, sillä aikataulu on laadittu siten, että aamupäivän lenkillä kahteen kertaan ajettavat erikoiskokeet ajetaan nyt hyvin tiiviissä aikataulussa. Ajokertojen välille ei juurikaan jää luppoaikaa, vaan toisen kierroksen etuautot starttaavat reitille miltei heti kun ensimmäinen lenkki on ajettu, Kari Nuutinen sanoo.

Aamupäivän erikoiskokeilta ehtii myös mainiosti siirtyä toisen kierroksen jälkeen illansuuksi pohjoisen lenkin erikoiskokeille Laukaan ja Äänekosken maisemiin tai perjantai-illan huumaan toiseen kertaan ajettavalle Harjulle. Huomionarvoista tämän vuoden reitissä on se, että perjantaina ajetaan eniten erikoiskoekilometrejä, kaikkiaan niitä kertyy 145.

Lauantai liidetään legendaarisessa Jämsässä – sunnuntai huipentuu Oittilan lisäpisteisiin

Lauantaina rallikansa pääsee nautiskelemaan Jämsän ympäristön nopeista erikoiskokeista. Ratkaisuja on varmasti odotettavissa viimeistään kilpailun pisimmillä erikoiskokeilla Päijälässä ja Ouninpohjassa. Molemmat tarjoavat kuljettajille ja katsojille luonteenomaisinta "Jyskälää" kovapintaisten teiden ja nopeiden ylitysten myötä. Rallin kruununjalokivi Ouninpohja ajetaan tällä kertaa Hämepohjasta Kakariston suuntaan, joten Keltaisen talon hypyltä lennetään pitkälle ja Kakariston peltoaukealle tulo on vauhdikas. Uutta on myös se, että Pihlajakosken erikoiskoe ajetaan nyt ensimmäistä kertaa tässä muodossaan. Lauantain reittiä täydentää viime vuodelta tuttu Saalahden erikoiskoe. Kahteen kertaan ajettavalle lauantailenkille kertyy erikoiskoekilometrejä yhteensä 138.

- Uskon, että lauantai on tänäkin vuonna kilpailun ratkaisupäivä. Silloin ajetaan hienoja, vauhdikkaita eteläisen Keski-Suomen teitä, joilla eroja syntyy varmasti. Näiltä erikoiskokeilta välittyy myös hienoa TV-kuvaa nostalgisista Jyväskylän MM-rallin maisemista. Katsojien kannalta lauantain lisämauste on kansallinen Vetomies-kisa, joka täydentää hyvin MM-luokkia.

Kilpailun päätöspäivä sunnuntai on reitiltään sama kuin viime vuonna, silloin etenkin Oittilassa nähtiin ratkaisuhetkiä sekä WRC- että WRC2-luokassa. Oittila ja Lempää ajetaan kahteen kertaan, joten sunnuntaina EK-kilometrejä on tarjolla 34. Power Stagella on tänä vuonna entistä kovemmat panokset, kun lisäpisteitä on jaossa aiempaa enemmän.

- Saimme viime vuonna paljon positiivista palautetta sunnuntain reitistä kilpailijoilta, medialta ja katsojilta, joten päätimme säilyttää loppuhuipennuksen samassa muodossa. Sunnuntain tietyypit muodostavat reitille oman, haastavan kokonaisuutensa ja Oittila on Power Stage -käyttöön erittäin toimiva muun muassa TV-kuvauksen kannalta.

Neljä herkullista päivää, 25 upeaa erikoiskoetta, uudet WRC-autot ja mahtava rallitunnelma tarjoilevat jälleen vuoden mieleenpainuvimman urheilukokemuksen vailla vertaa. Tätä ei muualla koe - nähdään heinäkuussa Keski-Suomessa, rallin kuningaskunnassa!
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVSuomen MM-ralli liian nopea, toimenpiteitä vaaditaan – "Kuskit eivät tykkää tästä"

Suomen MM-rallin järjestäjät joutuvat toimenpiteisiin, jottei ensi kesän kilpailun nopeudet kasva liian suuriksi.

Autoja uudistettiin täksi kaudeksi, jonka johdosta ne ovat aiempaa nopeampia. Ruotsin rallissa peruttiin yksi erikoiskoe, kun ensimmäisellä ajokerralla Viron Ott Tänak ajoi pätkän keskinopeudella yli 137 kilometriä tunnissa.

Kansainvälinen Autoliitto FIA on ilmaissut huolensa Suomen MM-rallin – kalenterin nopeimman kilpailun – järjestäjille. Jo viime kaudella Keski-Suomen poluilla kiidettiin useilla erikoiskokeilla noin 130 kilometrin keskinopeuksilla.

Toyota-kuski Jari-Matti Latvala kertoi motorsport.comille, että FIA on huolissaan Ouninpohjan, Paijalan ja Pihlajakosken erikoiskokeista, joilla keskinopeus voi nousta yli 140 kilometriin tunnissa.

Suomen MM-rallin kilpailujohtaja Kai Tarkiainen myöntää motorsportille, että jotain täytyy tehdä. Keskusteluja FIA:n päättäjien kanssa on jo käyty.

– He kannattavat sitä, että tekisimme luontaisen kaltaisia shikaaneja, kenties viemällä autot lyhyesti pienemmille teille tai lyhyelle lenkille tai pidentämällä reittiä risteyksillä. Me haluamme välttää betonin tai muun vastaavan raahaamisen keskelle ei-mitään shikaaneja varten, Tarkiainen sanoo.

Tarkiainen muistuttaa, että reittien tiedustelun takia keinotekoiset hidasteet ovat huonoja yleisillä teillä.

Latvala harmittelee sitä, että keinotekoiset esteet eivät ole Suomen reiteille luonteenomaisia.

– Se on epäluonnollista soralla, vähän normaalimpaa asvaltilla. Voi silti sanoa, että kuskit eivät pidä tästä, Latvala totesi.

Suomen MM-ralli ajetaan 27.-30. heinäkuuta.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview