News:

Jätä aivosi narikkaan, ja astu peremmälle :moi:
Apachefoorumi ei vastaa narikkaan jätetyistä aatteista.

Main Menu

Post reply

The message has the following error or errors that must be corrected before continuing:
Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.
Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by nyyyps
 - Mon 07.06.2010 19:53:47 (UTC+0300)
Saahan micraan sen nelipyttysen koneen litrasen ja miten sen tahtoo insinööri tehä. Semmonen että lähtee vääntämään vasta ku huuattaa tappia vasten vai semmosen että se lähtis jo hippasen aikasemmin liikenteeseen.
Jos alavääntö puuttuu niin ei kai se ole ku mennä suunnittelupöyän ääreen ja kattoa mikä meni hassusti ku naapurin eikka kuitenki viime viikolla jämäraudan palasta sorvas samanlaisen moottorin joka vääntää alakierroksilla.
Posted by The Änes
 - Mon 07.06.2010 18:33:47 (UTC+0300)
Tuo periaatehan opetettiin jo peruskoulussa :jees:
Posted by AkR
 - Mon 07.06.2010 10:49:23 (UTC+0300)
Quote from: unikeko on Mon 07.06.2010 09:28:21 (UTC+0300)
Niin tuota ongelma on siinä että sitä vääntöä ei siellä alhaalla ole yhtään...
Kaveri pisti mulle muutama vuos takaperin linkin yhestä aussi projektista, kaveri oli laittanu tommosen neliroottorisen ahdetun koneen pienehköön bussiin,
käy nätisti ja omaa yli tuhannen heppaa, ja yli 900Nm vääntöö, mutta ongelma on se että se ei saa sitä bussia liikkeelle, kun kone stumppaa ku kytkintä nostaa.
Tai saa sen kytkintä luistattamalla liikkeelle... mut luistatus on sen verta rankkaa et se on 1 kytkin / 1 liikkeelle lähtö.

No sitä en tiiä minkä koneen, miten rakennettu, säädetty tuo on ollut ja kuin pahasti on välit kussu, mut normaali 2 kammioisestakin saa väännöiltään ihan ajettavan pelin.

Kuvassa dynojetin rx7:n käppyrä missä nyt ei mitää ihme virejä ole, vääntökäyrä tossa melko hyvä, verrattavissa ihan alhaalta moneen 4 sylinteriseen bensa moottoriin ja 2k tuntumassa vääntö on jo 6-koneen luokkaa



Mut yleisesti ottaen pienikuutioisen bensakoneen laittaminen bussiin on aika huono.
Posted by unikeko
 - Mon 07.06.2010 09:28:21 (UTC+0300)
Niin tuota ongelma on siinä että sitä vääntöä ei siellä alhaalla ole yhtään...
Kaveri pisti mulle muutama vuos takaperin linkin yhestä aussi projektista, kaveri oli laittanu tommosen neliroottorisen ahdetun koneen pienehköön bussiin,
käy nätisti ja omaa yli tuhannen heppaa, ja yli 900Nm vääntöö, mutta ongelma on se että se ei saa sitä bussia liikkeelle, kun kone stumppaa ku kytkintä nostaa.
Tai saa sen kytkintä luistattamalla liikkeelle... mut luistatus on sen verta rankkaa et se on 1 kytkin / 1 liikkeelle lähtö.
Posted by Juggernauter
 - Sun 06.06.2010 17:42:24 (UTC+0300)
Talvella varmaan eksoottinen  :drool:
Posted by Jarre
 - Sun 06.06.2010 13:56:14 (UTC+0300)
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/31.2492938

kiinnostais toi itteeki, pitää jossain vaiheessa miettiä, nyt eka ostelen ittelleni uudemman käyttöauton, sitte keskitytään johonki kivaan harrastepeliin  :jepso:

Itellä pitää käyttöauto olla isommalla buutilla varustettu, esim keskikokoluokan farkku käy hyvin  ::nsmoke
Posted by AkR
 - Sun 06.06.2010 12:22:39 (UTC+0300)
Joo tuo on kyllä "normikäytöön" tuo kuluutus aivan liian suuri

Mutta jos ja kun tuon SX:n saan tosta pihalta läjään, ni se kyllä vaihtuu rx7:aan
Posted by Jarre
 - Sun 06.06.2010 12:11:44 (UTC+0300)
wankkeliin ku saatais biopolttoainetta, ni saattais toimia...tosin kulutus on tosiaan isompi ku muissa saman tehoisissa...  :think:


tosin moottorin vähempi määrä osia on kyllä positiivinen asia, mutta sen rakentaminen tiiviinä on se ongelma, mikä myös lisää tätä kulutusta  :jees:

Mut mä kuiteski tykkään nuista koneista...olis kiva päästä rassaamaan tollasta...ihan mielenkiinnosta  ::lsmoke
Posted by Ressukka
 - Sat 05.06.2010 17:36:22 (UTC+0300)
Ideahan wankelissa on hyvä mutta nykyään suurimmat esteet sen yleistymiselle on polttoaineen kulutus ja päästöt. Eikä kumpaakaan saada paljoa parannettua koska "palotilan" muoto ja koko toimintaperiaate( wankeli on aika lähellä 2-tahtikonetta) asettaa omat rajoitukset.
Posted by Señorita iCola
 - Sat 05.06.2010 15:21:58 (UTC+0300)
Quote from: AkR on Sat 05.06.2010 15:18:02 (UTC+0300)
Quote from: --Jarre-- on Sat 05.06.2010 15:11:08 (UTC+0300)
Quote from: AkR on Sat 05.06.2010 15:06:38 (UTC+0300)
No esim. 787:n r26b:ssä on 4 "mäntää"
Juu, mut toi on kisakoneessa....tullu mieleen että onko kallista rakentaa se tuotanto autoon  :think:

Voi olla näin, vois kuvitella että olis melkei tuplasti kalliimpi.

Piti ihan tarkistaa et paljon tollasessa rx8 on vääntöä, pikanen googletus kerto että ~200 lbft eli noin 280 Newtonia, ei tuo nyt mitenkään vähän ole 200hp autoon ?
Ottaa huomioon padan koon noissa, eikös matukan wankkeli ole 1,3l, mistäpä ykskolmosesta ahdetusta bensavehkeestä enempikään irtoaa
Posted by AkR
 - Sat 05.06.2010 15:18:02 (UTC+0300)
Quote from: --Jarre-- on Sat 05.06.2010 15:11:08 (UTC+0300)
Quote from: AkR on Sat 05.06.2010 15:06:38 (UTC+0300)
No esim. 787:n r26b:ssä on 4 "mäntää"
Juu, mut toi on kisakoneessa....tullu mieleen että onko kallista rakentaa se tuotanto autoon  :think:

Voi olla näin, vois kuvitella että olis melkei tuplasti kalliimpi.

Piti ihan tarkistaa et paljon tollasessa rx8 on vääntöä, pikanen googletus kerto että ~200 lbft eli noin 280 Newtonia, ei tuo nyt mitenkään vähän ole 200hp autoon ?

Posted by Jarre
 - Sat 05.06.2010 15:11:27 (UTC+0300)
Posted by Jarre
 - Sat 05.06.2010 15:11:08 (UTC+0300)
Quote from: AkR on Sat 05.06.2010 15:06:38 (UTC+0300)
No esim. 787:n r26b:ssä on 4 "mäntää"
Juu, mut toi on kisakoneessa....tullu mieleen että onko kallista rakentaa se tuotanto autoon  :think:
Posted by AkR
 - Sat 05.06.2010 15:09:06 (UTC+0300)
Ja tässäkin nykyään quad rotor, oli joku vuosi sitten 3 rotor:
http://www.youtube.com/watch?v=Qnus3R41Ti4#
Posted by =Juku=
 - Sat 05.06.2010 15:06:51 (UTC+0300)
Quote from: --Jarre-- on Sat 05.06.2010 14:59:23 (UTC+0300)
osa tuosta alaväännön puuttumisesta johtuu siitä että nuo on kaksi sylinterisiä tosiaan....olis toki mielenkiintoista nähä ku ne kehittäis tuota etiäpäin ja olis kolme tai jopa neljä mäntää peräkanaa, toki en oo varma että on tää nyt ihan teoreettinen unelma ilman toteutus mahdollisuuksia, mut kiva olis silti  :jees:
teoriatasollahan se toteutuu laittamalla kaksi kaksisylinteristä moottoria samalle "kampiakselille"