jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

jta

Aika huonolla pidolla on ollut.  :jees: Jakoremppa ja moottoriöljyt tuohon on ainakin tehty mutta muut kyllä vaikuttaa että ei paljon ole kateltu. Sillon kun tuon ostin niin myyjäkin oikein kehui kuinka ei ole tarvinu vielä kertaakaan edes jarrunesteitä vaihtaa.  ::hihsmoke

Tuossa vielä uudelleen kattelin tuolla torquella noita käppyröitä tuosta tps-anturista niin kyllähän tuossa aika selkeästi se vika oli. Uudessa oli aikalailla erilainen käppyrä.  Ilmeisen rikkaalla käynyt tuon torquen mukaan ja nyt ei enää kierroksetkaan takertele ja vastaa kaasuunkin erilailla. Myöskin hävisi se putkessa paukuttelu. Käykin paljon sievemmin nyt.

Vanha anturi painallus ja löysäys


Uudella anturilla sama


Arvojen vertailua vanha/uusi anturi. Tunnistaa kaasun asennon pienemmäksi ja lambdakin näyttää järkevämpää lukemaa tyhjäkäynnille.

paavo

Onpas tekniikka tosiaan kehittynyt, kotona voi askarrella mitä tahansa.

Mun 343 Volvo alkoi jälkipaukuttelemaan kunnolla, oli kallis solenoidi tms. liikkeessä.
Revin jonkun piuhan irti ja löin puutikun tilalle. loppui vaivat.

Ledskukkuu

Sitä ei osaa oikein yhdistää Ladaa ja OBD2 vikakoodin lukijaa samaan lauseeseen. :psycho:
Parempi myöhään jos ei silloinkaan.

jta

Onhan tuo kieltämättä vähän sellainen yhdistelmä mitä ei ihan heti meinaa uskoa ja varsinkin kun auton muotoilukin on suoraan 80-luvulta.  :psycho: 110-sarjalaisista tuon jo paremmin yhdistää.

jta

Nyt kun sen verran lauhtui taas ilma että kehtasi lähtiä pihallekkin niin vaihtelin samaraan bensansuodattimen. On tuollekkin paikka keksitty kun tankin ja runkopalkin välissä juuri ahtaimmassa kohtaa. 20 senttiä jompaankumpaan suuntaan niin tilaa olisi ollut vaikka kuinka paljon. Pahimmoilleen vielä vetokoukku tuli tuon päälle niin väli oli ahdas ettei meinannu työkaluja saada sopiin. No saatiin tuo kuitenkin kohtuudella vaihdettua. On tuo varmaan joskus ennenkin vaihdettu kun boschilainen tuo vanha suodatin.

Samalla vaihtelin talvirenkaat alle niin pääsee jossain välissä leimallekkin tällä. Periaatteessa enää ei pitäis olla mitään siihen vaikuttavaa vaikka pikkuhipistelyä onkin vielä jäljellä. Akku pitää vielä tosiaan muistaa laittaa kiinni kun on vielä irti. Vaihdoin vielä häiriösuojatut tulpat kun noissa mitkä aiemmin vaihdoin niin ei sitä ollu.



jta

Tänään kävin takaovien kimppuun ajatuksena herkistellä nuo vivustot että keskuslukkokin pelaa kunnolla. Käyttelin ovipahvit irti ja vähän jorma terästä vivustoihin ja hetken liikutteli niin notkistui huomattavasti. Nyt jaksaa lukkomoottorit liikutella taas vipuja. Samalla kokeilin rasvailla ikkunan vaijerimekanismiakin. Laittelin vielä paikoilleen tuon uuden ikkunaveivinkin kun vanha oli rikottu pois ottaissa.

Kuskinpuolen takaovesta näköjään halkesi tuosta lukosta muovi niin ei mennyt enää ovi kiinni kun pääsi lukkokieleke nouseen väärään asentoon niin nyt pikapatentilla sen korjasin. Korjata jossain välissä paremmin tuo. Aikaisemmista kuvista kattelin niin tuosta näkyi puuttuvankin jo melko iso pala ennestään niin nyt hajosi sitten vielä lisää.

Samalla tuossa kun tuon kimpussa olin niin tutkin vähän sitä saranaakin. Jotenkin sen oloinen että on jo tehtaalla laitettu väärään asentoon kun ovea painaa kiinni niin saranan runko ottaa jotenkin kiinni siihen oven kiinnityspulttiin mikä sitten vääntää saranaa irti rungosta. Hieman paranti toimintaa kun käytin ala saranasta pulttia auki ja nostatin ovea. Ei enää roiku ovi ja menee paremmin kiinni. Tuollekkin vielä tehdä jotain.

Pari kuvatusta vielä.


paavo

Aikoinaan 2 oviset autot oli kai kakasti tehty.
Ovet alkoi roikkumaan monesti ja sulkemiseksi ovea oli nostettava hieman.

jta

Saranahan noissa on lujilla kun yleensä ovi on normaalia pidempi ja myöskin painavampi. Sarana sitten on kuitenkin mitoitettu sen tavallisen oven mukaan. Ei 3-ovisessa samarassakaan ole harvinaista että alkaa roikkuun ovi. Ensiapunahan tuollekkin on kun laittaa ala saranan ja rungon väliin prikan tai kaksi tarpeen mukaan.

Kävin tänään hakeen 20 litraa tuoretta bensaa ja laittelin samaran tankkin. Samalla ajattelin että täytän pissapojan säiliönkin kun ostin lasinpesunestettä vaan kusikin kintuille. Näkyy olevan säiliö halki. Pitää joku pikapatentti tuollekkin keksiä ja laittaa uusi säiliö kuitenkin tilaukseen. Se vaan näissä kun ei oikein mikään liimakaan meinaa tarttua kun on sellaista rasvaista tuo muovi. Ole sellaista kolviakaan millä voisi kokeilla sulattaa sauman kiinni kun se iso kolvi sanoi työsopimuksen irti tuossa syksyllä. Pahimmoilleen vaan näkyy olevan säiliöt loppu mansemotorsilta. Samalla tilata tuo ajovalojen korkeudensäätöhysteemi kun ei sekään näkyny toimivan. Jotenkin en yllättynyt yhtään. Ole ikinä toiminu missään näistä mitä itelle on tullut. Muuten riipisin pois tuon vaan kun on tämän ikäisessä jo pakollinen.

nyyyps

Kakskomponenttiliimaa.
Ota säiliö irti, puhdista hyvin. "nurjalle puolelle" elmukelmua, sen jälkeen täytä kakskomponenttiliimalla.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

paavo


Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview