News:

Jätä aivosi narikkaan, ja astu peremmälle :moi:
Apachefoorumi ei vastaa narikkaan jätetyistä aatteista.

Main Menu

jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

jta

#300
Tänään sai sitten tuon t-haarankin irroteltua. Sahasin tuo jumissa olevan putken poikki niin sai pihteillä tuosta kiinni ja sai letkusta pyöriteltyä tuon haaran irti. Ilmeisen jumissa tuo putki tuossa t-haarassa kun nippa katkesi ennenkuin lähti irti. No onneksi oli tallessa hyvä käytetty niin vaihtelin sen sinne. Huomenna käydä uudet putket hakemassa.



Samalla tuossa kopistelin vähän pohjaa niin tuntuu olevan vielä helmat ja pohja kovat eli hitsihommaa ei ainakaan isommin ole tiedossa. Löytyi vain yksi pieni reikä pyöränkotelosta vänkärin puolelta takaa. Aika perinteinen paikka tuo helmanpääty. Samoiten nuo vakiot eli helmapeltien saumat edessä ja takana molemmilla puolilla aika ikävän näköiset mutta ei niihin vielä reikää tullut kun meisselillä kaivelin. Pitää vaan ottaa nyt kiinni ennenkuin menee läpi asti. Tuossa samalla kun tuolla alla pyöriskeli niin huuhdoin vesiletkulla enimmät hiekat ja mullat pois pohjasta.



Kolhua hieman löytyy mikä onkin varsin ymmärrettävää kun vanhalla miehellä ollut.




Öljypohjassakin ilkeän näköinen painauma mutta on onneksi sellaisessa kohtaa missä ei ole vaaraa rikkoa mitään. Kattoa jaksaako alkaa tuota vaihteleen tai oikoon kun ei käytännössä vaikuta mihinkään. Tuosta ei vielä tullut kuvaa otettua.

jta

#301
Jarruputket taakse laitettu ja jarrut ilmattu. Nuohan jopa toimii.  :blink: Ihme että lähti edessä ilmausnipat auki helposti. Yrittää vaan tuossa pihalla ajella edestakasin ja jarrutella että alkaavat toppaan kunnolla ja säätää käsijarrua vielä vähän.



Kokeilin taas käyntiinkin tuota niin nyt alkoi jopa ottaan bensaa ihan omin voimin niin pysty käyttään kunnolla kuumaksikin koneen. Ihme että tuolla bensalla yleensä edes käy niin tämä vain käy eikä edes pätki yhtään.  :psycho: Haisee aivan hirveälle tuo bensa ja pakokaasukin haisee kummalle. Vähän tuolla alkuun oli vaikeuksia saada kierroksia mutta säädin tyhjäkäyntiä alemmas niin alkoi ottaan kierroksiakin. En kyllä tiedä että mikä tuossa vaikutti. Joutui tuohon kuitenkin paluu puolen bensaletkun vaihtaan kun alkoi heti vuotaan kun sai kunnolla bensaa. Jotain sontaa tuolla tankissa/putkistossa oli kun melko paljon jotain mujua tuli suodattimeen. Jossain välissä pestä ne pois kunhan saa ensin lisää parempaa bensaa tuohon.

Yksi huohotuspuolen letku piti uusia kun oli jo aika pykinyt.

 

Seuraava operaatio taitaa olla venttiiliensäätö ja jakoketjun kiristys. Ketju vähän meinaa karahdella välillä. Jossain välissä sitten vaihdella öljyt moottoriin, laatikkoon ja perään ja laitella kunnolliset jäähdytysnesteet kun nyt on melkolailla pelkkää vettä koneessa.

Pakoputken korjaus ja vielä se yksi paikka tehdä pyöränkoteloon niin tuotahan voisi yrittää tarjota leimalle.

paavo


jta

Kyllä tuo haiskahtaa jollekkin ihan muulle.   :psycho: Yksinkertanen tekniikka ja 15 vuoden kokemus nimenomaan näistä vehkeistä niin ei noissa pikkujutuissa kauaa nokka tuhise.  ::hihsmoke

Niin joo ja irrotelinhan mä tuosta mittaristonkin lamppujen vaihtoa varten. Sekin yhenlainen operaatio kun oli mittarinvaijeri laitettu niin lujalle ettei käsin saanu auki. Ja hommaa ei helpottanu yhtään se että oli tuo vaijeri jotenkin niin lyhkänen ettei meinannu edes kättä saada tuonne mittariston taakse. Nyt käsi sen näköinen kuin ois vihaisen kissan kanssa leikkiny.

Takavalon liittimelle pitää yrittää jotain tehdä kun on vähän heikko kontakti. Ilmeisesti aiemminkin ollut ongelmaa tuon kans kun oli yritetty paperia survoa liittimen väliin että saisi tiukemman otteen.  :psycho: Kattoa että tinaisko johdot suoraan kiinni piirilevyyn ja laittais erillisen liittimen väliin. :think:

paavo

Niin se kokemus, mulle alkoi kertymään Saabeista sitä. :psycho:



jta

#306
Tänään ei jaksanut mitään isompia alkaa väkerteleen niin laittelin Mitta Riston takaisin paikoilleen. Taisin laittaa muutaman merkkivalon väärinpäin kun ei palanutkaan. Led-polttimot tuonne laittelin niihin mihin pystyi. Mittarivaloihinkin laittelin vihreät led-polttimot niin nyt näkee päivälläkin että on valot päällä. Ilmeisesti tämä ei olekkaan ladannut aikaisemmin kun nyt alkoi latauksen merkkivalokin toimiin kun sitä pyörittelin. Näytti volttimittarikin vähän korkeampia lukemia auton käydessä. Osannu tuohon reagoida kun kaikissa ei ole tuota valoa kytketty toimintaan ja nuo mittaritkin on vähän sellaisia suuntaa antavia.

Aloin sitten tutkaileen tuota keskikonsolia kun oli irti ja näkyi puuttuvan se ilmanohjurikin tuolta sisältä niin laittelin sen paikoilleen ja ruuvasin muutenkin oikein sen kiinni. Radiokin lähti samassa rytäkässä. Samalla tutkailin noita sähköjä tuolla niin jotain patenttia tuolla oli tehty. Kellolta puuttui sähköt kokonaan kun oli ilmeisesti ryövätty radiolle ne ja löytyi se hukassa ollut check engine valokin. Syttyy ja sammuu niinkuin pitääkin. Polttimo roikkui konsolin sisällä ja oli kantakin rikottu. Vaihdoin turvavyönvarottimesta ehjä kannan ja laitoin uuden polttimon niin alkoi tuokin pelaan. Vielä tutkailla että mikä on kun ei takalasinlämmittimen merkkivalo pelaa ja nyt palaa sitten jarrunesteenvaroitusvalo kokoajan. Tutkia että onko vika oikea vaiko onko siellä johdot väärin kytketty.

Sähköjen ihmettelyä

Noillekkin alko jo paikat löytyyn kun kytkentäkaaviota vähän aikaa tutkaillu.

Keskikonsoli paikoillaan


"Uusi" peili paikoillaan. Piti vaihtaa peili kun oli sekin särki.

jta

Tänään kun ei tuonne pihalle asti kerennyt niin askartelin vessaan vihdoin "kiinteästi" tuon led-valon. Ennen oli vain noiden purkkien päällä ja virta akun kautta mutta nyt ruuvasin tuon virtalähteen kattoon ja katkasijan kautta töpselistä virta.


Ledskukkuu

Parempi myöhään jos ei silloinkaan.


Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview