News:

Apachefoorumi.net
Raikasta ja ravitsevaa sielunruokaa.

Main Menu

MM-Rallicross -24

Started by Baz, Thu 07.12.2023 09:15:46 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

Kalenteria vuodelle 2024 ei ole vielä julkaistu. Mutta ensi kaudella ajellaan RX1 ja RX1e kalustolla.

Quote from: WRX'Battle of Technologies' heralds new era for World RX

Electric beasts to go wheel-to-wheel with sustainably-fuelled RX1 rivals in 2024.

The FIA World Rallycross Championship will usher in a new era in 2024, as the field opens up to include sustainably-fuelled combustion-engined (ICE) cars alongside the current electric beasts – setting the stage for a thrilling 'Battle of Technologies'.

Following two seasons of purely electric competition, ICE cars will be welcomed back into the fold from next season, running on sustainable fuel. This presents the prospect of a direct head-to-head duel between the RX1e machines and their RX1 rivals on a level playing field.

A maximum 16 entries will be permitted in 2024, with the championship open to applications from non-permanent drivers on a round-by-round basis.

The sporting format has similarly been tweaked, with the SuperPole shootout replaced by pre-determined starting positions in all heats to reduce the jeopardy of track evolution and thereby ensure greater parity.

Competitors will race for position rather than time, making the format more easily understandable. Moreover, championship points will be awarded for each heat race, semi-final and final, encouraging drivers to push flat-out on every single lap and amping up the action for fans.

Arne Dirks, Managing Director, Rallycross Promoter GmbH, said:

"As World RX races into its second decade, we are excited to introduce the new 'Battle of Technologies' concept. We have all seen and enjoyed the electrifying power and potential of RX1e over the past two years, and we have also witnessed a lot of passion for combustion-engined cars in Euro RX.

"There has been tremendous interest from drivers and teams across the board, and we believe this sustainable new format offers competitors and fans alike the best of both worlds."
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Rallicrossin MM-sarjan kalenteri kaudella 2024:

6.-7.7Ruotsi, Höljes
27.-28.7Unkari, Nyirad
17.-18.8Belgia, Mettet
7.-8.9Portugali, Montalegre
30.11-1.12Australia
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallicrossin multimestarilta iso ilmoitus, hylkäsi sähkövehkeet – "Toki haaste on valtava"

Rallicrossin MM-sarjan kuusinkertainen mestari Johan Kristoffersson lähtee tulevaan kauteen uudenlaisella kalustolla.

Heinäkuussa käynnistyvään MM-kauteen Kristoffersson starttaa kestävän kehityksen metodein valmistetulla polttoaineella käyvällä (ICE) Volkswagen Pololla. Kyseessä on polttomoottoriauto, kun vielä viime kaudella MM-sarjassa oli pakko kilpailla täyssähköautoilla.

Koska täyssähköautot eivät olleet menestys ainakaan osallistujamäärien suhteen, on rallicrossin MM-sarja lanseerannut täksi kaudeksi Battle of Technologies -teeman. Näin ollen kaudella 2024 on mahdollista ajaa joko sähkön voimalla tai polttomoottorilla, jos polttoaine on tehty kestävän kehityksen metodein.

Kristofferssonin uudessa KMS – HORSE Powertrain -tiimissä kilpailee lisäksi norjalainen Ole Christian Veiby. Kaksikko ajaa tallikavereina nyt kolmatta vuotta.

– On varmasti tiukkaa kamppailla sähköautoja vastaan juuri rakennetuilla vehkeillä, mutta meillä on unelmakumppani tähän hommaan, ei vaan sponsorina, mutta myös teknisiltä osin, Kristoffersson sanoo viitaten ruotsalaiseen voimalinjavalmistaja Aurobayhin.

– On mukavaa päästä työskentelemään pitkän tähtäimen projektissa ja suunnitella kaikki hyvin. Tämä on mielenkiintoinen projekti ja hyvin tyypillinen meidän tallimme hengelle.

Myös Veiby on epätietoinen, miten polttomoottorivehkeillä pärjää hirmuisen tehon omaavia sähköautoja vastaan.

– Teemme nyt täyskäännöksen tekniikan suhteen, joten on vaikeaa arvioida, miten pärjäämme muihin verrattuna. Monta monimutkaista asiaa on testattava autossa huolellisesti, uransa avausvoittoa yhä MM-sarjassa jahtaava ex-rallikuski toteaa.

KMS Motorsport -tiimiä johtava Kristoffersson Senior on haasteesta innoissaan. Toki myös aikataulu on tiukka, kun uuden kauden alkuun on vain muutama viikko.

– Urheilullisesti "Battle of Technologies" on fantastinen konsepti ja aika ainutlaatuinen meidän lajissamme ainakin. Toki haaste on valtava, mutta myös mielenkiintoinen. Meillä on täysin uusi auto, täysin uusi yhteistyökumppani ja lyhyt aikaväli saada auto kilpailukykyiseksi sähköautoihin nähden, Tommy Kristoffersson summaa.

– Vaikka olemme voittaneet mestaruudet viime vuosina, meidän on oltava nöyriä ja ymmärrettävä, että vaaditaan iso työ, jos haluamme taas taistella tittelistä.

Rallicrossin MM-sarja käynnistyy Ruotsista legendaariselta Höljesin radalta 6.-7. heinäkuuta.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview