News:

Apachefoorumi Twitterissä:
https://twitter.com/apachefoorumi

Main Menu

MM-ralli 2014

Started by Baz, Fri 27.09.2013 21:41:25 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

Ralliautoilun MM-sarjan kalenteri 2014:

19.1. Monte Carlo
9.2. Ruotsi
9.3. Meksiko
6.4. Portugali
11.5. Argentiina
1.6. Italia
29.6. Puola (useissa maissa)
3.8. Suomi
24.8. Saksa
14.9. Australia
5.10. Ranska
26.10. Espanja
16.11. Britannia

Edit:
Quote from: Neste Oil Rally FinlandFIA:n vahvistama rallin MM-kalenteri 2014 on muodostettu tapahtumaviikonloppujen sunnuntaipäivien perusteella. Kisajärjestäjät tekevät kuitenkin lopullisen päätöksen tapahtumapäivämääristään, ja siitä, hyödyntävätkö he tarjotun sunnuntain sijaan toista, keskiviikon kilpailupäiväoptiota. Neste Oil Ralli tullaan ajamaan ensi vuonna jälleen heinä-elokuun vaihteessa, 30.7.-2.8.2014., päättyen perinteisesti lauantai-iltaan.

Edit2: Päivitetty versio:

Ralliautoilun MM-kalenteri 2014:

16.-19.1. Monte Carlo
6.-9.2. Ruotsi
6.-9.3. Meksiko
3.-6.4. Portugali
8.-11.5. Argentiina
5.-8.6. Italia
26.-29.6. Puola
30.7.-3.8. Suomi
22.-24.8. Saksa
11.-14.9. Australia
2.-5.10. Ranska
23.-26.10. Espanja
13.-16.11. Britannia
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

#1
Ei koske ensi vuotta, mutta:
Quote from: Uusi SuomiF1 oli virhe – Toyota palaa rallin MM-sarjaan

Vuoden 1999 päätteeksi rallin MM-sarjasta lähtenyt Toyota tekee uutta tulemistaan. Japanilaisvalmistaja panostaa jälleen ralliin tosissaan ja tuo uuden autonsa kaudelle 2015.

Kyse on tällä hetkellä R3-luokitellusta autosta, joka tulee saataville asiakaskäyttöön. TMG GT86 CS-R3 on perustaltaan takavetoinen urheiluauto, joka kilpailukäyttöön kuitenkin muutetaan kansainvälisen autoliitto FIA:n säännöt täyttäväksi ja MM-ralleihin kelpaavaksi.

Jo aiemmin Toyota oli väläytellyt paluuaikeitaan rallin korkeimmalle tasolle. Viime keväänä tiimi julkisti aloittaneensa 1,6-litraisen turboahdetun moottorin, eli ns. Global Race Enginen kehittämisen. Vastaavat moottorit ovat olleet WRC-autoissa kauden 2011 alusta alkaen, joten vaikuttaakin hyvin todennäköiseltä, että Toyotan suunnitelmissa on rakentaa WRC-auto.

- Ralli on meillä verissä, joten tuntuuhan se jännältä ilmoittaa, että rallitoimintomme laajenevat entisestään. Uusi automme on varmasti kova juttu erikoiskokeilla, onhan se takavetoinen. Ainakin katsojille homman pitäisi olla viihdyttävää, asiakaspuolen vastaava insinööri Nico Ehlert hersytteli.

Toyotan meriitteihin rallin parissa kuuluu mm. neljä kuljettajien maailmanmestaruutta sekä kolme autonvalmistajien MM-titteliä. Toyota Motorsport GmbH (TMG) toimi alkujaan nimellä Toyota Team Europe (TTE), jonka tarina alkoi Kölnistä vuonna 1979 nyt jo edesmenneen Ove Anderssonin johtamana.

Merkin kulta-aika rallissa osui 1990-luvun alkupuolelle, jolloin maailmanmestaruuteen Celicalla ylsivät Carlos Sainz (1990 ja 1992), Juha Kankkunen (1993) ja Didier Auriol (1994).

Sädekehää himmensi kuitenkin syksyllä 1995 paljastunut turbovilppi, mistä johtuen Toyota asetettiin vuoden kilpailukieltoon. Tiimi palasi 1997 uudella Corolla WRC:llä, jolla irtosi merkkimestaruus vuonna 1999 ennen kuin autotehdas päätti panostaa rallin sijaan formula ykkösiin.

Formula ykkösissä Toyota kilpaili 2002-09 heikolla menestyksellä. F1-talleista se kulutti eniten rahaa, mutta ei voittanut yhtään kilpailua. Maailman talouskriisin puhjettua loppuvuodesta 2008 päätti Toyota lopettaa F1-tallinsa toiminnan kokonaan.

Rallin MM-sarjalle Toyotan paluu on merkittävä uutinen. Viime vuosina mukana on ollut vähän tehdastalleja, mikä on vähentänyt sarjan kiinnostavuutta. Nyt MM-ralleihin on tulossa aivan uutta värinää, kun Volkswagen ja Citroen saavat seurakseen 2014  Hyundain ja 2015 Toyotan.

Toki tässä pitää muistaa, että tuohan ei tule olemaan WRC auto, vaan WRC-3 :jees:
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTV3Hänninen sai kisakuskin paikan Hyundailta

Hyundai Motorsport vahvistaa, että suomalaiskuski Juho Hänninen ajaa tallin toista autoa ensi kauden rallin MM-sarjassa.

Hänninen on toiminut tällä kaudella Hyundain testikuljettajana. Hänen ensi kauden tallikaverinaan toimii belgialainen Thierry Neuville.

Aivan koko kautta Hänninen ei aja Hyundain kakkosautolla, sillä talli aikoo kierrättää paikkaa muillakin kuskeilla. Hänninen on kuitenkin ensimmäinen kiinnitys Neuvillen tallikaveriksi.

Hännisen kartanlukijana jatkaa Tomi Tuominen.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVMM-ralleihin muutoksia – aika-ajoerikoiskoe poistuu

Kansainvälinen autoliitto FIA päätti keskiviikon Pariisin kokouksessaan muutamista rallin MM-sarjan sääntömuutoksista.

Suurin muutos kohdistuu kiisteltyyn ajovuorosääntöön. Pari kautta soraralleissa käytössä ollut aika-ajoerikoiskoe poistuu ja nyt autokunnat starttaavat joka kisaan MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Avauspäivän jälkeisinä kisapäivinä ajetaan tuloslistan käänteisessä järjestyksessä.

Näin FIA haluaa vähentää taktikoinnin mahdollisuutta ajovuorojen suhteen, sillä kuluvalla kaudella päivän päätteeksi kärjessä ollut kuljettaja joutui starttaamaan seuraavan päivän etapille ensimmäisenä autona.

FIA yhdenmukaisti myös kisaviikonloppujen aikataulua. Jatkossa kisojen alkujuhlallisuudet järjestetään torstaisin, ja jokainen kilpailu kestää sunnuntaihin asti. Kisojen päätteeksi ajetaan vähintään 10 kilometrin mittainen Power Stage.

MM-sarjaan osallistuvien tallien ei tarvitse jatkossa nimetä yhtä kaikki osakilpailut läpi ajavaa kuljettajaa, vaan nyt raja on vähintään kymmenen osakilpailua tulevista 13:sta.

Keskiviikkona päätettiin myös Italian MM-rallin siirtämisestä viikolla eteenpäin. Kisan uusi ajankohta on 6.-8. kesäkuuta.

MM-kausi alkaa tammikuun puolivälissä Monte Carlosta ja Suomen osakilpailu ajetaan tutulla paikallaan elokuun alussa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTV3Citroen julkisti kuskinsa rallin MM-sarjaan

Norjan Mads Östberg ja Ison-Britannian Kris Meeke ovat Citroenin kisakuskit ensi kaudella rallin MM-sarjassa.

Östberg ajoi viime kaudella M-Sportin tallissa Fordillaan MM-sarjan kuudenneksi. Hän sijoittui palkintopallille Ruotsin ja Suomen ralleissa. 26-vuotiaalla Östbergillä on tilillään yksi MM-voitto kaudelta 2012.

34-vuotias Meeke ei ole ennen ajanut täyttä kautta MM-sarjassa. Viime kaudella Meeke ajoi Suomen ja Australian MM-rallit Citroenilla. Edellisen kerran brittikuski on ajanut täyden kauden MM-sarjassa, kun Colin McRae ohjasi Citroenia kaudella 2003.

Hyundain ratissa:
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

Quote from: MTV3Vahvistus: Hirvonen palaa Fordin rattiin

Mikko Hirvonen ajaa tulevalla MM-rallikaudella M-Sportin ajattamalla Fordilla.

Talli vahvisti perjantaina, että Hirvonen ja kartturi Jarmo Lehtinen palaavat talliin ja kisaavat Ford Fiesta RS WRC -autolla koko 13 osakilpailun MM-sarjan. Hirvosen tallikaverina ajaa uusi kyky Elfyn Evans. M-Sport vahvisti myös, että Robert Kubica ajaa puolalaisen öljy-yhtiön Lotoksen tukemana Fordilla kaikki 13 osakilpailua.

Osoite on Hirvoselle tuttu, hän aloitti MM-rallissa M-Sportilla vuonna 2003. Hän ajoi tallissa kahdeksan vuotta. Kaksi edellistä kautta Hirvonen ajoi Citroenin tehdastallissa. Hirvonen on ollut MM-sarjassa neljästi toinen, vuonna 2009 hän hävisi Sebastien Loebille vain yhdellä pisteellä.

– Se että olen takaisin Ford Fiesta RS WRC -autossa tuntuu todellakin siltä kuin olisin tulut kotiin. Kaksi edellistä vuotta olivat todella hyviä minulle ja Jarmolle, mutta vaikka saimme paljon hyviä muistoja, emme saavuttaneet sitä mitä halusimme, Hirvonen sanoo tiedotteessa.

Walesilainen Evans ajoi viime kauden WRC2-sarjaa ja vakuutti M-Sportin johdon kyvyistään nousta WRC-tasolle. Evans on ollut M-Sportilla jo vuodesta 2007. Hänen kartturinaan toimii Daniel Barritt. Entinen F1-kuljettaja Kubica ajoi viime kaudella myös WRC2-sarjaa ja hän voitti seitsemästä kilpailusta viisi.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVKetomaa teki sopimuksen rallin MM-sarjaan

Jari Ketomaa on tehnyt kuljettajasopimuksen uuden Drive Dmack -rallitallin kanssa.

MM-sarjan rengastoimittajiin kuuluvan Dmackin talli kisaa ensi kaudella MM-sarjan WRC2-luokassa, jonka voitto on Ketomaan tavoite. Hän ajaa sarjassa Ford Fiesta R5:llä kartturinaan Kaj Lindström.

- Tilanne on hieno ensi kauden suhteen, kun pääsen ajamaan ammattilaisena Drive Dmack -tiimissä, jossa on mahdollisuus voittaa WRC2-luokan maailmanmestaruus, Ketomaa kommentoi tiedotteessaan.

Ketomaa nähdään tositoimissa ensimmäistä kertaa helmikuussa Ruotsin MM-rallissa. Suomalaisen kera Drive Dmack -tallissa ajaa virolainen Ott Tänak.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

#7
Kubica johti kahden EK:n jälkeen yli puolella minuutilla. Neuville keskeytti jo ensimmäisellä EK:lla. Yllättävää, että suomalaisilla meni pieleen rengasvalinta, kun kolmas EK alkoi :P Hirvonen hävisi n. puolitoista minuuttia ja Latvala n. kaksi ja puoli minuuttia kärjestä.

Monte Carlon MM-rallin tilanne (EK3/15)

1. Bryan Bouffier     Ford    45.44,2
2. Kris Meeke         Citroen   +13,6
3. Dani Sordo         Hyundai   +41,5
4. Robert Kubica      Ford      +42,5
5. Elfyn Evans        Ford      +46,7
6. S. Chardonnet      Citroen   +51,7
7. Olivier Burri      Ford    +1.09,0
8. Mads Östberg       Citroen +1.14,0
9. Sebastien Ogier    VW      +1.19,4
13. Mikko Hirvonen     Ford    +2.32,4
18. Jari-Matti Latvala VW      +3.04,2
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Handuusi

Before you can see the light, you must die.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview