News:

Jätä aivosi narikkaan, ja astu peremmälle :moi:
Apachefoorumi ei vastaa narikkaan jätetyistä aatteista.

Main Menu

Yleistä keskustelua moottoriajoneuvoista vol.3

Started by paavo, Wed 04.01.2017 19:50:27 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

Quote from: ESSTämä talvi toi auton pesuun oudon ilmiön - "Koskaan ennen ei ole tullut asiakkaita suoraan konepesusta"

Sitkeä lika autojen kyljissä on mysteeri ammattilaisellekin. Pesuun tarvitaan tupla-aika ja lisää kemikaaleja.

Lahden Trion autopesulan yrittäjä Avni Sadik on tänä talvena törmännyt outoon ja uuteen ilmiöön: autojen pintaan on pinttynyt vaikeasti irrotettavaa likaa.

- Normaalisti liuotinaineella saa 80 prosenttia liasta pois ja säämiskäpesulla loput. Siihen menee 20 minuuttia. Mutta nyt tulee autoja, joita pitää pestä 40 minuuttia ja joudumme käyttämään vahvempia aineita. En tiedä, miksi lika on niin tiukassa.

Ilmiö näkyy erityisen selvästi valkoisissa autoissa. Pinnassa on ikään kuin tahnaa, hän kuvailee.

- Koskaan ennen ei meille ole tullut asiakkaita suoraan konepesusta, jossa auto ei ole tullut puhtaaksi, Sadik kertoo noin viiden vuoden kokemuksella.

Ongelmat alkoivat lumen tulon myötä.

- Kun ensimmäinen auto tuli, luulin että se on vain yksi erittäin likainen. Nyt voi tulla viisi likaista valkoista päivässä.

Lisää työtä ja hintaa

Pinttyneen auton pesu vaatii enemmän aikaa ja pesuainetta, mutta ongelma ei näy päälle päin.

- Asiakas odottaa, että normaali pesu on 20 euroa. On ikävä periä enemmän. Asiakas voi luulla, että minä huijaan.

Pesulan asiakkaat ovat epäilleet Lahdessa käytettävää uutta liukkauden torjunta-ainetta. Sitä on epäilty myös ESS.fin keskustelupalstalla.

Ecomelter-aineen käyttö tosin rajoittuu ydinkeskustaan ja valtatie 24:lle Vääksyssä. Uusi Ecomelter-aine on suolaa kalliimpaa, mutta ei ole vaarallinen pohjavesille.

Uusia aineita teille?

Uuden ilmiön vahvistaa myös Pettixin yrittäjä Petri Karlén. Hänellä on useita autopesuloita Lahdessa, Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä.

- Sama ongelma koko Etelä-Suomessa.

Sitkeä likaantumisilmiö alkoi tänä vuonna, kun lämpötila laski alle nollan. Karlén epäilee teiden suolauksessa käytettävien aineiden muuttuneen.

- Destia ei kerro, mitä aineita he käyttävät.

Destian nettisivuilla tosin kerrotaan, että talvihoidossa käytetään pääosin natriumkloridia eli ruokasuolaa. Kalsiumkloridia käytetään hyvin pienissä määrin esimerkiksi mustan jään torjunnassa.

Nastoista metallia?

Pettixin pesuloissa pestään autot käsityönä.

- Kokeilin (tänä talvena) yhtä pesukatua, mutta auto jäi likaiseksi. Suola, bitumi ja nastapöly jäi kiinni.

Hänellä on ainakin yksi muukin selitys ilmiölle:

- Moottoritiellä renkaiden nastat kuluvat ja levittävät metallipölyä.

Joka tapauksessa lika ei irtoa normaalikonstein. Pettixillä joudutaan nyt käyttämään pesussa 2-3 ainetta, mukana raudanpoistajaa, jota myydään vain ammattilaisille.

Hän antaa vinkin omatoimipesijöille: aina kannattaa käyttää liuotinta. Muuten lika hankautuu edestakaisin ja vahingoittaa maalipintaa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: ISVaraudu tänä talvena yllätykseen auto­pesulassa: hinta voi olla totuttua kalliimpi – "Jotain tuonne on kylvetty..."

Onko teillä jotain autoja likaavaa tököttiä vai vain edellistalvia enemmän suolaa? Se puhuttaa autopesuloita. Tieviranomaiset torjuvat puheet.

Moni autoilija on tänä talvena havainnut Etelä-Suomessa, että lika on aivan erityisen tiukassa. Tämä "mönjä" hämmentää myös joitakin autopesuyrityksiä.

– Jotain tuonne teille on tänä talvena kylvetty, mitä väittäisin että ei ole aikaisempina vuosina ollut, Espoon Starwashin toimitusjohtaja Riku Ahola sanoo.

Käsinpesulayrittäjä vahvistaa muiden pesuloiden havaintoja Lahdessa, Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä, joista Etelä-Suomen Sanomat uutisoi aiemmin.

– Autot ovat ihan törkeän likaisia, eivät lähde puhtaiksi. Jotain on tapahtunut.

Ahola kertoo, että perjantaina hän pesi uudehkon valkoisen auton ja hämmästyi sen kuntoa.

– Oven alareunat olivat lähteneet jo ruostumaan. Sanoisin tämä oli vasta toinen talvi sille autolle, joten sitä ei todellakaan pitäisi tapahtua.

Ahola peräänkuuluttaa teiden kunnossapidosta vastaavat kertomaan sulatustavoista avoimemmin.

– Näin pesuyrittäjän näkökulmasta sanoisin, että jos erilaisia kemikaaleja tai yhdisteitä teille laitetaan, joku kertoisi myös, millä lian saa pois.

Hinnat nousevat kympillä

Espoon Starwashissa auto, jota on pesty kohtuullisen säännöllisesti, puhdistuu normaalisti liuotinpohjaisella Megasol 2:lla. Aiempina talvina muutamia pinttyneitä autoja, joita ei ole pesty kuukausiin, on putsattu Korrek PRO:n liimanpoistoaineella, Ahola kertoo. Molemmat ovat ammattilaistuotteita.

– Nyt me käytämme liimanpoistoainetta käytännössä joka pesussa. Kyllä me autot saamme puhtaiksi, mutta aine on niin vahvaa ja kallista, että käytännössä säännöllisessä käytössä ei pitäisi olla järkeä.

Pullon hinta pyörii kympin litra, ja ainetta kuluu 0,5–1 litra. Aholan mukaan talvi on käynyt kalliiksi, koska 30 euron pesusta lähes kymppi on ainekuluja. Tällä viikolla pesun hinta nouseekin 40 euroon.

Lahtelaisyrittäjän pesulaan tulee lehden mukaan asiakkaita suoraan konepesusta. Myös Espooseen tulee "päivittäin" asiakkaita konepesupaikoista, Ahola kertoo.

Niissä käytettävät puhdistusaineet ovat Aholan mukaan yleensä käsinpesupaikkoja laimeampia turvallisuussyistä.

Aholan mukaan efektiä voimistaa, kun kurainen auto ehtii välillä kuivua parkkihallissa.

Käsinpesuyritykset kilpailevat harjakonepaikkojen kanssa asiakkaista. Erityisesti talvisin kysyntää on, kun loskaa, hiekkaa ja suolaa lentää teiltä välillä jäätyen ja sulaen ja jämähtää sitten erityisesti autojen kylkiin kiinni.

Ihan normaalia talvisuolaa

Destiasta kerrotaan, että sen hoitamilla teillä mitään muutoksia ei ole tänä talvena. Sulatuksessa käytetään natriumkloridia eli ruokasuolaa.

– Kelit ovat olleet sellaisia, että suolauksen määrää on jouduttu kasvattamaan, ja puhdistettavaa on ollut enemmän kuin pitkien pakkasjaksojen talvina. Itse materiaaleissa ei ole muutoksia, Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio sanoo.

Destia käyttää natriumkloridia joko rakeena, kostutettuna tai liuosmuodossa. Pienempiä määriä kalsiumkloridia on käytössä esimerkiksi mustan jään sulatukseen. Tietyillä pohjavesialueilla pienemmillä pätkillä käytössä on kaliumformiaatti, jota pidetään vesistölle tiesuolaa haitattomampana.

Kaupunkien katujen kunnossapito voi periaatteessa käyttää myös omia tököttejä teillä. Lahdessa kokeilussa on ollut Ecomelter-niminen aine.

Espoon kaupungin katutuotantopäällikkö Teemu Uusikauppila ei oikein usko, että Ecomelter tai jotkin muut kaupunkien omat aineet selittäisivät ilmiötä. Vaihtoehdot ovat olleet kaupungeissakin vähissä, ja hinnan ja tehon puolesta natriumkloridin korvaavia aineita on vaikea löytää.

Hänen mukaansa Espoo ei ole ottanut suolaa kummempia aineita käyttöön tänä talvena.

– Ei me mitään puistokemistejä olla. Ihan normaalia talvisuolaa käytämme ja suolahiekkaa kovemmilla pakkaskeleillä, Uusikauppila kertoo.

– En osaa sanoa, miksi lika tarttuisi nyt erityisesti autoihin, enkä ole törmännyt ongelmaan meidän kalustossammekaan. Olihan tässä tuo Oulun mysteerikin, jossa autot hajoilevat mystisesti. Näitä nyt tulee aina.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

paavo

Vai niin, mä olenkin ihmetellyt kun ei isojen poikien aineetkaan riitä enää auton pesuun.
kaikenlaista olen kokeillut, sellaisiakin mitkä on kovia aineita teollisuudessakin.

Ei todellakaan lähde irti kotikonstein ::smoke

Baz

https://www.tori.fi/vi/44176064.htm

QuoteKaksi kertaa öljyt alleen laskenut Dacia Duster

Suomen maastoon hyvin, mutta ilmastoon erittäin huonosti sopiva maastokelpoinen ajoneuvo, jonka Renault moottori ei kestä pakkasta. Muutoin auto on jopa erinomainen. Renault-moottorissa on systemaattinen suunnittelu- tai valmistusvika sillä se ei kestä pakkasessa käynnistämistä. Näin sanoo maahantuojan valtuuttama huolto tuosta ilmastosopivuudesta: "pakkasessa käynnistettäessä öljypumpun ylipaineventtiili jumiutuu ja paine nousee liian korkeaksi, sen seurauksena öljynsuodatin pullistuu ja öljy purkautuu suodattimen tiivisteen välistä ulos."
Ympäristöystävälliseksi autoa ei voi tästä syystä sanoa, sillä maahan leviävä moottoriöljy on erittäin vahingollista luonnolle.
Maahantuoja puolestaan pesee ongelmasta kätensä kuin Pontius Pilatus aikanaan ja jättää vastuun kokonaan jälleenmyyjälle ja asiakkaalle.
Mikäli sinun Daciasi tai Renault-moottorinen autosi on samalla tavalla laskenut öljynsä pihalle, ota yhteyttä minuun, sillä autosi moottori on ilmeisesti vaurioitunut.
Vakuutusyhtiöni ei hyväksynyt vikaa korvattavaksi, perustellen, että auto ei kestä Suomen pakkasia ja vika siis johtuu olosuhteista ei ulkoisista tekijöistä.
Myyn autoni ensisijaisesti Ahvenanmaalle, sillä muualla Suomessa pakkaset ovat talvella suhteellisen yleisiä ja siten vahinko todennäköinen.
Auto on muutoin siisti, erittäin hyvin pidetty ja huollettu, pienikulutuksinen (poisluettuna moottoriöljy) farmarimallinen neliveto. Moitteena ainoastaan Renault-moottori, joka ei sovellu Suomen ilmastoon ja ei kestä pakkasessa käynnistämistä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

nyyyps

Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.


IsoP

Jopas on Daakiassa eikun Rellussa ominaisuus  ::osmoke Jsotain kuorma-autoista olen moista kuullut, mutta en kyllä haitta-autoista ennen tätä  :think:
Make tea not love


Ledskukkuu

Sainpahan käyttöön tuon obd2 vikakoodinlukijan/ajotietokoneen, jonka passattiin tilasin ja se ei ollut yhteensopiva.
60e tuo maksoi silloin kun tilasin.

Parempi myöhään jos ei silloinkaan.

Ledskukkuu

Nollasin samalla moottorin vikavalon.

P0420 koodi oli ja pienen ajolenkin jälkeen oli uudestaan tuo koodi mutta ilman vikavaloa.
Parempi myöhään jos ei silloinkaan.

=Juku=


Me first (rules of traffic)

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview