News:

Jätä aivosi narikkaan, ja astu peremmälle :moi:
Apachefoorumi ei vastaa narikkaan jätetyistä aatteista.

Main Menu

Järkkäriä etsimässä..

Started by Lexa, Tue 16.09.2008 10:21:38 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lexa

Nyt kävi niin, että iski kauhea hinku saada lopultakin se digijärkkäri.
Mulla käytössä ollut vanha filmijärkkä alkaa lojua käyttämättömänä,
kun sen on sivuuttanut aina niin kätevä digipokkari. ::nsmoke

Ainoa ongelma tällä haavaa, on se että hintaa ei saisi olla ihan hirveästi - joten jos täällä on jollakulla kovia kokemuksia halvemman hintaluokan järkkäreistä, saisi suositella hyvää digijärkkäriä ekaksi lajissaan meikäläisen olalla kulkemaan.

Kattelin alustavasti itse tuota Canon EOS 400D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 KITtiä, kun sen saa jo alta 500 euron. :think: Mutta vähän mietityttää, maksaako Canonissa merkki liiaksi - ja huonosti tunnen tuota digijärkkärimaailmaa muutenkin... :think:

EDIT: vaihtoehtoisena vielä halvempana vaihtoehtona katselin Olympus E-420 SE KITtiä Zuiko 17.5-45mm f/3.5-5.6 objektiivilla. :think:
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Hanzuu

En ota kantaa muuten mut meillä on ostettuna Canon EOS 400D kit ja hyvin tuolla on kuvannut.Tosin se kittiputki ei tuntunut riittävän joten ostettiin Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 kaveriksi ja se nyt on ollut enemmän käytössä.Tosin mulla ei muista DIGIjärkkäreistä ole kokemusta....mut tykkään  :jees: Vanha järkkärikin oli tosin canon,kuten pokkaritkin  :psycho:
Kun olen hyvä, olen tosi hyvä. Mutta kun olen paha, olen tosi mahtava!

Lexa

Noista Kiteistä nyt oon sen verran kyllä saanut kuulla jo etukäteen, että niitä mukana tulevia putkia ei vissiin tartte niin vakavissaan ottaa yleensä, mutta mulle riittää _alkuun_ että sillä saa kuvattua. :jees: Myöhemmin voi sitten panostaa optiikkaan enemmänkin jos tuntuu tarpeelliselta.
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Hanzuu

Kyllä sillä kuvaa tulee mut nälkä kasvaa syödessä  :jees:

Se vielä tosta canonista et isokouraiselle miehelle se runko ei tunnu oikein asettuvan käteen mut akkukahva antaa jytymmän tunteen.Minun pieniin kätösiin asettuu kivasti.
Kun olen hyvä, olen tosi hyvä. Mutta kun olen paha, olen tosi mahtava!

jiidee

Osta digicamera.net:stä käytetty 20D tai 30D runko ...300-400 eurolla (uutena ollut yli tonnin) ja siihen joku putki. Jos se runko hajoaa 3 vuoden päästä, niin sitten osta uusi samalla summalla. </jiidee on puhunut>

Tuon ylläolevan annoin yhdelle tutulle, niin eikös se pentele mennyt ja ostanut sen 400D:n joka oli vasta toisena vaihtoehtona suositteluissa. Sai kuulemma vielä toisen pidemmän suttuzoomin mukana. Tuo 20D tai 30D on paljon kivempi runko. 40D on tullut, niin niitä saa halvalla.

Sille mukana tulevalle objektiiville voit laskea arvoa 40 euroa, jos sellaisen välttämättä tahdot.

Niiden objektiivien hinta määräytyy lähinnä siitä että miten valovoimainen lasi on kyseessä. Joku 85 mm / f:1.2 on todella valovoimainen, sen kertoo tuo suurin aukko (pieni luku) eli 1.2, joka tarkoittaa aukon kokoa suhteessa polttoväliin f, siksi se on käänteisluku.

50 mm / f:1.4 on halpa valovoimaiseksi objektiiviksi.

Zoom-objektiivi on riittävän valovoimainen, kun tuo luku on f:2.8.

Ekaksi objektiiviksi voi miettiä vaikka
Canon 17-55 f2.8 IS USM -nimistä
tai sitten orja/piraattivalmistajan hieman vastaavaa, mutta ilman vakaajaa olevaa:
Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF]

Liian pitkää polttoväliä ei kannata yhteen objektiiviin ahnehtia, esim. 18-300 mm, koska se on sitten aika pimeä putki. Mieluummin vaikka 17-70 mm yhdessä ja 70-200 mm toisessa objektiivissa.


Esim.

40D
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12639182

30D + kahva:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12638591

20D:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12638796

Canonin ainoa etu on halvat objektiivit ja varusteet, joita on paljon saatavissa.
Vääksyn ukkomiesyhdistys & Reilu kerho ry tarjoaa ilmaisen mammografian ( :oho: )


Lexa

"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

jiidee

Objektiivit kannattaa myös ostaa käytettyinä. Tamronin objektiiveissä on ollut vikaa, joten kannattaa testata että tarkennus toimii hyvin tai että takuu on voimassa käytettyä ostaessa. Tuo Canonin 2.8 -valovoimainen olikin kallis, joten sitä et ehkä ole heti ostamassa, mutta kannattaa miettiä vaihtoehtoja.
Vääksyn ukkomiesyhdistys & Reilu kerho ry tarjoaa ilmaisen mammografian ( :oho: )

Lexa

Kattelin vähän tuota digicamera.netin divaria... :think: Pitänee tutustua paremmin, mutta vieläkin olen hieman sillä kannalla että ostan ehkä ennemmin uuden halvemman pään rungon tai kitin... :think: Alkuun ainakin. En ole niin intohimoinen harrastaja, että tartteis ihan parasta heti saada.
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Konepesukarhu

Ite käyttäisin muutaman tunnin siihen että kävisin liikkeitä läpi ja testaisin mikä halutun hintaluokan kameroista oikeasti sopii käteen ja mikä tuntuu "omalta". Sillon kun  hankin järkkäriä mietin pitkään Nikonin ja Canonin välillä mutta lopulta sitten molempia testattuani Canon oli se ainoa ja oikea mulle.

Itsellä on tosiaan tuo 400D ja täytyy sanoa että sillä kittilinssillä voi melkein vesilintua heittää. Tottakai sillä aluksi pärjää mutta melkein sijoittaisin pelkkään runkoon ja hankkisin käytetyn hyväkuntoisen obiskan erikseen. Ei tule sitten turhaa romua kaapin perälle ja heitettyä sitä muutamaa kymppiä harakoille.

Vaikka hirveästi puhutaan että Canonissa (ja jossain määrin Nikonissa) pelkkä nimi maksaa niin itse en tuohon usko. Em kamerat tuntuvat säilyttävän paremmin jälleenmyyntiarvonsa ja kameraliikkeissä on joitain vaihtotarjouksia aina ajoittain ko. merkeille. Lisäksi mitä kannattaa ottaa huomioon niin onko naapurustossa kaveria joka kuvaa myös järkkärillä? Obiskoiden lainaaminen on meinaan harrastuksen alkuvaiheessa todella kannattavaa ennen, kun tietää onko harrastukselle tiedossa jatkoa.

No joo.. tässä nää mun 5 centtiä tähän keskusteluun.

Lexa

Kiitoksia tästä. :jees: En ole tuota järkkäriä ostamassa missään tapauksessa heti kun rahat sallii, ekasta paikasta johon pääsen rahoineni. Eli tosiaankin meinasin nyt harkita asiaa niin, että kun lopulta johonkin päädyn ei sitten heti rupeaisi kaduttamaan.
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview