jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

jta

Ensimmäisenä tuota pitäisi ainakin korottaa. Aivan liian matala. Rekkari tuossa ois ainakin hyvä edustus autoon.  ::hihsmoke

Tuolla alla kun oli muita samankaltasia niin piru että on hinnat noussu näissä.  ::osmoke  1500-1900€ pyynnit. Jos noilla hinnoilla saa kaupaksi niin taidan tehdä hyvät voitot tällä Ladalla.   :okahvi: Työtä jos ei huomioida niin suoraa rahaa on menny alle 200 euroa tällä hetkellä kun aika paljon on löytynyt iteltä hyllystä uutta/kunnostettua osaa.

jta

Noniin. Nyt on alipaineletkutkin kunnolla kun ne eilen irtosi pakoputkea värkätessä ja sytkäennakotkin melkolailla oikein. Nyt saa joutokäyntiäkin säädettyä alaspäin mutta auto käy huonosti alle 1500rpm. Tulpat käyttelin irti kun ei ollu niiden kunnosta tietoa mutta olivat lähes uutta vastaavat mutta aivan mustat eli rikkalla käy. Aloin nyt tarkemmin katteleen niin tuohan näyttäisikin laskevan bensaa läpi tipoittain eli kaasari tulvii. Näkyy tuo bensapintakin siitä tirkistelyreiästä. Joko koho on vettynyt tai sitten neulaventtiili vuotaa. Enemmän uskoisin että neulaventtiilissä on vikaa kun ei ihan norona tule bensa läpi vaan hiljaksiin tiputtelee. Kattoa tuosta toisesta kaasarista että onkohan siinä minkä kuntoiset osat paikoillaan. Saisi vain nyt tuon kaasarin kannen ensin irtoaan kun pitäisi se yksi sokka vivustosta saada irti. Pitää vaan ensin odottaa että jäähtyy tuo kone hieman.

Tässä välissä on hyvä hieman syödäkkin jotain tälle päivää ja kattoa uutiset samalla. Lähtiä kohta kokeileen että oisko tuo kone jo vähän jäähtyny.

jta

Otin toisesta kaasarista kohon ja neulaventtiilin niin niillä tuntui pitävän. Enää ei tippassu bensaa läpi ja kummasti alko käymäänkin paremmin. Pysyi nyt käynnissäkin alta 1000rpm.

Tuon kun sai kuntoon niin aloin vaihteleen laturiin laakerit vaan eihän sekään menny kuin elokuvissa. Toinen laakeri onkin erikokoinen tässä laturissa kuin noissa vanhemmissa. No hiilipäädyn laakerin sai kuitenkin vaihdettua kun oli samankokoinen kuin vanhoissa. Tuohon toiseen lisäsin vähän vaseliinia niin josko menis vielä vähän aikaa. Ei tuokaan kyllä väljä ollu mutta vähän kuivan oloinen. Ja oman mokan vuoksi nyt ei saanu laturia paikoilleen kun en muistanu ankkuria irrotellessa ottaa jännitteensäädintä pois niin katkesi hiilet irrotellessa enkä löytänyt nyt mistään tuohon sopivaa jännitteensäädintä vaikka tuollainenkin mulla varmasti jossain on. Muistaisi vain että missä.

paavo

Miten yhdessä autossa on kaikki laitettavana?
Taisi olla paaliin valmis.

jta

Ei tää nyt sentään paaliin valmis ollut. Kori kuitenkin terve ja tekniikan kans aina pärjää.  :jepso: Tuo pitkä seisonta ei tee hyvää ja ilmeisesti tätäkään ei isommin ollut huollettu ja nekin mitä tehty niin vähän sinnepäin. Ja varsinkin nämä katti ohjatut kaasarit on niin perkeleen herkkiä vehkeitä että pienikin asia saattaa laittaa toiminnan aivan sekaisin ja tuota jos alkaa asiaan perehtymätön rassaan ja tekeen patentteja niin tuloksena on varmasti toimimaton kampe. En sinällään ihmettele yhtään että nämä välimallit alkaa käymään harvinaisiksi.  ::hihsmoke

Niin ja tuo laturi nyt oli sellainen että ei olisi vaatinut välitöntä huomiota vaan aattelin että äkkiä nyt näppää vaihtaa laakerit. Jos ei noita pikku juttuja olisi sattunut niin tuon laturin kunnostaa alta tuntiin ja rahaakaan mene kuin noin kymppi jos pelkistä laakereista puhutaan. Uusi laturi kun kuitenkin maksaa sen 80€.


IsoP

Ainahan sitä löytyy pientä ja vähän isompaakin laitettavaa vähän vaikka mistä kun autolla on jo hieman ikää ja vielä ollut seisonnassa  :jepso: Eihän ne monesti hirveän isoja asioita ole, eikä kalliitakaan, mutta aikaa menee. Toisaalta mitenkähän kun joku onneton piruparka saa joskus päähänsä entisöidä vaikka 25 vuotta vanhan ja muutaman vuoden taivasalla seisoneen auton vuosimallia 2016 niin siitä sähkövikojen jahtaamisesta ei tule ikinä loppua  :psycho:
Make tea not love

IsoP

Tai vaikka joskus mietittiin että kun 30-40 vuotta vanha traktori voi teknisesti olla edelleen ihan täysin luotettava ja toimiva laite , mutta eipä nykyiset enää kestä lähellekkään sitä. Toki ominaisuudet on ihan toista ja tekniikkaa ihan eri määrä, mutta sitten on varjopuolena se että kuulee tarinoita kun pari vuotta vanha traktori on talven ajan ollut ajamatta niin pitää keväällä viedä lavetilla pariksi viikoksi korjaamolle että saavat kaikki sähköaivot eloon, virran kulkemaan kaikissa liitoksissa ja muut jumit pois  ::osmoke
Make tea not love

jta

Joo ei tuo ihan tuore peli ole. Johan tuolla alkaa 22 vuotta oleen jo ikää eikä se tuo kuuden vuoden seisonta ole ainakaan parantanu tilannetta.

Sitä on joskus itekkin miettiny tuota että minkähänlainen savotta se on näitä nykyvehkeitä alkaa laitteleen sitten kun niillä on sitä ikää tuon reilun 20 vuotta tai enemmän.  :psycho:

Johan se talven aikana kerkiää akun tyhjätä traktorista jos ei käytetä ollenkaan. Tuota ei nykyvehkeet enää välttämättä kestä. Tuollanen wanha wekotin siittä hyvä kun ei sähköä tarvi käytännössä kuin starttiin ja valoihin. Ja kaikki ei edes tuohon starttiinkaan.

IsoP

Vanhoissa peleissä on puolensa  :jepso: C kadett on kanssa siitä kiva laite että kerta vilkaisulla ymmärtää konehuoneesta kaiken ja siellä moottorin ympärilläkin tyhjää tilaa melko paljon  :psycho: Jopa 6-mukinen CIHhi taitaa sinne pituudesta mahtua kun syylärin siirtää edestä.
Make tea not love

=Lutris=

Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview