jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

jta

On tää ihme vekotin tää kanttilamppu. Nyt on startti pelannu mutta maikkulasta kun aloin kotio lähteen niin jonkun aikaa kävi ja hyytyi sinne pihaan. Yritän startata niin muutaman kerran hörähti ja ei enää luvannukkaan. Aavistuksen tuli bensan hajua niin ihmettelin että mikäs nyt taas ja aukasin konepellin ja kattelin että suodattimet on tyhjät ja katoin tarkemmin niin bensaletku taas irti. Onneksi imupuolelta ettei ollu konehuone bensassa. Letku takas paikoilleen niin kummasti taas lähti käymään. Kerkesin jo säikähtää että nytkö meni sytkäboksi vaan ei onneksi. Ei käy tylsäksi elämä tämän kanssa.

jta

Vihdosta viimein sai inspiraation alkaa tuota samaraa laitteleen. Sai vaihdettua nyt ainakin sen kampiakselin stefan, vesipumpun, nokka-akselin stefan, venttiilikopan tiivisteen, venttiilikopan ruuvien kumipuslat ja tietenkin jakoremmin ja kiristimen. Samalla vähän putsailin niitä paikkoja mihin ei enää pääse käsiksi kun on laitettu osat kunnolla nippuun.

Meinasi aluksi tuo kampiakselin hihnapyörän pultti teetättää töitä kun ei saanu pulttipyssyä pelaan vaan lähtikin loppuseltaan aika nätisti kun laittoi vaihteen päälle ja toinen polkeen jarrua. Pari kertaa antoi vasaralla iskua pultin nokkaan ja sen jälkeen kopasi vasaralla voimavarteen niin lähti auki. Stefankin tuolta sai aika nätisti pois kun porasi stefaan pari reikää ja pakotti ruuveilla stefan ulos. Jakoremmi oli olosuhteisiin nähden aika hyvässä kunnossa vielä mutta kiristimen laakeri oli jo aika pahan kuulonen. Vesipumppukin tuntui olevan vielä hyvässä kunnossa.

Jäähdytinnesteet oli jo aika mielenkiintoisen väriset kun olivat aivan ruskeat. Haisikin jo hyvin happamalle. Millon lienee vaihdettu vai onkohan vaihdettu vielä kertaakaan.

Huomenna vielä tarkistaa oikeilla ajoitusmerkeillä että onko jako kohdillaan ja laittaa nippuun tuo. Alkaa sitten huuhteleen tuo jäähdytysjärjestelmä ja laittaa vähän öljyä lisää koneeseen ja laitella vähän polttoöljyä öljyn sekaan ja käytellä hetki niin saa vaihdella tuon jälkiin öljyt.


=Juku=


Me first (rules of traffic)

jta

Juu ei tässä mitään isompia ollut. Ainoa vika oli tuo kampiakselin stefa ja ylimääräisenä tein tuon nokka-akselin stefan vaihdon. Muuhan on pelkkää perushuoltoa.

=Juku=

Quote from: jta on Fri 27.01.2017 16:08:54 (UTC+0200)
Juu ei tässä mitään isompia ollut. Ainoa vika oli tuo kampiakselin stefa ja ylimääräisenä tein tuon nokka-akselin stefan vaihdon. Muuhan on pelkkää perushuoltoa.
Puoli autoa puretaan perushuoltoa varten  ::hihsmoke

Me first (rules of traffic)


jta

Niin no jakoremmiä vartenhan pitää purkaa kohtuu paljon ja kun vesipumppukinhan on suositeltavaa vaihtaa samalla ettei käy niinkuin kaverille. Leikkasi kiinni niin meni hilut uudelleen vaihtoon kun ei olut edellisellä kerralla vesipumppua vaihdettu. Nokka-akselin stefaa varten piti käyttää venttiilikoppa auki niin samalla vaihtui tiiviste jne. niin ei tässä mitään isoa ole jouduttu tekemään. :nopsu:

Vaikka toisaalta vähän tässä pitää tehdä verrattuna johonkin volkkareihin kun saa oikeasti tehdä töitä tuon remminvaihdon eteen.  ::hihsmoke

Kohta vois lähtiä tekeen ainakin nuo jäähdytinnesteen ja öljyn vaihdon jos ei muuta innostu tekeen.

jta

Saas nähdä mitä tästä vielä tulee. Tänään kun tarkistin nuo ajoitusmerkit niin olihan tuo yhden hampaan myöhäsellä. Laittelin nyt jaon kohdilleen ja lisäsin vähän öljyä ja kaatelin vettä koneeseen ja käyntiin niin ottikin takapakkia tää kun ei tuo öljyvuoto asettunutkaan. Vuoto on niin raju ettei siitä ota selvää ollenkaan että mistä se vuotaa eikä oikein koneen käydessä pysty kunnolla kattomaankaan kun hihna syytää öljyä joka puolelle. Yritin nyt tuota öljypumpun kantta irrotella mutta ei suostu lähtemään vaikka kaikki pultit on kyllä irti. Katsella noita räjäytyskuvia/korjausoppaita vielä että onko tuohon olemassa joku kikka.

Yksi pelko vielä on kun nuo nesteet on ollut kehnot että olisi lohko päässyt halkeaan vaikka harvemmin se taitaa kyllä päätystä sitä tehdä jos niin käy. No aika näyttää että mitä löytyy.

paavo

Muistaakseni nokan stefa jäi vuotamaan yhdessä remontissa :think:

jta

Tuo tuli heti tarkistettua ja oli ainakin kuiva. Sen verran alkanu selviään daada foorumin kautta että saattaa olla tuo öljynpaineensäädin jumissa ja vetää täydet paineet niin sillon pukkaa kuulemma öljyt kartanolle hyvinkin äkkiä. Harmi kun kerkesin alkaa purkaan tuota öljypumppua niin pitää nyt joka tapauksessa käyttää se auki että saa uudet tiivisteet. Öljypohjan irrotuksen tuo vaatii kun pitää pari pulttia aukasta sisäpuolelta mutta tuopa ei iso homma ole. Laittelinkin jo nääsvillestä taas tiivisteitä tulemaan.

Sinällään vituttaa aina tuolta tilata kun nuo rahdit tekee aika paljon hintaan lisää. Tulee parille tiivisteelle hintaa. Jos ois pelkät tiivisteet tilannu mitkä ois maksanu yhteensä 6 euroa niin pelkät postit on jo kalliimmat. Oli nyt kuitenkin tullu hyllyyn tuonne takalasin pyyhkimenvarsi niin otin vielä senkin kun tuo vanha on jo niin ruosteinen ettei ole varmaa että kestääkö enää edes hiekkapuhallusta.

=Juku=


Me first (rules of traffic)

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview