Wankel for dummies: kuinka se toimii?

Started by nyyyps, Fri 04.06.2010 14:55:52 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PajakkiVasseli.com

Quote from: unikeko on Fri 04.06.2010 23:55:39 (UTC+0300)
Juu toi neriroottorinen mikä tossa 787 ja 787B kilpureissa käytettiin oli 2.6litranen, ja "vaan" 700heppanen ja 600newttonia vääntövä...
Eunos Cosmossa, (joka on JDM vehkeitä) on kakslitranen kolmiroottorinen 300 heppanen kone 407 nyyttonia vääntöä

toinen ongelma tossa on että sitä oikeeta vääntöä ei siihen saada / ei voi laittaa ku suht keveeseen autoon

Tai noh, voi raskaaseenkin, mut sit on jo oikeestaan pakko laittaaa automaatti seuraks, tai semmonen vaihteisto, että ykkönen on mallia mielipuolisen lyhyt
ja jokatapauksessa, noi wankkelkoneiset on semmosia, että vääntöä ei katota ollenkaan, koska teholla niitä liikutetaan / kevyellä kaasulla kone vaan kärsii
Tuo Eunoksen kone on sitten ahdettu.
Ja tätä en kyllä ymmärrä "ja jokatapauksessa, noi wankkelkoneiset on semmosia, että vääntöä ei katota ollenkaan, koska teholla niitä liikutetaan "
Ihan noissa vapaastihengittävissä Wankeleissa on samanlainen "vääntökäyrä" kuin normi 4-6 sylinterisessä rivi/suorakoneessa
Ja tuon 787B:n max kierrokset tais olla jotain 8700rpm,eli ei kovin paljon.
Quote from: Hepskukkuu on Sat 12.04.2014 01:22:03 (UTC+0300)
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

Josse

Eikös tuota wänkkeriä pidä käyttää huollon takia paljon tiheämmin auki kuin normi konetta.
WARNING:

This post may contain absolute bullshit. Viewer discretion necessary !

Juggernauter


Señorita iCola

Quote from: eipassaa on Sat 05.06.2010 05:44:44 (UTC+0300)
Eikös tuota wänkkeriä pidä käyttää huollon takia paljon tiheämmin auki kuin normi konetta.
Joskushan oli vissiin meininki että tuo korvaa täysin normaalin mäntämoottorin, kestävyyden takia sitten hylkäsivät kehitystyön. Ideanahan tuo on loistava, ei ole edestakaisin liikkuvia osia niin ei tule kovaa rasitustakaan.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

Jarre

tuota vääntö juttua kanssa ihmettelin, tuossa kiertomäntä moottorissa on normaalisti 3 sytytystä per revoluutio, joten kylä se vääntää, se ongelma on että pöyrivässä liikkeessä se ei siirrä tehoa (ja vääntöä) samallailla kuin pystymäntä moottori...(jotenki näin)

Toi itseasiassa hylättiin kehityksestä lähinnä sen takia että maailmassa on moottoritehtailla kapasiteettia ja valmiita moottoreita pystymänillä, näitä valmistamaan pitäis tehä tas uusia tuotanto linjoja, vanhojen ns nykyaikaistaminen ei enään kaiketi riitä. Muutenki tuo on aikoinaan ollu erittäin vaikee saada tiiviiksi, joten 70-luvulla sen kehittely on lopetettu helpomman pystymäntä moottorin kehittelyn tieltä.... :jees:
Carpe Natem


Jarre

Carpe Natem

AkR

Kyllähän tuo wankel älykäs keksintö, kun verrataan pystymäntä, vee ja vastamäntä (boxer) moottoreihin, joissa menee energiaa vitusti hukkaan kun mäntä aina pysäytetään täydestä vauhdista ja sen kulkusuunta vaihtuu, harmi että kehitys wankkeleiden osalta on lähestulkoon pysähtynyt.

Jos vääntöä on 400 newtonia niin eikös sitä ole 400 riippumatta oliko kysessä rivi, vee vai wankel kone?

Ja kyllähän noissa vääntöä on mutta ei alakierroksilla niin paljon kuin esim rivi koneessa, alavääntö on huono koska liikkuvaa/pyörivää massaa on vähemmin momentin tuottamiseen kuin rivi, vee ja vastaiskumoottoreissa, mutta hyvin noissa turbolla vääntöjä korjaillaan
In my opinion, the existence of life is a highly overrated phenomenon

Jarre

osa tuosta alaväännön puuttumisesta johtuu siitä että nuo on kaksi sylinterisiä tosiaan....olis toki mielenkiintoista nähä ku ne kehittäis tuota etiäpäin ja olis kolme tai jopa neljä mäntää peräkanaa, toki en oo varma että on tää nyt ihan teoreettinen unelma ilman toteutus mahdollisuuksia, mut kiva olis silti  :jees:
Carpe Natem

AkR

In my opinion, the existence of life is a highly overrated phenomenon

=Juku=

Quote from: --Jarre-- on Sat 05.06.2010 14:59:23 (UTC+0300)
osa tuosta alaväännön puuttumisesta johtuu siitä että nuo on kaksi sylinterisiä tosiaan....olis toki mielenkiintoista nähä ku ne kehittäis tuota etiäpäin ja olis kolme tai jopa neljä mäntää peräkanaa, toki en oo varma että on tää nyt ihan teoreettinen unelma ilman toteutus mahdollisuuksia, mut kiva olis silti  :jees:
teoriatasollahan se toteutuu laittamalla kaksi kaksisylinteristä moottoria samalle "kampiakselille"

Me first (rules of traffic)

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview