News:

Apachefoorumi.net
Sielussani on mursu...

Main Menu

jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

jta

Taitaa tulla vähän erilaisia reittejä pitkin näissä uudemmissa tuo ilma.

Omassa kun on vain sohvan takana patterin alla reikä lattiassa ja kattoluukku niin tarvi paljoakaan olla pakkasta niin alkaa veto tuntuun kun lämpö sisällä laskee jonnekkin +21 paikkeille. Ja kuulemma tuo jääkaapin takana oleva ilma-aukko on jälkeenpäin tehty eli se ei olekkaan tehdastekonen niin voi tuokin vaikuttaa että vetoa on vähän normaalia enemmän.

paavo

Hobbysa kurkkasin sovan alle ja näkyi maa, selkis vedon syy osittain ja Hobby lähti luiskaan.
Talvivaunut on erilaisia.
Vanha Solifer oli työmaavaununa, se oli todella hyvä talvella.

Sitten oli joku pieni vaunu työmaavaununa, se ei pitänyt yhtään lämpöä.

jta

Joo ei ne nuo suorat röörit oikein talvivaunuun sovi. Pakko jotenkin lämmittää se ilma ensin.


Tänään tuli taas primuksen kipinäsytkä haettua postista. Nyt kun kaveri vielä saisi pannun tuotua perille asti niin pääsisi huoltaan ja asenteleen.

jta

Tänään piti alkaa selvitteleen että mikä sputnikkiin perjantaina iski kun se valitsi uuden paavin eli pöläytti valkoiset savut. Otin ykkös sylinterin tulpan pois kun tuolta antoi vikakoodin että sytytyskatkoksia niin vihreää nestettähän siellä näkyi olevan ja öljynkin seassa nesteet. Onhan tuo jo vikolla oireillut kun käynnistyksen jälkeen käyny hetken kolmella ja ilmeisesti katsastuksen yhteydessä sitten rikkoi kansipahvin kun oli pukannut nesteitä pihalle. Haistelinkin siinä hallissa että jäähdytinneste haisee. Missään välissä en tosin huomannut että olisi kuumana päässyt käymään. Onneksi osat ei maksa kuin noin satkun ellei joudu kantta oikaseen mutta senpä näkee kunhan tuon purkaa irti.

Ollut liikaa volkkarin seurassa  :psp:




Termostaattia ei mansella ollut niin piti se motonetin kautta tilata mutta sekin vain parikymppiä ja osa noistakin listassa näkyvistä ei ollu välttämättä tarpeellisia mutta siinäpä nuo menee samaan konkurssiin kun kerran aletaan touhuaan.

jta

Quote from: jta on Tue 19.04.2022 20:35:32 (UTC+0300)Tänään tuli taas primuksen kipinäsytkä haettua postista. Nyt kun kaveri vielä saisi pannun tuotua perille asti niin pääsisi huoltaan ja asenteleen.
Keskiviikkona jopa tuo pannu kulkeutui tänne asti niin päästiin sitäkin värkkään. Tosin tuokin jäi siihen että saatiin se purettua eikä tarvinu hommaa sen pidemmälle enää jatkaa kun todettiin että pohja täysin laho. Polttimen verkotkin helekkasi irtaallaan pannun sisällä. Ulkovaippakin oli jo ruostunut puhki mutta tuo olisi ollut korjattavissa. Joutuu nyt kaveri metästään ehjän pannun että saa vaunun taas lämpiään kaasulla.



paavo

Monelaista taas sattunut, meillä nyt ollut taas rauhallista :)

jta

Kuten arvata saattaa niin olihan siellä puurot ja vellit sekaisin eli nesteet menny öljyn sekaan.



Hyvin näkee missä sylinterissä on vuoto ollut kun suht karstaton on mäntä. Lähti myös aika helposti se loppu karsta pois putsatessa. Ja kun tuo ei ollut kuumana käynyt niin ei ollu myöskään kansi menny kieroksi eli riitti hyvä puhdistus.



Samalla myös tuli vaihdeltua tulpanjohtoa sun muuta huoltoa kun nyt oli nuo sopivasti irti. Termostaattikin vaihtui varmuuden vuoksi.

Ja kun oli nyt nesteet pois koneesta niin samalla vaihdoin sen lämppärinhanankin kun päästeli tipan sillointällöin säätövivun juuresta. On tuo vain tehty vittumaiseksi vaihtaa kun on keskikonsolin takana ahtaassa paikassa ja kun vaatii hyppäämistä välillä auton alla että saa kiinnityspultit auki ja letkut irti ja sisäpuolelta lämppärille menevät letkut ja vaijeri. No onpahan nyt tuokin sitten vaihdettu.

Ja tuossa kun nuo letkut oli irti niin laskin lämppärinkennolta vettä läpi niin melko ruskeaa mönjää tuli. Sai pitkään laskea vettä läpi molempiin suuntiin ennenkuin tuli kirkasta vettä läpi. Olekkaan mun aikana puhaltanu näin kuumaa tämä auto eikä enää tyhjäkäynnillä ala puhaltaan kylmää. Ilmeisesti ei ole neste kiertäny kunnolla kennolla.



Ei tarvinu ainakaan miettiä että mistä kohtaa oli kansipahvi mennyt.



Sopivasti kun sai auton kasaan ja koitti käynnistää niin eihän tuo käyntiin lähteny. Siinä jonkin aikaa tutkittua ja noiduttua joutui luovuttaan kun vettä alkoi sataan ja sitähän tietenkin sitten sateli useamman päivän ettei päässy asiaa tutkiin. Tuossa kun oli hyvää aikaa miettiä että mikähän ois menny vikaan niin tuli mieleen tarkistaa bensaletkut ja sieltähän se vika sitten löytyikin. Oli menny letkut ristiin eli paine olikin paluupuolella. Vaihtoi letkut oikeinpäin niin lähtikin heti käyntiin.

Nyt jälkeenpäin kun alkoi miettiin niin on tuo varmaan jo jonkun aikaa vuotanut kun katosihan tuosta pikkuhiljaa mystisesti jäähdytysnestettä eikä vuotoja kuitenkaan näkynyt. Oli vain nyt viimenen niitti kun kävin karjuttamassa moottoritiellä ennen katsastusta.

jta

Ja kun aloin jo vittuuntuun tuohon kun lämppärin läpi tulee jatkuvasti kaikki oravaa pienemmät roskat niin tänään käytin lämppärinpuhaltimen pois ja imurilla vetelin enimmät roskat pois kennon päältä ja paineilmalla puhaltelin kanavia. Paljon tuli taas koivun ja lehtikuusen roskaa ja aika hyvin tuli loput pois kun laitoin puhaltimen täysille ja kääntelin vipuja eri asentoihin.

Putsauksen jälkiin laittelin ilmansuodatinkankaasta kotikutoisen raitisilmasuodattimen puhaltimen ilmanottoon ja vielä verkon tuohon kaukalon päälle estään isompien roskien pääsyn. Josko tuo nyt taas hetken menis ettei tarvis puhdistella.


jta

Ja kun tuossa aikasemmin sivuttiin tuota lämppäri ongelmaa niin tosiaan talvella laittelin sisätilanlämppärin kun ei tuo auton oma jaksanu edes jäisiä laseja sulattaa auki. Ja onhan se muutenkin aina mukavampi lähteä lämpimällä autolla.  ::hihsmoke



Keväällä piti kuskinpuolen vetonivel vaihtaa kun alkoi jo pelottaan että milloin pettää kun tuossahan alkoi oleen jo parin millin välys. Kummasti loppui se tutina kovemmassa vauhdissa.  :psycho: Nyt ei enää tutise kuin kuski.



Ja kun ei sitä voimaa näissä ikänään ole tarpeeksi niin keväällä vaihdoin myöskin kaasuläppäkotilon missä 10mm isompi kaasuläppä ja samalla vaihtui kaasuläpän asentotunnistinkin magneettiseen. Väännön lisäys ihan persdynollakin mitattaessa oli selkeä. Nyt jaksaa kolmosellakin vetää hyvin ja nykimättä lähes tyhjäkäynniltä asti ja yläkierroksillakin tuntuu tapahtuvan huomattavasti enemmän. Ei tule missään vaiheessa sellaista puutumista niinkuin alkuperäisellä tuli.

Tässä taajama-ajossakin kulutus pudonnut melkein 2 litralla mikä on jo paljon. Tuossa läppärin kanssa heinäkuussa kattelin niin pitkän ajan trimmi polttoaineen syötölle oli jotain +10% eli tuostakin näkee että jotain vaikutusta on ollut. Päästöissä tuo ei kuitenkaan vaikuta mitenkään kun täydet nollat tuli lappuun. Pitäisi käydä jossain välissä ihan testin vuoksi tuota vaunua kiskomassa että miten jaksaa nyt tuon kanssa kulkea.



Kaverikin vaihtoi napakymppiin tuollaisen samanlaisen kaasuläppäkotelon ja hyvin samansuuntaisia kokemuksia tuli sieltäkin. Kulutus pudonnut ja jaksaa vetää pienemmilläkin kierroksilla.

paavo


Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview