News:

Apachefoorumi.net
Kuin kupillinen tuoretta spermaa.. etova, lämmin ja täynnä elämää.. 

Main Menu

jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Ledskukkuu

Siinä kuudessa litrassa mersu :think:

Saa nähdä että miten käy kulutuksen normiajossa kun turbon laittaa  :serlokkismoke:
Parempi myöhään jos ei silloinkaan.

jta

Kaiken se vie mitä tankkiin laittaa.  ::hihsmoke

Mazda vei sellaista 8 litraa taajama ajossa ja suunnilleen samaa vie mitsu. Matka-ajossa pääsi/pääsee alle 6 litran kulutuksiin. Tää kanttis vetää tässä taajama/kaupunki ajossa sellaista 9 litraa. Saattais päästä vähemmälläkin kun painelis sitä kaasupoljinta vähän hillitymmin. Nappiksella sai ajella sukkasiltaan että pääsi alle 8 litran kulutukseen vaikka piti nopeuden siellä 90 paikkeilla. Pieni kone ja korkeat kierrokset. Isännän pick-upilla saa ajaa kans melko sukkasillaan jos meinaa edes matka-ajossa päästä 8 litran kulutukseen.

IsoP

Paljonko kanttiksen omapaino on? Yleensä nykyautot painaa selvästi enemmän vaikka olisivat ns. saman segmentin autoja.

Autowikistä kaivelin pari esimerkkiä:

VW Golf mk1 750-1200kg
VW Golf mk6 1290-1414kg

Opel Kadett C 770-930kg
Opel Astra K Hatchback 1263-1396kg

Kyllä tuo lisäpaino on monesti syöny sen taloudellisemman moottorin hyödyn aika tehokkaasti kun pelkkää polttoaineen kulutusta mittaa. Toki on ne jotain turvallisuusjuttuja ja jotain muuta pientä kai saanu kehitettyäkin. Hiilidioksidipäästöt taitaa silti mennä aika pitkälle suoraan sen mukaan paljonko polttoainetta kuluu.

Omista rohjista Senatorin omamassa on 1400kg ja sen maamoottorilla pääsee suht samoihin kulutuslukemiin kuin vähän modernimmalla ompulla, kun se painaa jo 1700kg. Toisinsanoen Omegan kone Senatorissa vois olla aika taloudellinen, mutta sehän olis pyhäinhäväistys  :psp:
Make tea not love

jta

1460kg näkyy kokonaismassa olevan. Omamassa hitusen päälle tonni.

Mutta joo paljonhan tuo omamassan kasvu on syöny sitä taloudellisuutta mutta poikkeuksiakin on. Nykyaikasen moottorin kun laittais tuollaseen alle 1000kg painavaan kinneriin niin saattais varsin pienellä kulutuksella päästä.

Nyt kun vertaa tuota jo edesmennyttä 323 -91 mazdaa 1,6 ruiskukoneella ja tuota 2006 vuosimallin farkku mitsua 1,6 koneella niin mitsu syö suhteessa vähemmän. Matka-ajossa ja kaupunki pyörityksessä kulutus aikalailla sama mutta mitsussa jo omamassa saman kuin mazdassa kokonaismassa. Ja mitsussa kuitenkin on ohjaustehostin ja ilmastointi joka nostaa aavistuksen kulutusta.

IsoP

Vanhoissa autoissa kepeyden lisäksi oli rengasleveyskin aika kapea nykyisiin verrattuna. Luulis sen 145mm renkaan rullaavan kevyemmin kuin 225mm. Jos modernin koneen vaihtais kevyeen vanhaan autoon niin välitykset vois ehkä olla hivenen pidemmät niin säästäis entisestään polttoainetta. Sitten vielä kaikki turha paino pois niin kulkis 1,78l/100km  :psycho:
Make tea not love


paavo


IsoP

Nuo polkupyörän perävaunulta näyttävät "autot" on sellasia että pelottas liikaa kun nelikaistasella rekka ohittas ja pyöränpultit pyörii pään korkeudella :psp:
Make tea not love

jta

Aattelin tänään että käväsen samaraakin käyttämässä hetken. Olikin jo näköjään kerinny tyhjätä akun. Aloin miettiin että onhan tuo nyt tainnukkin parisen kuukautta kohta seistä että äkkiäkös se jo radio tuon tyhjää tuossa ajassa. Parisen tuntia oli latauksessa niin sai käyntiin ja kävin pikku lenkin sitten ajeleen. Pitäis vissiin jostain kesärenkaat tuohon saada kun ei enää isommin viittis nastarenkailla ajella.  :psycho:

Ledskukkuu

Ihmettelin kun valmetista oli viimekesänä akku tyhjä vaikka oli uusi.
Sitten laskeskelin, että volttimittari sen noin 2 kuukaudessa syö tyhjäksi. :psycho:
Parempi myöhään jos ei silloinkaan.


Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview