News:

Apachefoorumi Youtubessa:
https://www.youtube.com/c/ApachefoorumiNetPlus

Main Menu

MM-ralli 2010

Started by Baz, Fri 06.03.2009 10:06:09 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jomppa

kuten tämäkin http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:fi:official&q=pillu&start=10&sa=N  Tiiä sit miten tää urheiluun liittyy :blink: Paitsi et onhan sen metsästys joskus urheilusta käypää jopa :psp:
Pattaya - Luojan anteeksipyyntö länsimaisista naisista.


Señorita iCola

Tämä foorumi pursuaa tietämystä lajissa kuin lajissa  :nykytaide:
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

Baz

Quote from: KauppalehtiGrönholm: "Jos jään kakkoseksi Kimille, en aja metriäkään"

Urheilu Hartwall-perinnöllään silmittömästi rikastunut Mattias Therman vakuuttaa, että hän starttaa helmikuiseen Ruotsin MM-ralliin yhtä säntillisellä taloudenpidolla kuin kaikki muutkin kuljettajat.

- Kisan täytyy sujua taloudellisessakin mielessä hallitusti. Meillä on viisi isoa yhteistyökumppania ja muutama vähän pienempi sponsori, ja periaate on se, että noiden sopimusten pitäisi kattaa projektista aiheutuvat kustannukset, 35-vuotias Therman sanailee.

Perjantaina kerrottiin, että Therman ajaa Ruotsin MM-rallin englantilaiselta M-Sportilta vuokratulla Ford Focus WRC:llä. Tallikaverina hänellä on itse Marcus Grönholm. Vuonna 2007 tehdaskuskihommansa lopettanut Grönholm tekee näin yhden kisan mittaisen comebackin Ruotsin ralliin, jonka hän ehti voittaa loistavan uransa aikana viidesti.

Marcus Grönholmilla tavoitteet ovat Ruotsissa korkealla.

- Kolmen parhaan joukkoon olisi hieno päästä. Paitsi että en minä tietenkään ole tyytyväinen, jos sijoitun kolmanneksi, Grönholm nauraa.

Grönholmin ohella Ruotsin rallin seuratuimpia tulokkaita on Kimi Räikkönen. Grönholm arvioi entisen formulamestarin mahdollisuuksia sanomalla, että "vaikka Kimi ajaa hyvin, hän ei yksinkertaisesti voi vielä pärjätä kärjen vauhdissa".

- Voin luvata, että jos Kimi menestyy ajamalla paremmin kuin minä, en aja sen jälkeen ralliautoa metriäkään.

Therman ei lähde avaamaan tallinsa kisabudjettia, sanoo vain, että "hinta on normaalia edullisempi siksi, että toisena kuskina ajaa kaikkien tuntema Grönholm".

Itse hän on tullut tunnetuksi lähinnä valtavan omaisuutensa ansiosta. Marraskuussa muun muassa kerrottiin, että Therman oli tienannut viime vuonna pääomatuloja 28 miljoonaa euroa eli enemmän kuin kukaan toinen yksityishenkilö Suomessa.

Vaikka Therman aloitti rallitouhut vasta kypsässä kolmenkympin iässä, kehitys on ollut kelvollista. MM-ralliinkin hän on startannut jo kolmesti: kaksi kertaa Walesissa ja kerran Suomessa. Paras noteeraus on Neste Oil Rallista elokuulta: viidestoista.

Ruotsissa Thermanilla ei ole suurempia tulostavoitteita. Tavoitteena on tehdä joka suhteessa ehjä kisa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

Quote from: MTV3Jenkkitähden WRC-sopimus varmistui

Yhdysvaltojen tunnetuin rallikuljettaja Ken Block ajaa ensi kaudella MM-sarjassa Fordin WRC-autolla. Ford vahvisti 42-vuotiaan Blockin sopimuksen keskiviikkona.

Block kilpailee Fordin autolla paitsi MM-sarjassa, myös USA:n rallimestaruussarjassa ja X-Games-tapahtumassa. Siellä hänen autonaan on Fiesta-malliin pohjautuva Fordin Super 2000 -auto. MM-sarjassa Block kisaa WRC-Focuksella.

- Fordilla on mahtavat ralliperinteet ja on hienoa päästä osaksi niitä. Isänikin olisi ylpeä, sillä hän oli innokas Ford-mies, Block sanoi autonvalmistajan tiedotteessa.

Block on sijoittunut toiseksi USA:n rallimestaruussarjassa 2006 ja 2008. Eniten mainetta mies on kuitenkin saanut internetin YouTube-videopalvelussa ja amerikkalaisilla tv-kanavilla stunttitempuillaan. Suosituimmat videot Blockin tempuista ovat keränneet YouTubessa yli 14 miljoonaa katselukertaa.

Erilaisten extreme-lajien parissa viihtynyt rallitähti tunnetaan myös DC Shoes -kenkämerkin toisena perustajana.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

nyyyps

Mie luin, että Jennitäden sopimus, ja mietin, että väärin kirjotettu, pitäis olla Jenni-tädin.

Sitten luin uuestaan. :jees:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Baz

Quote from: MTV3Tällaiset ovat rallin MM-sarjan sääntömuutokset

Kaudella 2010 rallin MM-sarjassa ajetaan 13 osakilpailua, yksi enemmän kuin viime vuonna. Kokonaan uusi tulokas kalenterissa on Bulgarian ralli. Uutta on myös se, että Ranskan osakilpailu on siirtynyt Korsikan saarelta Sébastien Loebin kotikonnuille Alsaceen.

Rallijärjestäjille on annettu uusia vapauksia: kilpailu voi kestää kahdesta neljään päivään, mutta sen on päätyttävä joko lauantaina tai sunnuntaina. Kilpailun pituus voi vaihdella 300:sta 500 kilometriin (aikaisemmin 340-400 km) ja sora- ja asfalttialustoja on mahdollista yhdistää nyt jopa samalle erikoiskokeelle. Erikoiskokeille ei ole määritelty minimi- eikä maksimipituutta, mutta huoltojen välinen etappi ei saa ylittää 80 kilometriä. Myös yöllä ajettavat erikoiskokeet ovat jatkosas sallittuja. Nähtäväksi jää, missä määrin kisajärjestäjät hyödyntävät uusia mahdollisuuksia, mutta ainakin Suomen MM-ralli päättyy tänä vuonna perinteistä poiketen jo lauantaina.

Kausi 2010 on viimeinen, jolloin maailmanmestaruudesta taistellaan nykyisillä WRC-autoilla. Valmistajien MM-sarjaan on ilmoittautunut neljä tallia, joista kaksi luokitellaan autonvalmistajiksi (Citroën ja Ford) ja kaksi WRC-talleiksi (Stobart-Ford ja Citroën Junior Team). Ensinmainittujen on osallistuttava kaikkiin osakilpailuihin, jälkimmäisten vähintään kahdeksaan (joista yksi ajetaan Euroopan ulkopuolella).

Super 2000 -sääntöihin pohjautuvat uudet WRC-autot nousevat MM-sarjan pääluokaksi ensi vuonna. Tänä vuonna Super 2000 -autoilla kilpaillaan omasta kuljettajien MM-tittelistä. Super 2000 -luokan MM-sarjassa on mukana 10 osakilpailua (Ruotsi, Meksiko, Jordania, Uusi-Seelanti, Portugali, Suomi, Saksa, Japani, Ranska ja Britannia), joista jokaisen kilpailijan on nimettävä etukäteen seitsemän (joiden joukossa kaksi Euroopan ulkopuolella ajettavaa kilpailua) pisteiden keruuta varten. Super 2000 -luokan autonvalmistajien tittelillä on cup-arvo.

Maailmanmestaruudesta ajetaan tälläkin kaudella myös tuotantoautojen ja juniorien sarjassa. Tuotantoautojen MM-sarjaan kuuluu yhdeksän kilpailua (Ruotsi, Meksiko, Jordania, Uusi-Seelanti, Suomi, Saksa, Japani, Ranska ja Britannia). Kuljettajat saavat kuitenkin kerätä pisteitä vain kuudesta rallista, jotka heidän on nimettävä etukäteen. Kaksi niistä on ajettava Euroopan ulkopuolella. Juniorien MM-sarjassa on kuusi osakilpailua (Turkki, Portugali, Bulgaria, Saksa, Ranska ja Espanja), joista kuljettajien on valittava ilmoittautumisvaiheessa viisi.

Moottorisääntöön pieni viilaus

Moottorinvaihtojen osalta sääntöjä on lievennetty niin, että mikäli autoon vaihdettu uusi moottori hajoaa kilpailua edeltävän tarkastuksen ja ensimmäisen aikatarkastuspisteen välissä, saa sen vaihtaa uuteen ilman aikasakkoa. Muussa tapauksessa ylimääräisestä moottorinvaihdosta rangaistaan kuljettajaa viiden minuutin aikasakolla. Täyden MM-sarjan ajaville talleille sallitaan kuljettajaa kohden neljä moottorinvaihtoa, joiden ajankohdat on ilmoitettava ennen kauden alkua. Samalla moottorilla on ajettava vähintään kaksi osakilpailua.

Testierikoiskokeen (shakedown) osalta sääntöjä on muutettu niin, että jokaisen tehdastallin kuljettajan on ajettava testi-ek vähintään neljä kertaa ja testi-ek voi myös olla osa rallissa ajettavaa erikoiskoetta.

Jatkossa kuljettaja saa myöhästyä aikatarkastuspisteeltä maksimissaan 30 minuuttia (aiemmin 15) ennen kuin hänet hylätään kilpailusta. Jokaisesta myöhästymisminuutista rangaistaan vanhaan tapaan 10 sekunnin aikasakolla. Mikäli kuljettaja erehtyy saapumaan aikatarkastuspisteelle liian aikaisin, on aikasakko suurempi: minuutti jokaisesta minuutista.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Josse

Räikköselle veikkaan: paras sijoitus 5. ,3 keskeytystä ulos ajoon, Lohko menestyy heikommin.
Toivottavasti olen väärässä räkän kohdalla.
WARNING:

This post may contain absolute bullshit. Viewer discretion necessary !

Jarre

Veikkaan ulosojoa 4 kertaa, pisteille 7 kertaa ja nuista kerran podium (kolmas)..... :think:
Carpe Natem

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview