News:

Apachefoorumi.net
Admin tarjoaisi kävijöille kahvit, mutta huomasi ettei serveri tykkää nesteistä.

Main Menu

Turvavyö faktaa.(valistusta;-)

Started by heguli.tre, Fri 09.10.2009 06:52:17 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

nahkaparturi

Quote from: kenny on Fri 09.10.2009 10:31:56 (UTC+0300)
Kyl itse olen aina turvavyötä käyttänyt  :jepso:  Siihen on jo muksuna opetettu.
Nykyisessä autossa alkaa kojetaulussa vilkkuminen ja piipitys, jos on vyöt auki ja auto liikkuu   :jees:
Takapenkissä ei taida olla painekytkintä tuolle varoitukselle :think:  En ole testannut
On muuten harvinaisen ärsyttävä tuo piipitys uudemmassa avensiksessa...
So, you found out you're not a business man after all.
Just a man.
An ancient race.

All the love in all the world
Is not enough to save my soul tonight
-Lemmy

Atomisaattori

Quote from: Memme on Fri 09.10.2009 09:37:10 (UTC+0300)
Vyö on turvallinen vain pienissä nopeuksissa (esim. törmäysvauhti on 20-30km/h). Jos vyö ei olis päällä niin siinä iskee helposti päänsä esim. tuulilasiin tai rattiin  :jees:
mihin tuo nopeus juttu perustuu?? :think:
Tuosta aloitusviestistähän voi laskea miten nopeus vaikuttaa matkustajien massaan.. 20km/h vauhdissa vielä kevyesti pitää itseään paikallaan.

"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." - Jim Horning
Älä koskaan väittele idiootin kanssa. Hän vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan.
"Trying is the first step toward failure." - Homer Simpson

Lexa

3-piste turvavyö on turvallinen hengenpelastaja paljon pahemmissakin nopeuksissa. :jees: On kokemustakin tälleistä itselläni...
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

kenny

Quote from: Liekki on Fri 09.10.2009 11:11:20 (UTC+0300)
Quote from: Memme on Fri 09.10.2009 09:37:10 (UTC+0300)
Vyö on turvallinen vain pienissä nopeuksissa (esim. törmäysvauhti on 20-30km/h). Jos vyö ei olis päällä niin siinä iskee helposti päänsä esim. tuulilasiin tai rattiin  :jees:
mihin tuo nopeus juttu perustuu?? :think:
Tuosta aloitusviestistähän voi laskea miten nopeus vaikuttaa matkustajien massaan.. 20km/h vauhdissa vielä kevyesti pitää itseään paikallaan.

Onhan niitäkin tapauksia ollut, että kolaritilanteessa lentää tuulilasin läpi pihalle ja loukkaantunut koska ei ollut vyöt kiinni.
Jos olisi ollut vyöt kiinni, olisi pysynyt autossa, murskautunut korinrakenteiden väliin ja kuollut välittömästi    :jees:

Atomisaattori

Quote from: kenny on Fri 09.10.2009 11:17:18 (UTC+0300)
Quote from: Liekki on Fri 09.10.2009 11:11:20 (UTC+0300)
Quote from: Memme on Fri 09.10.2009 09:37:10 (UTC+0300)
Vyö on turvallinen vain pienissä nopeuksissa (esim. törmäysvauhti on 20-30km/h). Jos vyö ei olis päällä niin siinä iskee helposti päänsä esim. tuulilasiin tai rattiin  :jees:
mihin tuo nopeus juttu perustuu?? :think:
Tuosta aloitusviestistähän voi laskea miten nopeus vaikuttaa matkustajien massaan.. 20km/h vauhdissa vielä kevyesti pitää itseään paikallaan.

Onhan niitäkin tapauksia ollut, että kolaritilanteessa lentää tuulilasin läpi pihalle ja loukkaantunut koska ei ollut vyöt kiinni.
Jos olisi ollut vyöt kiinni, olisi pysynyt autossa, murskautunut korinrakenteiden väliin ja kuollut välittömästi    :jees:
Hyvin harvinaisia vain. Yleensä ilman vöitä olleet joko jäävät sen pyörivän auton alle, tippuvat muun liikenteen sekaan tai äkkipysäys ilmalennon jälkeen ojaan/puihin/katukiveykseen tekee tehtävänsä. Pelkästään tuulilasin läpi meneminen riittää monesti hengenlähtöön
Turvavyöt ja airbagit :good:

"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." - Jim Horning
Älä koskaan väittele idiootin kanssa. Hän vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan.
"Trying is the first step toward failure." - Homer Simpson


kenny

Quote from: Liekki on Fri 09.10.2009 11:25:43 (UTC+0300)
Hyvin harvinaisia vain. Yleensä ilman vöitä olleet joko jäävät sen pyörivän auton alle, tippuvat muun liikenteen sekaan tai äkkipysäys ilmalennon jälkeen ojaan/puihin/katukiveykseen tekee tehtävänsä. Pelkästään tuulilasin läpi meneminen riittää monesti hengenlähtöön
Turvavyöt ja airbagit :good:

:good:  Juu en ole missään tapauksessa vöiden käyttöä vastaan. 

Memme

Meillä oli yläasteella liikuntatunnilla sellainen havainnollistamis- juttu.

Eli oli hankittu auton istuis ja se oli kiinnitetty sellaisiin "kiskoihin", joita pitkin se tuoli liukui alaspäin. Ja tuoliin oli kiinnitetty turvavyö. Sitten se tuoli oli siinä kulmassa että ylhäältä lähtiessään se kerkesi kiihtyä 20km/h  :jees:
Kun se sitten pysähtyi, kiskaisee se tuoli todella voimakkaasti!! Monelle tuli niskat kipeäksi (vaikka kuinka tiesi että missä kohti kiskasee). Yllätyttiin kaikki siitä voimasta ihan totaalisesti  :jees:  Saimme hyvän opetuksen, että miksi kannattaa pitää vyö kiinni vaikka nopeus ei ole sen suurempi!!
Vanhukset löisivät siinä 20km/h vauhdissa pahoin päänsä. Ja myöskin nuoremmat, jotka eivät muka tarvitse turvavyötä.. Ne ns. "näsäviisaat"..
No, sittenhän sen huomaa viimeistään kun sattuu pikkasen pahemmin  :jepso:

nyyyps

Jos sanois, että mies tai nainen, joka painaa 108 kg, niin sais varmaan femakoilta turpaansa. :think:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

IsoPahaJolppi

Quote from: Liekki on Fri 09.10.2009 11:11:20 (UTC+0300)
Quote from: Memme on Fri 09.10.2009 09:37:10 (UTC+0300)
Vyö on turvallinen vain pienissä nopeuksissa (esim. törmäysvauhti on 20-30km/h). Jos vyö ei olis päällä niin siinä iskee helposti päänsä esim. tuulilasiin tai rattiin  :jees:
mihin tuo nopeus juttu perustuu?? :think:
Tuosta aloitusviestistähän voi laskea miten nopeus vaikuttaa matkustajien massaan.. 20km/h vauhdissa vielä kevyesti pitää itseään paikallaan.

Karkea laskukaava törmäysvoimille kolaritilanteessa, miten pystyy käsivoimillaan pitämään kiinni, on tämänsuuntainen, esitettynä maalaisjärjelliseksi muotoiltuna, jolloin minäkin tämän ymmärrän.

5 km/h = normaalisti lattialla seisten kaadut suorin vartaloin eteenpäin ja otat käsillä kiinni.
(kuinka moni pitää nenänsä irti lattiasta edes tästä nopeudesta...)

10 km/h = Nouse seisomaan tuolille ja siitä suorin vartaloin kaadut eteen
(joka jannu ( ja leidikin) muotoiluttaa sinnä hommassa nenänsä ja otsansa uusiksi.)

20 km/h = Otat vielä askeleen ylemmäs törmäysnuken uralla, ja kiipeät pöydälle seisomaan, ja siitä suorinvartaloin eteenpäin.
( Ei tod. pidetä käsivoimin kiinni enää..)

Peruskaava on se, että kun nopeus kasvaa kaksinkertaiseksi niin liike-energia nelinkertaistuu, kuten myös törmäysvoima.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

spuge

Turvavöiden käytöstä ja hyödystä voi olla montaa mieltä mutta on ne ainakin mun hengen 2 kertaa pelastaneet.Ekalla kerralla nopeus n.150 km/h ja siitä päin puuta,toisella kertaa vähän kovempi vauhti ja katon kautta pari kertaa ympäri.Autoista tuli ooppelin raaka-ainetta mutta itte selvisin tikeillä ja ruhjeilla.Eli jokainen kai ymmärtää vöiden tarpeellisuuden.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview