News:

Apachefoorumi.net
Raikasta ja ravitsevaa sielunruokaa.

Main Menu

Sormuksen venyttäminen, onnistuuko ja millä

Started by Shadowen, Sun 02.11.2008 12:33:13 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pae

#10
En osaa sanoa mistä löydät, jossei joku tuttu satu olemaan ammatissa, mutta putkimiehillä on sellainen puristin työkalu, jolla levennetään esim, kupariputkeen ns. "muhvi" jolla saadaan toinen samankokoinen putki mahtumaan edellisen sisään.

Jos (ja varmaan kun) sormus on jotain pehmeämpää korumetallia, kuten hopeaa tai kultaa, sen pitäisi venyä pari milliä melko helposti :) Kyseinen vekotin on siitä hyvä, että se pitää sormuksen pyöreänä, koska se laajenee joka suuntaan yhtä paljon. (tarvittaessa jopa pyöristäisi sormuksen)
jos jostain kyseisen vempeleen saat käsiisi, kannattaa varoa, kylmänä mikään metalli ei veny muutamaa milliä enempää. Mutta jos esimerkiksi lämmität sormusta, se venyy paremmin, ja murtumis vaara pienenee :) (silti suosittelen varomista, ei ne ole kaiketi hirveästi venyteltäväksi suunniteltu) Toivottavasti tästä sai edes hieman selvää, ja olisi edes vähän hyödyksi :)


EDITTI: en laiskana lukenut loppuun saakka kommentteja, ja joku olikin tämän vehkeen jo maininnut :)  En suosittele kylmänä venytyksen yritystä, koska ainakin omalla osalla putkihommissa olen laiskana koittanut kupariputkia joskus laajentaa hehkuttamatta, ei siitä hirveästi saa venytettyä ilman että halkeaa, tai säröilee.

Kumimuna

Quote from: pae on Wed 07.01.2009 22:33:48 (UTC+0200)
En osaa sanoa mistä löydät, jossei joku tuttu satu olemaan ammatissa, mutta putkimiehillä on sellainen puristin työkalu, jolla levennetään esim, kupariputkeen ns. "muhvi" jolla saadaan toinen samankokoinen putki mahtumaan edellisen sisään.

Jos (ja varmaan kun) sormus on jotain pehmeämpää korumetallia, kuten hopeaa tai kultaa, sen pitäisi venyä pari milliä melko helposti :) Kyseinen vekotin on siitä hyvä, että se pitää sormuksen pyöreänä, koska se laajenee joka suuntaan yhtä paljon. (tarvittaessa jopa pyöristäisi sormuksen)
jos jostain kyseisen vempeleen saat käsiisi, kannattaa varoa, kylmänä mikään metalli ei veny muutamaa milliä enempää. Mutta jos esimerkiksi lämmität sormusta, se venyy paremmin, ja murtumis vaara pienenee :) (silti suosittelen varomista, ei ne ole kaiketi hirveästi venyteltäväksi suunniteltu) Toivottavasti tästä sai edes hieman selvää, ja olisi edes vähän hyödyksi :)


EDITTI: en laiskana lukenut loppuun saakka kommentteja, ja joku olikin tämän vehkeen jo maininnut :)  En suosittele kylmänä venytyksen yritystä, koska ainakin omalla osalla putkihommissa olen laiskana koittanut kupariputkia joskus laajentaa hehkuttamatta, ei siitä hirveästi saa venytettyä ilman että halkeaa, tai säröilee.

Juurikin tästä samasesta laitteesta oli kyse. Eikä jäykkä cu-putki veny koskaan putken ulkomitalle repeämättä, aina se tarttee löijata. eli siis käyttää punahehkusen kuumana, jolloin se pehmenee ja sitkistyy. Eri metallit varmastikin reagoivat erilailla tuohon löijaamiseen, kuparilla taipumus on jäädä "pehmeäksi" vielä jäähdyttyäänkin, monet muut metallit palautuvat alkuperäiseen kovuuteensa jäähdyttyään, eli varmaan jalommat metallit kannattaa tyssätä isommaksi melko kuumana.
Btw. olen muuten itse putkari, mutten ole moista laitetta enää vuosiin edes nähnyt, kun nykyään on nämä kapillaarimuhvit ja pus-liittimet. niillä yleensä jatkot. siis cu-putken, ei bileitten...
Horatsu MauMau ::lsmoke

heikkihamis

Minä siis olen kultaseppä, onnistuu se varmaan noilla putkimiehentyökaluillakin, mutta vaikka 18k kulta on pehmeämpää kuin 14, ei se kestä likikään yhtä ronskia venyttämistä kuin kupari. Puhtaan kullan kanssa ongelmaa ei olisi.
Ensin hehkutat sen punaiseksi. Sammuta sinoli-vesi seokseen niin siitä tulee kaikkein pehmeintä (varo ettei talo pala :D )
Sitten noilla pihdeillä koko oikeaksi, älä kerralla liikaa ettei tuo kuvio kärsi.
Sen jälkeen rikkihapossa syövytät mustuneista seosmetalleista hapen pois.
seuraavaksi kuumennat syanidia teräskattilassa, kun se on liki kiehuvaa, heität sekaan vetyperoksidia jolloin seos räjähtää ja sormuksen pinnasta irtoaa ohuenohut materiaalikerros, eli pinta tulee kiiltäväksi.
Seuraavaksi kultaat sen kuvion elektrolyyttisesti.
Tai maksat tuosta yllä olevasta kultasepälle parikymppiä.
Tai kokeilet tuota suurentamista noilla putkimiehen pihdeillä kylmiltään, jos sormus menee poikki, myyt sen muutamalla kympillä romuksi, tai korjautat sen n, 40 euron hintaan. :jepso:

Lexa

Nyt on kyllä sanottava että ehkä paras myyntipuhe jota on tullut vastaan piiiiitkään aikaan :good:

Kyllä mä maksaisin tuosta pari kymppiä jos sormuksella on muutenkin jotain arvoa. :jees:
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Señorita iCola

Itse ostin egyptissä vieraillessani kultaisen sormuksen. Noh kokoja ei sattunut olemaan oikeita, piti saada isompi mitta sormukseen, niin kultakauppias otti sormuksen ja sanoi että seuratkaapas niin hän näyttää miten homma toimii. Vei sinne jonnekkin takakujille, missä oli rähjäinen rakennus. No siellä rakennuksessa sitten oli arviolta ehkä 10-vuotias kultaseppäpoika, joka katkaisi sormuksen, ja juottamalla liitti siihen lisäpätkän. Jäljestä tuli tosi ammattimaista ja ei huomaa jälkeen päin mitään että ois käsitelty, niin ne osaa lapsityöläisetkin ulkomailla  ::osmoke
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.


kenny

Quote from: Icola on Mon 12.01.2009 17:58:04 (UTC+0200)
Itse ostin egyptissä vieraillessani kultaisen sormuksen. Noh kokoja ei sattunut olemaan oikeita, piti saada isompi mitta sormukseen, niin kultakauppias otti sormuksen ja sanoi että seuratkaapas niin hän näyttää miten homma toimii. Vei sinne jonnekkin takakujille, missä oli rähjäinen rakennus. No siellä rakennuksessa sitten oli arviolta ehkä 10-vuotias kultaseppäpoika, joka katkaisi sormuksen, ja juottamalla liitti siihen lisäpätkän. Jäljestä tuli tosi ammattimaista ja ei huomaa jälkeen päin mitään että ois käsitelty, niin ne osaa lapsityöläisetkin ulkomailla  ::osmoke

Näppärät pienet sormet   :good:

Masa

Quote from: kenny on Mon 12.01.2009 18:18:19 (UTC+0200)
Quote from: Icola on Mon 12.01.2009 17:58:04 (UTC+0200)
Itse ostin egyptissä vieraillessani kultaisen sormuksen. Noh kokoja ei sattunut olemaan oikeita, piti saada isompi mitta sormukseen, niin kultakauppias otti sormuksen ja sanoi että seuratkaapas niin hän näyttää miten homma toimii. Vei sinne jonnekkin takakujille, missä oli rähjäinen rakennus. No siellä rakennuksessa sitten oli arviolta ehkä 10-vuotias kultaseppäpoika, joka katkaisi sormuksen, ja juottamalla liitti siihen lisäpätkän. Jäljestä tuli tosi ammattimaista ja ei huomaa jälkeen päin mitään että ois käsitelty, niin ne osaa lapsityöläisetkin ulkomailla  ::osmoke

Näppärät pienet sormet   :good:
Tekee ne melko hyviä juoksutossujakin  :jees:
Kaikki muu on paskaa, paitsi kusi !


Tosi huono karaokelaulaja

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview