News:

Apachefoorumi.net
Admin tarjoaisi kävijöille kahvit, mutta huomasi ettei serveri tykkää nesteistä.

Main Menu

MM-Rallicross -22

Started by Baz, Thu 16.12.2021 13:42:06 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

MM-rallicross kauden 2022 kalenteri:

Osakilpailu 1: 2.-3. heinäkuuta Ruotsi, Höljes
Osakilpailu 2: 30.-31. heinäkuuta Saksa, Nürburgring
Osakilpailut 3/4: 13.-14. elokuuta Norja, Hell
Osakilpailut 5/6: 3.-4. syyskuuta Latvia, Riika
Osakilpailut 7/8: 17.-18. syyskuuta Portugali, Montalegre
Osakilpailut 9/10: 8.-9. lokakuuta Belgia, Spa
Osakilpailut 11/12: TBC Etelä-Afrikka, Kapkaupunki

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiLajilegenda palaa isänsä johtamaan tiimiin rallicrossin MM-sarjassa

Rallicrossin puolustava maailmanmestari Johan Kristoffersson palaa tulevalla kaudella takaisin Volkswagenin rattiin.

Yhteensä neljä MM-titteliä urallaan voittanut 33-vuotias Kristoffersson kilpaili viime vuonna Audilla, mutta palaa nyt isänsä johtaman Kristoffersson Motorsportin riveihin.

Rallicrossin MM-sarja sähköistyy ensi vuonna, kun pääluokassa viivalla ovat täysin sähköiset kilpurit, joihin RX1e-paketin toimittaa itävaltalainen Kreisel Electric. Tommy Kristofferssonin johtama KMS aikoo ajaa kaudella 2022 kolmen auton voimin, mutta vain oman pojan sopimus on toistaiseksi julkistettu.

KMS jatkaa siis Volkswageneilla, mutta automalli ei vielä ole tiedossa. Jokainen tiimi saa samanlaisen paketin Kreisel Electriciltä, johon sitten kunkin autonvalmistajan kori asetetaan.

– Tämä on tiimimme suurin projekti, kun meidän pieni perheyrityksemme valmistaa kolme täysin uuden konseptin autoa. Siinä on tietenkin iso vastuu, mutta luotamme meidän äärimmäisen taitavaan henkilökuntaan, Tommy Kristoffersson summaa.

Rallicrossin MM-sarjan kautta aikain menestynein kuljettaja Johan Kristoffersson odottaa lajin sähköistymistä innolla. Viime kaudella Kristoffersson nappasi Mattias Ekströmin EKS-tiimin Audilla mestaruuden komean loppukirin jälkeen. Ratkaisu nähtiin vasta kauden viimeisessä osakilpailussa Nürburgringillä, kun maanmies Timmy Hansen joutui nöyrtymään hopealle.

– On todella inspiroivaa olla mukana rallicrossin uudella sähköisellä aikakaudella. Viimeksi toteutimme tämän tason projektin vuonna 2014, kun rakensimme omat autot ensimmäiselle kaudellemme MM-sarjassa. Silloin olin tosin täysin kokematon lajin suhteen, kun nyt tilanne on sen suhteen vähän toinen, Johan Kristoffersson kommentoi tiedotteessa.

– Tietenkin edessä on paljon epävarmuustekijöitä, kun kaikki on uutta. Sähkö on kuitenkin sekä moottoriurheilun että autoteollisuuden tulevaisuutta, joten on hienoa olla mukana kehittämässä sitä. Odotan todella kovaa ja kilpailullista kautta.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Ruotsista ei sitten kilpailut vielä alakaan.

Rallicrossin MM-sarjan kalenteri kaudella 2022:

2.-3.7.   Julkistustapahtuma: Ruotsi, Höljes
30.-31.7. osakilpailu 1: Nürburgring, Saksa
13.-14.8. osakilpailu 2: Hell, Norja
3.-4.9.   osakilpailut 3/4: Riika, Latvia
17.-18.9. osakilpailut 5/6: Montalegre, Portugali
8.-9.10.  osakilpailut 7/8: Spa-Francorchamps, Belgia
x.-x.xx.  osakilpailut 9/10: Ilmoitetaan myöhemmin
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiOnko Marcus Grönholmin talli historiaa? Niclas Grönholm vaihtaa MM-sarjassa ruotsalaistiimiin

Niclas Grönholm edustaa tulevalla rallicrossin MM-kaudella ruotsalaista CE Dealer -tiimiä.

Grönholm on aiemmin kilpaillut MM-sarjassa isänsä Marcus Grönholmin johtamassa GRX-tiimissä, mutta nyt edessä on tallinvaihdos. Grönholmin sopimus tallin kanssa on monivuotinen.

Keltamustasta värityksestään tuttu ruotsalainen maarakennuskonejätti on solminut lajin promoottorin kanssa monivuotisen sopimuksen, jolla ruotsalaisvalmistaja sitoutui tuleviksi vuosiksi lajin MM-sarjaan. Talli kilpailee tämän vuoden MM-sarjassa kahdella autolla. CE Dealer -tallissa Grönholmin tallikaverina ajaa ruotsalainen Klara Andersson.

Kyseessä on ensimmäinen kerta lajin historiassa, kun MM-sarjassa nähdään vakikuskeina tallissa sekä mies- että naiskuljettaja.

– Minulle on suuri kunnia saada mahdollisuus ajaa tässä tallissa. Olen myös erittäin innossani tästä jutusta. Uskon, että meillä on kaikki eväät taistella ihan kärjessä, Grönholm sanoo tallin tiedotteessa.

– Meidän on tehtävä kovasti töitä jokaisessa osakilpailussa. Vaikka tallimme on uusi, meillä on paljon kokemusta, joten uskomme olevamme yllätysvalmiita. Olen iloinen, että saan ajaa yhdessä Klaran kanssa.

Grönholm on ajanut rallicrossin MM-sarjassa yli 60 osakilpailua voittaen kuusi kertaa. Tähän mennessä suomalaiskuski on ajanut pelkästään isänsä johtamassa GRX-tallissa. Ainakaan toistaiseksi GRX ei ole virallisesti vahvistanut osallistumistaan uuteen sähköiseen MM-sarjaan.

– Ammattilaissopimus rallicrossin MM-sarjaan on ollut tavoitteeni ja nyt se on totta. Tänä vuonna isot tukijat ovat takanani ja saman aikaisesti näemme sähköistymisen takia ison muutoksen koko lajissa. Olen ajanut edelliset vuodet perheen omassa tiimissä, ja isäni saa jatkossa keskittyä kisojen katsomiseen kahvimuki kädessään, Grönholm naureskelee.

Ruotsalainen rakennuskonejätti teki tuloaan rallicrossiin jo muutaman vuoden ajan.

– Ilman lajin sähköistymistä he eivät olisi lajissa mukana. Lajimme tulevaisuus tukee CE:n imagokuvaa, kestävän kehityksen arvoja ja monimuotoisuutta, joita he haluavat tuoda esille. Täyssähköautoihin siirtyminen oli heille avainkysymys. Myös sukupuolineutraalisuus ja tasa-arvo ovat valmistajalle tärkeitä asioita. Rallicrossin sähköistyvä MM-sarja sopi heidän strategiaansa. On hieno asia, että sain näinkin ison tukijan taakseni, Grönholm muistuttaa.

22-vuotias Andersson on ensi kaudella ainoa naiskuljettaja MM-sarjassa. Ruotsalainen on noussut parin viime vuoden aikana lajin huipulle säväyttäen debyytissään RX2e-luokassa viime kaudella. Tulevalla sesongilla MM-sarjassa ajetaan täysin sähköisillä kilpa-autoilla.

– Olen hyvin ylpeä, että minusta tulee ensimmäinen naiskuski, joka ajaa täyden kauden MM-sarjassa. Minulla on yhä paljon opittavaa, mutta haluan olla ensimmäinen naismestari lajissa, Andersson hehkuttaa.

– Minä rakastan rallicrossia äärettömän paljon, koska se on niin kiihkeää ja arvaamatonta. En malta, että pääsen ajamaan ennakkotesteissä. Vaikka minulla on jo kokemusta rallicrossista, on uusi sähköinen 680-hevosvoimainen auto melkoinen sähköpeto. Luvassa on paljon kovaa työtä.

CE Dealer -tiimin tallipomona toimii Jussi Pinomäki. Suomalainen hoiti samaa pestiä aiemmin myös GRX-tallissa.

– Tallimme ja yhteistyökumppanimme pitävät sukupuolten välistä tasa-arvoa todella tärkeänä. Klara ja Niclas täydentävät toisensa raa´an talentin ja kokemuksen myötä. Olemme luottavaisia, että meillä on eväät toteuttaa pitkäaikainen tavoitteemme kilpailla maailmanmestaruuksista, Pinomäki summaa.

CE Dealer -tiimin lisäksi rallicrossin MM-sarjaan osallistumisensa ovat vahvistaneet Hansen Motorsport, Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, ALL-INKL.COM Muennich Motorsport, GCK Motorsport ja ESmotorsport.

Rallicrossin MM-sarjan uusi sähköinen aikakausi lanseerataan heinäkuun alussa Höljesin radalla. Kausi alkaa Saksan Nürnburgin radalta heinäkuun lopussa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallicrossin MM-sarjan sähkövallankumous viivästyy – kausi alkaa vasta elokuussa Norjassa

Rallicrossin MM-sarjan promoottori tiedotti torstaina, että sarjan avauskisa Saksan Nürburgringillä heinäkuun lopussa on siirretty.

Rallicrossin EM-sarjaa ajettiin viime viikonloppuna perinteikkäällä Höljesin radalla Ruotsissa. MM-sarjan uudet sähkökilpurit eivät kuitenkaan olleet viivalla, vaan kyseessä oli niin sanottu lanseeraustilaisuus.

MM-sarjan piti alkaa uusilla täysin sähköisillä kilpa-autoilla heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Saksan Nürburgringillä, mutta promoottori tiedotti, että kauden alkua on viivästetty kahdella viikolla. Tämä tarkoittaa sitä, että MM-kausi alkaa vasta 13.-14. elokuuta Norjan Hellistä.

Saksan kisa on puolestaan siirretty kauden viimeiseksi tapahtumaksi marraskuun puolen välin tienoille. Norjan ja Saksan lisäksi uusilla sähkökilpureilla on määrä kisata Latviassa, Belgiassa, Portugalissa ja Espanjassa.

Rallicrossin MM-sarjan tiedotteen mukaan syynä kauden viivästykselle on se, että tiimeille halutaan antaa enemmän aikaa valmistautua uudelle lajin sähköiselle aikakaudelle.

– Otamme ison askeleen eteenpäin tällä kaudella, eikä minulla ole epäilystäkään, että uusi sähköinen teknologia vie rallicrossin MM-sarjan uudelle tasolle. Tällainen murros tarvitsee kuitenkin oman aikansa, eikä kukaan meistä ole ollut immuuni maailman tilanteelle viimeisen parin vuoden aikana, rallicrossin promootioyhtiön nokkamies Arne Dirks toteaa.

– Yhdessä tiimien kanssa olemme sitoutuneet esittelemään faneille uudet autot parhaalla mahdollisella tasolla. Uskomme, että kaksi ylimääräistä viikkoa auttavat siinä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview