News:

Apache IRC:
 #Apachefoorumi
@ irc.irchighway.net

Main Menu

MM-Rallicross -19

Started by Baz, Fri 26.10.2018 07:56:50 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

MM-rallicross kauden 2019 kalenteri:

KierrosMaaPäivämäärä
R1Abu Dhabi (Yas Marina)5 - 6. huhtikuuta
R2Espanja (Barcelona)27 - 28. huhtikuuta
R3Belgia (Spa-Francorchamps)11 - 12. toukokuuta
R4Britannia (Silverstone)25 - 26. toukokuuta
R5Norja (Hell)15 - 16. kesäkuuta
R6Ruotsi (Höljes)6 - 7. heinäkuuta
R7Kanada (Trois-Rivières)3 - 4. elokuuta
R8Ranska (Lohéac)31.8 - 1. syyskuuta
R9Latvia (Riga)14 - 15. syysuuta
R10USA (Austin)28 - 29. syyskuuta
R11Etelä-Afrikka (Cape Town)30.11 - 1. joulukuuta
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Tämä selittänee miksi kaudella 2019 ei ole enää mm. Audin eikä Peugeotin tehdastukea.

Quote from: FIAWorld RX - Electric Rallycross set for introduction in 2021

Revised start date provides manufacturers with additional development time to prepare for the switch

The FIA World Rallycross Championship is to introduce electric cars from 2021, providing optimal time for the manufacturers to develop their plans with championship promoter, IMG. With the new timeline, manufacturers have until 29th March 2019 to confirm their commitment to the electric format.

The FIA World Rallycross Championship will continue to be run for the current internal combustion engine (ICE) Supercars in 2019 and 2020. Beyond 2020, these ICE Supercars will remain an important part of the rallycross weekends, as the World Championship becomes an electric series.

"We are on the verge of an exciting new era for motorsport. Electric cars are increasingly important to all areas of mobility, and rallycross is the perfect platform to demonstrate the incredible performance capabilities of electric cars in a fun, competitive and cost effective environment," said Paul Bellamy, Senior Vice President, Motorsports at IMG. "A huge amount has been accomplished in a relatively short time since the first formal meeting in June 2017. A completely new type of rallycross car has been conceived and defined, and so it is worth waiting a little longer to secure the best possible field of competitors. We believe that fans new and old will love what will be a thrilling addition to their favourite events."

The cars will be based on a carbon fibre monocoque chassis supplied by Oreca and will use batteries from Williams Advanced Engineering. Each car will be powered by two 250kW motors which manufacturers will develop. Manufacturers will homologate their own bodies for the cars which are designed to accept scaled versions of B or C segment production vehicles.

Independent teams can also enter the championship, either with cars supplied by manufacturers or using their own drivetrains and bodies developed from an FIA approved base design.

There will be opportunities at a number of 2020 World RX events for manufacturers and independent teams to showcase their electric vehicles.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: ISMarcus Grönholm ja Sebastien Loeb latasivat täyslaidallisen MM-sarjan järjestäjille – "Kukaan ei tiedä, että jatkan ajamista"

Tähtikuljettajat ovat närkästyneet rallicrossin MM-sarjaan.

Marcus Grönholm, Sebastien Loeb ja Petter Solberg ovat turhautuneet rallicrossin MM-sarjan promoottorin toimiin – tai oikeastaan niiden puutteeseen.

Rallicrossin MM-sarjan suosio oli vielä jokin aika sitten vahvassa nousukiidossa, mutta sittemmin eteen on tullut ongelmia. Autonvalmistajista Audi ja Peugeot päättivät vetäytyä sarjasta. Taustalla velloo etenkin keskustelu sarjan siirtymisestä sähköautoihin.

Runsas vuosi sitten vallalla oli käsitys, jonka mukaan sarjassa siirryttäisiin sähköautoihin jo kaudella 2020. Nyt tilanne on muuttunut, ja tällä hetkellä on epävarmaa, koska sarja mahdollisesti vaihtaa sähköautoihin.

Myös MM-sarjan kilpailukalenteri on aiheuttanut hämmennystä.

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Grönholm pyörittää yksityistallia rallicrossin MM-sarjassa. Tallin kuljettajana on ajanut Grönholmin Niclas-poika.

– Kaikki näytti erittäin hyvältä muutama kuukausi sitten. Mutta nyt? En tiedä, mitä sanoa. Ei näytä kovin hyvältä. Promoottori IMG:n pitää kuunnella, mutta ehkä nyt on jo liian myöhäistä, Grönholm sanoi Autosport-lehden mukaan.

Myös MM-sarjan ensi kauden kilpailukalenteri on aiheuttanut hämmennystä. Kilpailuohjelmaan on merkitty 11 osakilpailua.

– Nyt kisakalenterissa on reissu Abu Dhabiin, Kanadaan, Yhdysvaltoihin ja Etelä-Afrikkaan. Hei, älkää viitsikö, Grönholm jyrähti.

– Pyysimme kisakalenteriin kymmentä kilpailua ilman turhaa matkustelua. Nyt meillä on 11 kilpailua ja useat niistä ovat pitkän matkan päässä. Meidän täytyy yrittää tehdä oikea korjausliike, mutta käytettävissä on vain vähän aikaa. Tarvitsemme vastauksia, IMG:n täytyy tehdä....jotain, suomalaistähti vaati.

Sekä rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Loeb että rallin vuoden 2003 maailmanmestari Solberg ovat kilpailleet rallicrossin MM-sarjassa viime vuosina. Molemmat ovat harmissaan rallicrossin MM-sarjan tilasta.

– Viime vuonna MM-sarjan potentiaali oli massiivinen. Siitä oli tulossa isompi kuin sähköformuloiden Formula E -sarjasta. Joka puolelta oli tulossa autovalmistajia mukaan sarjaamme. Ratojen ylläpitäjät ympäri maailman halusivat meidän tulevan ajamaan radoilleen. Myös fanit halusivat meidät. Mitä tapahtui?, Solberg kyseli Autosportissa.

– Haluamme vastauksia näihin kysymyksiin, muttemme ole kuulleet mitään, norjalaistähti vaikeroi.

Loeb yrittää saada varmistettua tallilleen Peugeot'n ajokkeja ensi kaudeksi rallicrossin MM-sarjaan. Tehtävä on vaikeutunut, sillä MM-sarjan suunta vaikuttaa epäselvältä.

– Peugeot'n tehdastalli vetäytyi MM-sarjasta, koska päätöstä sähköön siirtymisestä ei tullut. Se oli iso ongelma heille ja nyt se on sellainen minulle, Loeb tuskaili.

Loebin mielestä rallicross on näyttävä laji ja melko halpaa muihin autourheilun huippusarjoihin verrattuna.

– Emme ole kuitenkaan esillä. Ranskassa rallicross ei oikeastaan näy televisiossa, eivätkä ihmiset tiedä siitä.

– Tapaan ihmisiä lentokentällä ja kadulla. He kysyvät minulta, kuinka voin ja miten eläkepäivät sujuvat. He utelevat, enkö kaipaa kilvanajoa. Vastaan, että ajan rallicrossin MM-sarjassa – he eivät tiedä siitä mitään, Loeb avautui.

Rallicrossin MM-sarjan nokkamies Paul Bellamy vastasi kritiikkiin toteamalla Autosportille, että sarjan kehittämiseksi työskennellään uutterasti, mutta siihen liittyy paljon sopimusteknisiä asioita.

Bellamy uskoo, että sarja voisi siirtyä käyttämään sähköautoja kaudeksi 2021. Hän myös sanoi, että ensi kauden kalenteri saattaa vielä muuttua. Bellamy ei allekirjoittanut Loebin väitettä sarjan huonosta näkyvyydestä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: UrheiluUutiset.comRallicrossin MM-sarjan kuljettajat julkistettiin – Hansenit ja Bakkerud mukana

Rallicrossin MM-sarjan kausi 2019 avataan huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna Abu Dhabissa. MM-sarjaan ilmoittautuneet tiimit ja kuljettajat julkistettiin keskiviikkona.

Rallicrossin MM-sarja ei ole viime kauden jälkeen ollut suuren yleisön silmissä juurikaan hyvässä valossa, varsinkin, kun MM-sarjan tehdastiimeistä Peugeot, Audi ja Volkswagen vetäytyivät pois MM-sarjan toiminnasta kauden 2018 jälkeen. Tänä vuonna MM-sarjaan on mukaan ilmoittautunut 16 kuljettajaa edustaen kaikki yksityistiimejä, joten näin MM-sarjassa tehdään paluu historian ensimmäiseen kauteen 2014, kun mukana ei ollut yhtään tehdastiimiä.

Suomalaisosaamista MM-sarjassa edustaa toisen kautensa aloittava GRX Taneco, Marcus Grönholmin isännöimä Hyundai-tiimi, jonka kuljettajina jatkavat viimevuotiseen tapaan Niclas Grönholm, sekä Timur Timerzyanov. Tiimin kolmantena kuljettajana osan kauden kilpailuista ajaa Supercar-luokan hallitseva Euroopan mestari Reinis Nitiss.

Automerkkejä ilmoittautuneiden tiimien ja kuljettajien toimesta mukana nähdään kahdeksan: Hyundai, Renault, Audi, Peugeot, Ford, Seat, Skoda ja Mini Cooper, sekä eri kansalaisuuksia yhteensä 11, kun Suomen lisäksi mukana on kuljettaja / kuljettajia Venäjältä, Ranskasta, Ruotsista, Belgiasta, Norjasta, Englannista, Latviasta, Unkarista, Saksasta, sekä Liettuasta.

GRX Tanecon tavoin viime vuonna MM-sarjassa debytoinut ranskalainen GC Kompetition englantilaisen maineikkaan Prodriven rakentamalla Renault Megane -autolla luottaa kuljettajissa tiimin omistajaan Guerlain Chicheritiin, sekä Anton Marklundiin. Näiden lisäksi GC Kompetition tuo MM-sarjaan kaksi Renault Clioa akatemian muodossa ja niitä ohjastavat Guillaume De Ridder, sekä Cyril Raymond. De Ridder sijoittui viime vuonna RX2-luokassa toiseksi, kun taas Raymond on kyseisen luokan kaksinkertainen mestari vuosilta 2016 ja 2017.

Audi oli automerkeistä Volkswagenin jälkeen MM-pisteissä viime vuonna toiseksi paras. Vaikka Audi ei tehdastiiminä MM-sarjassa tänä vuonna jatkakaan, niin Audeja nähdään silti mukana kolme kappaletta. Mattias Ekströmin EKS Sport -tiimissä Audilla kilpailee Krisztian Szabo, kun taas uutta Monster Energy RX Cartel -tiimiä edustavat MM-sarjan yksi menestyneimmistä kuljettajista Andreas Bakkerud, sekä aina värikäs britti Liam Doran.

Hansenin veljekset Timmy ja Kevin tähdittävät tänä vuonna uutta Global Rallycross Europe -sarjaa, mutta ruotsalaiset nähdään mukana myös MM-sarjassa ja viime vuosien tapaan Peugeotilla. Tiimi kantaa nimeä Team Hansen MJP, eli mukana on osaamista niin Hansenin maineikkaasta rallicross-perheestä ja tiimistä, kuin myös Global Rallycross Europe -sarjaa pyörittävästä itävaltalaisesta MJP Racing Team Austria -tiimistä.

Stard nauttii tänä vuonna Fordin tehtaan tukea ja se tulee kilpailemaan MM-sarjassa kahden kuljettajan voimin uudella Fordin Supercar-autolla. Toinen kuljettajista on Janis Baumanis ja toinen kuljettaja nimetään myöhemmin. Varmaa kuitenkin on, että molemmat kiertävät koko MM-sarjan tänä vuonna.

Liettualainen ES Motorsport -tiimi on testannut talven aikana ahkerasti Skodan Supercar-autoa ja panostus tiimin toimesta alkavaan MM-sarjaan tulee olemaan iso. Tiimin kuljettajana toimii 19-vuotias Rokas Baciuska, Super1600-luokan Euroopan mestaruuden viime vuonna voittanut liettualainen.

MM-sarjan tiimit ja kuljettajat 2019

GRX Taneco
Niclas Grönholm (FIN) Hyundai i20 Supercar
Timur Timerzyanov (RUS) Hyundai i20 Supercar

GC Kompetition
Guerlain Chicherit (FRA) Renault Megane
Anton Marklund (SWE) Renault Megane

GCK Academy
Guillaume De Ridder (BEL) Renault Clio
Cyril Raymond (FRA) Renault Clio

Monster Energy RX Cartel
Andreas Bakkerud (NOR) Audi S1
Liam Doran (GBR) Audi S1

Team Hansen MJP
Kevin Hansen (SWE) Peugeot 208
Timmy Hansen (SWE) Peugeot 208

Team Stard
Janis Baumanis (LAT) Ford Fiesta
Toinen kuljettaja nimetään myöhemmin

EKS Sport
Krisztian Szabo (HUN) Audi S1

Muennich Motorsport
Timo Scheider (GER) Seat Ibiza

ES Motorsport
Rokas Baciuska (LTU) Skoda Fabia

Xite Racing
Oliver Bennett (GBR) Mini Cooper
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview