News:

Apachefoorumi Facebookissa:
https://www.facebook.com/Apachefoorumi/

Main Menu

Halkomakone?

Started by Ressukka, Fri 16.12.2011 19:08:08 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ressukka

Halkomakoneita on kaupat väärällään mutta ne on yleensä tarkoitettu 33 tai 52 cm puille.
Tarve olis halkoa metrikkäitä ja silloin noiden aparaattien hinta pompsahtaakin aika rajusti...

Joten tuli ajatus; mitäs jos ostais tommosen 50 cm puille tarkoitetun ja jatkais sitä runkoa niin et se siihen kävis metriset puut?
Rautaa ja sähköliimaa löytyy, joten kysymys kuuluu, onko kellään apassilla moista käytössä eli tietoa paljonko noissa 50 sentin koneissa on ns. työisku? Koska oletan et jos sen halkaisupään saa edes likelle puolta väliä halonmittaa niin kyllä se silloin halkeaa, kai...

nyyyps

Hitsaa lattaa, älä liimaa peltiä.
Mullei taida olla kotopuolen halkomakoneesta kuvaa, sitä käytetään rattorilla. :think:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

=Lutris=

Quote from: omglolboob on Fri 16.12.2011 19:11:32 (UTC+0200)
Mullei taida olla kotopuolen halkomakoneesta kuvaa, sitä käytetään rattorilla. :think:
Mulla on Japa-vekselikierre puiden halkomiseen (toimii traktorilla) ja Dolmari katkomiseen  ::smoke
Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964


takapakara

Mul ei oo mitään tietoa. Mut kirvellä perkele  :angry2:


Jarre

Lähin tätä miettimään (kun vasta nyt luin) ni pitemmälle puulle olis aika helppo ite tehdä tommonen alusta asti.
Hitsais V-muotoon kaks lattaa, toiseen päähän tuki (ehkä myös halkova) ja toiseen päähän hydraulisylkkä....en oo hintoja katellu,
mut olettaisin että ite ostamalla sais halvimmalla... noi sylkät toimii 100 bar:n nestepaineella, joten sekään ei olis mikään kamalan vaikee saaha hommattua  :think:

Pitäis miettiä että paljonko se tarttee voimaa, mut tuossa on lajitelmaa esim: http://kailatec.fi/kauppa/r/Kaksitoimiset-hydraulisylinterit/409

:think: :think:
Carpe Natem

Juudas

mulla on semmonen 6t puristava 52cm puille tarkotettu klapikone (malli motonet) ja siinä iskunpituus on turhan lyhyt pitää monesti laittaa viel kalikka tallan ja pölkyn väliin jos on sitkeämpää puuta. itse tekemällä tietysti saa mieluisen mutta sähkömoottori-pumppu yksikkö on arvokas samoin kun suuntaventtiili.sylkkiä löytyy joka hydrauli liikkeestä monen pituisia ja hintaisia.Luulen että kaupan klapikone tulee silti halvemmaksi ellei oo jotaa käypästä hydrauli kamaa valmiina nurkissa.
Kiitos on kaunis sana mutta se ei elätä,rahaa pitää olla!

Jarre

itekin mietin tuota paineen tuottoa, että taitaa olla helpointa tekasta lisäpätkä valmiiseen koneeseen ja vaihtaa pitemmällä iskulla oleva sylkkä  :jees:

Mut tosiaan jos on jotain valmiiksi ni kyllähän sitten..  :think:
Carpe Natem

paavo

Mulla olis ollut kippisylinteri, vartta olisi riittänyt takuulla ::hihsmoke
Mulla olis muuten helppoa kun hydrauliikkaa on saatavilla koppelossa ja nosturissa. :think:

Routapiikillä olen halkaissut muutamia runkoja, menee se niinkin

Ressukka

juu nyt näyttää siltä et ostanpa tommosen



Leikkaan tuon halkaisukiilan irti, jatkan runkoa ja hitsaan sopivalle etäisyydelle kiilan takas.
8 tonnia sanovat puristusvoimaksi, eiköhän se jo vähän halkoa vituta olla siinä välissä.
Jos voima loppuu niin ruuvataan pumppua tai vaihdamma sylinterin, toihan on periaatteessa täys hydraulikoneikko ohjausventtiilillä.
Palaamme asiaan ens vuonna :jepso:

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview