News:

Jätä aivosi narikkaan, ja astu peremmälle :moi:
Apachefoorumi ei vastaa narikkaan jätetyistä aatteista.

Main Menu

MM-Ralli -19

Started by Baz, Sun 14.10.2018 22:19:48 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVVahvistus: Kalle Rovanperä uuteen luokkaan – Montessa käytössä Gardemeisterin tiimin kalusto

Kalle Rovanperä kilpailee tulevalla kaudella rallin MM-sarjan uudessa luokassa, WRC2 Prossa.

Asia varmistui maanantaina, kun kauden avaavan Monte Carlo -rallin osallistujalista julkistettiin. Skoda Motorsport on ilmoittanut Rovanperän mukaan Monten WRC2 Prohon, jossa hän saa vastaansa M-Sport Fordin Gus Greensmithin ja Citroenin Yoann Bonaton.

Rovanperä ei kuitenkaan aja Skodan tehdastallin Fabia R5 -autolla, vaan käytössä on Toni Gardemeisterin tiimin Skoda.

- Näillä näkymin ajetaan Kallen kanssa ainakin pari kisaa, mutta tilanne voi aina elää. Monteen lähdetään joka tapauksessa. En osaa varmaksi sanoa, mikä on seuraava ralli, mutta veikkaisin, että se on Korsika, Gardemeister kertoo.

- Kallen kanssa on tarkoitus ajaa ainakin Euroopassa niitä kisoja, mihin hän ei osallistu tehdastiimin kanssa. Mutta niitä ei hirveän montaa jää, sillä näillä näkymin hän osallistuu kuuteen tai seitsemään Euroopan kisaan, Gardemeister jatkaa.

Rovanperä sijoittui viime MM-kaudella kolmanneksi WRC2-luokassa. Vasta 18-vuotias puuppolalainen rallikomeetta päätti kautensa kahteen komeaan luokkavoittoon. Kauden aikana hän ajoi myös kolme menestyksekästä kisaa Gardemeisterin TGS Worldwiden Fabialla - voitot Mikkelin SM-rallissa ja Saksan rallisarjaan kuuluvassa Sachsen rallissa sekä kakkossija Monte Carlon MM-rallin RC2-luokassa.

- Olen seurannut tiiviisti Kallen uraa, ja minulla on kova usko hänen suorittamisensa tasoon. Viime kausi oli häneltä hyvinkin nousujohteinen. Hän ajoi muutamat huimat pohjat Walesissa, mikä oli osoitus todella kovasta vauhdista. Viime kaudella kehitystä tuli yllättävänkin paljon lisää verrattuna niinkin kovaan lähtötasoon, Gardemeister arvioi suomalaislupauksen suorituksia.

MM-sarjan uutuusluokkaan WRC2 Prohon on tähän mennessä ilmoittautunut kolme tallia: Citroen, M-Sport Ford ja Skoda. WRC2 Pro -luokassa kilpailevat tallit saavat ilmoittaa jokaiseen ralliin kaksi R5-autoa. Tallien pitää osallistua yhdellä autolla vähintään seitsemään osakilpailuun, joista yhden täytyy olla Euroopan ulkopuolella.

Luokassa taistellaan kuljettajien, kartanlukijoiden ja valmistajien mestaruuksista. Kuljettajien ja karttureiden MM-pisteisiin otetaan huomioon kauden kahdeksan parasta tulosta. Tiimin parhaan autokunnan pisteet lasketaan puolestaan valmistajien MM-sarjaan.

Viime kausilta tutussa WRC2-luokassa ajetaan pelkästään kuljettajien ja kartanlukijoiden titteleistä. Tällä pyritään siihen, että luokkaan saataisiin enemmän yksityistiimejä ja -kuskeja.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: UrheiluUutiset.comYhdeksän vuoden kilpailutauko päättyy, Grönholm Toyotalla Ruotsin MM-ralliin

UrheiluUutiset.comin saamien tietojen mukaan rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm osallistuu Ruotsin MM-ralliin helmikuussa Toyotan WRC-autolla.

Kauteen 2007 aktiiviuransa rallin MM-sarjassa päättäneen Marcus Grönholmin, 50, osallistuminen Ruotsin MM-ralliin oli esillä ensimmäisen kerran jo syksyllä 2017, kun kaksinkertaisen maailmanmestarin 50-vuotissyntymäpäivien lähestyessä spekuloitiin sillä, ajaisiko Grönholmin juhlakilpailunsa juuri Ruotsin lumella. Grönholm täytti 50 vuotta 5. helmikuuta 2018, puolitoista viikkoa ennen Ruotsin MM-rallin starttia.

Kuluvan talven myötä huhut Grönholmin osallistumisesta tämänvuotiseen Ruotsin MM-ralliin ovat voimistuneet viikko viikolta ja tammikuun alkupuolella UrheiluUutiset.com sai tietoonsa, että Grönholmin osallistuminen helmikuussa ajettavaan kauden toiseen MM-ralliin Tommi Mäkisen johtaman Toyota Gazoo Racingin WRC-autolla olisi varmistunut. Kysyimme asiaa Grönholmin luottokartanlukijalta Timo Rautiaiselta Mestareiden Illassa Jyväskylässä reilu viikko sitten.

– Nyt olet vuoden myöhässä! Yritin "Bossea" viime vuoden Ruotsin MM-ralliin, kun hän täytti 50 vuotta viikko ennen kilpailua. Yritin sitä ihan tosissani ja se innostuikin siitä, mutta sitten aika kävi sen verran vähiin, että vaihtoehdot kävi vähiin. Ei haluttu sillä aikataululla lähteä, myös Rautiainen käänsi puheet vuoden takaiseen läheltä-piti-osallistumiseen.

Kaluston suhteen vaihtoehtoja oli vuosi sitten Rautiaisen mukaan kolme.

– Ne vaihtoehdot mitä oli, niin Tommilta saada yksi testiauto joka ei täyttänyt luokituksia. Sitten olisi painittu FIA:n kanssa penkinkiinnikkeiden ja muiden juttujen kanssa. Malcolmilta (Wilson, M-Sport Ford) olisi saatu auto, mutta siitä olisi joutunut maksamaan. Henning Solbergilta olisi voinut myös auton vuokrata, kun hän sai viime hetkillä jonkun toisen auton käyttöönsä, Rautiainen taustoitti.

"Onhan se vain pelkästään etu FIA:n tehtävässä"

Tämänvuotiseen Ruotsin MM-ralliin osallistumiseen Rautiainen ei ymmärrettävistä syistä ottanut mitään kantaa, mutta sen Rautiainen kuitenkin myönsi, että hänen nykyinen työpaikkansa FIA:n WRC-rallikomission varapuheenjohtajana ei estä MM-ralliin osallistumista kilpailijana. Tammikuun viimeisenä viikonloppuna Rautiainen lukee nuotteja SM-sarjan kauden avausosakilpailussa Tunturirallissa Rovaniemellä Valtteri Bottakselle.

– Kysyin jo tätä Tunturin keikkaa varten luvan tottakai. Mahdolliset eturistiriidat ja kaiken näköiset näkökohdat otettiin huomioon. On selvää, että se on pelkästään FIA:n etu, että tulee tuoretta tietoa nykyaikaisten ralliautojen parista. Onhan minulla kokemusta tietysti vuoden 2017 (Volkswagen) Polon testeistä tuhansia kilometrejä, mutta päästään päivittämään tiedot kalustoon ja vauhtiin, niin onhan se vain pelkästään etu FIA:n tehtävässä, Rautiainen muistuttaa.

Grönholm on rallin MM-sarjan yksi niistä kahdeksasta kuljettajasta, jotka ovat yltäneet vähintään kahteen maailmanmestaruuteen. Grönholm oli MM-sarjan ykkönen yhdessä Rautiaisen kanssa vuosina 2000 ja 2002. MM-hopeaa kaksikko saavutti vuosina 2006, sekä 2007 ja MM-pronssia vuonna 2005. Molemmilla kerroilla kun Grönholm ajoi MM-hopealle, niin maailmanmestaruuden voitti Sebastien Loeb, joka kilpailee Ruotsin MM-rallissa tänä vuonna Hyundain WRC-autolla.

Grönholm osallistui vuosina 1989-2010 yhteensä 152 MM-ralliin, voitti niistä 30 ja saavutti 61 palkintosijoitusta. Edellisen kerran Grönholm nähtiin mukana MM-rallissa kilpailemassa talvella 2010 ja silloinkin Ruotsissa. Grönholm on osallistunut Ruotsin MM-ralliin urallaan peräti 15 kertaa ja ensimmäisen kerran jo vuonna 1992.

Viiden voiton (2000, 2002, 2003, 2006, 2007) myötä Grönholm on Ruotsin MM-rallin historian toiseksi menestynein kuljettaja seitsemään voittoon yltäneen Stig Blomqvistin jälkeen. Grönholm on useaan otteeseen sanonut vuosien varrella, että Ruotsin osakilpailu oli hänen suosikkikilpailunsa rallin MM-sarjassa.

Rallin MM-sarjan kauden avausosakilpailu ajetaan Ranskan Alpeilla tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Ruotsin MM-ralli puolestaan käynnistyy torstaina 14. helmikuuta ja ilmoittautumisaika päättyy tiistaina 15. tammikuuta. Saamiemme tietojen mukaan Grönholmin osallistumisesta tullaan tiedottamaan tänään maanantaina. Grönholmin tallikavereina ajavat Jari-Matti Latvala, Ott Tänak ja Kris Meeke. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Toyota Gazoo Racing kilpailee MM-rallissa neljän auton voimin.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiMads Östberg löysi itselleen työpaikan rallin MM-sarjasta – saa vastaansa Rovanperän

Kokenut norjalaiskuljettaja Mads Östberg löysi itselleen ajopaikan rallin MM-sarjan "kakkosluokasta".

Östberg kilpaili viime kaudella Citroenin tehdastiimin WRC-autolla, mutta hän ei saanut WRC-sopimusta ranskalaisvalmistajalta täksi vuodeksi. Citroen pestasi tiimiin kuusinkertaisen maailmanmestarin Sebastien Ogierin ja Esapekka Lapin.

Östberg jatkaa kuitenkin yhteistyötä Citroenin kanssa. Hän kilpailee alkavalla kaudella uudessa WRC2 Pro -luokassa Citroen C3 R5 -autolla. Luokkaan on ilmoittautunut myös Kalle Rovanperän edustama Skoda Motorsport sekä M-Sport Ford.

Norjalaiskuljettajan MM-kausi käynnistyy kuukauden kuluttua ajettavassa Ruotsin rallissa, missä Citroenin R5-kaluston huollosta vastaa belgialainen DG Sport -tiimi.

– Tämä on kova haaste. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta autosta ja ensimmäinen rallini on pian. Alussa keskitymme auton kehittämiseen ja toivottavasti pystymme nappaamaan C3 R5 -autolle ensimmäisen voiton WRC2-luokassa. Se on mahdollista, kun yhdistämme Citroen Racingin ammattitaidon ja minun kokemukseni, Östberg kertoo nettisivuillaan.

Östberg ajaa tammikuun viimeisenä viikonloppuna Norjassa Hadeland-rallin, joka toimii testikilpailuna Ruotsin ralliin.

– Tällä hetkellä suunnittelen testiohjelmaani ennen Ruotsia. Meillä on paljon tehtävää lyhyessä ajassa.

Östberg kertoo norjalaisen parcferme.no-sivuston haastattelussa, että hän toivoo nousevansa takaisin WRC-autoon kauden 2019 jälkeen.

– On tärkeää kilpailla WRC2:ssa tänä vuonna, sillä silloin pysyn ajan tasalla ja näkyvissä tässä ympäristössä tehdastallin kuljettajana. Sitä mahdollisuutta ei ole tarjolla monessa paikassa. Lisäksi Citroenilla on hyvä testiohjelma, joka antaa minulle mahdollisuuden testata WRC-autoa tänä vuonna.

Östbergin kartanlukijana jatkaa Torstein Eriksen.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


=Lutris=

Saa nähdä riittääkö Grönholmin vauhti Toyotan puikoissa  ::osmoke
Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

=Lutris=

#19
Kaveri auttoi pikkasen perästä  ::osmoke
Ennemmin huonoa huumoria kuin ei huumoria ollenkaan
Huonoa makua ja riman alituksia jo vuodesta 1964 lähtien
Paskan myivät
Paskaa huumoria jo vuodesta 1964

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview