poppivehkeet

Started by Micko™, Mon 08.10.2007 17:01:04 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jiidee

Takaapäin kuuluva ääni taas on laadukkaassa autohifiautossa kauhistus.
Vääksyn ukkomiesyhdistys & Reilu kerho ry tarjoaa ilmaisen mammografian ( :oho: )

Lexa

Vaan musiikkimies kyllä osaa arvostaa ääntä joka on ympärillä, eikä vain edessä, peittymässä moottorin huminaan. :kahvi:
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

MH

#22
Quote from: jiidee on Fri 12.10.2007 18:30:58 (UTC+0300)
Takaapäin kuuluva ääni taas on laadukkaassa autohifiautossa kauhistus.

Paskanmarjat on... nykyään rakennetaan 7.1 järjestelmiäkin autoihin... pelkästäänkö sitä siis edestä pitää kuulua ääntä???? Nykyäänhän on trendinä että isomman luokan perheautoihin rakennetaan hifitason äänentoisto ja niskatukiin tai kattoon pistetään käännettävät lcd näytöt leffojen katselua vasten. Hifiautoja on monenmoisia...
"I'm just an friendly neighborhood dragon... but I have to eat too!"

kenny

Tässä on taas nähtävästi sekoitettu 2 täysin eri asiaa... 

Quote from: MH on Fri 12.10.2007 18:24:28 (UTC+0300)

Ei noita 6x9 eteen pidä laittaakaan. Taakse ne on aina laitettu(itse rakensimme vania, joten Decadet pistettiin koteloituna peräseinään tuuttaamaan eteenpäin) ja kuten sanoin, 6x9 on aina kompromissi täysaluekaiuttimen ja midbasson kanssa. Ja tottakai etupäähän pistetään se erillissarja, sehän nyt olisi täysin toopea pistää pääasiallinen äänilähde vain taakse??? Paras vaihtoehto olisi minusta etupäähän  5,25" erillissatsi + 8" midbassot oviin. Jos taakse ei ole tarkoitus psitää mitään, niin silloin tottakai vain ja pelkästään edellämainittu. Jos haluaa että takapenkkiläisetkin kuulevat jotain, pointti oli todeta se että 6x9 taakse ei ole välttämättä aina huono ratkaisu.

Tätä varmaan jiideekin meinasi   :jepso:   

Olen kanssa käynyt kuuntelemassa joitakin kokonaisuuksia. Yhdessä autossa ääni oli todella selkeä. soittimet erottui toisistaan ja ääni oli muutenkin tasapainossa ja kuuntelian
etupuolella.   :good:
Kyselin jälkeenpäin omistajalta tuomariston tuloksia. Niin oli saanut miinuksia siitä, että takaa ei kuulunut mitään ääntä, koska kaikki kaiuttimet sijaitsivat edessä.   ::osmoke
Kai Siinä mietittiin myös niitä kanssamatkustajia.... 

MH

Quote from: kenny on Fri 12.10.2007 18:48:50 (UTC+0300)
Kai Siinä mietittiin myös niitä kanssamatkustajia.... 


Itseasiassa monta kertaa se takaata tuleva äänentoisto täydentää äänikuvaa mukavasti ja jos tosiaan ei ole kysymyksessä Nissan Micra, niin monissa kisoissa oletetaan myös taakata tulevan muuta kuin bassojumppaa.

Mutta ylipäätänsä kisapisteet ovat yliarvostettua... hifismi kotona kuin autossakin on enimmäkseen mielipide juttua. Vaikka kuinka hifistikultakorva sanoisi(esimerkkina yksi frendi) että nyt on luonnollisen kuuloinen kokonaisuus, itse olen todennäköisesti täysin eri mieltä hyvästä soundista. Joku tykkää klassisesta orkesterista ja sen soundimaailmasta, toinen Scootterin tykityksestä ja kolmas taas Panteran Far Beyond Drivenin lähes järjettömän riipivästä sarjatulesta. YKSIKÄÄN järjestelmä ei soita niitä kiitettävällä tavalla kaikkia. On tehtävä oman maun mukaan kompromisseja ja koostettava järjestelmä sillä maulla, joka itselle on tärkeintä. Minulla testilevynä toimi omissa autoissa aina kaksi levyä, tuo Panteran Far Beyond Driven ja DR Alban Hello Africa sinkku. Sitten kun ne jytisi riittävästi niin muutkin toimi minun korvaani. Kisoissa toisaalta nillä asetuksillä ei olisi saatu kuin välttäviä pisteitä.
"I'm just an friendly neighborhood dragon... but I have to eat too!"


jiidee

Noita laitteistoja on tosiaan moneen makuun. Olen kuullut kalliita ja huonohkojakin. Voi olla että jos me arvosteltaisiin sama laitteisto, niin toinen tykkää ja toinen ei tai sitten jotain ihan muuta.
Vääksyn ukkomiesyhdistys & Reilu kerho ry tarjoaa ilmaisen mammografian ( :oho: )

MH

Quote from: jiidee on Mon 15.10.2007 08:44:11 (UTC+0300)
Noita laitteistoja on tosiaan moneen makuun. Olen kuullut kalliita ja huonohkojakin. Voi olla että jos me arvosteltaisiin sama laitteisto, niin toinen tykkää ja toinen ei tai sitten jotain ihan muuta.

Näinhän se on kieltämättä. :jepso:
"I'm just an friendly neighborhood dragon... but I have to eat too!"

Örtzi

Mikähän siinä on, että mulle auto on kulkuneuvo, jolla pääsen paikasta A paikkaan B. Toki kuuntelen radiota etc, mutta ei se mulle mikään hifi-studio ole. Ihan Fiiatin alkuperäinen 6 kaiuttimen sarjalla varustettu cd-soitin on riittänyt.
Tietysti voi olla, että en ymmärrä musiikista mitään. 8-vuotiaasta lähtien olen eri instrumentteja soitellut, niin klarinettia ja saksofonia kuin kitaraa ja bassoakin.
Kyl siit kaffekermat saa, sano piika ku sonnia lypsi.


Masa

Quote from: örtzi on Tue 16.10.2007 09:27:42 (UTC+0300)
Mikähän siinä on, että mulle auto on kulkuneuvo, jolla pääsen paikasta A paikkaan B. Toki kuuntelen radiota etc, mutta ei se mulle mikään hifi-studio ole. Ihan Fiiatin alkuperäinen 6 kaiuttimen sarjalla varustettu cd-soitin on riittänyt.
Tietysti voi olla, että en ymmärrä musiikista mitään. 8-vuotiaasta lähtien olen eri instrumentteja soitellut, niin klarinettia ja saksofonia kuin kitaraa ja bassoakin.
Komppaan Örtziä. Auto on muutenkin akustiikaltaan huonoin mahdollinen paikka musiikin kuunteluun.

Kerran olen nähnyt todellisen hifistin rakenteilla olevan talon, johon tuo rakensi musiikin kuuntelua varten erillisen huoneen.
Seinät tehtiin akustiikkalevyistä joiden päälle vielä muurattiin reikätiiliä siten, että reijät jäivät näkyviin. Tuon virityksen loppuvaihetta en nähnyt, että miten se päällysti nuo tiilet, vai jäivätkö ne näkyviin, mutta kehui kuitenkin, että nuo tiilet vähentävät kaikumista ja saavat äänen kuuluumaan puhtaammin.
Mutta yhteenvetona sanoisin, että jos musiikille ei ole omaa huonettansa, niin se on vielä pikkupoikien näpertelyä.
Rahalla saa kaikenlaisia hienoja ja kiiltäviä laitteita, mutta en tiedä onko niillä musiikin kannalta juurikaan merkitystä. Meteliä saa irti suht´heikkotasoisistakin vehkeistä niin paljon, että korvat tuntuvat halkeavan ja yksi asia mitä en ymmärrä, on juurikin tuo äänenlaadusta puhuminen. Kun olen joskus eri yhtyeiden keikoilla käynyt, niin eipä ole sielläkään tuntunut, että biisit ihan samalta kuulostavat, kuin levyllä, vaikka noilla orkestereilla kyllä taitaa olla arvokkaammat laitteet, kuin useammalla kotihifistillä yhteensä. 
Että kyllä se vaan on ikävä kyllä niin, että jos ei ole omaa studiota, ei sitten oikein voi lähteä kisaamaan tuosta äänenlaadusta.
Kaikki muu on paskaa, paitsi kusi !


Tosi huono karaokelaulaja

MH

Yhtään orkesteria en minäkään ole nähnyt Dream Theateria lukuunottamatta joka kuulostaisi soundeiltaan samalta levyllä kuin livenäkin. Onneksi niin, muutenhan keikoilla ei kannattaisi käydä.... :psycho: Se johtuu siitä, että orkestereiden PA-laitteet ovat oikeastaan täysin kelvottomat "hifismin" merkityksessä musiikin kuunteluun esim. levyltä, koska niiden äänentoisto ja toistoaluekäyrät on lähtökohtaisesti täysin eri lähtökohdilta rakennettu. PA-laitteistot on rakennettu toistamaan orjallisesti mikitettyä soitinarsenaalia ja kestämään suuuria äänenpaineita, ei tuotamaan hienostunutta ja laadukasta audiokamaa. Soundin "oikeellisuudesta" vastaa soittimien virityksen ja laitteistojen lisäksi mitä suurimmälti ns. keikkamiksaaja, joka joutuu loihtimaan eri efektoinneilla että kokoalueEQ:lla mahdollisimman selkeästi kuuluvan kokonaisuuden, joka on yleensä vain unelma ympäristötekijöistä johtuen. Ja PA-kamoissa maksaa se sama kuin laadukkaissa työkaluissa yleensäkin, se että ne on tehty kestämään rajua ja vaativaa työntekoa sekä palvelemaan työntekoa, ei hifistejä. ::hihsmoke

Muuten kun puhutaan studioista, niin sekin on vähän niin ja näin. Studiossahan miksattaessa käytetään mahd. neutraaleja monitoreja, jotka ovat jopä kammottavan räikeät ja värittömät kun niillä kuunnellaan valmista kamaa. Ja niin ollen myös kelvottomat varsinaiseen musiikin kuunteluun. Niiltä puuttuu luonnetta. SIksi levyä miksattaessa, siitä tehdään muutamia eri versioita joita välikuunnellaan tavallisissa ja jopa halvoissa laitteistoissa. Joten siis studiota ja varsinaista musiikin kuunteluakaan ei voi verrata toisiinsa.

Muistetaan että hifismi on aina henkilökohtainen laji. Siksi valmistajia on miljoona, koska myös makuja on miljoona. Joku tykkää astetta tummemmasta soinnista, toinen taas malko bassovoittoisesta ja kolmas lämpimästä ja kevyestä soundista. Sen mukaan sitten valitaan ne kaiuttimet joilla on oma luonteensa. Äänen laatuun vaikuttaa hemmetisti myös vahvistin ja varsinainen toistin. Kyllä musiikkia on kiva kuunnella niillä 1-4te laitteilla paljon ennemmin kuin sillä 300e halpissarjalla. Itse en enää nähnyt eroa alle 5te laitteistolla verrattuna 100te laitteistoon... en ainakaan niin isoja että olisin valmis maksamaan siitä. Mutta joku toinen taas näkee ja on valmis investoimaan siihen. Mutta sehän onkin nin että mikä kenellekin kelpaa. Toiset ajaa Fiatilla, toiset taas Bemarilla ja kolmas Hummerilla.  :lach: Ihan kyse siitä mitä arvostaa...

Jonkun huoneen rakentaminen musiikinkuuntelua varten on jo sitä "hifismisairautta", mutta kuten jo todettu... kaikessa voi ja friikkien mukaan pitääkin ampua yli. Tämä sama soveltuu kaikkeen harrasteeseen... :good:
"I'm just an friendly neighborhood dragon... but I have to eat too!"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview