Nastarenkaat vs. kitkarenkaat

Started by Atomisaattori, Sat 23.01.2010 11:05:08 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kummat alla talvella

Kitkarenkaat
8 (15.7%)
Nastarenkaat
42 (82.4%)
Kesärenkaat
1 (2%)

Total Members Voted: 51

IsoPahaJolppi

Työajokissa kitkat ja omassa nastat, saatan jopa ensitalveksi vaihtaa kitkat alle omaankin.

Ihan samalla tahdilla tuolla kaupungilla matka etenee on siellä alla rapinoita tai ei. Loppu on kiinni omasta ajattelutavasta.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

Tee


peter


JorGGi


Baz

Poimitaanpa Tekniikan Maailman -lehden numerosta 5/10 kesärengastestistä maininnat kitkarenkaiden loppuun käytöstä kesällä. Niissä kun usein on merkintä M+S.
Quote from: TM 5/10, s.14Aivan omaa luokkaansa oli kulunut kitkarengas. Kuivalla asfaltilla sen pito oli huono, mutta kuitenkin näköyhteys heikoimpiin kesärenkaisiin säilyi. Märällä kitkarengas oli sitten täysin kelvoton. Sen jarrutusmatka oli peräti 60 prosenttia pidempi kuin testin parhaalla renkaalla.
Jos asiaa miettii liikenteen näkökulmasta, tilanne konkretisoituu. Silloin kun hyvillä kesärenkailla varustettu auto pysähtyy, huonoilla kitkarenkailla ajava etenee vielä lähes viittäkymppiä, jos jarrutus on aloitettu samalla hetkellä 80 km/h nopeudesta.
Ja pahemmaksi menee. Moottoritiellä 120:n vauhdista aloitettuna kitkarengaskuski saa polkea jarrua hampaat irvessä, mutta siitä huolimatta nopeutta on vielä yli 70 km/h, kun kesärenkailla ajavan auto on jo pysähtynyt.
Quote from: TM 5/10, s.16Pysyykö hanskassa?
Renkaan ajettavuus on tärkeä turvallisuustekijä. Hyvä rengas on helppo ajettava ja auto ohjautuu varmasti eri tilanteissa. Tärkeää on renkaan kyky antaa kuljettajan mahdollisia ajovirheitä anteeksi, kun kaarteeseen on tultu liian kovaa tai hätäväistöissä käännetty liian rajusti.
<clip>
Kuten arvata saattaa, kitkarenkailla ajaminen oli vaikeaa ja suorastaan vaarallista. Rengas ei siedä reippaampaa ohjauspyörän kääntöä tai kiihdytystä ja jarrutusta kaarteessa juuri lainkaan, vaan pito loppuu ja luisto alkaa välittömästi.
Kouluarvoasteikkoamme jouduttiin kitkarenkaan takia hieman rukkaamaan. Todellisuudessa kitkarenkaalle olisi nelosen sijaan pitänyt antaa nolla tai jopa jokin miinusmerkkinen numero. Niin suuri on sen ero testirenkaisiin.
Quote from: TM 5/10, s.16Vesiliirto
Renkaan kykyä vastustaa vesiliirtoa testattiin kiihdyttämällä auto 8 mm:n vesipatjan päällä ajaen ja mittaamalla, missä nopeudessa rengas irtoaa tiestä kokonaan.
<clip>
Kulunut kitkarengas yllätti taas kielteisesti. Se irtosi vesiliirtoon lähes 40 km/h alemmassa nopeudessa kuin testin paras rengas. Uraiselle maantielle ei sadekelillä ole mitään asiaa.
Quote from: TM 5/10, s.18Kulunut kitkarengas oletettiin jo etukäteen huonoksi, mutta silti sen ominaisuudet järkyttivät. Suurin ongelma on, että renkaan huonoutta ei rauhallisesti ajettuna juuri huomaa. Matka taittuu mukavasti ja pehmeästi, rengas on hiljainen ja rullaa kevyesti.
Mittaukset ja ääritilannekokeet paljastivat kuitenkin renkaan todellisen luonteen. Kitkarengas ei ole kesärengas, eikä sitä pitäisi missään tapauksessa ajaa kesällä loppuun. Renkaan pito on kuluneena täysin onneton, ja useimmissa tilanteissa rengas on vaarallinen. Pohjoismaihin suunnitellut pehmeät talvirenkaat olisi kiellettävä kesäkäytöstä, tai ainakin lailla vaatia niitä käyttävien autoihin ajonvakautus ja kaikki muut mahdolliset apujärjestelmät.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Señorita iCola

Nuo on hyviä nuo huonoutta ylistävät arviot teeämmässä  :psycho: Mutta tottahan ne on joka sana kun on oikeaa mittaustietoa eikä perstuntumaa.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

Pyöveli

Nastat alla mullakin  :jees: Ja äsken lukemani perusteella ovat vastakin.
Jännän äärellä vuodesta 2007  :popper:

kenny

Noi kitkarenkaat mitä mulla on. Niin niissä on suosituksena, ettei
suositella mitään pitempää ajoa, jos tien lämpötila nousee yli +5 asteen.
Ne sulaa alle  :jees:

Ens talvi menee komiasti noilla samoilla kummeilla, ei ole syytä vaihtaa nastoihin   :jepso:

Jarre

Just kävin uudet talinakit hakemassa, nastat ostin...ku ei oo varaa testivoittajiin, ni nuissa keskiluokan renkaissa luotan enempi nastoihin  :jees:
Carpe Natem

maija

Mää hankin tänä keväänä nastat lenkkikenkiinikin  :blink:  :blink:

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview