News:

Apachefoorumi.net
Kuin kupillinen tuoretta spermaa.. etova, lämmin ja täynnä elämää.. 

Main Menu

jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

paavo

On oltu taas ahkerina :okahvi: Tuossa oppii jo tuntemaan vaunun kokolailla hyvin.

Meidän vaunu on pajalla.
Katsastavat, talvirenkaat hankkivat ja laittavat alle, huoltoa, takuutarkastukset,
pari sivuvaloa, rikkinäisen vesiletkun liitin vaihtaa, jääkaappituuletin..parantaa kesällä jäähdytystä.

Sitten heivataan pussimarkiisi pois, laittavat 4.5m kotelomarkiisin tilalle.
On paljon helpompaa värkkäillä tuon kanssa.

jta

Alkaa oleen jo vähän turhankin tuttu... Tuo tuuletin pitäisi itelläkin laittaa tuonne taakse. Ei tulis kesälläkään ihan kaikki lämpö koppiin. Jossain välissä käyttää tuota jääkaappi pois ja kattoa että mikä siinä on kun hirveän vaikea saada päälle. Saa monta minuuttia napsutella että syttyy.

Piti jo välillä olla pari yötä tuolla vaunussa ettei vain aina ole jotain rassaamassa. Samalla sai testattua hyvin tuon sähköpatruunankin ja samoiten ekana yönä vielä sai testailla primustakin kun oli muutaman asteen pakkasella yöllä. Ei tarvinu palella vaan pikemminkin päinvastoin.  :psycho: Tuolla takana hankala kun jää se pattereiden lämpö kiertää pedille yläsängyn takia niin lämpövaihtelu melko rajua tuossa. Helpompi nukkua kun tekee eteen pedin missä pysyy lämpö tasasempana.

jta

Jatketaas taas.
Kesärenkaille kun piti nuo epäkeskopultit laittaa niin niissähän olikin liian lyhyt kierre eli ei kerinny vanne kiristyyn ennenkuin pultista kierre pohjasi niin piti laittaa spacerit väliin. Tuntui tuo 5mm paksu olevan ihan sopiva ja tulipahan samalla rengaskin vähän kauemmas rungosta.



Talveenkin alettu jo varautuun eli pörröverho pois ovelta ja paksumpi verho ovelle roikkuun niin ei enää juurikaan puhalla ovesta sisälle.



Noita kylkien koristenauhojakin pikkuhiljaa laiteltu paikoilleen. Sopivasti antaa väriä tuo punainen nauha tuolla alareunassa. Pieniä asioita mutta muuttaa ilmettä yllätävnkin paljon. Näitäkäänhän ei tietenkään voinu laittaa silloin kun oli lämmin vaan piti nyt kylmemmillä ilmoilla tehdä. Melko kovat laittaa paikoilleen kun enää pari astetta lämmintä.  ::hihsmoke




paavo

Ei se paljon tarvii kun ilmettä saa hiukan muutettua.

Meillä on niin vammainen rengaskoko ettei mun kyvyillä keksiny mikä talvinakki siihen käy.
Toi korjaaja tiesi heti kokemuksesta.

Yhdestä tukijalasta meni äly, luiskahti aina se kierretanko pois etupouolen kolostaan ja jalka tipahti alas.
Porasin siihen tankoon sokalle reiän, nyt pysyy.
Toi heppu pajalla tiesi että sieltä maskien suojasta tangon etupäästä on sokka poikki.

Voi olla että koneella jalkoja nippuun kelatessa on tullut liian tiukalle vedettyä ja sokka antautunu. :think:

jta

Tuossa kun sen pari yötä tuolla kävin kukkumassa niin olin siivousta menemässä tekemään niin ihmettelin kun sukat kastui. Pari päivää satoi varsin kovasti niin oli kattoluukusta alkanut tulemaan vettä sisälle. Aluksi laskin vaunun keulaa alaspäin ettei jää vesi seisoon katolle luukun viereen niin tuo vain pahentikin asiaa. Nostin sitten keulan ylemmäksi niin loppui vuoto kokonaan. Pari päivää satoi vettä vielä niin ei päässyt heti korjaan.

Viikonlopun jälkiin kun sade taukosi niin pääsi luukunkin irrotteleen mikä ei vaikeaa ollut kun oli vain neljällä ruuvilla kiinni. Luukkukin oli käytännössä kokonaan irti kun lähti pois kevyesti nostamalla. Takareunassa oli alkuperänen butyylimassa irti luukusta että pellistä niin selitti hyvin tuon miksi vuoti keula alhaalla enemmän. oli tuota jossain välissä yritetty tiivistää kun oli valkeaa silikooni vedetty reunojen ympärille suoraan lian päälle.

Kun luukku kerta oli nyt käsissä niin käytin sen suihkussa ja putsasin kunnolla ennen takaisin laittoa. Katolta rapsuttelin silikonin jämät pois ja pesin levät pois vedellä ja kunnollinen rasvanpoisto ipalla. Butyylimassaa laittelin vähintäänkin reilusti luukkuun ja puristelin sen ruuveilla takaisin kiinni. Aika hyvin tursusi massa välistä eli voisi olettaa että sitä on riittävästi. Pari kohtaa oli mihin varmuuden vuoksi laitoin ulkopuolelta vähän lisää. Olisi vain saanut olla metrin verran lisää käsivartta että olisi saanut vetää reunan sormella nätiksi mutta toisaalta kukapa sitä tuolta kattelee.



Ja tuossa kun sai tuon luukun irti niin alkoi sitten hetken aikaa sataan melko sakeasti lunta niin piti äkkiä nakata joku levy katolle ettei sada sisään.  :psycho:



Ja jos nyt vielä laittais pari reissu kuvaa tuolta kun syyskun alussa tuli siellä iin silloilla käytyä. Tuntuu tuo paneelikin ihan hyvin lataavan kunhan vain aurinkoa saa vaikka ei optimaalinen tuo asento olekkaan. Alkaa jo uskoa että ilman verkkosähköäkin pärjää melko pikälle.




jta

Quote from: paavo on Sat 23.10.2021 19:47:21 (UTC+0300)Ei se paljon tarvii kun ilmettä saa hiukan muutettua.

Meillä on niin vammainen rengaskoko ettei mun kyvyillä keksiny mikä talvinakki siihen käy.
Toi korjaaja tiesi heti kokemuksesta.

Yhdestä tukijalasta meni äly, luiskahti aina se kierretanko pois etupouolen kolostaan ja jalka tipahti alas.
Porasin siihen tankoon sokalle reiän, nyt pysyy.
Toi heppu pajalla tiesi että sieltä maskien suojasta tangon etupäästä on sokka poikki.

Voi olla että koneella jalkoja nippuun kelatessa on tullut liian tiukalle vedettyä ja sokka antautunu. :think:
Pieni mutta ärsyttävä vika. Taitaa olla suunnitteluvirhe tuossa jos pääsee ajaan sokkaa vasten.  :think: Tuntuisi että siellä pitäisi olla pieni välys ettei ihan tuota vasten ole.

paavo

Vaunuissa paljon kitattuja kohtia, vanhemmiten varmasti aihetta käydäkin kaikki läpi.
Sitten kun ajelee pomppuisia teitä, varmaan rasittaa koria melko kovasti.

Jalkoja olisi vahvistettujakin, kestäisi paremmin rääkkäystä.
Sähköjalat olisikin oma lukunsa. :drag:

Nyt olen alkanut katsomaan ensin sivuttaisen suoruuden, laitan vanerilappuja alle...en harrasta kiiloja.
Sen jälkeen on helppo laittaa vaunu putuussuunnassa suoraan.
Suoraan haluan tarkasti, toimii viemärit, lämmitys ja jääkaappi kunnolla, eikä tunnu itsestä
että on kaltevalla pinnalla.

jta

Kesällä piti samaraakin vähän pajoittaa. Keväällä renkaita vaihdellessa huomasin että toinen jarrurumpu on saanut vähän kovempaa kohtelua ja oli halki niin pitihän nuokin vaihtaa. Kengät tuonne oli jossain välissä vaihdettu eli ilmeisesti irrottaessa on tuo rummun reuna hakattu rikki mistä oli lähtenyt halkeaan. Samalla huomasin että jarrusylinterit jo vähän vuotaa kun kumia raottamalla tuli nestettä eli nekin samalla vaihtoon. Myöskin toiselta puolen oli rumpu lähtenyt halkeaan ohjuritapin reiästä. Samalla kun tuolla alla oltiin niin vaihdoin myöskin bensansuodattimen mikä näytti vielä alkuperäiseltä.




Ostaessahan oli jo tiedossa että kytkin on melko loppu ja melkein vuodenhan tuo kestikin ajella. Melko varottamatta alkoi luistaan työmatkoilla. Huomasi kun kotipihaan tuli että nyt käryää jotain. Aluksi mietin että onko jarru jäänyt jumiin vaan kun jarrut olivat kylmiä ja konepellin avattuani haistelin että kyllä se kytkimeltä tulee. Viikon vielä kuitenkin kesti sievästi ajella ennenkuin pääsi vaihtaan tuota.

Oli tuota jossain välissä luistateltu melko pahasti kun oli vauhtipyörässäkin jo sinistymää ja kytkimessä levyt niiteillä. Toisaalta olihan tää edelliselle omistajalle tullu kuolinpesältä ja papparainen tällä ajellu... Ja taas kerran kun oli paikat auki niin käytin vauhtipyörän pois ja vaihdoin kampuran tiivisteen kun siihen nyt hyvin pääsi käsiksi. Ja kun vauhtipyörä oli irti niin tuli sekin hiottua tasohiomakoneella karkeaksi. Sellaiset sorvit on amatööreille.  :psp:  Ja kun laatikkokin oli irti niin vaihtelin siihenkin vetarin stefat ja vaihteensiirtäjän stefan.




jta

Quote from: paavo on Sat 23.10.2021 20:08:28 (UTC+0300)Vaunuissa paljon kitattuja kohtia, vanhemmiten varmasti aihetta käydäkin kaikki läpi.
Sitten kun ajelee pomppuisia teitä, varmaan rasittaa koria melko kovasti.

Jalkoja olisi vahvistettujakin, kestäisi paremmin rääkkäystä.
Sähköjalat olisikin oma lukunsa. :drag:

Nyt olen alkanut katsomaan ensin sivuttaisen suoruuden, laitan vanerilappuja alle...en harrasta kiiloja.
Sen jälkeen on helppo laittaa vaunu putuussuunnassa suoraan.
Suoraan haluan tarkasti, toimii viemärit, lämmitys ja jääkaappi kunnolla, eikä tunnu itsestä
että on kaltevalla pinnalla.
Varsinkin olisi vanhoissa vanuissa hyvä käydä läpi nuo katon ja seinän väliset tiivisteet ja listat. Nuo kun alkaa vuotaan niin on isompia remontteja tiedossa.

Nuo vanerilaput varmasti ajaa asiansa paremmin kuin kiilat. Helpommat käyttää ja harvoin tarvii kovin montaa senttiä kallistella.

jta

Olihan sieltä muutama tippa lirahtanut kattoluukusta jostain välistä. Ei kuitenkaan lattialle asti vaan oli vielä jäänyt luukun reunan sisään. Huomasi vain kun pyyhkäsi reunasta ilmaritilän kohdalta. Ilmeisesti tullut siltä kohdalta mihin yritin massaa lisätä jo asennusvaiheessa. Ei vain tuolloin älynnyt että sisäpuoleltahan ne massat olisi voinut sormella pyyhkiä tasaisesti niin tänään lisättiin massaa tuota kautta. Seurataanpa taas tilannetta että vieläkö tulee vettä.

Tuossa jokuaika sitten karavaani foorumilla yksi vinkkasi että torissa olisi myynnissä primuksen sähköpatruunan kv-pumppu niin pitihän se samontein ostaa pois. Samassa laatikossa oli muutakin osaa niin sai niistäkin toimivia varaosia,



Tässä kun pari päivää ollu ilmat sellaisia ettei ulkona ole isommin viittinyt olla niin laitoin eilen vaunun lämpiään ja aloin vaihtaan tuota kv-pumppua kun testasin tuon toimivaksi. Olikin melko helppo homma irrotella tuo pumppu kun laittoi puristimilla letkut kasaan patruunalle astia alle. Pumppua löysäsi vähän niin sai laskettua nesteet astiaan.



Tuosta paikoillaan olleesta pumpusta otin sen uuden konkan ja puolipallon muotoisen siipipyörän ja vaihdoin ne tuohon toimivaan pumppuun ja pumppu paikoilleen. 12V pumpulla ensin nesteet sisään ja sitten sähkölämmitintä päälle. Melkoista kolinaa alkoi kuuluun ja välillä ääni oli sen oloinen niinkuin pumppu takertelis kiinnikkin. Aluksi luulin että johtuu vain siitä että siellä on ilmaa vaan ei tuo ääni ottanu asettuakseen niin ei muutakuin uudelleen pumppu irti. Tuossa vaiheessa en mitään näkyvää vikaa löytänyt niin otin koko paketin sisälle testattavaksi.

Syyksi kolinalle paljastui siipipyörän väljyys akseliin eli pääsi heiluun sen verran että otti runkoon kiinni. Tuon "uuden" pumpun mukana tullut siipipyörä näytti käyttämättömältä mutta siitä puuttui se kuparinen osa ja se näkyikin olevan sulatetuilla muovitapeilla kiinni joten ei muutakuin kokeileen että onnistuuko vaihto. Mattoveitsellä vuolin muovitapit irti ja meisselillä vähän käänsin niin tuo kuparinen osa lähti helposti irti. Passasi myöskin hyvin paikoilleen toiseen puolipalloon niin muutakuin kolvilla sulattaen nuo muovitappien päät niin pysyy läjässä tuo. Nyt ei ainakaan irtaallaan pitänyt enää kolinaa eli ilmeisesti korjaus onnistui.



Tuossa testaillessa huomasin että tuo pumppu lämpenee nopeasti ja todella kuumaksi. Meinasi näpit palaa kun otti pumpun rungosta kiinni. Aloin muisteleen että jostain ketjusta tuolla toisaalla luin että konkan vaihto isompaan (1,5uF) nostaisi virran määrää niin vaihdoin kokeeksi takaisin vanhan konkan tuonne. Lämpeneminen muuttuikin nyt paljon maltillisemmaksi eli oli paljon hitaampaa eikä tullut enää yhtä kuumaksi. Mittailin tuon vanhan konkan ennen vaihtoa niin oli enää vain 0,778uF vaikka pitäisi se kutakuinkin yksi olla eli tuokin alkanut jo pikkuhiljaa hiipumaan. Laittelinkin uuden 1uF konkan tilaukseen niin pitää vaihdella se sitten aikanaan kunhan saapuu.

Muutakuin patruuna kasaan ja asenteleen se paikoilleen. Taas ensin 12V pumpulla ajoin nesteet sisään ja kokeileen että mitäs tuo nyt sanoo kun lyö sähkölämmityksen päälle. Hetken piti melkoista kurinaa ja pulputusta kun alkoi vetään kunnolla nestettä sisään ja pukkasi ilmaa pois ja sen jälkeen hiljeni. Säikähdin että siihenkö se laulu nyt loppui vaan tuntuihan tuo pumppu sittenkin vielä pyörivän. Piti vain laittaa korva melkein kiinni pumppuun että kuuli että se pyörii.  :psycho:



Oma hommansa tuossa ilmaamisessa kun käy tämän patruunan kohdalla vähän alempana niin meinaa välillä lukkoa tehdä mutta aikansa kun pumpuilla pyöritti ja letkuista puristeli niin nyt olevan ilmat pois. Välillä myös kaasulämmitintä käytin päällä niin lähti ilma liikkuun paremmin pois. Keulan nosto olisi helpottanut paljon vaan ei jaksanut alkaa pimeässä tuuskaan ja vettäkin alkoi vielä sateleen. Tuntuu tuo nyt kuitenkin pelaavan mutta eriasia tietenkin on että kauanko.   ::hihsmoke

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview