jta:n harrastenurkkaus

Started by jta, Tue 01.02.2011 00:47:23 (UTC+0200)

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.


jta

Kanttikseen aloin vaihteleen tänään uusia osia ohjaukseen eli tukivarret, nivelet, jouset ja iskarit menee kokonaan uusiksi. Samalla vaihtui kallistuksen vakaajaankin uretaaniset puslat. Ja kun kerta alettiin tuolla työskenteleen niin kokeilin vähän suoristella tuota etukulmaakin. Aika paljon sai vekkiä suoristettua mutta jos meinaa saada paremmaksi niin pitää irrotella puskuri ja liukuvasaralla yrittää vetää peltiä suoraksi kun takaapäin ei pääse lyömään kunnolla. Tai sitten vetää 5 sentin kerros pakkelia.  ::hihsmoke Huomenna alkaa hiekkapuhalteleen nuo olkavarret sun muut niin saa kasattua siistimmän näköisillä osilla ja laittaa tuo jarrukilpikin uusi vielä. Tänään ei kerennyt vielä puhaltaan kun alkoi loppua ilta ja puhti kesken.



paavo


jta

Joo ei tätä mielellään talvipakkasessa tee. Nappikseen joutui vastaavan remontin tekeen helmi-maaliskuun vaihteessa kun katsuri niuhotti alatukivarresta missä oli ruosteen syömä reikä.  :psp: Tässä kanttiksessa on onneksi elokuun lopulla katsastus niin saa vielä lämpimillä ilmoilla tehdä korjaukset jos korjattavaa löytyy. Vähän silläkin persoilla aloin nyt näitä vaihteleen niin voisi käyttää kohta leimalla.

paavo

Itselläkin kokemusta ulkorempoista, ei niin kivaa talvella.


jta

Ei se enää kivaa ole talvella tehdä. Voi sanoa ettei se 10-15 vuotta sitten paljon haitannu vaikka pakkasta oli reilun -20. Nykyään vaikka muuten tarkenis niin näpit ei toimi enää kylmässä. Paksut hanskat kädessä kun ei mitään pysty tekeen niin alkaa oleen -5 jo aika maksimi jos joutuu ilman hanskoja tekeen. Muuten menee sormet niin kankeaksi ettei meinaa työkalut käsissä pysyä.

Pokerface


jta

Ohkasia hanskoja pidän käytännössä aina kun remppaa teen. Talvella niistä vaan ei paljon apua ole.

jta

Viikko sitten perjantaina sai osat puhallettua ja maalailtua ja vänkärin puolen aikalailla nippuun ja kuskin puolen purettua ja siltäkin puolen osat hiekkapuhallettua. Sunnuntaina sai sitten maalailtua ne. Samalla tuossa vaihtui ohjauksen niveletkin ja olihan se tässäkin tuossa välitangossa toinen pää täysin jumissa. Ei liikkunut yhtään mihinkään. Sinällään ihmetyttää että ei tarvinu minkään nivelen kanssa tapella eli kaikista lähti mutterit suosiolla auki ja vain vänkärin puolella joutui turvautuun lämmittämiseen että sai raidetangonpään irti. Kuulalaakeroidun apusimpukankin vaihtelin samalla tuonne.

Piti vähän ylimääräistäkin remonttia tähän tehdä eli simpukankin joutui vaihtaan. Kauheeta kahinaa piti tuo paikoillaan oleva ja muutenkaan toiminta ei mitään järin sulavaa ollu. Laakereissakin tuntui pientä väljää jo olevan ja kolahtelikinhan tuo sopivasti rattia heilutellessa. Kävin purkuosista hakeen ehjän tilalle ja vaihtelin uudet öljytkin sisälle. Ei stefatkaan tuossa ollu vuotanu kun oli vielä täynnä kirkasta öljyä. Tuo autossa paikoillaan ollut olikin lähes kuiva ja täysin mustaa oli se vähäinen öljy mitä siellä oli että en toisaalta ihmettele jos näillä kilsoilla on menny huonoksi. Sunnuntaina tuota vanhaa simpukkaa irrotellessa onnistuin litistään sormen kääntövarren ja korin väliin niin aiheutui muutaman päivän pakollinen tauko kun katkesi kynsi samalla vähän turhan pitkältä. Nyt torstaina vasta alkoi pystyyn tekeen jotain tuolla.



jta

Nyt saatiin sitten tässä parin päivän aikana kasattua kuskin puolikin ja kallistuksenvakaajakin kunnolla paikoilleen. Renkaankulmatkin saatu jo säädettyä suunnilleen oikealle tontille. Tehdä vielä säätö uusiksi kunhan saa taaksekkin osat uusittua ja auto oikeaan korkeuteen. Käyttää sitten jossain pajalla vielä lopullinen säätö tekemässä jos tarvetta ilmenee. Tuossa säätäessä aloin ihmetteleen kun loppuu säätövara kesken eli molemmilta puolilta oli jo säädöt tapissa ja renkaat pahasti aurauksella. Irrottelin vielä raidetangonpään ja vertasin vanhaan niin olihan noissa kierreosa pitempi eli ei saanu tankoja riittävän lyhyeksi. Rälläkällä pyyhkäsin sentin verran kierrettä lyhemmäksi niin nyt sai säädettyä kulmat ainakin suunnilleen kohdilleen. Ei ole ennen kyllä tullu tuota vastaan ettei riitä säätövarat. Vänkärin puolta kasaillessakin kyllä kattelin ettei jääny kuin puoli senttiä lyhennys varaa kun laittelin vanhan mukaan mitat kohdilleen.

Samalla piti tuninkia harrastaa ja vaihdoin sivuvilkut kirkkaisiin.




Ja olihan nuo vanhat osat vissiin kuoleutuneet kun nousi etupää aika reilusti. Vertailukuva parin viikon takaa nenännokan peditiolta.



Pitää vielä putsata hiekat pois tuolta pyöränkoteloista ja vetää sinkkimaalit tarvittaviin kohtiin ja massat tuonne ja laitella sisälokarit paikoilleen.

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview