News:

Apache IRC:
 #Apachefoorumi
@ irc.irchighway.net

Main Menu

MM-Ralli -20

Started by Baz, Mon 30.09.2019 12:12:24 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

MM-rallin kauden 2020 kalenteri:

RalliPäivämäärä
1Monte-Carlo23 - 26. tammikuuta
2Ruotsi13 - 16. helmikuuta
3Meksiko12 - 15. maaliskuuta
4Chile16 - 19. huhtikuuta
5Argentiina23. huhtikuuta - 26. huhtikuuta
6Portugali21 - 24. toukokuuta
7Italia4 - 7. kesäkuuta
8Kenia16 - 19. heinäkuuta
9Suomi6 - 9. elokuuta
10Uusi-Seelanti3 - 6. syyskuuta
11Turkki24 - 27. syyskuuta
12Saksa15 - 18. lokakuuta
13Britannia29. lokakuuta - 1. marraskuuta
14Japani19 - 22. marraskuuta

Edit: Ralli Chilessä peruttu. Argentiinan rallia aikaistettu viikolla.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiNyt se jysähti! Ott Tänak jättää Toyotan

Ott Tänak jättää Toyotan WRC-rallitiimin kuluvan kauden jälkeen ja siirtyy Hyundain miehistöön.

Hyundai tiedotti torstai-iltana, että se on tehnyt kaksivuotisen sopimuksen Tänakin kanssa. Näin ollen Tänak ajaa Hyundain i20 WRC -autolla kauden 2021 loppuun saakka.

Tänak varmisti viime viikonloppuna uransa ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden, kun hän sijoittui toiseksi Katalonian MM-rallissa. Tänak ajaa toista kauttaan Tommi Mäkisen johtamassa Toyotan rallitiimissä.

Tänak pohti alkukesästä saakka sitä, missä hän haluaa ajaa tämän kauden jälkeen. Virolainen kävi taustajoukkoineen pitkään neuvotteluja Toyotan kanssa jatkosopimuksesta, mutta lopulta Tänak päätti pistää nimensä Hyundain sopimuspaperiin.

Tänak, 32, ja kartanlukija Martin Järveoja saavat Hyundailla tallikaverikseen toisen tähtikuljettajan Thierry Neuvillen. Tänak ja Neuville ovat ainoat Hyundai-kuljettajat, jotka ajavat kaikki 14 MM-osakilpailua kaudella 2020.

Espanjalaiskuljettaja Dani Sordo ja yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb jakavat tallin kolmatta autoa. Hyundai käy yhä keskusteluja myös Andreas Mikkelsenin ja Craig Breenin kanssa mahdollisesta yhteistyöstä ensi vuonna.

Tommi Mäkisen johtamalla Toyotan WRC-tiimillä ei ole vielä yhtäkään julkistettua kuljettajasopimusta ensi kaudelle. Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke hamuavat jatkosopimusta Toyotalta, ja myös suomalaislupaus Kalle Rovanperää on viety huhuissa Toyotalle.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiSe siitä! Citroen jättää rallin MM-sarjan – syynä Sebastien Ogierin lähtö

Citroenin WRC-tallia ei nähdä rallin MM-sarjassa kaudella 2020. Ranskalaistiimi vahvisti keskiviikkona, että se vetäytyy MM-erikoiskokeilta.

Huhut Citroenin mahdollisesta lähdöstä kiihtyivät viime viikolla ja ne ottivat lisää kierroksia viime päivien aikana. Keskiviikkona Citroen järjesti tiimin sisäisen tiedotustilaisuuden, jossa se kertoi päätöksestä henkilökunnalleen.

Citroen kertoo tiedotteessaan, että syynä on Sebastien Ogierin lähtö tallista.

– Sebastien Ogier on päättänyt jättää Citroen Racingin kauden 2019 jälkeen, minkä vuoksi Citroen-brändi on päättänyt laittaa pisteen WRC-ohjelmalleen kauden 2020 osalta, tiedotteessa kerrotaan.

Citroen perustelee päätöstään sillä, ettei kuljettajamarkkinoilta löydy huipputason korvaajaa Ogierille.

Citroenilla oli Ogierin ja Esapekka Lapin kanssa sopimukset kaudesta 2020. Ogieria on viety huhuissa Toyotan WRC-tiimiin, joka jahtaa korvaajaa maailmanmestari Ott Tänakille. Virolaistähti siirtyy Hyundain WRC-tiimiin kaksivuotisella sopimuksella.

Lapilla on todennäköisesti edessä uuden työpaikan hakeminen. Belgialainen Speed Magazine uutisoi keskiviikkona, että lehden tietojen mukaan suomalainen olisi menossa M-Sport Fordille Teemu Sunisen tallikaveriksi. Lapin kohtalosta ei ole toistaiseksi virallista tietoa.

Citroenin edellinen välivuosi 2016

Citroen ei kertonut tiedotteessaan, harkitseeko se palaamista MM-kaudelle 2021. Ranskalaisvalmistajan emoyhtiö PSA tosin ilmoitti jo viime viikolla, että Citroenia ei nähdä MM-ralleissa kaudella 2022, jolloin MM-sarjassa siirrytään hybridimoottoreiden aikakaudelle.

Citroenin tehdastiimi vetäytyi viimeksi rallin MM-sarjasta kauden 2015 jälkeen. Talli keskittyi vuonna 2016 uuden sukupolven WRC-auton kehittämiseen ja palasi MM-sarjaan kaudeksi 2017.

Citroen ei ollut välivuotensa aikana kokonaan poissa MM-ralleista. Citroenin DS3 WRC -autoja nähtiin kahdeksassa Euroopan MM-rallissa Abu Dhabi Total WRT -tallin alla. Kris Meeke otti kaudella 2016 voitot Portugalin ja Suomen osakilpailuissa.

Citroenin vetäytyminen tarkoittaa sitä, että MM-sarjassa nähdään ensi kaudella vain kaksi täysiveristä tehdastiimiä, Hyundai ja Toyota. M-Sport-talli tekee yhteistyötä Fordin kanssa, mutta sillä ei ole takanaan autonvalmistajan täyttä tukea.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: MTVEsapekka Lappi sai Citroenilta tyrmäysiskun, ura loppumassa tähän – "Ei vahvalta näytä"

Citroen-kuski Esapekka Lappi sai tietää vasta tänään aamulla, että hänen tallinsa ei jatka rallin MM-sarjassa enää ensi kaudella. Lappi pelkää ralliuransa päättyvän.

- Aamulla sain tästä itsekin vasta tietää. Aika sekavat ovat ajatukset. Ei ole helppo tilanne ja totta kai olen huolestunut oman urani kannalta. Ei vahvalta näytä sen suhteen, Lappi toteaa MTV Urheilun haastattelussa.

- Aika myöhäinen ajankohta oli päätöksen suhteen ja ajopaikat ovat jo pitkälti jaettu tuleville vuosille. Vähän huolestunut olen kyllä, Lappi jatkoi.

Citroen perusteli vetäytymistään sillä, että ranskalaismestari Sebastien Ogier oli päättänyt lähteä tallista.

- Ilmeisesti hänellä on valtaa aika paljon, jos tehdastalli lopettaa sen takia ettei hän halua ajaa siellä.

28-vuotiaan Lapin mukaan mediassa velloneet huhut saivat hänet jo syksyn aikana hieman huolestumaan tallin jatkosta.

- Totta kai yritin saada omalta pomoltani infoa aiheesta, mutta en saanut mitään. Se laittoi itsenikin vähän varpailleni. Toisaalta ajattelin, että se liittyi vain Sebin tilanteeseen ja että hommat jatkuisivat.

"Ollaan semmoisia kärpäsiä tässä koko paletissa"

Lapin mukaan Citroenille olisi varmasti ollut tarjolla kuskeja, mutta ei välttämättä ketään huippukuskia. Omien sanojensa mukaan hän ei itse olisi ollut siihen vielä valmis ajettuaan vasta pari täyttä kautta ja yhteensä 55 MM-rallia. Kokemusta oli tarkoitus hakea lisää tuleville vuosille.

- Meillä oli sopimus ensi vuodesta ja minulla vielä optio seuraavastakin (2021) vuodesta. Panostusta oli koko ajan tallin puolelta. Että jatketaan. Mutta ei se ollut meidän pomon päätös. Kun isot pomot päättävät vetää töpselin seinässä.

- Me ollaan semmoisia kärpäsiä tässä koko paletissa. Monille kuskeille ja mekaanikoille tämä on koko elämä ja tosi tärkeä osa sitä. Yritysjohtajille tämä on vain muutama lause paperilla.

Uran päättyminen pelottavan lähellä

Nyt Lapilla ja hänen taustajoukoillaan alkaa kuumeinen metsästys ensi kauden tallipaikan suhteen. Myös uran loppuminen tähän paikkaan on lähellä.

- Hyundai on täynnä ja Toyota tulee olemaan täynnä. Fordin paikasta taistelee kuusi kuskia. Kun katsoo tilastoja, niin oltiinko me nyt viimeinen tässä sarjassa. Eihän se vahvalta näytä. Eihän se tietysti mitään maksa yrittää kysyä, että onnistuisiko semmoinen. Varmasti se on erittäin haastavaa tässä tilanteessa, Lappi laskee.

- Koitetaan taistella kovasti, että pystytään jatkamaan uraa. Sekin vaihtoehto on hyvinkin pelottavan lähellä, että urani loppuu tähän. Sitten olisi aikaa olla kotona lasten parissa. Sekin on positiivista, mutta haluaisin jatkaa rallin parissa, Lappi summaa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: YleKalle Rovanperä tekee historiaa! Toyota vahvisti tulevan kauden kuljettajat – Jari-Matti Latvalan taival tallin tehdaskuljettajana päättyy

Toyotalla ajavat ensi kaudella Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä sekä Takamoto Katsuta. Toyota ei ostanut tallipäällikkö Tommi Mäkisen mukaan Ogieria ulos Citroenilta.

Tommi Mäkisen johtama Toyota-talli on julkaissut ensi kauden kuljettajansa. Heidän joukossaan on odotetusti suomalainen Kalle Rovanperä. Rovanperän sopimuksen pituus on kaksi vuotta. Rovanperästä tulee sopimuksen ansiosta rallin MM-sarjan pääluokan historian nuorin tehdaskuljettaja.

19-vuotias toisen polven rallilupaus voitti tänä vuonna WRC2 Pro-luokan mestaruuden. Nuorukainen on ajanut urallaan 20 MM-rallia, joissa hän voittanut luokkansa kaikkiaan kahdeksan kertaa.

– Annamme Kallelle aikaa oppia. Hän on kuitenkin osoittanut, että pystyy omaksumaan uudet autot nopeasti, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo Yle Urheilulle.

Japanilaistallin muut kuljettajat ovat Citroenilta vapautunut kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ja M-Sportilla kuluvan kauden MM-sarjassa viidenneksi sijoittunut Elfyn Evans.

Mäkinen painottaa Yle Urheilulle, että Toyota ei ostanut Ogierin sopimusta ulos Citroenilta. Ranskalaiskuski Ogierille alkava Toyotalla kausi on uran viimeinen. Näin myös sopimus Ogierin ja Toyotan välillä on vain vuoden mittainen.

Evansin sopimus on kaksivuotinen. Walesilainen on sijoittunut MM-sarjan kokonaistuloksissa kahdesti viidenneksi. Hän on voittanut urallaan yhden MM-rallin. Tällä kaudella hän joutui olemaan loukkaantumisen vuoksi sivussa kolmesta kilpailusta.

– Neuvottelut olivat pitkät, mutta ne menivät jouheasti. Ogier tulee varmasti kamppailemaan tittelistä. Se on meidän tähtäin. Ei meillä sinällään ole ykköskuljettajaa päätetty vielä. Kuljettajat ovat samalla viivalla. Evans on hyvin kokenut ja tasainen kuljettaja, Mäkinen kuvailee.

Neljännellä Toyotalla MM-sarjassa kokemusta kerää Mäkisen mukaan japanilaislupaus Takamoto Katsuta.

Toyotan päätös tarkoittaa sitä, että Jari-Matti Latvalan ura MM-sarjassa ei todennäköisesti jatku kokonaisen kauden osalta. Latvala on ollut osa Toyotan kuljettajakokoonpanoa alusta eli vuodesta 2017 alkaen.

– Se oli meidän ison porukan yhteinen päätös. Taustalla oli tulevaisuus. Toyotan tarkoitus on saada uusia seuraajia. Nuori sukupolvi voi edesauttaa tätä, Mäkinen sanailee.

Latvala on sijoittunut urallaan kolmesti MM-sarjan kokonaistuloksissa toiseksi. Suomalainen on myös MM-sarjan historian kokenein kuljettaja. Latvala on ajanut urallaan 208 MM-rallia, joissa hän sijoittui palkintokorokkeelle 67 kertaa. Korkeimmalle korokkeelle hän on noussut 18 kertaa.

Latvala aikoo kuitenkin omien sanojensa mukaan ajaa ainakin yhden MM-rallin, joko Ruotsissa tai Suomessa. Latvalan vaihtoehtoina on auton vuokraaminen Toyotalta tai Fordilta. Yksi vaihtoehto Latvalalle voi olla myös se, että hän saa Ruotsiin ja Suomeen ajopaikan Hyundailta. Eteläkorealaistallin kolmatta autoa jakavat pääasiallisesti Dani Sordo ja Sebastien Loeb, mutta Hyundai voi kuluvan kauden tapaan kierrättää kolmannessa autossa myös neljättä kuljettajaa. Kuluvalla kaudella Craig Breen ajoi MM-rallit Hyundailla niin Suomessa kuin Walesissa.

Muiden suomalaisten tulevaisuus rallin MM-sarjassa on yhä auki. Latvalan lisäksi ilman sopimusta ovat M-Sportilla tällä kaudella ajanut Teemu Suninen ja Citroenin vetäytymisen jälkeen ilman tallipaikkaa jäänyt Esapekka Lappi. Belgialaislehti Speed Magazinen (siirryt toiseen palveluun) mukaan suomalaiset ajaisivat ensi kaudella M-Sportilla.

Sunisen manageri Timo Jouhki kertoi jo lokakuussa Ylelle, että Suninen on hyvin lähellä jatkosopimusta. Lapilla oli ensi kaudesta sopimus Citroenin kanssa, joten hän saa palkan Citroenilta, vaikka talli ei ole mukana MM-sarjassa. Tämä tarkoittaa, että Lappi olisi M-Sportille edullinen kuljettaja.

Tällä kaudella MM-sarjassa tehdassopimuksilla ajaneista kuljettajista ilman sopimusta ovat myös Toyotalla kisannut Kris Meeke ja Hyundailla ajanut Andreas Mikkelsen. Tallipaikkaa M-Sportilta kärkkyvät myös muun muassa Breen, Citroenilla WRC2 Pro -sarjaa kiertänyt Mads Östberg ja yhden MM-rallin urallaan voittanut Hayden Paddon.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiVahvistus: Chilen MM-ralli peruttu – saako Katalonia uuden tilaisuuden?

Chilen MM-rallin järjestäjät ilmoittivat torstaina, että ensi huhtikuulle kaavailtu kilpailu on päätetty perua.

Chile tuli MM-sarjaan kaudeksi 2019, ja maan historian ensimmäinen MM-ralli ajettiin toukokuussa. Chilessä oli tarkoitus järjestää ensi kauden neljäs osakilpailu 16.-19. huhtikuuta, mutta kilpailu jää ajamatta maassa vallitsevien levottomuuksien vuoksi.

Rallijärjestäjät ovat kertoneet kisan perumisesta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Chilen MM-rallin johtajan Felipe Hortan mukaan kilpailu palaa MM-kalenteriin vuonna 2021.

– FIA onneksi ymmärsi meitä ja salli vuoden 2020 kilpailun perumisen, Horta kertoi paikallisen BioBioChile-uutissivuston mukaan.

Yksi suurimmista syistä kisan perumiselle on se, että Chilessä on tarkoitus järjestää huhtikuussa kansanäänestys perustuslaista.

– Ilmapiiri ei ole sellainen, jota MM-osakilpailu vaatii, Horta perusteli.

Rallin järjestämisen ongelmana oli myös se, että Biobion alueen hallinto oli päättänyt vetää pois kilpailulle myöntämänsä tuen, jonka määrä on noin 1,3 miljoonaa euroa. Maan poikkeustilan vuoksi summalle löytyy akuutimpia kohteita.

Rallin MM-kauden alkuperäisessä kalenterissa oli kaikkiaan 14 osakilpailua. Huhujen mukaan Espanjan osakilpailu saattaisi korvata peruuntuneen Chilen rallin. Katalonian MM-ralli ei päässyt mukaan vuoden 2020 alkuperäiseen kisaohjelmaan.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiTulihan se sieltä! Esapekka Lapista ja Teemu Sunisesta tallikavereita rallin MM-sarjassa

M-Sport Ford -talli vahvisti torstaina, että Esapekka Lappi ja Teemu Suninen kilpailevat tiimin Ford Fiesta WRC -autoilla rallin MM-sarjassa kaudella 2020.

Lappi, 28, jäi ilman työpaikkaa viime kauden jälkeen, kun Citroen ilmoitti vetäytyvänsä MM-erikoiskokeilta. Lapilla ja kartanlukija Janne Fermillä oli Citroenin kanssa sopimus myös alkaneesta vuodesta.

Lapin ja M-Sportin välinen sopimus kattaa kauden 2020. Pieksämäkeläinen pääsee nyt ajamaan jo kolmannessa eri WRC-tiimissä – Lapin ura WRC-tasolla käynnistyi vuonna 2017 Toyotalla ja viime vuoden hän vietti Citroenilla.

Lappi on saavuttanut MM-sarjassa seitsemän palkintosijoitusta. Uran toistaiseksi ainoa voitto tuli kesällä 2017 Suomen osakilpailussa.

Suninen, 25, debytoi Fordin WRC-auton ratissa vuonna 2017 Puolan ja Suomen osakilpailuissa. Viime vuonna hän ajoi ensimmäistä kertaa kaikki osakilpailut WRC-Fordilla ja sijoittui MM-sarjan loppupisteissä yhdeksänneksi. Jokelalainen ajoi uran parhaan sijoituksensa kesäkuussa Sardiniassa otettuaan kakkostilan.

Sunisen jatkopaperi kattaa vuoden 2020. Hänen kartanlukijanaan jatkaa Jarmo Lehtinen, joka on lukenut Suniselle nuotteja viime kesästä lähtien.

M-Sport ilmoitti samalla, että brittikuljettaja Gus Greensmith ajaa tänä vuonna yhdeksän MM-rallia Fiesta WRC:llä. Greensmithin ohjelmaan kuuluvat Monte Carlo, Meksiko, Argentiina, Portugali, Sardinia, Suomi, Turkki, Saksa ja Wales.

Lappi ja Suninen ajavat ensimmäisen kerran tallikaveruksina kolmen viikon kuluttua, kun MM-kausi 2020 käynnistyy legendaarisella Monte Carlo -rallilla.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview