News:

Apachefoorumi.net
Raikasta ja ravitsevaa sielunruokaa.

MM-Ralli -22

Started by Baz, Wed 27.10.2021 10:42:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baz

MM-rallin kauden 2022 kalenteri:

RalliPäivämäärä
1Monte-Carlo20 - 23. tammikuuta
2Ruotsi24 - 27. helmikuuta
3Kroatia21 - 24. huhtikuuta
4Portugali19 - 22. toukokuuta
5Italia2 - 5. kesäkuuta
6Kenia23 - 26. kesäkuuta
7Viro14 - 17. heinäkuuta
8Suomi4 - 7. elokuuta
9Kisapaikka vahvistamatta18 - 21. elokuuta
10Kreikka8 - 11. syyskuuta
11Uusi-Seelanti29. syyskuuta - 2. lokakuuta
12Espanja20 - 23. lokakuuta
13Japani10 - 13. marraskuuta

Vahvistamaton kilpailu elokuussa on melko varmasti Irlanti :think:
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallin MM-sarja uuden äärellä – tällaisia muutoksia sääntöihin on luvassa

– Ensi vuonna MM-ralleissa on käytössä HEV-alueet (Hybrid Electric Vehicle Zones), joissa on sallittua ajaa vain sähkövoimalla. Kyseiset HEV-alueet sijaitsevat siirtymillä lähellä huoltoparkkia sekä seremoniastarttien yhteydessä. Tiekirjaan nämä alueet merkitään ja niitä on noudatettava tarkasti. Jos HEV-alueella ei aja pelkästään sähkömoottorin tuomalla energialla, on siitä luvassa tuomaristolta rangaistus.

– Myös yleisön turvallisuuteen kiinnitetään ensi kaudella entistäkin enemmän huomiota. Rally1-autoihin tulee FIA:n keinoälyä hyödyntävät turvakamerat (Artificial Intelligence Safety Cameras), joiden avulla pystytään tunnistamaan, jos yleisöä on väärillä katselualueilla.

– Rally1-autoihin tulee WEC-sarjasta tuttu HY-merkintä isolla etuoviin sekä kuskin kisanumeron viereen, jotta katsoja tunnistaa, mikä kilpureista toimii hybriditeknologialla ja mikä perinteisemmin vain polttomoottorilla.

– WRC2-luokassa muuttuu Power Stage -erikoiskokeelta jaettava lisäpisteformaatti. Aiemmin pisteitä on saanut Powerin viisi nopeinta, kun ensi vuonna vain kolme parasta palkitaan ekstrapisteillä (3-2-1). Syynä on MM-sarjan televisiointi, jonka myötä WRC2:n kärkikolmikko ajaa yleensä ennen ykkösluokan kuskeja. Tästä voi olla merkittävää hyötyä lähtöpaikan myötä.

– JWRC-luokassa ajetaan myös ensi kaudella vain M-Sportin autoilla. Ensi kertaa käytössä on kuitenkin nelivetoiset kilpurit. kun juniorikuskit kilpailevat uudella Ford Fiesta Rally3:lla. M-Sportin ja MM-sarjan sopimus kattaa seuraavat kolme kautta. Sarjan voittajalle on palkintona luvassa neljä Euroopassa ajettavaa MM-rallia kaudella 2023 Fiesta Rally2:n ratissa.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiFIA tiedotti merkittävistä sääntömuutoksista rallin MM-sarjassa

Kansainvälisen autoliitto FIA:n moottoriurheiluneuvosto kokoontui tällä viikolla ja vahvisti usean moottoriurheilusarjan kisakalenterin ensi vuodelle.

Rallin MM-sarjan osalta kisaohjelma oli jo selvillä, mutta neuvosto teki muutamia varsin tärkeitä sääntömuutoksia kaudeksi 2022. Ensi vuonna MM-sarjan pääluokassa ajetaan uusilla Rally1-autoilla. Päätavoitteena ovat kestävän kehityksen lisäksi turvallisuus sekä kulujen säästäminen.

Kulujen säästämisen osalta FIA rajoittaa ensi vuonna käytössä olevien moottorien määrää. Jokaisella valmistajalla on autokohtaisesti käytössään entisen kolmen koneen sijaan ensi vuonna vain kaksi polttomoottoria. Myös hybridiyksiköiden määrää rajoitetaan. Jokaisella autolla on vuoden ajaksi käytössä yhdeksän yksikköä. Testeissä yksiköiden määrää ei rajoiteta. Rallikohtaisesti autokunnalla voi olla yksi varsinainen ja yksi varayksikkö mukana.

Kustannuksilla on perusteltu myös Rally1-auton minimipainon lisäämistä kymmenellä kilolla. Toyota-pomo Tom Fowler kertoi tällä viikolla, että Rally1-autojen paino on 1 270 kiloa, joten nyt paino nousee 1 280 kiloon. Kymmenen kilon ekstrapaino tuo hieman lisää liikkumavaraa tiimeille.

Turvallisuuden osalta kuskien ja karttureiden käsiin tulevat uudet HV class-0 -hanskat. Koska kyseessä on myös sähkövoimalla toimiva auto, on FIA päättänyt laitattaa kuljettajaparien käsiin hanskat, jotka suojaavat heitä mahdollisen sähköiskun varalta.

Rally1-autoissa on oltava ensi kaudella ovipaneeleissa HY-merkintä, joka helpottaa kisaviranomaisten ja fanien osalta uusien hybridiautojen tunnistamista. Rally1-autojen akkujen lataamiseen FIA teki myös muutamia selvennyksiä. Samoin myös HEV-alueisiin tuli täsmennyksiä. HEV-alueet ovat huoltoparkkien läheisyydessä olevia tieosuuksia, joissa Rally1-autojen on liikuttava vain sähkön turvin.

Viime kaudella moni kuljettaja ja kartturi sai sakkoja tai huomautuksia liian löysistä kypärän remmeistä. Jatkossa kuljettajaparia kehotetaan pysähtymään vaikka kesken erikoiskokeen kiristyspuuhiin, jos remmit ovat löysällä. Jos näin ei toimita, on luvassa sanktioita.

Viime kauden Katalonian MM-rallissa nähtiin suomalaisittain erikoinen episodi, kun Emil Lindholm oli merkitty WRC3-luokassa kartturiksi ja Reeta Hämäläinen kuskiksi. Todellisuudessa roolit olivat kuitenkin tutut, kun Lindholm ohjasti Skodaa ja Hämäläinen luki nuottia. Kaksikolla oli jo vyöllään seitsemän MM-starttia WRC3-luokassa, joten tästä syystä suomalaiskaksikko keksi pienen kikan päästä mukaan luokan kahinoihin myös Espanjassa.

Jatkossa vastaava ei enää onnistu, sillä FIA:n lisämääräyksen mukaan sen on ajettava autoa, joka on ilmoittautumisvaiheessa merkitty kuskiksi. Vain hätätapauksessa roolit voivat olla toisinpäin.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!


Baz

Quote from: Rallit.fiHybridit tuovat ison muutoksen myös WRC-tallien toimintaan – "Ettei datan kerääminen lähde käsistä"

Rallin MM-sarja uudistuu isosti ensi vuonna, kun pikataipaleille tulevat uudet hybridiautot.

Hybridiyksikkö on käytössä jokaisella erikoiskokeella, mutta idea on hieman erilainen kuin esimerkiksi ratasarjoissa. Kansainvälinen autoliitto FIA on tuonut myös uusia rajoituksia erikoiskokeiden tutustumiseen, jottei tiimien tietojen kartoitus karkaa käsistä.

– Viimeisten vuosien aikana vain kuskeilla on ollut rajoitettu tutustuminen erikoiskokeisiin. Tiimin henkilökunta on saanut tutustua pätkiin niin paljon kuin ehtivät ennen kisaa. Se tulee nyt loppumaan. Ensi vuonna tiimi voi tutustua pätkään vain kerran ja yhdellä autolla, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler kertoo.

– Kuskeilla nuotituskertoja on edelleen kaksi, mutta insinööreillä on jatkossa siis vain yksi kerta aikaa kerätä dataa. Ideana on, etteivät datan kerääminen ja hybridin simulaatio lähde käsistä. Tämä sääntö on jo mennyt FIA:n eri tasojen läpi ja hyväksytty.

Fowlerin mukaan nuotitusautoissa olevia sensoreita ei ole kuitenkaan rajoitettu. Hybridiyksikön käyttöönotto on muutenkin hieman erilaista kuin ratasarjojen hybridikilpureissa.

– Käyttöönottoa ei rajoiteta ajalla, vaan se riippuu energian määrästä. Jarrutuksissa pitää ladata tarvittava määrä energiaa, jotta sitä voi ottaa käyttöön seuraavassa kiihdytyksessä. Siinä vaiheessa on rajoituksia, että minkä verran energiaa voi ottaa käyttöön. Se taas riippuu erikoiskokeen pituudesta, Fowler selittää.

– Energiamäärän pitäisi olla sellainen, että sitä voi ottaa joka kiihdytyksessä käyttöön, mutta pätkän lopussa akut ovat sitten tyhjät. Pätkä aloitetaan täydellä akulla ja jos et lataa tarpeeksi jarrutuksissa, se tyhjenee ennen kuin ek on loppu. Se on FIA:n idea pähkinänkuoressa.

Karttureiden huolet kuultiin

Hybridiyksiköiden ohjelmistot ovat aina kuljettajakohtaisia.

– FIA ei halunnut tuoda ralliin WEC-sarjan tyylistä systeemiä, jossa on ratoihin perustavat ohjelmat. Syynä on se, että radalla pitää kartoittaa vain muutama kilometri hybridiohjelmistoa varten, mutta rallissa se on aika paljon isompi työ. Pitäisi kartoittaa 200 kilometriä 12-13 rallissa. Se osoittautui liian kalliiksi ja hankalaksi simulaation kannalta. Hybridistrategia on aina kuskikohtainen.

MM-sarjan kartanlukijat ilmaisivat aiemmin syksyllä huolensa liian korkealla olevasta penkistä. Huoli kuultiin ja FIA teki pieniä muutoksia sääntöihin. Hybridiautoissa kartturit eivät voi kuitenkaan istua aivan lattian tasolla niin kuin monilla on aiemmin ollut tapana.

– Palaute kuskeilta ei ollut täysin positiivinen. Se informaatio vietiin FIA:lle ja nyt kaikki ovat aika tyytyväisiä. Keskustelun tuloksena istuinkorkeuden luokittelua muutettiin. FIA:lla ei ole autoa, eikä kuskia, joten heidän ymmärryksensä on teoreettinen. Se rajoitus oli ongelma, ja sitä parannettiin, Fowler kertoo.

– Jotkut kartturit tykkäävät istua käytännössä lattialla, vaikka he eivät näe mitään. Kaikki eivät sitä halua. Luokittelu sanoo nyt, että 110 millimetriä lattiasta korkeammalla pitää istua. Onhan se tavallaan aika iso ero entiseen.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiRallin MM-sarjan uusissa autoissa kaksi isoa huolenaihetta – näin kuskien pitää toimia: "Molemmissa tapauksissa tilanne on kriittinen"

Rallin MM-sarjan hybridiaikakausi tuo mukanaan myös uusia turvallisuussääntöjä, joihin katsojienkin kannattaa kiinnittää huomiota.

Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-luokituksen autoilla tammikuussa ajettavasta Monte Carlon MM-rallista lähtien. Sähköenergiaa hyödynnetään sekä erikoiskokeilla että siirtymillä.

Sähköistymisen vuoksi autoihin on laitettu erilliset valot, jotka kertovat, onko autoihin turvallista koskea.

– Auton ollessa paikoillaan on aina varmistettava, että vihreä valo palaa ennen kuin autoon koskettaa. Vihreä valo tarkoittaa, että auto on turvallinen, Monte Carlon MM-rallin järjestäjät ohjeistavat katsojia.

Katsojien kannattaa pitää tämä sääntö mielessä etenkin siinä tapauksessa, jos aikeissa on mennä työntämään ulos ajanutta kilpuria. Pahimmassa tapauksessa uhkana on hengenvaarallinen sähköisku.

– Välkkyvä punainen valo ja varoitusääni tarkoittavat, että auto ei ole turvallinen. Jos mitään valoa ei näy, auto ei välttämättä ole turvallinen.

Katsojat voivat tunnistaa hybridiyksiköillä varustetut Rally1-autot myös HY-tarroista, jotka löytyvät ovipaneeleista.

Rallin MM-sarjan ensi vuoden säännöissä kerrotaan, että "Rally1-luokituksen autot on suunniteltu havaitsemaan kaksi hybridiyksikköön liittyvää huolenaihetta". Punainen valo kertoo korkeajännitteisestä sähköviasta hybridiyksikössä. Lisäksi auto antaa varoituksen, kun akun lämpötila nousee kriittiselle tasolle.

– Molemmissa tapauksissa tilanne on kriittinen ja vaatii välittömiä toimenpiteitä, jotta miehistön, katsojien ja erikoiskoevirkailijoiden turvallisuus voidaan taata, FIA:n säännöissä todetaan.

Kuljettajaparille on listattu tarkasti toimenpiteet, mikäli auto antaa varoituksen erikoiskokeella:

  • Pysäköi auto turvallisesti.
  • Resetoi hybridiyksikkö statuksen vahvistamiseksi.
  • Jos hybridiyksikön status vahvistetaan, sammuta moottori ja auton kaikki sähköjärjestelmät.
  • Raportoi tilanteesta radiolla rallin johtokeskukseen.
  • Aseta "punainen auto" -kyltti kojelaudalle.
  • Laita käteen (sähköiskuilta suojaavat) class 0 -hanskat ja ota autosta mukaan puhelin tai radiopuhelin.
  • Tiedota tilanteesta paikalla olevia turvallisuushenkilöitä ja turvaa auton ympäristö katsojilta.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

Quote from: Rallit.fiNyt se on varmaa! Sebastien Loeb Fordilla rallin MM-sarjaan

Brittiläinen M-Sport Fordin rallitiimi vahvisti vihdoin tiistaina odotetut sopimusuutiset. Ranskalaisikoni Sebastien Loeb ajaa Puma Rally1:llä ensi kaudella.

Loebin kisamäärästä M-Sport ei kertonut mitään, mutta rallilegenda on varmuudella mukana Monte Carlon rallissa tammikuussa. Ensin Loeb ajaa kuitenkin 1. päivä tammikuuta alkavan Dakar-rallin, josta matkustaa suoraa päätä Monten nuotitukseen.

– On mukavaa työskennellä M-Sportin kanssa. Tiimi on ammattimainen. He tietävät, miten hyviä autoja valmistetaan. Odotan todella innokkaasti Montea, joka on varmasti mielenkiintoinen haaste, Loeb kertoo tiedotteessa.

Yhdeksänkertainen maailmanmestari ajaa nyt ensimmäistä kertaa urallaan Fordin kalustolla MM-tasolla. Citroen-vuosinaan mies tottui taistelemaan varsinkin Fordeilla ajaneita suomalaiskuskeja vastaan.

– Taistelin Fordia vastaan omalla ajourallani, mutta olen aina tiennyt, että Malcolm (M-Sportin johtaja Wilson)  on erittäin intohimoinen rallin suhteen ja on tiiviisti mukana tallin toiminnassa. Meillä on aina ollut hänen kanssaan hyvä suhde.

Loeb lähtee rallikauteen uuden kartturin kanssa, sillä pitkäaikainen kumppani Daniel Elena eläköityi WRC-ralleista. Loebin uusi kartanlukija on ranskalaiskonkari Isabelle Galmiche. 50-vuotiaalla nuotinlukijalla on vyöllään yli 200 rallia, joista kuitenkin vain kuusi MM-tasolla. Galmiche on toiminut pitkään Loebin etuautoryhmässä.

M-Sport vahvisti myös toisen ranskalaisen Adrien Fourmaux'n sopimuksen. Fourmaux ajaa kaudella 2022 kaikki MM-rallit yhdessä Craig Breenin ja Gus Greensmithin kanssa.

– Olen todella onnellinen, että voin vahvistaa urani jatkumisen M-Sportilla. Nyt minua odottaa kokonainen kausi Puma Rally1:llä, joka on hyvin nautinnollinen auto ajaa. Olen tästä erittäin ylpeä. Tämä on myös erityinen hetki minulle, sillä aloitin rallihommat juuri M-Sportin Fiesta R2:lla vuonna 2017, Fourmaux kommentoi.

– Odotan, että pystyn urani kuudennella kaudella kilpailemaan korkealla tasolla. Tavoitteeni on, että kaikki ne ihmiset, jotka ovat uskoneet minuun, saavat olla ylpeitä.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz


WRC Rally Highlights : Day 1 WRC Rallye Monte-Carlo 2022

Monte Carlon MM-rallin tilanne ek2/17 jälkeen:

1. Sebastien Ogier  Toyota  25.48,4
2. Sebastien Loeb    Ford      +6,7
3. Elfyn Evans      Toyota    +11,2
4. Adrien Fourmaux  Ford      +17,9
5. Gus Greensmith    Ford      +21,9
6. Thierry Neuville  Hyundai  +28,5
7. Craig Breen      Ford      +29,2
8. Ott Tänak        Hyundai  +41,1
9. Takamoto Katsuta  Toyota    +48,2
10. Oliver Solberg    Hyundai  +58,8
11. Kalle Rovanperä  Toyota  +1.08,8
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Baz

- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Quick Reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

Pudota pois numerot q1w2e3r4t5y6:
Pudota pois kirjaimet q1w2e3r4t5y6:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview