Apache IRC:
#Apachefoorumi
@ irc.irchighway.net
Quote from: peter on Wed 04.01.2012 20:56:23 (UTC+0200)On tuo enemmän, kuin mitä kuvapankista saa
Kokonaiset 7,5€ sain
QuoteP2S Media Groupin helmikuussa julkistettu kännykkäsovellus välittää tavallisten pulliaisten ottamia uutiskuvia toimitusten käyttöön.http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20110363501
Sovelluksessa käyttäjä määrittää itse hinnan kuvalleen, jonka uutistoimitukset poimivat myyntipaikalta. Toimitukset voivat myös lähettää kuvaustehtäviä käyttäjille.
- Silminnäkijätilanteita näkevillä ei ole ollut kanavaa laittaa kuviaan markkinapaikalle. He ovat laittaneet ne esimerkiksi Twitteriin, josta ei saa rahaa, toimitusjohtaja Petri Rahja toteaa.
It-alan yrittäjänä jo parikymmentä vuotta ollut Rahja keksi Scoopshotin idean syksyllä 2009 television äärellä. Ruudussa pyöri dokumentti lehtikuvaajista, ja kädessä kuumotteli juuri hankittu iPhone.
- Koin ahaa-elämyksen, että miksi nuo kuvaajat ottavat kuvia tuossa, kun meillä kaikilla on kamera taskussa.
Sovellus toimii iPhonessa ja Androidissa, pian myös Nokian kosketusnäytöllisissä puhelimissa. Rekisteröityneitä käyttäjiä on jo lähes 2 000, josta tiedotusvälineitä useampi sata. Mediataloista palvelua käyttävät muun muassa Helsingin Sanomat, MTV3 ja Uusi Suomi.
Tienesti välityspalkkioista
Toistaiseksi yritys pääsee tienesteihin ainoastaan kuvien välityspalkkioilla. Osuudet jakautuvat samalla tavalla kuin Applen Appstoressa: kuvaaja saa 70 prosenttia, Scoopshot 30 prosenttia.
- Milloinkaan emme kahmaise enempää. Jos kuva ei mene kaupaksi, kaikki oikeudet palaavat kuvaajalle.
Rahja uskoo, että kunhan volyymit kasvavat, kunnon kassavirta on taattu. Kuvaajien verokorttien käsittelystä aiheutuva paperisotakin on pyritty minimoimaan automatisoinnilla.
Tulevaisuudessa mukaan tulee toinenkin ansaintamalli, mutta siitä toimitusjohtaja ei halua vielä puhua.
- Vähän niin kuin Google oli ensin vain hakukone, ja sitten ohelle tuli mainoksia ja muuta.
Suunnitelmiin kuuluu muun muassa pro-versio, jolla ammattikuvaajat voivat myydä kuviaan toimituksille.
Scoopshot toimii ensi alkuun vain Suomessa, mutta kansainvälistyminen on lähiaikojen tavoite. Kun Suomessa tavoitteena on saada reilut 6000 käyttäjää, muualla pyrkimykset ovat korkeammalla.
- Maailmanlaajuisesti tavoittelemme miljoonia käyttäjiä ja isoja uutismedioita, Rahja sanoo.
Page created in 0.054 seconds with 24 queries.