Apachefoorumi.net
Admin tarjoaisi kävijöille kahvit, mutta huomasi ettei serveri tykkää nesteistä.
Quote from: [url="https://www.rallit.fi/rallin-mm-sarjasta-kajahti-fordin-kuskeiksi-yllatyskaksikko/Rallit.fi[/url]"]Rallin MM-sarjasta kajahti – Fordin kuskeiksi yllätyskaksikko!
Rallin MM-sarjassa kilpaileva M-Sport Ford on vahvistanut kuljettajakokoonpanonsa kaudelle 2026.
Brittitiimin miehistöön tulee yksi merkittävä muutos. Luxemburgilainen Gregoire Munster ei saanut enää jatkoa, ja hänen tilalleen M-Sport pestasi pohjoisirlantilaisen Jon Armstrongin.
Irlantilaiskuljettaja Josh McErlean puolestaan jatkaa tallin täyden kauden kuljettajana. McErlean edusti M-Sportia jo viime kaudella ajaen ensimmäisen vuotensa Rally1-auton ratissa. Kausi 2025 ei tuonut McErleanille isoa menestystä, mutta tukijoukot antoivat irlantilaiselle jatkoa.
M-Sportilla tunnetusti raha ratkaisee paikat. Tällä kertaa Irlannin moottoriurheiluliitto on avannut kukkaron nyörejään avoimesti. 31-vuotias Armstrong pääsee kartturinsa Shane Byrnen kanssa nyt ensi kertaa "isojen poikien" luokkaan.
– Haluan kiittää Irlannin moottoriurheiluliittoa heidän tuestaan koko kaudella 2025 ja odotan innolla, että pääsemme syventämään yhteistyötämme kaudella 2026, M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener sanoo.
Armstrong on koko uransa ajan luottanut Fordin kalustoon. Hän aloitti jo kaudella 2013 Ford Fiesta R2 -auton ratissa Britannian rallisarjassa, kunnes teki debyyttinsä EM- ja MM-tasolla vuonna 2015 alemmissa luokissa. JWRC-luokassa Armstrong ylsi kakkoseksi kausilla 2021-22. Päättyneellä kaudella Armstrong ylsi EM-sarjassa hopealle.
– Olen todella innoissani, että Jon ja Shane saavat mahdollisuuden nousta Rally1-autoon. Odotan todella, miten he kehittyvät kauden aikana. Jon on tehnyt tämän eteen töitä jo pitkään. Hänen vahvat tuloksensa EM-sarjassa viime kauden lopussa varmistivat sen, ettei häntä voi jättää huomioimatta, Millener kehuu.
– Lisäksi olen todella iloinen, että saamme Joshin ja Eoinin takaisin kaudella 2026. Heillä oli hieno avauskausi ja heidän kehityksensä oli hyvin nähtävissä, vaikka aiempi kokemus oli rajattua. Heistä on tullut iso osa meidän tiimiämme. On hienoa tehdä taas heidän kanssaan töitä.
Quote from: [url="https://www.rallit.fi/esapekka-lappi-palaa-rallin-mm-sarjaan-hyundain-wrc-tiimiin-myos-iso-yllatysnimi/Rallit.fi[/url]"]Esapekka Lappi palaa rallin MM-sarjaan! Hyundain WRC-tiimiin myös iso yllätysnimi
Hyundain WRC-talli on vahvistanut lopullisen kokoonpanoonsa rallin MM-sarjaan kaudelle 2026.
Belgialaistähti Thierry Neuville ja Adrien Fourmaux jatkavat odotetusti Hyundailla täyden kauden kuljettajina. Ott Tänakin jättämälle paikalle tiimi valitsi peräti kolme eri kuljettajaa, jotka jakavat ajovastuuta kolmosautossa.
Kuten vahvat tiedot sisäpiiristä kertoivat jo aiemmin, Esapekka Lappi ja Dani Sordo tekevät paluun rallin MM-sarjaan ja Hyundain WRC-tiimiin. Iso yllätys oli se, että Hayden Paddon valittiin kolmanneksi osa-aikaiseksi kuljettajaksi Hyundaille.
<clip>
Lappi, 34, hyvästeli Hyundain viime vuoden Chilen MM-rallin jälkeen ja siirtyi SM-sarjan puolelle. Tänä vuonna hän voitti Suomen mestaruuden ja oli jo aiemmin ilmoittanut, ettei hän enää pyri takaisin MM-sarjaan. Hyundai sai kuitenkin Lapin kääntämään kelkkansa ja palaamaan lajin huipulle osa-aikaisena kuljettajana. Hänen kartanlukijanaan toimii Enni Mälkönen kaudella 2026.
Sordo, 42, ajoi viime vuonna kolme MM-rallia Hyundain kolmannella Rally1-autolla ja saavutti kaksi palkintosijaa. Tänä vuonna espanjalaiskonkari saavutti Portugalin rallisarjan mestaruuden Hyundain Rally2-autolla. Kokenut Candido Carrera jatkaa Sordon kartturina ensi vuonna.
<clip>
– Thierry ja Adrien ajavat kaikki rallit, ja kolmannessa autossa vuorottelee kolme erittäin kokenutta ja kilpailukykyistä kuljettajakaksikkoa. Ottamalla mukaan Danin, EP:n ja Haydenin voimme hyödyntää heidän yksilöllisiä vahvuuksiaan tukeaksemme valmistajien mestaruustavoitettamme ensi vuonna, Hyundain urheilutoimenjohtaja Andrew Wheatley kertoo.
– Meidän piti tehdä vaikea päätös – valita kokemuksen ja tasaisuuden tai nousevan tähden sisäänajamisen välillä. Edessä on kuitenkin viimeinen vuosi Rally1-autojen teknisillä säännöillä, ja uskomme, että oikea ratkaisu on ottaa kuljettajia, joilla on kokemusta autosta ja tiimistä.
Paddon ja kartanlukija John Kennard ajavat Hyundain kolmosautolla kauden 2026 avaavassa Monte Carlon rallissa tammikuussa. Lappi hyppää puolestaan Hyundain puikkoihin helmikuussa toisessa osakilpailussa Ruotsissa. Sordon kauden avauskisa on Kanariansaarten asvalttiralli huhtikuussa.
Quote from: [url="https://www.rallit.fi/rallin-mm-sarjan-tahdille-loistava-uutinen-pakolliset-lepoajat/Rallit.fi[/url]"]Rallin MM-sarjan tähdille loistava uutinen: Pakolliset lepoajat
Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt päivityksiä rallin MM-sarjan sääntöihin.
Kuljettajat ovat tänä vuonna puhuneet lyhyempien kilpailupäivien puolesta. Asia nousi kunnolla tapetille Portugalin MM-rallissa, jossa kuljettajaparit urakoivat kellon ympäri – ja vähän ylikin.
Esimerkiksi Portugalin rallin perjantain ajopäivälle tuli mittaa 15 tuntia, jonka aikana kuljettajat ja kartturit ehtivät pitää vain kaksi lyhyttä paussia etähuoltojen yhteydessä.
Nyt FIA on lisännyt sääntöihin pakollisen lepoajan, joka astuu voimaan kauden 2026 MM-ralleissa. Jatkossa jokaisessa MM-rallissa määritellään virallisesti kilpailu- ja lepoajat.
Lepotunteja on oltava jatkossa vähintään yhtä paljon kuin kilpailutunteja – paitsi kisan avauspäivänä. Päivittäisen lepoajan pitää olla minimissään kymmenen tuntia ja lisäksi yhtenä päivänä on oltava vähintään 12 tunnin yhtenäinen lepojakso.
Sääntömuutos ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kilpailijoilla olisi päivittäin vähintään kymmenen tuntia aikaa lepäämiseen. Taukojen aikana kuskien ja karttureiden pitää suorittaa muun muassa valmistavia töitä kuten katsoa videoilta läpi seuraavia erikoiskokeita.
Uudistunut sääntö estää joka tapauksessa Portugalissa koetun maratonpäivän jatkossa. Tämän muutoksen kilpailijat ottavat varmuudella ilolla vastaan.
FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto äänesti myös muista sääntömuutoksista. Ensi kaudesta lähtien päivähuoltojen pituus on enää 30 minuuttia nykyisen 40 minuutin huoltopaussin sijaan.
Hidastusmutkien eli niin sanottujen shikaanien pitää puolestaan olla merkityillä paikoillaan jo nuotituksen aikana. Jos kilpailija törmää kisassa shikaaniin siten, että jokin hidastusmutkan elementeistä siirtyy pois paikaltaan, kuljettajalle mätkäistään automaattisesti viiden sekunnin aikarangaistus.
Myös moottorin vaihtoa koskevaan sääntöön tehtiin viilauksia. Moottorin saa vaihtaa kilpailun alettua vain, jos kyseessä ei ole valmistajapisteistä ajava Rally1-auto. Moottorin vaihdosta seuraa 60 minuutin aikasakko ja lisäksi autokunta ei voi enää tämän jälkeen saada MM-pisteitä.
Quote from: [url="https://www.rallit.fi/ott-tanak-jutteli-niita-naita-ja-pudotti-sitten-uutispommin/Rallit.fi[/url]"]Ott Tänak jutteli niitä näitä – ja pudotti sitten uutispommin
Viron rallitähti Ott Tänak pudotti uutispommin Japanin MM-rallin jälkeen.
Tänak julkaisi heti kisan jälkeen sosiaalisessa mediassa tiedotteen, missä hän kertoi lopettavansa uransa rallin MM-sarjassa tämän kauden jälkeen.
Vielä hetkeä aiemmin Tänak oli jutellut median edessä niitä näitä autostaan ja vihjasi jopa suoraan palaavansa ensi vuonnakin Japaniin.
– Katsotaan millaiset olosuhteet täällä on ensi vuonna. Itse asiassa tänä vuonna rallin reitti oli mielestäni parhaassa kunnossa – kahden päivän aikana pito oli todella hyvä ja ajo tuntui tosi miellyttävältä. Siitä olisi voinut nauttia paljonkin, Tänak sanoi ihan pokkana toimittajille.
Mutta vain pieni hetki tästä ja Tänak julkaisi sosiaalisessa mediassa tiedotteen, missä ei enää lämpimiä juteltu. Virolaistähti ilmoitti vetäytyvänsä rallin MM-sarjasta tämän kauden jälkeen.
– Pitkän ja uskomattoman matkan jälkeen rallin MM-sarjassa ja monen unohtumattoman kauden jälkeen olen päättänyt pitää taukoa täysipäiväisestä rallin ajamisesta. Tämä päätös ei ole helppo, mutta minusta tuntuu, että nyt on oikea hetki pitää taukoa ja antaa enemmän aikaa perheelleni ja elämälläni Virossa, Tänak kirjoitti Instagram-tilillään.
Tänak painotti, että päätöksen taustalla painoivat vahvasti perhesyyt. Eikä hän jättänyt lajille vielä lopullisia hyvästejä.
– Lapseni kasvavat, elämä menee nopeasti eteenpäin ja haluan olla paikalla sellaisissa hetkissä, mitkä merkitsevät eniten, Tänak perusteli.
– Nämä eivät ole lopulliset hyvästit rallille. Tämä on yksinkertaisesti mahdollisuus nollata, ladata akut uudelleen ja keskittyä uudelleen. Rakastan tätä lajia edelleen todella syvästi ja olen varma, että jatkan vielä tavalla tai toisella. Ralli tulee olemaan aina osa minua ja olen hyvin ylpeä siitä, mitä olemme saavuttaneet yhdessä, Tänak kertoi.
Quote from: [url="https://www.rallit.fi/tama-kuski-korvaa-kalle-rovanperan-toyotan-wrc-tiimi-paljasti-kuljettajakokoonpanonsa/Rallit.fi[/url]"]Tämä kuski korvaa Kalle Rovanperän – Toyotan WRC-tiimi paljasti kuljettajakokoonpanonsa
Rallin MM-sarjassa kilpaileva Toyotan WRC-talli kertoi ensi kauden suunnitelmistaan maanantaina Japanissa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.
<clip>
Toyota paljasti nyt, että se on pestannut tiimiin nuoren Oliver Solbergin, joka teki tänä vuonna huikean debyytin Toyotan Rally1-autolla Viron MM-rallissa. Solberg hyödynsi täydellisesti näyttöpaikkansa ja ajoi ensimmäiseen osakilpailuvoittoonsa. Lisäksi hän saavutti tällä kaudella WRC2-luokan mestaruuden Toyotan Rally2-autolla.
Solberg, 24, on ajanut viimeiset kolme kautta WRC2-luokassa. Sitä ennen hän kilpaili Hyundain WRC-tallissa, mutta hän sai lähtöpassit tiimistä kauden 2022 lopulla.
Toyotan kuljettajakokoonpano pysyy muuten muuttumattomana. Elfyn Evans, Takamoto Katsuta ja Sami Pajari jatkavat tallin kokoaikaisina kuljettajina eli he ajavat kaikki osakilpailut kaudella 2026.
Sebastien Ogier ottaa jälleen hoitaakseen osa-aikaisen kuljettajan pestin eli ranskalaistähti osallistuu valikoituihin MM-ralleihin tulevalla sesongilla. Ogier on ollut Toyotalle todella arvokas kuljettaja viime vuosina, vaikka hän on jättänyt osan kisoista väliin.
<clip>
Toyota vahvisti tilaisuudessaan myös sen, että Jari-Matti Latvala jatkaa tiimin varsinaisena tallipäällikkönä. Juha Kankkunen puolestaan hoitaa apulaistallipäällikön pestiä kuten tänäkin vuonna.
Quote from: [url="https://yle.fi/a/74-20189104Yle[/url]"]Vahvistus: Lancia palaa rallin MM-sarjaan WRC2-luokkaan
Lancia nähdään ensi kaudella rallin MM-sarjassa WRC2-luokassa.
Italialainen autovalmistaja Lancia vahvistaa sosiaalisen median kanavissaan palavaansa ensi vuonna rallin MM-sarjaan. Lancia kertoo kilpailevansa ensi vuonna WRC2-luokassa.
Lancia on rallin MM-sarjan historian tunnetuimpia automerkkejä. Lancia on voittanut viisi kuljettajien ja kymmenen valmistajien maailmanmestaruutta. Lancian tehdastalli vetäytyi MM-sarjasta vuoden 1992 jälkeen.
| Ralli | Päivämäärä | |
| 1 | Monte-Carlo | 22-25. tammikuuta |
| 2 | Ruotsi | 12-15. helmikuuta |
| 3 | Kenia | 12-15. maaliskuuta |
| 4 | Kroatia | 9-12. huhtikuuta |
| 5 | Kanariansaaret | 23-26. huhtikuuta |
| 6 | Portugali | 7-10. toukokuuta |
| 7 | Japani | 28-31. toukokuuta |
| 8 | Kreikka | 25-28. kesäkuuta |
| 9 | Viro | 16-19. heinäkuuta |
| 10 | Suomi | 30. heinäkuuta - 2. elokuuta |
| 11 | Paraguay | 27-30. elokuuta |
| 12 | Chile | 10-13. syyskuuta |
| 13 | Italia | 1-4. lokakuuta |
| 14 | Saudi-Arabia | 11-14. marraskuuta |
Page created in 0.052 seconds with 22 queries.