Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Hyvän vastakohta on yleensä:
Suomen lipussa on kaksi väriä, sininen ja mikä?:

Huomaathan, että viestisi tulee JULKISELLE alueelle.

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: jta
« : Ti 19.05.2020 14:46:51 »

Ja puuhaa on vielä niin ettei lopukkaan. Sais vaan tuon laiskuuden jotenkin kitkettyä pois niin saisi vähän nopeammin aikaseksi jotain.
Kirjoittanut: paavo
« : Ti 19.05.2020 05:35:58 »

Jo on ollu puuhaa ::osmoke
Kirjoittanut: jta
« : Ti 19.05.2020 00:07:41 »

Pakoputkistoakin on tässä hiljalleen rakenneltu. Alkukäyrä pysyy muokkaamattomana mutta kattia joutui vähän muokkaan. Katkaisu sopivasta kohtaa niin ei jäänyt ahdistavaa kohtaa kun laitteli 2" lähdön tuohon. Ja sitten vielä "pinotexia" (lue: kuuman kestävää maalia) pintaan niin vanhakin nuortui. Seuraavaksi pitääkin laittaa joustoliitos kun pakoputken kiinnitys ei tule alkuperäisellä tavalla niin ei pääse samanlailla antaan periksi kannakkeet.

Tuli hommattua tuo putkentaivutin niin saakin suorasta tavarasta tehdä justiinsa sopivan (tai sellaisen kuin sattuu tuleen :psp: ) putkiston. Vaimentimet tulee oleen Simonsin 2" läpivirtaavat kun sellaiset sai paikallisesta varaosaliikkeestä kohtuulliseen hintaan. Alkaa oleen nuo tarvikepöntötkin jo melkolailla tilaustavaraa ettei enää pidetä hyllyssä. Taitaa tosin uudemmissa autoissa oleenkin ettei noita putkistoja enää saa rakennella ihan vapaasti.

Kirjoittanut: jta
« : Ma 18.05.2020 23:47:59 »

Tankkihan piti myöskin vaihtaa ruiskumallin sellaiseen. Oli varsin karun näköinen tuo tankki niin piti vähän ensin entrata ennenkuin laittoi paikoilleen. Ilmeisesti anturin tiiviste joskus vuotanut kun oli melko kerros silikoonia laitettu päälle. Tiiviste olikin kyllä melko sulaneen näköinen. Sisältä oli vähän ruosteessa ja vanha bensa tarttunut tankin seinämiin sai parina iltana oksaalihappokylpyjä. Oli mennyt jo tuo jauhe 2016 vanhaksi niin ei tainnut enää olla sitä parasta tehoa jäljellä kun tuntui ettei ruoste meinaa irrota mutta lähti tuolta kuitenkin enimmät ruosteet ja liat pois.

Tankissa oli myöskin painauma toisella puolen ja selvisikin että on ollut jäärata autossa tämä joten selittääkin tuon painauman. Sen sai kuitenkin hyvin suoristuun sopivista kohdista sisäpuolelta paineli sorkkaraudalla. Tuon jälkiin tarvikin enää vain maalinpoiston ja uudet maalit pintaan niin ei tuo paljoa uudesta häpeä kun vielä laitteli uuden pumppuasetelman paikoilleen.

Uusi kumi vielä tankin ja korin väliin ja tankkia paikoilleen. Samalla tuli uusittua myös letkut tankin puolelle vaikka ei nuo montaa vuotta vanhat vielä olleet vaan kun olivat tuota bilteman sulavaa bensaletkua niin parempi vaihtaa kun nyt tulee mukaan vielä isompi paine. Sähkötkin sai kätevästi kun anturin johdothan kävi suoraan alkuperäisiin kiinni ja pumpun virtajohdon sai kulkeen samaan nippuun kuin anturin johdotuksenkin. Sopivasti oli vielä yksi paikka vapaana liitinkotelossa mikä oli tuossa takapenkin takana niin sai sen kautta vedettyä tuon virtajohdon.

Kirjoittanut: jta
« : Ma 18.05.2020 23:21:59 »

Sähköjä on saatu tehtyä ja osia soviteltu paikoilleen. Rasittavaa touhua tuo moottorin johtosarjan teko kun jatkuvaa sovittamista ja poista ottamista ja aina huomaa että jotain puuttuu tai joutuu muokkaan.   :psycho: No nyt tämän hetken tilanne on että tarvii enää etanolianturille vetää virta ja maa johto niin pääsisi jo toivottavasti viimeistää kertaa sovittaan johtosarjaa paikoilleen. Flektinohjauskin tulee toimiin moottorinohjaimen kautta niin pitää pari muutosta tehdä sulakerasian johdotuksiin kun tuo on vielä alkuperäisen mukainen eli ohjaus tulisi flektin anturilta.

Lada foorumilaiselta ostin hiilipöntön mistä oli toinen pilli katkennut mutta ystävällisesti hän olikin laittanut messinkisen putkenpätkän mukaan niin oli helppo korjata tuo.

Uusia osia myöskin hommailtu eli pohjapanssaria, etanolianturia jne...

[/URL
Kirjoittanut: jta
« : Ma 18.05.2020 22:55:47 »

Jos vähän tuota autojuttuakin.

Jäähdytin piti korjata kun tyypilliseen tapaan ylävesiletkun lähtö oli alkanut murtuun irti. Sama oli myös alkanut alavesiletkun lähdössä tapahtuun ja samoiten alkavana myöskin flektin anturin juuressa. Kävin hommaan koritinaa ja juotospastaa kun tuota lyijyllistä juotostinaa ei oikein meinaa enää saada.

Putsailin ensin maalit sun muut pois soodapuhaltamalla ja sitten vielä teräsharjalla/hiomapaperilla loput liat ja rasvanpoisto jarrukliinerillä. Juotospastaa melko reilusti lähdön ympärille ja tuollasella käsimallin kaasutoholla ensin kunnollinen lämmitys messingille ja siitä sitten tuota tinatankoa sulatteleen. Pitäisi hommata/tehdä puinen työkalu tuon tinan levittämiseen kun tuo iso meisseli ei oikein ole sovelias työkalu. Meinaa tuo tina tarttua enemmän siihen meisseliin kun ei saa pidettyä sitä riittävän kuumana. Ihmeen hyvin tuo kuitenkin onnistui vaikka työtavat ei oikeaoppiset olleet ja muutenkin ekaa kertaa tuon koritinan kanssa touhusi. Vielä maalit pintaan jäähdyttimeen niin hyvähän tuosta tuli. Samalla tuli myöskin maalattua tuo flektin teline ja vaihdoin uudet kumipuslatkin samalla. Jäähdyttimen allekkin tuli uudet tukikumit.

Kirjoittanut: jta
« : Ma 18.05.2020 22:14:21 »

Vaunuun saatu myöskin ovilukko vaihdettua ja kaasukoteloon vaihdettu uudet lukitussalvat ja kahva laitettu. Uudet etuheijastimetkin tuli vaihdettua. Tuo ovilukon vaihtokaan ei nyt menny ihan niinkuin piti. Meinasin jäädä kertaalleen ulos kun en vaihdon jälkeen hoksannutkaan testata kahvan toimintaa ulkopuolelta vaan pelkästään sisäpuolelta. Paiskasin oven kiinni samalla kun lähdin varastossa pyörähtään ja takaisin tullessa totesin että eipä ovi aukeakkaan. Ei siinä auttanut kuin hakea varastosta yleisavain että sai oven auki.  ::hihsmoke Tuon korotuspalan myötä kävikin niin ettei kahvan tappi yltänytkään enää pyöräyttään lukkoa auki niin joutui vähän patenttia tekeen. Piti tuohon ovenpieleenkin laittaa vähän paksumpaa rautaa kun lukkolipareen ja ovenpielen väliin jäi useamman millin rako. Olisi muuten jäänyt ovi kolkattaan. Nyt ei parane avainta hukata kun enää ei ihan helpolla pääsekkään sorkkaraudalla sisälle.  :psycho:




Ja tietenkin sitä pitää jotain radioihinkin liittyvää olla niin tekasin läpiviennin antennikaapelille jostain kiinalaisesta pistorasiasta. Pitäisi vain jossain välissä tehdä seinään reikä ja laittaa tuo paikoilleen.





Kirjoittanut: jta
« : Ma 18.05.2020 22:01:26 »

Vois kait tuota taas jotain kertoilla tännekkin. Tässä kevään aikana jotain saatu tehtyä. Autoa että vaunu vähän vuoronperään tehty miten milloinkin ollu innostusta. Nämä nyt ei sitten ole minkäänlaisessa aika järjestyksessä.


Vaunuun nyt saatu nuo kaasuvermeet uusittua kun pullon myötä joutu uusiin melkolailla koko systeemit pulloventtiilistä lähtien. Joutu tekeen adapterin tuohon 0,5bar paineensäätimelle kun on tarkoitettu suoraan pulloventtiiliin laitettavaksi vaan nyt kun siihen tuli letkurikkoventtiili niin ei saanut suoraan paikoilleen. Sopiva adapteriaihio löytyi pulloadapterisarjasta mihin piti tehdä kahdesta M14 mutterista välikappale että sai sovitettua ulkokierteellä olevan 10mm letkulähdön. Tuosta meneekin sitten letku alkuperäselle venttiilille mistä jakautuu kaasu primukselle ja sisälle 30mbar paineensäätimen ja letkurikkoventtiilin kautta. Sinällään ihan hyvin meni kun vain yksi vuotapaikka oli ja sekin heti tuossa pullolta lähtevässä letkunipassa. Laitoin kierteisiin kaasulle tarkoitetun tiivisteaineen ja kiristin paikoilleen niin loppui sekin vuoto siihen.



Testailin samalla että lähteekö tuo primus tulille niin hyvin lähti, mitä nyt kiertovesipumppu ei lähtenyt päälle. Siihenkin auttoi kun laitoin nyt pikaisesti sokeripalan johtojen väliin kun tuon pumpun vaihdon yhteydessä edellinen omistaja oli liittäny johdot rosvoliittimillä alkuperäisiin virtajohtoihin. Oli vissiin jokin kontaktihärö noihin talven aikana tullut.
Kirjoittanut: jta
« : Ti 25.02.2020 21:31:53 »

Näin btw. kun tuossa ylempänä mainittin työvalosta niin olihan siellä 110 volttia rungossa. Vaihdoin töspelin eri pistorasiaan mikä ei ole tuohon samaan johtoon kytkettynä niin kummasti katosi sähvöt rungosta.

50hz ei nyt ihan hyvä pumpulle ole jos sen siihen tahdistaa  ::osmoke
Riippuu pumpusta... Esim. bensapumppujakin on taajuusohjattuja.  :psp:
Kirjoittanut: IsoP
« : Ti 25.02.2020 21:11:57 »

Olikohan ne varistoreja joita on joskus lämpökeskuksen ohjaukseen uusittu kun oli vähän turhan piikkistä sähkö ollu :think: Ei aavistustakaan sopiiko ne kelkan sähkön tasaamiseen  :nope:

Näin btw. kun tuossa ylempänä mainittin työvalosta niin olihan siellä 110 volttia rungossa. Vaihdoin töspelin eri pistorasiaan mikä ei ole tuohon samaan johtoon kytkettynä niin kummasti katosi sähvöt rungosta.

50hz ei nyt ihan hyvä pumpulle ole jos sen siihen tahdistaa  ::osmoke
Kirjoittanut: jta
« : Ti 25.02.2020 20:53:05 »

Joku halpa kiinalainen komponentti väliin mikä kärähtää heti jos jännite nousee liiaksi.  :psp:

Näin btw. kun tuossa ylempänä mainittin työvalosta niin olihan siellä 110 volttia rungossa. Vaihdoin töspelin eri pistorasiaan mikä ei ole tuohon samaan johtoon kytkettynä niin kummasti katosi sähvöt rungosta.
Kirjoittanut: =Lutris=
« : Ti 25.02.2020 20:36:49 »

Kirjoittanut: Ledskukkuu
« : Ti 25.02.2020 14:30:47 »

Zener diodilla
Kirjoittanut: Ledskukkuu
« : Ti 25.02.2020 13:36:22 »

Minkähän minä kelkkaan usb laturille keksin ylijännitesuojaksi. Ettei käräytä uudestaan puhelinta. :think:
Kirjoittanut: jta
« : Ti 11.02.2020 20:22:26 »

Saatiinhan se laatikkokin tänään paikoilleen muutamien voimasanojen saattelemana kun meinasi jo välillä olla ite jumissa laatikon ja lattian välissä vaan siellä se nyt möllöttää omalla paikallaan. Vielä pitää huomenna kiristellä pultit ja laitella se välipelti kiinni kun ei nyt pystyny niitä tekeen kunnolla. Vaan nyt on kuitenkin jo raskaimmat hommata takana.



Ja saipa tuota vielä pikku tällinkin kaupan päälle kun tuo työvalo ilmeisesti päästää sähvöä runkoon. Ihmetellytkin kun välillä meinaa väristä tuo valo. Pitänee huomenna mittailla että johtuuko se tuosta pistorasiasta kun siellä on joku käyny taas tekeen omia kytkentöjään. Vedetty nolla ja suojamaa samaan kun noiden tallin valojen kytkennöissä ei suojamaata ole. Sillon kyllä sovittiin että noita ei samaan johtoon kytketä vaan näköjään käyny tuo joka alan ammattilainen tekeen kytkentöjä.