Alle 3,5-tonniset punnitaan neuvolassa

Started by omglolnoob, Tue 08.04.2008 16:53:17 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IsoPahaJolppi

 :facepalm: Tuota ameriikan auraihmettä....
Siis koko ajan hankaa tuo kärryn terä maassa, vaikka tulis suorassa takana. Mitähän ne tuumais, kun näkis meikäläisen sivuaurasysteemin.


Ainiin asiasta kukkaruukkuun, on pitänyt jo aiemmin avautua, kun kävin joku aika sitten koeajamassa FH-750:sen.

Ensin vedin kierroksen 460:llä. Kulki ihan kuin 460 pitäisikin kulkea, sitten sama kierros 750 koneisella.
Pikkusen tuli vinoa hymyä, kun samaan rinteeseen missä 460 alkoi puutumaan täydellä öngällä, 750 alkoi tarjoilla suurempaa pesään, eikä ollut vielä edes lappu lattiassa.

Onhan siinä isommassa nyt tietty prosenttuaalisesti aika paljon vähemmin kiloja/hv, mutta kuitenkin melkomoinen ero oli käytännön liikekannallepanossa.

Olis mielenkiintoista päästä seuraamaan jotain vakiohommaa eritehoisten moottorivariaatioiden kanssa mikä olisi käytännön kulutus. Iso kone vaatii tietty enemmän ainetta, ei se tyhjästä tule, mutta toisaalta sitä pienempää pitää vedättää paljon enemmän aikaa lati lattiassa että liikkuu. Kumpi lienee kuluttaa kokonaisuutena enemmän....  :think:
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

Örtzi

Kyl siit kaffekermat saa, sano piika ku sonnia lypsi.


paavo

Jolppi, paljonko se kärry siellä perässä rasittaa? en osaa arvioida kun en ole ajanut.
Meinaan kun toi Iveco on se 420 ja taitaa olla maksimipainot päällä koko ajan, mutta kulkee niin perkeleesti nuppina siis.


Örtzi

Kyl siit kaffekermat saa, sano piika ku sonnia lypsi.


nyyyps

Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.


IsoPahaJolppi

Quote from: paavo on Sat 10.03.2012 22:40:26 (UTC+0200)
Jolppi, paljonko se kärry siellä perässä rasittaa? en osaa arvioida kun en ole ajanut.
Meinaan kun toi Iveco on se 420 ja taitaa olla maksimipainot päällä koko ajan, mutta kulkee niin perkeleesti nuppina siis.
:think: Pikkuisen paha käydä näin äkkiseltään arvioimaan sitä kun siihen vaikuttaa niin pirun moni asia.
- Onko lähtö paikaltaan vai mitään alkuvauhtia. Esim. kiihdytyskaistalle kääntyminen tai T-risteyksestä lähtö, joka jo kesäkelissä vaatii sen 15sek. että pääsee koko auton omalle kaistalleen vasemmall käännyttäessä.e
- Ylä-, vai alamäki ellei jopa tasamaa, missä kiihdytetään.
- Mutkassa (varsinkin 5-akselinen) kanittaa pirusti kun se kärry lähtee kääntymään. Pienillä vaihteilla se sammuttaisi auton jos ei käännöksen aikana oikaise oikeaa jalkaa
- Periaatteessa kun ajatellaan että veturi on 25 tai 26 tonnia max. painoissa, ja siihen kun sitten lyödään perään reuhtoamaan 34 tai 35 tonnia niin kiihtyvyydenhän se vie täysin.

Kattelin tuossa oman kylän karttaa ja mittailin sen työkalun kanssa niin suurinpiirtein tasaisella semmoinen 460 hv kiihtyy kunnossa ollessaan n.1,5km matkalla siihen 80 vauhtiin.
Toiseen suuntaan kun on matkalla 600m loivaa nousua niin sillä matkaa ei vauhti käytännössä kiihdy ollenkaan. Eli rapiat 2 kilsaa +80 vauhtiin.

Koita noista muodostaa jonkinlainen viitekehys, käytännössä sen homaat ehkä parhaiten kun josku linnatuulen pihalta lähdet nääsvilleen päin jonkin täyspitkän perässä kiihdyttelemään, niin siinähän sen kiihtyvyyden huomaa, tai vielä paremmin jos joskus pääset kampeutumaan jonkun kyytiin istumaan.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

paavo

#2537
Kokemuksen puute, sepä se. Toi tuntuu täydellä kuormallakin tykiltä verrattuna siihen Sisun raatoon.
Kyllä se kiskasee sen 80 aika hätäseen, siksi arvuuttelinkin sen kärryn vaikutusta :jepso:

Olishan tuo helppoa katsoa jos viitsisisin mennä sen linnatuulen parkkikselle ja lähtisin jonkun perään kisaamaan.
Tosin siinäkin pitäisi tietää onko toisella kärrykin täys kuorma päällä.

Tosin nyt kun miettii niin aika verkkaisesti ne kerää nopeutta kärryn kanssa.
e: liukkaalla muuten huomaa eron, nupit menee iloisesti risteyksistä siinä missä irtoperän vetäjä jää jumiin.

IsoPahaJolppi

#2538
 :serlokkismoke: Hetken kun istuskelet siinä autossas ja katot kun joku lähtee siitä pihalta, niin sen kyllä huomaa jos on kärryssä kuormaa, siellä on baarumit melko luokillaan taka-akselilla kun se lähtee kääntymään. Ja kyllä sen oikeastaan kuulee siitä kierrosten keräämisestäkin että onko kuormaa vai ei...

Edit: siksi sinne nääsvillen suuntaan kun muistelisin, että linnatuulesta statin suuntaan olis loivaa myötälettä, niin se vääristää sitä kiihtyvyyttä aika paljon....
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

jta

Aika paljon tuo kärri vaikuttaa. 480 volvo ilman kärriä lievään ylämäkeen (ei juuri silmällä näe mutta tunsi kiihdytyksessä) kiihdytys risteyksestä kääntyen niin aika helposti kiihtyi 80 vauhtiin noin puolen kilsan matkalla mutta kärrin kans meni se noin kilomeetri ennenkuin sai täyteen laukkaan. Tuollanen paikka. http://g.co/maps/kfvkd

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview