News:

Apachefoorumi.net
Admin tarjoaisi kävijöille kahvit, mutta huomasi ettei serveri tykkää nesteistä.

Main Menu

Amish, lukion pellen määrittelemänä

Started by Kalikka, Wed 19.04.2006 14:15:18 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalikka

En ihmettelis vaik oiskin, kyl ainakin silloin kun yläasteelta jaettiin lukioihin ja amiksiin, tuli kovakin meteli kumpi on parempi. Parhain on suorittaa molemmat, sitten amis, ja vasta sitten näiden saamattomien lukio. Saamattomia siinä mielessä etteivät vielä tienneet mitä elämältään haluaa.

Kastori

Oman muistikuvan mukaan homma meni silleen, että me "lukiohomot" vaan naureskeltiin juurikin tuon wikipedia tekstinpätkän mukaisille stereotypioille, koska ne niin selkeästi oli nähtävissä ammattikoululaisissa. Toisaalta ammattikoululaisten suunnasta tuli lähinnä sitä "vitun homot" -uhoamista, mikä sinänsä ei kovinkaan vakuuttava perustelu ollut huonolle opintosuuntavalinnalle. Mutta osui myös stereotypiaan ku nyrkki silmään. Se sinänsä hieman ihmetytti, että mikä siinä niin pelottavaa voi olla että toinen ihminen, eli tämä "paskasakki", ei haluakkaan varmistaa kolmen vuoden koululla sitä, että saa varmasti rassata autoja tahi rakennella taloja lopun elämäänsä. Lukiohan on yleissivistävä koulu ja sitä mitä lukio ihmiselle antaa, ei välttämättä ymmärrä se joka sitä ei ole käynyt. Ja ainahan on ollut niitä jotka tekee ja niitä jotka teettää muilla. Ja yleensäkin tuollaisten valintojen arvostelu:"tää on parempi siks ku mä oon täällä" antaa vaan arvostelijasta lapsellisen kuvan.

Minä kävin aikanaan lukion. Nyttemmin kun ajattelee, niin en ole varma että tekisinkö samoin, sillä esimerkiksi noihin jatko-opintoihinkin on tosiaan usein yhtä hyvät mahdollisuudet molemmista kouluista. Vaan hankalintahan onkin ymmärtää että aina ei ole kyse siitä, että pitää päästä sieltä missä aita on matalin. Toisaalta tuo systeemi on mun mielestä muutenkin hieman huono. Tuntuu vähän liian aikaiselta laittaa 16-vuotiasta päättämään noinkin isoja asioita kuin jatko-opiskelut. Peruskoulun tulisi jatkua pari-kolme vuotta lukiotyyppisenä ja sen jälkeen vasta ammatillinen erikoistuminen tai jatko-opinnot. Eli saatais yhdistettyä molempien koulujen edut.

-Kastori on puhunut (toistaiseksi)  :jepso:

Micko™

Quote from: Kastori on Wed 19.04.2006 20:03:36 (UTC+0300)
Oman muistikuvan mukaan homma meni silleen, että me "lukiohomot" vaan naureskeltiin juurikin tuon wikipedia tekstinpätkän mukaisille stereotypioille, koska ne niin selkeästi oli nähtävissä ammattikoululaisissa. Toisaalta ammattikoululaisten suunnasta tuli lähinnä sitä "vitun homot" -uhoamista, mikä sinänsä ei kovinkaan vakuuttava perustelu ollut huonolle opintosuuntavalinnalle. Mutta osui myös stereotypiaan ku nyrkki silmään. Se sinänsä hieman ihmetytti, että mikä siinä niin pelottavaa voi olla että toinen ihminen, eli tämä "paskasakki", ei haluakkaan varmistaa kolmen vuoden koululla sitä, että saa varmasti rassata autoja tahi rakennella taloja lopun elämäänsä. Lukiohan on yleissivistävä koulu ja sitä mitä lukio ihmiselle antaa, ei välttämättä ymmärrä se joka sitä ei ole käynyt. Ja ainahan on ollut niitä jotka tekee ja niitä jotka teettää muilla. Ja yleensäkin tuollaisten valintojen arvostelu:"tää on parempi siks ku mä oon täällä" antaa vaan arvostelijasta lapsellisen kuvan.

Minä kävin aikanaan lukion. Nyttemmin kun ajattelee, niin en ole varma että tekisinkö samoin, sillä esimerkiksi noihin jatko-opintoihinkin on tosiaan usein yhtä hyvät mahdollisuudet molemmista kouluista. Vaan hankalintahan onkin ymmärtää että aina ei ole kyse siitä, että pitää päästä sieltä missä aita on matalin. Toisaalta tuo systeemi on mun mielestä muutenkin hieman huono. Tuntuu vähän liian aikaiselta laittaa 16-vuotiasta päättämään noinkin isoja asioita kuin jatko-opiskelut. Peruskoulun tulisi jatkua pari-kolme vuotta lukiotyyppisenä ja sen jälkeen vasta ammatillinen erikoistuminen tai jatko-opinnot. Eli saatais yhdistettyä molempien koulujen edut.

-Kastori on puhunut (toistaiseksi)  :jepso:
Yhdyn tuohon! :oho: Kerrankin olen Kastorin kanssa samaa mieltä jostakin asiasta! :jepso:
"Jos se ei tapa, niin se sattuu ihan saatanasti"
"Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi."
"Kun järjen valo sammuu, muista sammuttaa myös ääni!"
"Huominen on viikkoni kiireisin päivä"
"Jos ymmärrät kaiken, olet luultavasti käsittäny jotain väärin"
"Ne tekee jotka osaa, ne jotka ei osaa, arvostelee"

Masa

Kaikki muu on paskaa, paitsi kusi !

Tosi huono karaokelaulaja

nyyyps

Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

PajakkiVasseli.com

Quote from: Hepskukkuu on Sat 12.04.2014 01:22:03 (UTC+0300)
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

=Juku=

Me first (rules of traffic)

Kastori

passelia ollut vielä syntynytkään kun täällä jo tämmöisiä pohdittiin.. :nykytaide:

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview