Mukavan näköisiä kuvia taivaanrannasta

Started by Betonishamaani, Thu 27.04.2006 21:59:14 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Betonishamaani

Note to self: Älä avaa Tuomarin triidejä. Mielessä pyörii nyt vain ihmistuhatjalkaiset, paskan syöminen ja höpsähtäneet lääkärisedät.

Quote from: NaiNeN on Thu 25.07.2013 19:38:41 (UTC+0300)
Mie eilen mietin että mitäköhän tuommonen vankilapsykiatri sanois Tuomarista  :think:





duunari

Toi lentokone kuvahan oli vasta äsken kun telkkarissa oli dokumentti noista salamoista.
En muista enää lukuja mut se oli yllättävän usein kun salama iskee vastaavasti lentokoneeseen.  ::osmoke

L D

Lentokone

Salaman esipurkauskanava saattaa käyttää metallista lentokonetta reittinsä osana, ja maasta ryntäävä virta-aalto – salama, jo loiva – menee koneen kautta. Kyseessä ei täten oikeastaan ole isku koneeseen. Esipurkaus-kanavan maahan ulottumiseen kuluu aikaa n. 10 ms. Tässä ajassa lentokone ehtii liikkua vain pari metriä, joten se ei pääse eroon esipurkauskanavasta.

Metallinen lentokone muodostaa Faradayn häkin, joten koneessa olijat ovat turvassa salamalta. Komposiittiosien lisääntyvä käyttö voi kuitenkin huonontaa tilannetta, ellei niissä ole esim. riittävän vahvaa metalliverkkoa.

Salama on kuitenkin pudottanut lentokoneita. Salamavirta voi tulo- ja lähtökohdissa tehdä "hitsausrei´än" metallilevyyn ja esim. sytyttää polttoainesäiliön tai vaurioittaa seinämän sisäpintaan kiinnitettyä ohjauskaapelia tai -johdinta.

Lentokoneen siipi ja runko ja niiden sisäpuolella olevat johtimet muodostavat itse asiassa alumiinivaippaisen ilmakaapelin, jonka yhteen kohtaan iskee salama ja toisessa kohdassa tapahtuu ylilyönti maahan (tai oikeastaan vastakkaisessa järjestyksessä). Salaman tulo- ja lähtöpisteiden sijaitessa toisiinsa nähden epäedullisimmin johtimiin voisi kuvitella syntyvän pahankin ylijännitteen.

http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/faq/ukkoshuuhaa.doc

http://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_h%C3%A4kki

Ja sama Faradayn häki pätee myös autossa, eli auton kumiset renkaat ei suojaa ukkoselta  :nopsu:

Auto

Autossa, ei kuitenkaan avoautossa eikä pahvikorisessa Trabantissa, ihminen on täysin suojassa salamaniskulta ja askeljännitteeltä. Tämä johtuu siitä, että auton metallikori muodostaa ns. Faradayn häkin. Suojausvaikutus ei siis johdu siitä, että kumirenkaat eristävät auton maasta, kuten varsin yleisesti kuvitellaan. Itse asiassa juuri kumirenkaat muodostavat ainoan, tosin pienen riskin: kun salama lyö autoon, ainakin yhdessä renkaassa tapahtuu läpilyönti tai ylilyönti maahan. Läpilyönti saattaa tyhjentää renkaan, ja ylilyöntivalokaari voi sytyttää jotakin.

Täyttä huuhaata ovat varoitukset autoradion tai valopainikkeiden näpläilystä ja virta-avaimeen tai auton koriin koskemisesta ukkosella.

Tämäkin pätkä löytyy täältä.
http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/faq/ukkoshuuhaa.doc
"Nuorena kasvatuslaitokseen ja vanhana katkaisuhoitoon"

-



furioso


paavo

Olipas kumman punaista kun ulos katselin.

Kännyllä otin pari kuvaa.






Kastori


Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview