Turvavyö faktaa.(valistusta;-)

• 70 Vastauksia
  • 7247 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

*

Poissa kenny

• AUDIMIES
  • Ex-Henkilökuntaa
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 35419
  • Sukupuoli: Mies
  • Jos omenasta on puraistu palanen, jätä se hyllylle
Vs: Turvavyö faktaa.(valistusta;-)
« Vastaus #25 : Pe 09.10.2009 11:39:30 »
Hyvin harvinaisia vain. Yleensä ilman vöitä olleet joko jäävät sen pyörivän auton alle, tippuvat muun liikenteen sekaan tai äkkipysäys ilmalennon jälkeen ojaan/puihin/katukiveykseen tekee tehtävänsä. Pelkästään tuulilasin läpi meneminen riittää monesti hengenlähtöön
Turvavyöt ja airbagit :good:

:good:  Juu en ole missään tapauksessa vöiden käyttöä vastaan. 

*

Memme

• Vieras
« Vastaus #26 : Pe 09.10.2009 12:28:05 »
Meillä oli yläasteella liikuntatunnilla sellainen havainnollistamis- juttu.

Eli oli hankittu auton istuis ja se oli kiinnitetty sellaisiin "kiskoihin", joita pitkin se tuoli liukui alaspäin. Ja tuoliin oli kiinnitetty turvavyö. Sitten se tuoli oli siinä kulmassa että ylhäältä lähtiessään se kerkesi kiihtyä 20km/h  :jees:
Kun se sitten pysähtyi, kiskaisee se tuoli todella voimakkaasti!! Monelle tuli niskat kipeäksi (vaikka kuinka tiesi että missä kohti kiskasee). Yllätyttiin kaikki siitä voimasta ihan totaalisesti  :jees:  Saimme hyvän opetuksen, että miksi kannattaa pitää vyö kiinni vaikka nopeus ei ole sen suurempi!!
Vanhukset löisivät siinä 20km/h vauhdissa pahoin päänsä. Ja myöskin nuoremmat, jotka eivät muka tarvitse turvavyötä.. Ne ns. "näsäviisaat"..
No, sittenhän sen huomaa viimeistään kun sattuu pikkasen pahemmin  :jepso:

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133298
  • neljäsluokkalainen
« Vastaus #27 : Pe 09.10.2009 14:00:15 »
Jos sanois, että mies tai nainen, joka painaa 108 kg, niin sais varmaan femakoilta turpaansa. :think:
Ei.

*

Poissa IsoPahaJolppi

• Rohjake
  • Vakiohäirikkö
  • *
  • 8643
« Vastaus #28 : Pe 09.10.2009 16:04:54 »
Vyö on turvallinen vain pienissä nopeuksissa (esim. törmäysvauhti on 20-30km/h). Jos vyö ei olis päällä niin siinä iskee helposti päänsä esim. tuulilasiin tai rattiin  :jees:
mihin tuo nopeus juttu perustuu?? :think:
Tuosta aloitusviestistähän voi laskea miten nopeus vaikuttaa matkustajien massaan.. 20km/h vauhdissa vielä kevyesti pitää itseään paikallaan.

Karkea laskukaava törmäysvoimille kolaritilanteessa, miten pystyy käsivoimillaan pitämään kiinni, on tämänsuuntainen, esitettynä maalaisjärjelliseksi muotoiltuna, jolloin minäkin tämän ymmärrän.

5 km/h = normaalisti lattialla seisten kaadut suorin vartaloin eteenpäin ja otat käsillä kiinni.
(kuinka moni pitää nenänsä irti lattiasta edes tästä nopeudesta...)

10 km/h = Nouse seisomaan tuolille ja siitä suorin vartaloin kaadut eteen
(joka jannu ( ja leidikin) muotoiluttaa sinnä hommassa nenänsä ja otsansa uusiksi.)

20 km/h = Otat vielä askeleen ylemmäs törmäysnuken uralla, ja kiipeät pöydälle seisomaan, ja siitä suorinvartaloin eteenpäin.
( Ei tod. pidetä käsivoimin kiinni enää..)

Peruskaava on se, että kun nopeus kasvaa kaksinkertaiseksi niin liike-energia nelinkertaistuu, kuten myös törmäysvoima.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

*

spuge

• Vieras
« Vastaus #29 : Pe 09.10.2009 17:15:21 »
Turvavöiden käytöstä ja hyödystä voi olla montaa mieltä mutta on ne ainakin mun hengen 2 kertaa pelastaneet.Ekalla kerralla nopeus n.150 km/h ja siitä päin puuta,toisella kertaa vähän kovempi vauhti ja katon kautta pari kertaa ympäri.Autoista tuli ooppelin raaka-ainetta mutta itte selvisin tikeillä ja ruhjeilla.Eli jokainen kai ymmärtää vöiden tarpeellisuuden.

*

Juggernauter

• Vieras
« Vastaus #30 : Pe 09.10.2009 17:37:07 »
Kysymys onki että miten oot pösöllä päässy 150 ja miksi  :psp:

*

spuge

• Vieras
« Vastaus #31 : Pe 09.10.2009 17:48:13 »
Ei ollut Pösö,en ajanut itse ja humalaisen kuskin usko omiin ajotaitoihin liian hyvä :sorry:

*

Poissa unikeko

• kävelevä katastrofi
  • Apassilla kuin kotonaan
  • *
  • 3593
  • ei pelkästään ihmiset...
« Vastaus #32 : Pe 09.10.2009 19:54:31 »
Mun tietääkseni nykyisin taxikuskinkin on pakko pitää turvavyö kiinni :think:

Meillä oli entisellä asuinpaikkakunnalla 2 taxikuskia naapureina.
Nykyisin ne ottaa kyytiin tuosta kylältä ja heittää meidät kotiin (tai kaupalle) ilmaiseksi (kun ovat tulossa samaan suuntaan kuin mekin). Kysyin kerran että "miten se nykyisin on, pitääkö kuskikin turvavyötä vai ei"? Sanoi että kyllä se on pakollista nykyisin..
En sitten tiedä miten nuo liittojen jutut eri paikkakunnilla on..
Aivan tarkkoja jos ollaan...
Taksikuskin on pidettävä turvavyötä ajaessa yksin tai alle 18v ikäisiä lapsia, tai kyseessä on tavaralähetys (näitäkin on)
Taksikuskin ei tarvitse pitää vyötä kun on "muunlaista" kyyditettävää (aikuisia ihmisiä)

Kerran tein sen erehdyksen, että pidin vyötä... kassa läks, (huimat 150euroo) pariin tuntiin en pystyny kunnolla hengittämään ku kurkku oli niin saatanan kipee, viikon näky turvavyön jäljet kaulassa.
sen jälkeen ollu semmonen kammo noita kuristusliinoja kohtaan että käytän vain edes jokseenkin tutussa seurassa, tai malliksi jos on lapsia autossa, ja tämäkin muiden turvallisuuden takia.
Yksin liikkuessa en käytä... mielummin sitte kuolen.
kun keskustelet idiootin kanssa, katso ettei hän tee samoin

Jumalan rauhaa
moottori pauhaa

*

Memme

• Vieras
« Vastaus #33 : Pe 09.10.2009 20:31:02 »
No tuossa tapauksessa varmasti tulee jonkin näköinen inho turvavöitä kohtaan  :jees:

Mä olen tehnyt silleen että jos vyö hiertää kaulaa niin pistän päälleni poolopaidan tai jonkun muun pehmikkeen (leikkaan vaikka vanhasta t-paidasta toisen puolen irti ja ompelen sen turvavyön ympärille).
Ja tuleehan nykyisin uusien penkinpäällisten mukana sellaiset n. 25cm pitkät pehmusteet turvavöihin  :jees: Ne saa pistää haluamalleen kohdalle tarrakiinnityksellä. Meidän autossa sellaiset on.

*

spuge

• Vieras
« Vastaus #34 : Pe 09.10.2009 20:44:32 »
Tietysti se vyö jälkensä jättää törmäystilanteessa mutta ainakin mun mielestä se on pieni hinta siihen nähden että makaa kolminkerroin jossain puun ympärillä tai kroppa etsii mettässä tuulilasiin jäänyttä päätä.

*

Poissa μ

• Korkattu ja kotiutumassa
  • *
  • 172
« Vastaus #35 : Pe 09.10.2009 20:46:46 »
että jos vyö hiertää kaulaa

Eikö autossa ole yhtään säätämisvaraa? Yleensähän sitä "seinässä" olevaa kiinnikettä saa siirreltyä ylös/alas sopivalle korkeudelle. Vai muuten vaan lyhyt ihminen ettei säädötkään auta?

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133298
  • neljäsluokkalainen
« Vastaus #36 : Pe 09.10.2009 20:50:50 »
että jos vyö hiertää kaulaa

Eikö autossa ole yhtään säätämisvaraa? Yleensähän sitä "seinässä" olevaa kiinnikettä saa siirreltyä ylös/alas sopivalle korkeudelle. Vai muuten vaan lyhyt ihminen ettei säädötkään auta?
Onhan näissä nykysissä muoviautoissa varmaanki, mutta oikeaa peltiä jos on ympärillä ja nostalgia-arvoa, niin vaikea kauhalla vaatia ku lusikalla annettu. :think: :psycho:
Ei.

*

Memme

• Vieras
« Vastaus #37 : Pe 09.10.2009 20:54:14 »
Vähän riippuu auton vuosimallista.. Joskus jopa merkistä.
Ei kaikissa vanhemmissa autoissa ole sitä säätövaraa. Ja mä olen 170cm pitkä mutta silti kohdalle sattuu joskus sellainen auto että vaikka onkin säätövara se perkules hiertää silti  :jees:
Sen takia olen sitten itse tehnyt ne pehmusteet vöihin  :jepso:

*

Poissa μ

• *
  • 172
« Vastaus #38 : Pe 09.10.2009 20:56:34 »
No joo, ihan ymmärrettävää :jepso:

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133298
  • neljäsluokkalainen
« Vastaus #39 : Pe 09.10.2009 20:57:37 »
Mie olen ite persjalkanen pitkäselkänen, etten missään penkissä osaa oikein istua, varsinki niska-hartiaseutu on aina huonosti.
Ilman turvavöitä en autossa osaa olla, tuntuu että leijun penkistä irti. :psycho:
Ei.

*

Memme

• Vieras
« Vastaus #40 : Pe 09.10.2009 21:02:17 »
Mie olen ite persjalkanen pitkäselkänen, etten missään penkissä osaa oikein istua, varsinki niska-hartiaseutu on aina huonosti.
Ilman turvavöitä en autossa osaa olla, tuntuu että leijun penkistä irti. :psycho:
Mullekkin tulee ihan samanlainen fiilis  :jepso:

*

Poissa Atomisaattori

• Väsynyt
  • Modenraato
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 58623
  • Sosiaalisesti kömpelöhkö
« Vastaus #41 : Pe 09.10.2009 21:45:06 »
Joskus aikoinaan tuli oltua kyydissä ainoastaan vanhalla pakulla, jossa ei ollut turvavöitä. Siihen kun pikku Liekki tottui ja kun auto sitten vaihtui ja piti vyö laittaa kiinni, hieman ahisti istua paikallaan  :psycho:
"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." - Jim Horning
Älä koskaan väittele idiootin kanssa. Hän vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan.
"Trying is the first step toward failure." - Homer Simpson

*

Poissa jta

• Koukussa Apacheen
  • *
  • 47745
« Vastaus #42 : Su 11.10.2009 23:32:05 »
Juu täälläkään auto ei lähe liikkeelle ennenkuin kaikilla on vyöt kiinni. Siis turvavyöt. Tuskin noita vöitä olisi linja-autoihin ja kuorma-autoihinkaan alettu laitteleen jos niistä ei hyötyä olisi.

Tuohon käyttöpakkoon vielä niin eikös ollu jako-auto- ja roskakuskeilla myös jonkin sortin osittainen vapautus tuosta? Pitemmillä siirroilla pitää vyö pitää kiinni mutta jos hyppää ulos joka 20 metrin jälkiin niin silloin ei tarvii laittaa?  :think:

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

*

Poissa Gay rider

• *
  • 169
  • Kyllä on voimoo
« Vastaus #43 : Su 11.10.2009 23:35:11 »
Tärkeä kapistus mutta ei tule käytettyä.

*

Poissa jem

• rasittava pälli
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 29499
« Vastaus #44 : Su 11.10.2009 23:47:12 »
on muuten kiva tunne kiikkua pää alaspäin vöitten varassa ku hiekkaa ja muuta roskaa (esim kumimatot) ropisee silmille.  :psp:

*

Poissa Gay rider

• *
  • 169
  • Kyllä on voimoo
« Vastaus #45 : Su 11.10.2009 23:49:31 »
Ei oo kokemusta,moottoripyöräly musta pop. :jippii:

*

Poissa PajakkiVasseli.com

• Mc Kaljakoppakuoriainen
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 90059
  • Hondahuora
« Vastaus #46 : Ma 12.10.2009 10:54:22 »
Ei oo kokemusta,moottoripyöräly musta pop. :jippii:
Onkos tuo avattares Gixu sun  :think:
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

*

Poissa Gay rider

• *
  • 169
  • Kyllä on voimoo
« Vastaus #47 : Ma 12.10.2009 15:02:58 »
On se mun, vähän rakennettu\ piristetty. :good:

*

Memme

• Vieras
« Vastaus #48 : Ma 12.10.2009 15:52:16 »
Varmaan matka paikasta A paikkaan B käy suht keposeen  :jepso:

*

Poissa PajakkiVasseli.com

• Mc Kaljakoppakuoriainen
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 90059
  • Hondahuora
« Vastaus #49 : Ma 12.10.2009 16:13:08 »
Onhan nuo i/ö gixut melko viriystävällisiä  ::hihsmoke
Foorumi on kuin sima, kaikki käy osa on rusinoita ja passeli on vahingossa sekaan eksynyt luumu.... :think: :psp:

alternate login