News:

Apachefoorumi.net
Kuin kupillinen tuoretta spermaa.. etova, lämmin ja täynnä elämää.. 

Main Menu

95E ---> E10

Started by peter, Sat 02.10.2010 12:53:23 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Jarre

Quote from: omglolnoob on Fri 22.10.2010 18:18:50 (UTC+0300)
Quote from: --Jarre-- on Fri 22.10.2010 15:01:40 (UTC+0300)
Onko viina tosiaan ekologista  :think:
Viinan tuottamiseen käytetyt hehtaarit on aina pois nälkästen rassukoiden ruuasta. :jepso:
Luulisin että toi ei oo se ongelma...  :think:
Carpe Natem

nyyyps

Quote from: jta on Fri 22.10.2010 23:35:00 (UTC+0300)
Quote from: Juku on Fri 22.10.2010 14:08:17 (UTC+0300)
onkohan tuossa takana muutosvastarinta?
Tuotapa itekkin eniten epäilen.

Ja tuohon syövyttävyyteen niin eikös sillä metanolilla ollu enemmänkin noita vaikutuksia jos oikein muistan ettei sekotettais siihen tuota.  :think:
Metanolin ja etanolin ero on niin mitätön, että etanoli haprastuttaa melkein samalla lailla ku metanoli.
Mutta ne kumiletkut tai mitkä nyt syöpyyki, joutuuhan niitä joka tapauksessa vaihtamaan, ku aika, sää, tiesuola ja vaikka mikä niitä joka tapauksessa sierettää.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Örtzi

#82
Quote from: --Jarre-- on Sat 23.10.2010 01:11:15 (UTC+0300)
Quote from: omglolnoob on Fri 22.10.2010 18:18:50 (UTC+0300)
Quote from: --Jarre-- on Fri 22.10.2010 15:01:40 (UTC+0300)
Onko viina tosiaan ekologista  :think:
Viinan tuottamiseen käytetyt hehtaarit on aina pois nälkästen rassukoiden ruuasta. :jepso:
Luulisin että toi ei oo se ongelma...  :think:
Kumpi yhteyttää enemmän, eli käyttää enemmän hiilidioksidia: sademetsä, vai sen tilalle alashakkuun jälkeen istutettu maissipelto, jonka tuotos käytetään biopolttoaineen raaka-aineeksi? Kuinka paljon hiilijalanjälki kasvaa tuossa prosessissa?
Olisiko ongelma oikeasti siinä, että meren plankton on vähentynyt, samalla kun sademetsät hakataan ekohörhöilyn tuloksena pikkuhiljaa maantasalle? Mites se hiilidioksidi vähenee, kun keuhkoja tuhotaan?  :kahvi:
Kyl siit kaffekermat saa, sano piika ku sonnia lypsi.


nyyyps

Kommunismi alkaa olla jo kuopattu juttu, niin sitten vouhotetaan ekohörhöilystä. Sama siitä, mimmosia seurauksia yhteiskunnalle ja koko pallolle pyöreälle tulee, kunhan vouhottajat saa vouhottaa.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.



nyyyps

Nuot ku vouhottavat, että miten autot kestää, miten autot kestää.
Onhan nuita muitaki vempeleitä, jotka pensalla käy, raivureista lähtien. Niistäki pitää muistaa kouhkata. :jepso:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Baz

Quote from: KauppalehtiEtanoli pelottaa bensakauppiaita - E10 vasta alkusoittoa

95 E10 -bensiini tulee mittareihin ensi vuonna, mutta sen seuraajat ovat jo työn alla. Yli kymmenen prosentin alkoholipitoisuus bensiinissä voi tuoda huoltamoille valtavia investointitarpeita.

Huoltamoilla revitään vuodenvaihteen jälkeen kiivaasti teippejä uusiksi, kun mittarit vaihdetaan myymään E10-bensiiniä nykyisen 95E:n sijaan.

Repiminen ei lopu tähän. E10 on vasta alkusoittoa: EU:ssa keskustellaan jo E15:n standardista, ja visioissa siintää E20. Ne ovat bensiinilaatuja, joilla pyritään lisäämään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä.

Kymmenen prosenttia etanolia sisältävä E10 soveltuu sellaisenaan huoltamoiden järjestelmiin, mutta 15:n ja 20 prosentin seoksia tankit, eristeet, tiivisteet ja letkutornit eivät nikottelematta välttämättä niele.

- Tarkempia tutkimuksia ei vielä ole tehty, mutta kun bensiinissä etanolin määrä ylittää kymmenen prosenttia, uusimistarpeita alkanee tulla, kertoo johtava tutkija Jaakko Paasi VTT:ltä.

Johtaja Arvo Ruotsalainen Neste Oilista arvioi, että E15 tullee markkinoille aikaisintaan vuoden 2015 jälkeen. Siitä huolimatta huoltamoilla ei ole kovin monta vuotta aikaa järjestellä tulevia mahdollisia investointejaan. Kaikki eivät voi jättää uusimista samaan aikaan eikä kaikilla ole myöskään siihen varaa.

Ruotsalainen toivookin, että päättäjät sopisivat mahdollisimman nopeasti tulevista tavoitteista ja mahdollisesti tarvittavasta siirtymäkaudesta.

- Huoltamoille olisi hyvä jäädä vähintään kolme vuotta valmistautumisaikaa ja uudistukset pitäisi saada tuotua normaalin teknisen kehityksen kautta. Nesteen asemat ovat valmiita kymppibensalle, mutta esimerkiksi E15:sta ja sen vaikutuksista tarvitsemme vielä tarkempaa tietoa.

Yksi mittari jopa 15 000 euroa

Neste Oililla on noin 500 kevyttä liikennettä palvelevaa asemaa, joista parisataa on omistajayrittäjien vetämiä.

Ruotsalainen arvioi, että yhden mittarin uusiminen maksaa 10 000-15 000 euroa. Asemaa kohti remontin hinta voi kuitenkin nousta nopeasti useisiin satoihin tuhansiin, jos myös säiliöihin ja putkistoihin tarvitaan muutoksia.

Huoltamoilla on nykyisin tarjolla yleensä kahta bensiini- ja yhtä diesellaatua. Jos E15:n yhteydessä päätetään jättää 98E-laatu pois ja tarjota jatkossa pelkkiä E10- ja E15-laatuja, uusiksi menee vähintään kaksi mittaria jokaisella huoltamolla.

Dieseliä on helpompi myydä, sillä huoltamoiden laitteistot ja myös autojen moottorit sopivat nykyisellään uusiutuvista raaka-aineista valmistetuille synteettisille dieseleille.

Synteettisen dieselin vaihtoehtona ovat esimerkiksi rypsipohjaisia biokomponentteja sisältävät dieselit. Näissä tuotteissa uusiutuvien raaka-aineiden osuus on nyt korkeintaan seitsemän prosenttia. Autoteollisuus ei salli enempää ja huoltamotkin tarvitsisivat tuhdimpien seosten vuoksi päivityksiä.

Yrittäjät ahtaalla

Suomen Bensiinikauppiaiden ja Liikennepalvelualojen liiton toimitusjohtajan Mika Hokkasen mukaan huoltamoiden uusimistarve pistää ahtaalle etenkin pienet toimijat.

- Bensiini myydään muutaman sentin katteella, eikä alan yrittäjillä ole mahdollisuuksia suuriin ja nopeisiin investointeihin. Liian nopea siirtyminen yli 10-prosenttisiin etanolibensiineihin aiheuttaisi todennäköisesti yrittäjille kustannuspiikin, joka johtaisi monen yrityksen lopettamiseen ja huoltamon sulkemiseen. Suunnitelmat käyvät kalliiksi myös autoilijoille, Hokkanen sanoo.

Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä myöntää, ettei E10 pääse yksin tavoitteisiin, joiden mukaan vuonna 2020 Suomessa noin 20 prosenttia liikennepolttoaineiden energiasisällöistä on uusiutuvia komponentteja.

- Se ei automaattisesti tarkoita nopeaa siirtymistä E10-bensiiniä korkeampiin etanolipitoisuuksiin. Esimerkiksi 15-20 prosenttia etanolia sisältävien bensiinilaatujen käyttöönoton paineita voidaan vähentää lisäämällä esimerkiksi dieseliin biokomponentteja ja käyttämällä E85-etanoliseospolttoainetta, joka on valmistettu metsätähde- ja jätepohjaisista raaka-aineista, Vänskä huomauttaa.

Hän arvioi, että bensiinitankkien ja jakelutornien vaihtaminen on ajankohtaista vasta vuosien päästä, eikä vähitellen markkinoilta poistuvia laatuja varten ole muutenkaan järkevä investoida satoja miljoonia euroja.

- Investointitarvetta kompensoi myös se, että osa uusista huoltamoista erikoistuu jo nyt E85-etanolin jakelua varten ja uusia bensiinilaatuja otetaan käyttöön autokannan uusiutumisen tahtiin yhteensopivuuden varmistamiseksi.
- Huomenta, kaunis ilma tänään.
- Antaa olla vaan! Kyllä se siitä pilvistyy!

Josse

Hyvä syy pistää uudelle bensalle reippaasti hintaa  :jippii:
WARNING:

This post may contain absolute bullshit. Viewer discretion necessary !

Doku

Hyvä syy ostaa Diesel auto  :kerpele:

pitää vaan päästä huutamaan että ollaan niin vihreetä.. niin vihreetä.

-teme-

En se perkele, mikä vittu näitä päättäjiä vaivaa :angry:

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview