95E ---> E10

Started by peter, Sat 02.10.2010 12:53:23 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ressukka

Quote from: --Jarre-- on Tue 08.03.2011 18:17:04 (UTC+0200)
Joku jostain tietävä selitti että toi E10 bensa saattaa aiheuttaa ongelmia pakosarjan lanbda-anturin kanssa ja että uus anturi saattais korjata asian  :jees:
Tai se anturi saattaa hajota ihan muuten vaan...

Quote from: Morgan on Tue 08.03.2011 18:22:31 (UTC+0200)
Ja uusi anturi maksaa n 500€
Tai 50, 100 200 tms ...

esim.
http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat#query=lambda


Noita juttuja kun seuraa niin tällä hetkellä taitaa kaikki viat autoissa ajovalon sammumisesta lähtien johtua tosta E10:stä  :kahvi:

Jarre

No miulla on autossa selkeesti jotain vikaa kun käytän E10:ä ja nyt kun en vaan käytän 98E:tä ni vika on poistunut...jossainhan se on...miusta toi että kaikki lambdat ei toimi tuon kanssa kuulostaa ihan loogiselta  :jees:
Carpe Natem

jta

Niinkuin juku tuolla sanoi niin jos etanolista jää suurempi happiylijäämä niin se pystyy sekoittaan lambdan toimintaa. Tuotahan se kuitenkin haistelee. Tietokone luulee että seos vetää laihalle ja lisää suihkutusta ja meinaa yrittää tukehuttaa konetta.


Ressukka

#263
Quote from: --Jarre-- on Tue 08.03.2011 21:03:51 (UTC+0200)
No miulla on autossa selkeesti jotain vikaa kun käytän E10:ä ja nyt kun en vaan käytän 98E:tä ni vika on poistunut...jossainhan se on...miusta toi että kaikki lambdat ei toimi tuon kanssa kuulostaa ihan loogiselta  :jees:
Yksinkertaistettu malli lambdasäädön toiminnasta: se haistelee pakokaaasujen happipitoisuutta, ei se tiedä mitä hiilivetyjä kone polttaa (95-98 - v-plus -E85). Se pyrkii pitämään seosuhteen katalysaattorin toiminnan kannalta optimaalisella alueella, ja jos polttoaine sisältää happea => sitä happea on ylijäämä palokaasuissa=> seosta rikastetaan=> lambda ja katti on taas tyytyväiset :jepso:

Historiapläjäys :old:: vanha urpaanilegenda siitä että katalysaattori "vie niin paljon tehoa ja lisää niin paljon kulutusta" johtuu siitä että ennen kattiaikaa polttoaineen seossuhteella voitiin kikkailla vapaammin: laihennettiin osakuormalla jolloin kulutus laski, ja rikastettiin huipputehon alueella jolloin saatiin hiukka lisää voimaa.  Nykyään päästövaatimukset käytännössä rajoittavat  seossäädön siihen lambda =1 arvoon jolla saadaan paras puhdistusteho.

PS. kyllä mullakin hiivatti pyrkii nikottelemaan kylmänä E10:llä mutta se menee riittämättömän kylmärikastuksen piikkiin.

Jarre

#264
Mä kyllä tiedän noin suurin piirtein mitne lanbda toimii, kuten myös mistä se katin tehonjen laskuväitös...

Tosin kun en työskentele autojen parissa niin ei kaikk tuu mieleen. Mut tuossa oli juttua että happi olis tuossa E10:ssä erimuodossa kuin normaalissa ja se vaikeuttais skidisti sen anturin toimintaa  :jees:

E: ja niin siis ei mulla kylmänä oo mitään vikaa. Sitten kun on kone kunnolla lämmin ni meinaa sammuskella...ilmeisesti tukehtua siis jos se tuosta lambdasta on kiinni.  :jees:
Carpe Natem

Señorita iCola

Quote from: Örtzi on Tue 08.03.2011 20:52:27 (UTC+0200)
Quote from: jta on Tue 08.03.2011 20:14:58 (UTC+0200)
Quote from: Lady iCola on Tue 08.03.2011 17:46:09 (UTC+0200)
Itellä ei kulutuksessa oo ollut eroa, mitattunakaan. Ihmiset ei ota sitä huomioon että tänä talvena on ollu etelä-suomessakin pakkasta, kai se nyt auto syö -25 keleillä enempi kuin nollatalvina, vaihtui vaan tuo polttoaineen laatu siihen aikaan vuodesta että voidaan mukista 10% kulutusnousuista  :psp:
Tuo kireä pakkanen vaikuttaa jo huomattavasti enemmän tuohon kulutukseen kuin tuo etanolin lisäys. Kummasti pomppasi itellä kulutus 10 litrasta vähän päälle 13 litraan kun tuli nämä kovat pakkaset. Aina lyhyttä matkaa eikä koskaan saanu konetta edes lämpimäksi ja ajo oli niinkuin ois jarrut päällä ajanu. Ei paljoa rullannu auto ensimmäisen kilsan aikana.  :psycho:
Mutta jos ny tänä talvena on käyttänyt sekä 95E10 ja 98, ja huomannut kulutuksessa litran eron, niin polttoaineesta tuo johtuu. Että eiköhän nuo vertailut ole tehty vallitsevan tilanteen, tämän talven, kuluessa.
Mä en itse ole huomannu mitään eroa, dieseliä menee suunnilleen sama kuin aina:psp:
Kohta huomaat :hahaa:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E10-fiasko%20T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20Suomen%20h%C3%A4t%C3%A4ratkaisu/art-1288374514964.html
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1. Älä koskaan paljasta kaikkea.

nyyyps

#266
etanolimolekyylissä on happiatomi hydroksyyliryhmässä, eli molekyylissä itessään on happea.
Sitten jos ajatellaan oktaani (ei ole pensa, mutta nakutuksen normi), jossa ei ole happea ollenkaan, vaan on puhas hiilivety. Pensahan on sitten haaroittuneita hiilivetyjä ja aromaattisia renkaita, mutta luontojaan siinä ei happea tapaa suuresti olla samalla lailla ku etanolissa (vaikkapa molekyylikokoon ja tiheyteen ja näihin nähen). Pensastahan auto ei kuitenkaan haistele saapuvan seoksen happipitosuutta, ja ilmamassa-anturi vain kertoo pikiaivolle, kuinka paljon meilton ilmaa tulossa. Pikiaivo sitten tasottaa lambdalta saadun viestin perusteella sitä ilman määrää ruuttailemalla eri kivoja määriä soppaa palamaan. Missään vaiheessa mikään menninkäinen ei osaa kertoa, minkä verran siinä saapuvassa polttoaineessa on happea, kun eihän siinä pitäis sitä sillä lailla olla etes olla että se toimintaan vaikuttais. Sitten se menee ittensä kans sekasin, ku ilmaa tulee sen verta ja naftaa laitetaan tuon verta mutta silti lambda kertoo pikiaivolle että mitä helkattia sie jamppa sekoilet sielä.

Tosin lambdanhan ei pitäis mitata täydellisesti palaneesta etanolista yhtään sen enempää jäännöshappea ku täydellisesti palaneesta pensastakaan. Eli siis palamistuotteiden suhteiden muutokset (vesihöyry/hiilidioksidi) ei pitäis niin tippaakaan vaikuttaa lambdaan, vaan palamaton happi (molekyylinä tai ionina).

Nakutuksenestona sitten käytetään MTBE:tä, vaikka etanoli samalla lailla rikastaa ja nostaa happipitosuutta ja muistaakseni sitä puristuskestävyyttäkin (oktaanilukua).

En kyllä valalle tästä mene, kun en ole päntänny suuresti, mitä on mieleen tarttunu. En tiiä.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Löylyttäjä

Amerikan mantereellahan käytetään alkoholia eetterien sijaan bensassa :jees:

-teme-

eikös se ole jo alkoholin väärinkäyttöä :psp:

nyyyps

Pensseleiden pesua vartenhan se on joka tapauksessa. :psp:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview