Kirjoittaja Aihe: IsoP:n autonrakentelutriidi  (Luettu 7923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #150 : Ke 03.08.2016 00:22:50 »
Helmojen alle kurkkiminen on yleensäkin epäkohteliasta niin sama miten ne paikat on tehty  :jees:

Toinen helma kasassa. Löytyi vanhoja paikkauksiakin, eli iso pakkelimöykky :psp: No nyt on ihan peltiä tilalla että on se ainakin kestävämpi kuin ennen, vaikka nätti ei olekkaan. Ihmeen kauan muuten sekin pakkelimöllipaikakus on kestänyt kun olen omistanut tuon jo aika kauan. Tosin öljyä on tullut helmoihin joskus laitettua, että olisko se syynä siihen. Huomenna toinen helma ja kofferraumin pohjasta reiät pois niin pitäis siltä osin olla kunnossa.

Make tea not love

Poissa =Juku=

  • sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • Viestejä: 64117
  • Karma: +37/-2
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä itse! vain minä itse? vain???
    • jos joku joskus jotakin...
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #151 : Ke 03.08.2016 10:51:46 »
Helman alla kummitteleekin

Me first (rules of traffic)

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #152 : Su 07.08.2016 22:26:48 »
Pyhä jyssäys. Muutamien vaiheiden jälkeen auto taas ajossa ainakin melkein  :psycho: Pieniä ongelmia oli mm. jarrujen kanssa. Remontoin satulat ja vähän jännitti takasatuloiden kanssa kun olivat vähän haperot että miten käy. No niiden kanssa ei suurempia ongelmia ole ollu. Ilmaaminenkin onnistu hyvin ilman ilmausruuveja. Etusatulat sen sijaan teki kivan källin kun olin asentamassa paikalleen. Toisesta petti jarruputken jenka kun olin paikalleen asentamassa. Ei onneksi vituttanu yhtään  :psp: No sitten etsin nurkista B Senun satulat ja niitä sovittelemaan paikalleen. Menevät muuten ihan heittämällä, mutta jarruletkut piti teettää uudet. Uudempiin satuloihin tulee jarruletku banjopultilla kiinni toisin kuin noihin vanhoihin. Sitten se B Senun jarruletku ei tietysti ole samanlaisella päällä että kävisi auton puolelle kiinni. No paikallinen hydeliike onneksi tekee noita melkein millaisa vaain niin tekivät letkut joilla tuo ongelma ratkesi  :jepso: Oikein modernia teräskudosmikälieletkua. Yksi liitoskin vähemmän tuossa uudessa virituksessä.

Takana ei siis mitään ongelmia muuten, paitsi kun jarruputkien mutterit menee pyöreäksi aina kun enemmän availee ja jäi hivene väljälle niin pitää käyttää uusiksi konttorilla sen takia. Kovasti poljinta painoi niin meni hiljalleen poljin pohjaan kun vuosi nestettä. Nyt aamulla klo 8 uusi yritys.  Niin ja tapapuskuri ei katsastaessa ollu paikallaan kun arvelin että ei stiä leimaan tarvita, mutta rekisterikilven valo kuulemma olis hyvä olla olemassa ja sehän jäi sinne puskuriin :psp:

Bensaletkut uusin kaikki tankin luo ja putsailin muutenkin samalla kun vedin uudet linjat konehuoneeseen saakka. Suurin osa matkasta tosiaan polyamidiputkea, mutta konehueneeseen nousee metalliputkella. Laturilta akun napaan tulevan johdon ja muutaman muun päät uusin ja putsailin maakaapelit jne. Alkoi mittari kestämään poissa punaiselta vaikka pistää yhtä aikaa valot ja puhaltimen päälle. Aluksi ei oikein tuntunu lataus menevän perille  :psycho: Moottorin lämpötilaanturin johto piti putsata myös että sai notain järkeviä lukemia mittariin.

Pakoputken väsäsin kiireessä osin uusiksi. Nyt on pelkkä takapönttö, mutta hiljaisempi silti kuin ennen  :psycho: Siisrsin takavaimenninta ja siinä mukana pakoputken päitä taaksepäin jonkin verran ja takakontissa on äänenvaimennusta nyt enemmän. Ääni on sopivan murakka, mutta ei se sisälle paljoa kantaudu enää. Tein ensin liitoksia tuonne niillä tarvikeosilla ja perkeleet kun ei ehjäksi tule sillä kiristimellä vaikka kuinka kiristäis niin hitsasin ne loppui vuodot  :psp:

Vanteiden keskikupit on takana paikallaan. Edessä on pidemmät mutterit niin ottaa kiinni keskilätkään ja ei mene pohjaan asti. Pitää käydä niitä matalampia muttereita ostamassa eteenkin.

Pesin tai ainakin yritin. Kaikkein vittumaisin lika on pihka jota on tippunu kun on joskus seissyt männyn alla. Millä sen saa järkevästi pois? Mekaanisesti hidasta, lakkabensiiniin auttavasti pehmenee, mutta ei kovin nopeaa sekään. Tinneriä en ehkä halua maalipinnalle hirveästi löträtä. Onko hyviä ideoita?

Mutta aamulla klo 8 konttorilla käyttö vielä ja sitten ilmapäivällä suuntana Olavinlinna  :jepso:




Make tea not love

Paikalla jta

  • Koukussa Apacheen
  • *
  • Viestejä: 44276
  • Karma: +50/-0
  • Sukupuoli: Mies
    • Skype
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #153 : Su 07.08.2016 22:46:38 »
Sehän alkaa näyttään jo aika hyvältä.  :good: Pehmeniskö tuo pihka ihan vain sillä jos nakkais märän pyyhkeen siihen päälle muhimaan?  :think: Ja joskus kuullu että voi olisi tehokas pehmentään pihkan mutta en ole koskaan tuota kokeillu.

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #154 : Su 07.08.2016 22:55:55 »
Sehän alkaa näyttään jo aika hyvältä.  :good: Pehmeniskö tuo pihka ihan vain sillä jos nakkais märän pyyhkeen siihen päälle muhimaan?  :think: Ja joskus kuullu että voi olisi tehokas pehmentään pihkan mutta en ole koskaan tuota kokeillu.

Luotin sitä useammalla pesuaineellakin monta tuntia niin että oli auton pinta kokoajan märkä. Joku raskaankaluston pesuaine oli ehkä paras likaa irrottamaan ja sitä sumuttelin vahvana seoksena pintaan ehkä 6 tunnin ajan niin että ei ehtinyt kuivua kertaakaan välissä. Se ph oli muistaakseni 11 tai sitä luokkaa ja 1:1 laimennettuna. Ei mitään vaikutusta pihkaan  :psycho: En sitten tiedä jos tuota olis hauduttanu vaikka viikon sillä pyyhetempulla niin oliskos jotain tapahtuntu.
Make tea not love

Poissa nyyyps

  • Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • Viestejä: 131828
  • Karma: +96/-0
  • neljäsluokkalainen
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #155 : Su 07.08.2016 23:34:08 »
Hammastahnaa ja työtä, se on paras. Saapistakin löytyi pihkan alta alkuperäinen maali.
Ei.

Poissa paavo

  • introvertti
  • Modenraato
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • Viestejä: 194679
  • Karma: +70/-1
  • Sukupuoli: Mies
  • Karvanen setä
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #156 : Ma 08.08.2016 06:03:57 »
Höyry

Poissa NaiNeN

  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • Viestejä: 54028
  • Karma: +25/-1
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #157 : Ma 08.08.2016 09:04:14 »
Leima tuli  :shock:
Sekoitan ruokaani Kitekattia. Mainoksen mukaan se pitää mirrin virkeänä ja karvan kiiltävänä.


Quidquid latine dictum sit, altum videtur. Futue te ipsum.

Paikalla jta

  • Koukussa Apacheen
  • *
  • Viestejä: 44276
  • Karma: +50/-0
  • Sukupuoli: Mies
    • Skype
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #158 : Ma 08.08.2016 16:38:50 »
Kyllä siitä kohta jotain särkyy.  :psp: *nimimerkillä yksi lyhyt reissu ja takaisin pajalle*

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #159 : Ma 08.08.2016 17:42:41 »
Vielä ei suurempia ongelmia. Takajarrut vuotaa edelleen, mutta leima tuli silti  :psp: Laturi sais ladata vähän enemmön ja kun on paljon painoa takana niin renkaat osuu pyöränkaareen isommissa heitoissa. Pitää siis pidemmän päälle uudet takasatulat+jarruputket ja piwntä takakaarien muotoilua. ET muuttui -49 --> -20 ihmekkään että ei ihan samalla tavalla mahdu. Ja seuraavat renkaat 65-sarjan sijaan 60-sarjaa.

Isompia ongelmia odotellessa tässä siis  :psycho:
Make tea not love

Paikalla jta

  • Koukussa Apacheen
  • *
  • Viestejä: 44276
  • Karma: +50/-0
  • Sukupuoli: Mies
    • Skype
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #160 : Ma 08.08.2016 18:50:08 »
Toivotaan nyt että ei kuitenkaan mitään isompaa sulla siihen tule.

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

Poissa NaiNeN

  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • Viestejä: 54028
  • Karma: +25/-1
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #161 : Ti 09.08.2016 18:02:16 »
Kyllähän tuo hyvin kesti ajella mutkan Savonlinnassa  :good:
Mukavat oli äänetki kuunnella  ::hihsmoke
Sekoitan ruokaani Kitekattia. Mainoksen mukaan se pitää mirrin virkeänä ja karvan kiiltävänä.


Quidquid latine dictum sit, altum videtur. Futue te ipsum.

Poissa =Juku=

  • sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • Viestejä: 64117
  • Karma: +37/-2
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä itse! vain minä itse? vain???
    • jos joku joskus jotakin...
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #162 : Ma 15.08.2016 21:04:15 »
Pihka saattaisi liueta alkoholiin. Polttoaineen jäänestoa tai tuulilasin pesunestettä...

Me first (rules of traffic)

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #163 : Pe 19.08.2016 16:17:56 »
Jotain minä olen jo jonkun aikaa ollu tänne tulossa päivittämään, mutta ei enää edes muista että mitä  ::osmoke No toimii se edelleenkin, eikä mitään suurempia murheita ole ilmennyt. Jotain pikku sähköjuttuja tein, kuten ikkunoiden käyttöpaneelin vaihdoin uuteen. Kuskin puolella toimii nyt molemmat hyvin, mutta apukuskin puolella ei eloa. Apukuskin etuovessa ei kyllä keskuslukkokaan toimi ja pitänee siitä saranoiden tienoilta uusia johdot niin eiköhän se sillä korjaudu. Apparin takaoven nostin tuntuu virtaa ottavan, mutta mitään ei tapahdu. Joko se on jumissa tai oikosessa. Tutkin joskus jos/kun joudan.

Vaihteiston häntä ei ihan tiivis ole vieläkään ja luulisin että johtuu siitä että kun kardaanista heilutteleen niin tuntuu jo vähän väljää ja se varmaan sitten ajossa sen verran tärisee että ei pidä sitä kissankusta oikealla puolella stefaa. Pitänee siis uusia se hännän laakeri. Tuon ikäisessä Aisin-Warner AW 03-71L:ssä se on ilmeisesti ihan liukulaakeri. Jokunen vuosi myöhemmin tuli sitten neulalaakerilla olevat. Ja ilmeisesti Toyotassa oli kutakuinkin sama laatikon häntäpää kuin Opelissa. Volvo käytti tuota myös, mutta siinä oli erilainen häntä. Hankala löytää tuosta Opelin käyttämästä versiosta tietoa kun oli sen verran vähän aikaa minkä ne sitä käytti. TH-180 lootanhan tuo AW korvasi ja GM:n oma 4L-30 korvasi AW:n muutamassa vuodessa.


Pihka saattaisi liueta alkoholiin. Polttoaineen jäänestoa tai tuulilasin pesunestettä...

Pitääpä tuota testata  :jepso: Ei se jostain syystä käynyt mielessäkään, vaikka ei nyt mikään kovin eksoottinen liuotin ole  :psycho: Havupuutärpätti vois olla myös mikä ainakin pihkan liuottaa hyvin ja ehkä automaalikin sen saattais kestää.
Make tea not love

Paikalla jta

  • Koukussa Apacheen
  • *
  • Viestejä: 44276
  • Karma: +50/-0
  • Sukupuoli: Mies
    • Skype
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #164 : Pe 19.08.2016 16:43:07 »
Miitissä viet auton siihen kuistin lähelle niin ilmassa olevat alkoholihöyryt voisi jo liuottaa nuo pihkat irti.  :psp:

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #165 : Su 09.10.2016 15:07:26 »
Eipä ole muuta kuin ajettu ja renkaat vaihtui uusiin. Entiset oli 196/65r15 ja nyt 195/60r15 niin ei pitäis takakaariinkaan enää osua. Ei loota vuoda edelleenkään eikä muutenkaan mitään ongelmia ole ilmenny.

Nuo 20W50 öljyt tosin on niin perkeleen paksut että eihän niillä lähde käyntiin enää jos pakkasen puolelle menee muutamankaan asteen  ::hihsmoke No lohkolämmitin toimii, eikä tuolla ole talvella tarkoitus ajaakkaan  :jepso:
Make tea not love

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #166 : Ke 05.04.2017 17:09:57 »
Kyllä se kohta pitää ottaa liikenteeseen taas  :bounce:
Make tea not love

Poissa nyyyps

  • Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • Viestejä: 131828
  • Karma: +96/-0
  • neljäsluokkalainen
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #167 : Ke 05.04.2017 17:22:32 »
Kesäauto. :bouonce:
Ei.

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #168 : Ke 05.04.2017 17:38:08 »
Useampi vuosi tuli aikanaan ajattua ympäri vuodenkin, mutta eipä kehtaa enää. Ei tuo ikä sinänsä, kun olen vielä vanhemmista autoista lähinnä haaveillut, mutta korroosio-ongelmia tuossa on jo tarpeeksi, eikä huvita nyt hitsailla enempää. Jos se kesät kestäis vähemmälläkin hitsaamisella kun ei suolakylpyjä saa.
Make tea not love

Poissa NaiNeN

  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • Viestejä: 54028
  • Karma: +25/-1
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #169 : Pe 07.04.2017 01:19:15 »
Kyllä se kohta pitää ottaa liikenteeseen taas  :bounce:

Tai sitte on pakko kun omppuun ei oo kesätossuja  :psp:
Sekoitan ruokaani Kitekattia. Mainoksen mukaan se pitää mirrin virkeänä ja karvan kiiltävänä.


Quidquid latine dictum sit, altum videtur. Futue te ipsum.

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #170 : Pe 07.04.2017 04:13:04 »
Kyllä se kohta pitää ottaa liikenteeseen taas  :bounce:

Tai sitte on pakko kun omppuun ei oo kesätossuja  :psp:

Ei se ole olennaista  :psp: Ei siihen kyllä taida erityisen hyvää sarjaa olla olemassa, ellei jonkin sekasarjan laittais alle. Tai osta niitä yksiä vanteita jotka kai edelleen tuolla on ja niissä taisi olla hyvät gummitkin. Sitä mikä velipojan vaimon jostain autosta jäi. Ja talvirenkaista saa loput nastat pois vähän raskaammalla kaasujalalla  :psp: Jos ihan uudet talvitossut ensitalveksi hankkis, kun nastat vähenee ja ikää reilusti enemmän kuin talvirenkaalle suositellaan :psycho:

Ja pitää Omppukin ottaa työnalle kesällä sikäli kun ehtii. Alumiiniset Vectran venakopat on varattu. Itseasiassa koko moottori apulaitteineen, mutta pitää käydä itse irrottamassa. Venttiiliohjurin kumit pitää uusia ja muutenkin kattoa samalla että kannet on on OK ja jakopään hilut uusia. Öljyt vois lootaan ja perään vaihtaa ja ulkokuorta ehostaa ja pari pikku sähkövikaa ja parantaa äänentoistoa ja ja ja ja... Syksyllä todetaan että kukaan ei ehtiny mitään tekemään  :psp:
Make tea not love

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #171 : Ke 17.05.2017 22:47:10 »
Leima tuli huomautuksitta vaikka en tehny muuta kun pesin lasit ennen katsastusta   :psycho: Toki mainitsi se että ajovalojen umpiot alkaa olla himmeät ja ilmeisesti paineensäädin tihkuu aavistuksen bensaa. Pitää loppuviikosta tutkia se bensavuoto ja tehdä muutama muu juttu niin eiköhän se kesän mene  :jepso:

Huvitti kun katsastusmies totes että näitä ei kyllä käy heillä kuin korkeintaan pari kappaletta vuoteen. Piti todeta että se toinen on velipojan, mutta se ei vielä ole tälle kesää leimannu omaansa  :psp:
Make tea not love

Poissa paavo

  • introvertti
  • Modenraato
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • Viestejä: 194679
  • Karma: +70/-1
  • Sukupuoli: Mies
  • Karvanen setä
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #172 : To 18.05.2017 05:44:53 »
 :psycho:

Paikalla jta

  • Koukussa Apacheen
  • *
  • Viestejä: 44276
  • Karma: +50/-0
  • Sukupuoli: Mies
    • Skype
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #173 : To 18.05.2017 11:40:31 »
 :psycho:

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

Poissa IsoP

  • Vakiohäirikkö
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Karma: +14/-0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IsoP:n autonrakentelutriidi
« Vastaus #174 : Ke 12.07.2017 07:37:37 »
Voivoivoivoivoi. Käyntihäiriö iski Senuun. Itseasiassa varmaan kaksikin. Eka sammu liiemmin varottelematta eikä käynnistynyt. Sain sen käymään sitten, mutta jäi hämäränpeittoon mikä se vika oli  ::osmoke Voi olla että oli muinainen varashälytin jonka saneerasin kokonaan pois ja korjailin johdotukset. En tiedä. Outo vika jokatapauksessa. Enen sitä ehtin kokeilla mm. toista virranjakajaa, puolaa, ECUa, yms ja mitata bensanpaineet. Missään niissä ei vika ollu.

Nyt sitten kun se on selätetty niin tiputtaa 1 ja välillä 2 sylinteriä pois. Sytkäpuolella vika ei luultavasti ole, mutta olisko joku ruiskun johtojen liitos tai ECU. Tutkimuksen on kesken. Jännä vika sikäli että käy nätisti 3000rpm paremmalla puolella ja vetää hyvin. Sen alle köhii. Työt vain haittaa harrastuksia niin ei ole ehtinut tutkia vielä kaikki vaihtoehtoja.

Pitää varmaan suihkuille menevät johdotkin mitata jos ei muuten löydy syyllistä. Tuli ostettua vähän parempi yleismittari halpisten lisäksi niin siinä on mm. min/max arvojen tallennus niin jos pistäis johtoon vastusta mittaamaan ja heiluttelis niin näkis onko siellä ongelmia. Samalla tuli tilattua pitkät mittajohdot, erilaisia mittauskärkiä yms niin on kiva mittailla autojuttuja ja muutakin  :jepso:

Tällänen mittari:
https://www.reichelt.de/Multimeter-digital/AMP-AM-530/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=4058&ARTICLE=148803&OFFSET=16&SID=11Vpiuc6wQATMAAGIwDAM22f0ae8fc79fd72cc85b460b7989c5d2&LANGUAGE=EN
Make tea not love

 


alternate login