LA / PR27 / CB / RHA68 / Muut harrastevermeet

• 159 Vastauksia
  • 20361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LA / PR27 / CB / RHA68 / Muut harrastevermeet
« Vastaus #25 : To 21.07.2016 20:03:16 »
Oletettavasti liittyy tähän aiheeseen kun toisinaan täällä ajelee vastaan Micra joska katolla on varmaan melkein 3m antenni ja jokunen pienempi. Vähän hassu näky :psycho: Jos se ei ole liikkuva ukkosenjohdatin niin sitten se on joku tämän triidin laitteiden harrastaja  :jepso:
Make tea not love

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133483
  • melkein valmis
« Vastaus #26 : To 21.07.2016 20:05:01 »
Minä tahtoisin lällärin autooni. :jepso:
En tiiä mitä sillä tekisin. :think:
Ei.

*

Poissa =Juku=

• sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 67552
  • Minä itse! vain minä itse? vain???
    • jos joku joskus jotakin...
« Vastaus #27 : To 21.07.2016 20:18:10 »
Rekkamiehiä kiusaisit...

Me first (rules of traffic)

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133483
  • melkein valmis
« Vastaus #28 : To 21.07.2016 20:19:12 »
Rekkamiehiä kiusaisit...
No talvella kyllä, vois sanoa niille että piä vain ne pitkät päällä siellä takana, kun ne on niin perkeleen paljon paremmat ku mulla. :psycho:
Ei.

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #29 : To 21.07.2016 22:00:35 »
Alat höpiseen Patiksen ja Waldomanin kans. Ivalossa ovatten.

Oletettavasti liittyy tähän aiheeseen kun toisinaan täällä ajelee vastaan Micra joska katolla on varmaan melkein 3m antenni ja jokunen pienempi. Vähän hassu näky :psycho: Jos se ei ole liikkuva ukkosenjohdatin niin sitten se on joku tämän triidin laitteiden harrastaja  :jepso:
Sillä seudulla on aika paljon (radio)aktiivisia harrastajia. Auroora kelillä tulevat aika lujaa tänne.

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #30 : To 21.07.2016 22:24:23 »
Sillä seudulla on aika paljon (radio)aktiivisia harrastajia. Auroora kelillä tulevat aika lujaa tänne.
[/quote]

Luultavasti pitää Micrassa polkea kaasua ettei sammu kun sillä antennilla puskee signaalia taivaalle että ihmekkään jos se sinnekin kantaa :psycho: En ole autoja tullu huomanneeksi muita joissa olis erityisen paljon antenneja katolla, mutta ehkäpä monilla on vähän kiinteämpiä asennuksia  :jepso:
Make tea not love

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #31 : To 21.07.2016 22:30:07 »
Jos keliä on niin sillon se yksi watti voi riittää siihen että kantaa tänne asti eli ei sitä pakko ole olla jenkkityyliin seittemää laturia ja kierrokset tapissa että saadaan muutama kilowatti  taivaalle.  ::hihsmoke

Ikaalisen reissulla riitti n.15W Jalasjärvi-Ivalo välille.

http://osl.mbnet.fi                                                                 http://latushka.mbnet.fi

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #32 : To 21.07.2016 22:36:20 »
Kantaako se muutama kilowatti jo sitten maapallon ympäri?  ::hihsmoke Aika jännä että noin mitätön teho kuin 1w riittää sinne asti kantamaan  :serlokkismoke:
Make tea not love

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #33 : To 21.07.2016 22:46:21 »
Tuo tehon tarvekkin riippuu ihan käytettävästä taajuudesta. Jos puhutaan tästä 27MHz taajuudesta niin ei tuo normaali oloissa pitkälle kanna tuo 1W vaan kun radiokeli on kohdallaan niin sillä voi päästä ulkomaita myöten. Ja luonnollisesti noihin vaikuttaa niin moni asia antennista ja sen asennuksesta lähtien. Ei ole ollenkaan niin yksinkertaista tämäkään kun voisi olettaa.  ::hihsmoke

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #34 : To 21.07.2016 23:12:13 »
Ei varmasti ole yksinkertaisia asioita nuo  :jepso: Muistan kun joskus nuorempana lälläri oli aktiivikäytössä ja meillä oli vähän isompi antenni kotona. Silläkin kuului kaikenlaista ulkomaanmölinää sopivilla ilmoilla. Kuuluihan niitä ihan ajoneuvoissa olevillakin joskus, mutta sillä kuului vielä paremmin  :jepso: Olisko se antenni ollu joku 2 metrin piiska joka oli ehkä 8m putken nokassa  :serlokkismoke:
Make tea not love

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #35 : To 21.07.2016 23:29:14 »
Liekkö silloin ollu vartti-aaltonen kun se on noin 2,6 metriä pitkä. Yleensä hyvä pitkiin yhteyksiin korkean lähtökulman vuoksi. Puoli-aaltonen on sitten jotain 5,5 metriä.

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #36 : To 21.07.2016 23:35:37 »
Voi hyvin olla että oli sen 2,6m pitkä   :jepso: Ei ainakaan sitä 5,5m metriä ollu. Sen verran tosiaan putkea korokkeena että meni ympäristön rakennusten yläpuollelle ainakin melkein. Taitaa heinäladon harja olla 11m korkeudessa, mutta siihen oli matkaa jonkun verran.

Make tea not love

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #37 : To 21.07.2016 23:37:37 »
Missähän se piiska muuten on nykyään  :serlokkismoke: Sen johto on tuolla tallessa, mutta ei sitä antenniakaan kai mihinkään ole hävitetty  :think:
Make tea not love

*

Poissa =Juku=

• sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 67552
« Vastaus #38 : Pe 22.07.2016 13:48:24 »
Kantaako se muutama kilowatti jo sitten maapallon ympäri?  ::hihsmoke Aika jännä että noin mitätön teho kuin 1w riittää sinne asti kantamaan  :serlokkismoke:
Radiokeli on pitkälti kiinni auringon hiukkassateesta. Pisimmälle lyhytaalloilla pääsee pitkin iltahämärä-aamuhämärälinjaa.
Taajuus vaikuttaa niin, että pitkillä aalloilla isolla teholla pääsee maapallon takapuolelle ja mitä lyhempi aallonpituus (korkeampi taajuus), sitä riippuvampi on auringon "asettamista" heijastavista kerroksista (tai revontulista)

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #39 : Pe 22.07.2016 22:56:24 »
Radiokeli on pitkälti kiinni auringon hiukkassateesta. Pisimmälle lyhytaalloilla pääsee pitkin iltahämärä-aamuhämärälinjaa.
Taajuus vaikuttaa niin, että pitkillä aalloilla isolla teholla pääsee maapallon takapuolelle ja mitä lyhempi aallonpituus (korkeampi taajuus), sitä riippuvampi on auringon "asettamista" heijastavista kerroksista (tai revontulista)

Eli kun kaikki fengshuit sun muut on kohdallaan, ihan unelmahyvät heijastavat kerrokset ja järjettömästi tehoa niin ehkä oikeasti vois saada menemään pallon ympäri  :serlokkismoke: En sitten tiedä miksi pitäis saada se tehtyä  :psycho:

Pitäis tutustua noihinkin asioihin sitten kun on ylimääräistä aikaa  :psycho: Meteorologiasta tulee vain mieleen erilaiset inversiokerrokset eli sulkukerrokset jotka estää pystysuuntaisia virtauksia. Vaikuttaako nuo virtaukset tai inversiot käytännössä mitenkään radiohommissa?
Make tea not love

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133483
  • melkein valmis
« Vastaus #40 : Pe 22.07.2016 22:57:57 »
Ei kai radioliikenteeseen vaikuta ku ionosfäärin aktiivisuus. Stratosfäärissä on vain sääilmiöitä. :think:
Ei.

*

Poissa =Juku=

• sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 67552
« Vastaus #41 : Pe 22.07.2016 23:03:37 »
Vaikuttavat, koska siinä on tiheän ja harvan ilman taitekerros. Kun meri on kylmä ja tulee lämmin päivä, on meren pinnan ilma paksumpaa kuin yläpuolen lämmin. Etelärannikolla voi nähdä saksalaisia TV-asemia, kun signaali tulee tuota kylmää "kanavaa" pitkin. Tiheässä aineessa radioaaltokin hidastuu, jolloin se taittuu kohti meren pintaa. (sama syy on siinäkin kun ääni kantaa pitkin veden pintaa hyvinkin kauas..

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #42 : Pe 22.07.2016 23:19:22 »
Joskus saattaa lämpimän ilmavirtauksen mukana ratsastaa lyhyttä skippiä.

Eli kun kaikki fengshuit sun muut on kohdallaan, ihan unelmahyvät heijastavat kerrokset ja järjettömästi tehoa niin ehkä oikeasti vois saada menemään pallon ympäri  :serlokkismoke: En sitten tiedä miksi pitäis saada se tehtyä  :psycho:
Jos en vallan väärin muista niin taisipa ne jenkit tuossakin yrittää kilpailla että kuka saa äänen kulkeen pallon ympäri.

Ja sitten on nuo keydown kisat missä kokeillaan että kumman lähetys voittaa eli kumpi kuuluu muutaman mailin päässä olevalle vasta-asemalle.

Lähettävät asemat. Aavistuksen taitaa olla sähköä ilmassa.

*

Poissa IsoP

• Vakiohäirikkö
  • *
  • 6852
« Vastaus #43 : Pe 22.07.2016 23:40:37 »
Hitto, nuo on jo aika hurjia laitteita  :psycho: Lienee nuo lähetystehot jotain ihan järjetöntä, mutta kun harrastushan se tuokin on  ::hihsmoke
Make tea not love

*

Poissa jta

• IHQ Vippi
  • Koukussa Apacheen
  • *
  • 48103
« Vastaus #44 : Pe 22.07.2016 23:51:29 »
Sanottaisiinko näin että on niissä sen verran tehoa että en ite seisoisi noin lähellä antennia. Aivot paistuu. Jossain noissa videoissa taidettiin mainita 5kW. Naapurit vois tykätä hyvää kun tuolla teholla alkaa AM:llä huuteleen. Alkaa kattilan kannetkin pöydällä huuteleen.

Harmi kun en enää youtubesta löydä sitä kivisten ja sorasten jaksoa missä ne innostu cb radioista. Vedetty helvetin hyvin överiksi ja kuitenkin siten että se on oikeastikkin mahdollista. c.b. buddies oli jakson nimi.

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133483
  • melkein valmis
« Vastaus #45 : La 23.07.2016 07:37:14 »
Jännä, radioaalto siis voi kimmota muuallakin ku ionosfäärissä ja sääilmiöt tekevät muutakin ku pelkästään lisäävät kohinaa.
Ihan vastikään olen tankannu geofysiikan kirjoja ja niistä on jääny lähinnä mieleen vain kuva, jossa signaali siksakkina pomppii maanpinnan ja ionosfäärin väliä. Ilmeisesti se on aivan liian karkea yleistys. ::hihsmoke

Nyt kun tuota ihan ajatteli, niin käy järkeen, että säteily taipuu paremmin varautumattomasta ku varautuneesta esteestä.
Varmasti yks asia, joka tuota ajatusta on ylläpitäny, on EISCAT, johon kakarana tutustu. En ole sen kummemmin sitten säteilyn refraktioita, diffraktioita ja absorptioita pohtinu muuta ku optiikan puolella. :jepso:
Ei.

*

Poissa Lexa

• Server Admin
  • Ylläpipopää
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 65319
  • Sqrt(-1) love you.
    • Twitter
    • Facebook
    • Google+
    • Youtube
    • KilpinenOnline
« Vastaus #46 : La 23.07.2016 12:36:58 »
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

Bloody Mary, Full of Vodka. Blessed Are You Among Cocktails.
Pray For Me Now, At The Hour of My Death - Which I Hope Is Soon.
Amen.

*

Poissa =Juku=

• sekamies
  • IHQ Vippi
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 67552
« Vastaus #47 : La 23.07.2016 17:47:13 »
Hitto, nuo on jo aika hurjia laitteita  :psycho: Lienee nuo lähetystehot jotain ihan järjetöntä, mutta kun harrastushan se tuokin on  ::hihsmoke
Hauska harrastus om EME-yhteydet (earth-moon-earth), jossa isolla lähetysteholla saadaan kuusta heijastettua signaali maapallon toiselle puolelle.

*

Poissa Lexa

• Server Admin
  • Ylläpipopää
  • Vieroituksen tarpeessa
  • *
  • 65319
  • Sqrt(-1) love you.
    • Twitter
    • Facebook
    • Google+
    • Youtube
    • KilpinenOnline
« Vastaus #48 : Ma 25.07.2016 19:35:31 »
Nonni, Randy on postista pelastettu kotio, ja nyt on latauksessa akku. Ohjeessa sanottiin että pitää ladata ennen käyttöön ottoa, mutta ei sitten kerrottu mitään siitä että millasta lediä laturi näyttää kun on valmis, tai kuinka kauan siinä noin suurinpiirtein pitäis mennä :blink: Ny sit oottelen rauhas että jos toi laturin punainen valo vaikka sattuu muuttumaan vihreäksi jossain välis. :psycho:
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

Bloody Mary, Full of Vodka. Blessed Are You Among Cocktails.
Pray For Me Now, At The Hour of My Death - Which I Hope Is Soon.
Amen.

*

Poissa nyyyps

• Työpaikan Timppa
  • Pakkohoitotapaus
  • *
  • 133483
  • melkein valmis
« Vastaus #49 : Ma 25.07.2016 20:09:02 »
Sitten jos se muuttuukin siniseksi. :parku:
Ei.