News:

Apache Discord:
https://discord.gg/P5uVQ9UH3j

Main Menu

Post reply

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:

What is the name of this forum?:
What is the most visible color in our forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by paavo
 - Sun 27.04.2025 10:18:14 (UTC+0300)
 :okahvi:
On ollu hommia
Ite ei enää osaa paljon tehdä autoille, nuorempana koneremppoihin asti meni.
Posted by jta
 - Sun 27.04.2025 02:18:53 (UTC+0300)
Talvella kun on liikaa aikaa niin valojahan pitää asennella ja paljon.

Annoin työkaverille nuo keulalla olleet pyöreät lisävalot kun sattui mainitsemaan että olisi tuollaset hakusessa ja nuo sille myös kelpasi niin tämähän antoi tilaisuuden laittaa uuden valon keulalle. Puuilosta löytyi sopivan hintainen paneeli parkeilla ja majakalla. Sopivasti noita edellisen lisävalon rautoja muokkaamalla sai tuonkin valon istuun suht nätisti keulalle. Ei tosin yhtä siististi kuin edellisessä pösössä missä upotin valon maskiin. Samalla kun joutui keulan suojaan telineen maalausta varten niin tuhautin tuon kromisen kissaeläimen mattamustaksi kun kävi liiaksi silmään...



Ja kun joutui noita sähkötöitä tekeen muutenkin niin heivasin tuon alkuperäisen akun pluskaapelin pois ja laitoin tavan akunkengän pikaliittimen tilalle. Sai helpommin vedettyä sisälle jakoblokeille johdot kun sai suoraan akkukenkään kiinni. Samalla sai myös paksumman virtajohdon sulakerasialle. Lisävalolle kävin motonetistä hakeen elektronisen releen kun sillä on melko vaivaton kytkeä valo.



Edellisissä lisävaloissa kun oli tukiraudat niin jäi rumat reiät maskiin niin peitin ne sopivilla koritulpilla. Eihän nuokaan sievät ole mutta paremmat kuin pelkät ruuvinreiät.



Tuossa nyt kun tuli lisävaloa, majakkaa ja parkkia niin joutui laittaan kattovalon viereen katkasijapaneelin kun ei näissä ole ylimääräsille katkasijoille järkeviä paikkoja ollenkaan. Tuossa samalla katon aukasulla vedin jo valmiiksi kaikille katkasijoille valmiuden releen ohjaukseen niin ei tarvi enää uudelleen olla aukomassa.



Puskurin etu ja takakulmiin suli keltaiset sivuvalot mitkä kytketty parkkeihin ja noissa lisänä majakat. Takana vielä erilliset majakat. Tässä lisävalossa ei ilmeisesti oltu ajateltu että tuon lisäksi voi olla muitakin majakoita kytkettynä. Oranssin parkin kun laittoi päälle niin alkoi muut majakat vilkutteleen. Joutui johtosarjaan lisään diodin ettei mene sähkö väärään suuntaan.



Sumuvalotkin piti päivittää lediksi ja noissa on vielä huomiovalotkin samassa umpiossa niin ei tarvinut noita alkaa erikseen asenteleen. Luonnollisesti näissä ei ole hyväksyntöjä eli sopii toivoa etteivät katsastuksessa katso liian tarkkaan.  :psycho:  Nämä tosin kytketty lisävalon valkosten parkkien kanssa samaan eli pitää vain muistaa kääntää pois päältä nuo. Lisävalon parkit kun on kytketty vaihtokatkasijalla että saa joko oranssin, valkosen tai kokonaan pois päältä. Oranssit saa laittaa päälle kun on kärry perässä.  ::hihsmoke Pitää vielä nuo sumuvalojen kromikehykset maalata mustaksi niin noudattaa samaa linjaa muiden kromiosien kanssa.

 

On niissä sumuvaloissa jonkinlainen ero.



Takavalotkin tuli vaihdettua lexus mallisiksi. Samassa tilauksessa tuli tummat sivuvilkut missä dynaaminen vilkku. Piti vain toimittajaa alkaa hätyytteleen kun ei kuukauteen lähtenyt paketti liikkeelle eivätkä ekaan yhteydenottoon reagoineet mitenkään. Toiseen viestiin vastasivat kun uhkasin rikosilmoituksella ja paypalille ilmoittamisella niin paketti lähtikin samontein hollannista suomeen.



Takavalot kun oli tarkoitettu vanhempaan korimalliin eikä tähän faceliftiin niin takavalojen pohjat olikin erilaiset. Joutui romuttamolta hommaan vanhan mallin umpiot mistä sai pohjat. Muuten valot sopi suoraan paikoilleen ja liittimetkin passasi.



Etuvaloja ei tunnu tummana löytyvän tähän faceliftiin niin joutunee avaan umpiot ja maalaan ite nuo mustaksi. Näihin kun saa noita muovilinssejä erikseen niin melkeinpä sama vaihtaa kun ei näitä enää myllyttämällä saanu ihan uudenverosiksi. Voisikin melkein tehdä että ostaa purkuosina valot ja tekee muutokset niihin.
Posted by jta
 - Sun 27.04.2025 01:18:39 (UTC+0300)
Sitä kun ei ollut aivan tyytyväinen tuohon äänentoistoon niin hommasin uudemman mallin radio missä mp3 toisto ja tuki usb-tikulle. Samalla lisäsin bluetooth mokkulan niin voi langattomasti soittaa musiikkia radion kautta tai sitten käyttää puhelimen handsfreenä. Tuo tieten edellyttäis että pitäis muka soitellakkin jollekkin... Tuossa bluetooth sarjan mukana tuli tuo välijohto niin siihen olikin hyvä tehdä muokkaukset tasomuunninta varten kun näissä radioissa ei ole rca lähtöjä vahvistimelle vakiona. Nuo tasomuuntimen asennuskuvat on nyt jossain hukkapiilossa.



Konttiin tuli myös 8" matalaprofiilinen subbari minkä istutin kontin pohjaan tavarakaukaloa muokaten. Eihän tuo ole minkään hyvän asennustavan mukainen mutta muuta järkevää paikkaa ei ollut jos meinaa saada tavarantilan pidettyä sellaisena että sitä voi vielä käyttää tavaran kuljetukseenkin. Löytyi myöskin tuollainen erittäin pieni vahvistin niin se oli helppo sijoittaa kontin sivuun.



Yhden subin kerkesin jo polttaakkin kun joku ajoi siihen vähän turhan paljon tehoa kun ei muistanut että vahvistimesta lähtikin tuplat enemmän watteja mitä muistikuva oli ja tuo yhdistettynä siihen että tuo läppä pääsi estämään elementin liikkumisen jos oli tavaraa päällä niin piti uuden subin yhteydessä vielä laittaa ritilä päälle. Nyttemmin ei ole ongelmaa ollut tuon suhteen. Yllättävän hyvin tuo korostaa bassoa. Vielä kun jossain vaiheessa jaksaisi vaihtaa oviin kaiuttimet. Etuoviin ehkä jopa erillissarjaakin voisi laittaa.



Radion vaihto luonnollisesti vaati että piti tietokoneella kertoa radiolle että on muuttanut eri autoon eli vaihtaa radioon auton vin-koodi. Tuli näppäilyvirhe tuossa niin osasi piipata hyvinkin ärsyttävästi. Piti myöskin aktivoida tuo bluetooth ja usb käyttöön.

On melko vaikeaa jo nykysin nämä kun ei voi tuosta vaan laittaa minkä radion tahansa kiinni ja antaa soittaa. Jos meinais vaihtaa tavallisen mankan niin pitäisi ostaa adapteri että saisi rattikaukon ja näytön pelaan kun tässä osaa toiminnoista ohjataan radion kautta.
Posted by jta
 - Sun 27.04.2025 00:46:29 (UTC+0300)
Koukkukin löysi paikkansa. Ohjeissa peloteltiin että puskuria joutuu muokkaan jotta sopii paikoilleen mutta tuo onneksi rajoittuikin yhden muovisen kiinnikkeen ohentamiseen eli sellaisen sentin soiron vain joutui leikkaan pois. Pelkäsin jo että olisi joutunut isonkin palan keskeltä leikkomaan pois.

Ja sitä kun oli olevinaan rahoissaan niin otin myöskin mallikohtaisen sähkösarjan 13-napaisella pistokkeella että on helppo ja nopea asennus. Eihän se tietenkään niin menny. Tuon sarjan kun laittoi paikoilleen niin loppui sumuvalon ja pakkivalon toimiminen. Lopulta sitten riivin johtosarjasta liittimet irti ja kytkin perinteisesti suoraan auton omiin johtoihin. Tässä mallissa kun ei vielä valot ole täysin can-väylässä kiinni niin pystyi noin tekeen. Valojen ohjaus tapahtuu väylän kautta mutta valvontaa ei vielä ole. Olishan tämän voinu tehdä samanlailla kuin volkkarissakin tein eli elektroonisella releellä mutta eipä tuossa vitutuksessa muistanu että sellainenkin olisi ollut hyllyssä. Tehtaalla olikin jo vedetty valmiiksi koukulle virtalukon kautta tuleva virta niin ei tarvinnut kuin vain laittaa liitin johtoon ja kytkeä se lisäsulakerasiaan mikä sekin oli jo valmiina. Tuolle rasialla olevalle tupla harmaalle johdolle en ole vielä löytäny tarkoitusta että minne se menee.

Posted by jta
 - Sun 27.04.2025 00:28:21 (UTC+0300)
Tuossa kun koukkua alkoi asentaan niin huomasin kun kuskinpuolen helmasta ruostesuojamassa vähän repsottaa ja aloin tutkiin tarkemmin niin pääsikin tekeen taas vaihteeksi hitsitöitä. Joskus tunkilla nostettu tuosta helman takaosasta niin oli menny pelti vähän kurttuun ja ruostuminen alkanu ja olikin levinny sitten koko helman matkalle. Ja olihan tuo pieni reikä ilmestynyt jo takalattian kulmaankin. Tuonnekkin oli mitä lie kaadettu kun kosteus haisi jarrunesteelle ja oli maalit syöpyny pois kun lattiamaton nosti ylös. Oli äänieristeetkin menny pilalle niin joutui ne tekeen uudet. Onneksi biltemassa oli melkolailla samanlaista eristemattoa niin sai hyvin alkuperäisen kaltaisen tehtyä.

Hitsijälki on rumaa mutta eipä sitä kukaan tuolta alta katsele ja paksu massa antaa vähän jälkeä anteeksi.  ::hihsmoke Helman korjauksen kanssa meinasi tulla jo vähän kiire kun massojen laiton jälkeen seuraavana päivänä piti jo leimalle viedä. Tuo takalattian reikä jäi paikkaamatta niin siitä katsuri huomauttikin mutta ei pomppauttanut vaan päästi korjauskehotuksella.


Posted by jta
 - Sun 27.04.2025 00:07:01 (UTC+0300)
Jos laittelis muutaman kuvan esille näistä tekemisistä. Nämähän ei nyt ole aikajärjestyksessä mutta haitanneeko tuo.

Tuossa kesällä kun pösön osti niin yllättäin sai heti sähköjä korjailla. Takavalon maadoitus oli mustunu huonon kontaktin takia ja myöskin ajovaloilla oli tehty sähköjä vähän miten sattuu.



Kevyt huoltopaketti


Tässä kun ei ollu oikein minkäänlaisia lippulappusia että mitä huoltoja on tehty ja millon niin aloiteltiin perusasioilla eli raitisilmansuodatin ja moottorin ilmansuodatin ja tulpat vaihtoon. Näyttäis ettei noista mitään ollu ihan viime vuosina vaihdettu. Pelkästään kun nämä vaihtoi niin nykiminen väheni kummasti.



Lasinnostimien katkasijat kun ei kuskin puolella pelannu kovinkaan hyvin ja kun uudet maksaa jo ihan rahaa niin piti avata tuo vanha ja kattoa että mitä se on syöny. Olikin yllätys että on helposti korjattavissa kun on samanlainen kumimattosysteemi kuin kaukosäätimissä niin korjauskin onnistui folionpaloilla kun pelkkä puhdistaminen ei auttanut.



Nyt sitä kuuluisaa remontin korjuuta. Joskus vaihdettu tuo toinen takavalo niin hienosti sokeripaloilla laitettu ehjä liitin kiinni.



Rekisterikilven valot oli melko heikossa hapessa ja kun led valot ei juurikaan kalliimmat olleet kuin tavallisetkaan niin oli sama nuo päivittää moderniksi.

Posted by jta
 - Thu 02.01.2025 19:10:28 (UTC+0200)
Paljon on taas tapahtunut tässä välissä. Mitsu hitsattiin tuolloin keväällä, kesällä sputnikin takakaaret ja syksyllä pösön kuskin puolen helma näin niinkuin jotain isompia mainiten.

Tosiaan tuossa heinäkuun lopulla laitoin 207 vaihdossa kun ei menny suoralla kaupalla. Ei tullu yhden yhtä kyselyä.

Vaihdossa tuli sitten pykälää vanhempi (2005) 307 farkku pösö 1.6 koneella hommattua kun on kuitenkin paljon käytännöllisempi eikä tarvi olla aina äiteeltä autoa lainaamassa jos jotain pitää olla kuskaamassa. Luonnollisesti tässä vähän isompi kulutus ollut kuin edeltäjässä. Matka-ajossa nyt talvella pyörii vähän kelistä riippuen 7,5-8,5 välillä. Nämä noin satkun nopeudessa. Taajamassa 60 alueilla menee noin 6 litran kulutuksella.

Ostopäivältä pari kuvatusta.


Sitten viime viikolta kun on vähän tullut valoa lisää. Led-sumareiden yhteydessä päiväajovalot, kylkivalot majakoilla, lisävalo parkeilla ja majakalla, takana erilliset majakat, led kilvenvalot, xenon muutossarja lyhyillä..



Vetokoukku tuli laitettua, kuskin helma rakennettiin uusiksi, edellisten omistajien tekemiä (sähkö) korjauksia korjailtu, jakopää + muut perushullot tehty. Ja luonnollisesti tämäkin oli sisältä niin paskanen että piti vesipesulla pestä. Koirankarvaa, hiuksia sun muuta epämääräistä tuolla oli. Tästäkin piti ajovalot myllyttää kun olivat jo vähän samentuneet. Ilmastoinnin kennokin meni vaihtoon kun oli vuotanut. Kumma ettei nämä muka näkynyt tuolloin heinäkuussa kun käytin ilmastointihuollossa kun vuotoja oli useammassakin paikassa.

Ja pitihän se pikkuinen subbari + vahvistinkin tuonne väkerrellä kun ei nuo alkuperäiset systeemit mitkään hyvät ole. Kaiuttimet vaihtaa jossain välissä vielä. Radion vaihto onkin vaikeampi kun on känniväylässä kiinni. Osaa toimintoja ohjataan tuon kautta niin vaihdoin uudemman pösön radioon mikä kävi suoraan paikoilleen ja siinä mp3 toisto ja samassa lisäilin bluetooth palikan ja usb palikan tuohon. Jos laittais vielä mikin niin vois puhelut hoitaa tuon kautta mutta jätetään se vielä toistaseksi pois.
Posted by jta
 - Wed 03.04.2024 21:58:54 (UTC+0300)
Sen mitä tuossa vanhoja viestejä läpi luin niin ilmeisesti ei ole kuin väliaikainen tilanne sulla tuo. Tai ainakaan toivottavasti ei ole kuin väliaikaista. Työtilanteet kuitenkaan ei kovin hyvältä vaikuta kun täällä Lehtokin on saneerauksessa ja moni muukin vaikeuksissa. Rakennuspuoli sakkaa niin vaikuttaa moneen asiaan. Kohta tosin autokuskeille on töitä kun alkavat sitä hailuodon siltaa tekemään yötäpäivää.

Onhan tuossa hommaa ollu ihan riittävästi. Jos tuolla vielä suihku olis niin voisin vaikka jäädä tuonne asumaan.  :psycho: Pitäis miettiä saisko tuota parvea eristettyä jotenkin järkevästi kun luonnollisesti kaikki pöly sun muut leijailee tuonne ylöskin. Nytkin joka paikka ruostepölyssä.
 
Nyt mitsu työn alla. Vähemmän yllättäin tuollasessa kohta täysi ikäisessä japsissa alkaa oleen hitsihommaa. Toinen helma jo hitsattu ja nyt takapyöränkotelo/kaari menossa. Käydä tuon jälkeen hakemassa  vikalista ja alkaa hitsaan toinen puoli. Tiedossa on jo että kirjaimellisesti menee läpi tuolta puolelta kun olen jo meisselin helmasta painanut läpi.
Posted by paavo
 - Wed 03.04.2024 09:26:28 (UTC+0300)
 :okahvi: no nyt on kunnon meininki

Melkosen savotan olet taas tehnyt, itseä nakertanut kun talli meni ja ulkona ollaan taas.
Posted by jta
 - Tue 02.04.2024 03:05:40 (UTC+0300)
Ja kun tuolla tsätti triidissäkin tuli jo mainittua niin tosiaan lokakuun alusta sain parvellisen talliosakkeen vuokralle niin siellähän on ollu hyvä touhuilla nyt talvis aikana. Ei hirveä ikävä ole ollut tuota lumihangessa otsavalon ja tunkin kanssa tuhraamista.  ::hihsmoke



Samana päivänä kun sain avaimet niin meni nosturi tilaukseen. Elekmalta tilasin ja aattelin että voin sen käydä työn ohessa firman pakulla hakeen vaan olikin tuo tolppa sen verran tuhti että ei sitä olis pois saanut kyydistä kun 400 kiloa painoi. Olisivat kärrynkin lainaan antaneet vaan siinä olisi ollut sama ongelma niin piti ottaa kuljetuksella. Olivat kuitenkin tuolla sen verran fiksuja että antoivat toimituksen samaan rahaan niin ei harmittanut niin paljoa. Työkaveri kävi sitten traktorilla trukkipiikeillä nostamassa tolpan paikoilleen kun saatiin muuten kasattua alkuun tuo. Jotain hyötyä siitä että talossa on isompia vehkeitä eivätkä ole turhan nipoja noiden käytön suhteen.  ::hihsmoke



Ei ole nyt uudempia kuvia tullut otettuakaan kun ollu sen verran riittävästi puuhaa ettei ole oikein ollut tilaa ottaa kuvia.
Posted by jta
 - Tue 02.04.2024 02:33:38 (UTC+0300)
Taas on kerennyt aikaa mennä sitten viimesimmän kirjoituksen. Kun tässä ei ole tuon sputnikin kanssa nyt joutunu mitään isompia tekeen niin piti kesällä hommata terapia autoksi tuollainen pikkuinen 2007 vuosimallin 207 pösö 1.4 koneella.



Luonnollisesti tuon sai suht halvalla kun oli pikkuvikainen eli ohjauksessa "pientä" takertelua ja muuta pientä vikaa. Heti ekana sai korjata oikean puolen takavalon maadoituksen kun oli pinni poikki liittimestä ja samassa rytäkässä huomasin ettei jarruvalotkaan pelaa eli katkasija vaihtoon niin pääsi vähän koeajaankin kunnolla tuota.

Ohjaus tosiaan hieman takerteli eli välillä löi täysin jumiin. Hieman säikäytti yksi aamu kun töihin lähtiessä meinasin t-risteyksen ajaa suoraksi kun ei ratti kääntynytkään. Välillä esim. liikenneympyröissä löi jumiin ja muuta tuollaista mukavaa. Syyksi paljastui todella väljä hammastanko kun oli suojakumi menny rikki ja sinnehhän oli luonnollisesti päässy kaikki oravaa pienemmät sisälle.

Hollanista sain hyvän käytetyn hammastangon tuohon vaan ei ollutkaan ihan niin yksikertainen vaihdettava kuin luulin. Piti purkaa käytännössä puoli etupäätä eli apurunko tukivarsineen jne. Tunkin varassa aika vittumainen tehtävä.



Tuon kun sai vaihdettua niin tuli työkaverilta ostettua nuo kuvassa näkyvät aluvanteetkin tuohon ja laiteltua vakionopeudensäädintä jne. Perushuollot luonnollisesti ja tässä talven aikana kiillottelin nuo umpiot ja jakopää rempat sun muut tehty eli vesipumput kiristimet jne. Termostaattikin vaihtui smalla kun tiputteli nesteitä ja tuon vaihdon myötä alkoi auto lämpiäänkin. Luulin että on muuten vain hidas lämpeneen mutta olikin näemmä vikaa. Myöskin sisusta oli pakko pestä kun haju oli sellainen että piti ensin vetää keuhkot täyteen kun meni autoon ja päästää sitten kun oli perillä määränpäässä.

Ehkä noissa jotain pientä eroa on.


Kuskin penkki oli sellainen etten edes halua tietää mitä tuossa on. Neljä kertaa pesty tuo penkki pesu aineella ja vielä joutui pari kertaa pesemään sen jälkeen kun laitoin takaisin sisälle tuon. Myöskin otsonoinnin joutui kaiken pesun päälle vielä tekemään niin alkaa oleen hajut siedettävät. Vieläkin tuntuu että tuo kuskin penkki tuoksahtaa välillä.


Pakko sanoa että olen positiivisesti yllättyny miten hyvä tuo on ollu ajaa talvella huonossakin kelissä ja pirun pieni ruokanen tuo on ollu. Kesällä parhaimmillaan päässy taajamassa 3,9l/100km lukemiin. Moottoritie ajossakaan satkun vauhdissa vie kuin vähän päälle viiden litran. 80 vauhdeissa alle tuon. Nyt talvella ollu siinä 6,5 litran luokkaa moottoritiellä. Harmi kun tuo ei muuten sovi omaan käyttöön kun aivan liian ahtaat sisätilat. Samara on sisätiloiltaan suurempi. Pösöön hyvä että justiinsa mahtuu renkaat taakse takapenkit kaadettuna niin samarassa näyttää vielä lähes tyhjältä kun samaiset renkaat on kyydissä takapenkit kaadettuna.
Posted by jta
 - Sat 18.02.2023 21:05:12 (UTC+0200)
Onhan tässä oikeastaan oltu koko talvi tekemättä juuri mitään vaikka lista olisi kilometrin mittanen... Into niin lopussa kaikkeen ettei kiinnosta mikään.

Vaihtelun vuoksi käyty vain välillä vaunussa haisemassa. Nytkin ke-pe välin tuolla majailin ja varmaan olisin ollu vielä viime yönkin vaan kaasu pirulainen loppui eilen iltapäivästä enkä jaksanu lähtiä pulloa vaihtaan. Sähkönhinta sellainen etten ala sillä lämmittään kun ei pakko ole.
Toki siellä nyt on jotain pientä nikkarointia tullut tehtyä kun kerta on lämpöihin laitettu mutta nekin ollu enemmän sellasia 15min juttuja. Nyt kun saisi vielä aikaiseksi ottaa edes ne kuvat kamerasta ulos...
Posted by nyyyps
 - Sat 11.02.2023 13:50:29 (UTC+0200)
Mietin että sekoaiskohan jta, jos viikon verran kaikki menisi putkeen, mikään ei olis rikki, mikään ei hajoais ja kaikki juoksevat hommat olis jo hoidettu. Osaisko se vain olla. :think:
Posted by paavo
 - Mon 08.08.2022 11:10:51 (UTC+0300)
 :okahvi: onpas ollut tekemistä
Posted by jta
 - Sun 07.08.2022 21:42:31 (UTC+0300)
Ja kun tuossa aikasemmin sivuttiin tuota lämppäri ongelmaa niin tosiaan talvella laittelin sisätilanlämppärin kun ei tuo auton oma jaksanu edes jäisiä laseja sulattaa auki. Ja onhan se muutenkin aina mukavampi lähteä lämpimällä autolla.  ::hihsmoke



Keväällä piti kuskinpuolen vetonivel vaihtaa kun alkoi jo pelottaan että milloin pettää kun tuossahan alkoi oleen jo parin millin välys. Kummasti loppui se tutina kovemmassa vauhdissa.  :psycho: Nyt ei enää tutise kuin kuski.



Ja kun ei sitä voimaa näissä ikänään ole tarpeeksi niin keväällä vaihdoin myöskin kaasuläppäkotilon missä 10mm isompi kaasuläppä ja samalla vaihtui kaasuläpän asentotunnistinkin magneettiseen. Väännön lisäys ihan persdynollakin mitattaessa oli selkeä. Nyt jaksaa kolmosellakin vetää hyvin ja nykimättä lähes tyhjäkäynniltä asti ja yläkierroksillakin tuntuu tapahtuvan huomattavasti enemmän. Ei tule missään vaiheessa sellaista puutumista niinkuin alkuperäisellä tuli.

Tässä taajama-ajossakin kulutus pudonnut melkein 2 litralla mikä on jo paljon. Tuossa läppärin kanssa heinäkuussa kattelin niin pitkän ajan trimmi polttoaineen syötölle oli jotain +10% eli tuostakin näkee että jotain vaikutusta on ollut. Päästöissä tuo ei kuitenkaan vaikuta mitenkään kun täydet nollat tuli lappuun. Pitäisi käydä jossain välissä ihan testin vuoksi tuota vaunua kiskomassa että miten jaksaa nyt tuon kanssa kulkea.



Kaverikin vaihtoi napakymppiin tuollaisen samanlaisen kaasuläppäkotelon ja hyvin samansuuntaisia kokemuksia tuli sieltäkin. Kulutus pudonnut ja jaksaa vetää pienemmilläkin kierroksilla.