Alle 3,5-tonniset punnitaan neuvolassa

Started by omglolnoob, Tue 08.04.2008 16:53:17 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

IsoPahaJolppi

 :think: Luin tuon unikeon tilanteen uudestaan näin hereillä ollesani (männäyönä olin just tullut duunista), ja melko huimaa se on ollut.

Jos siinä olis ollut 60t yhdistelmä, ja vastaavaa väistöä oli kokeillu, niin se olisi varmaankin kaatunut siihen kehälle poikittain, ja aakkonen alle. Kuorman liinat poikki, ja lasti vastaantulevien puolelle, ja voila', molemmat suunnat tukossa
Sit sitä taas olisi päässyt lööppeihin, kuinka yksi ainoa auto sai koko kehätien tukkoon, eikä siitä tietysti olisi mainittu mitään mistä kaikki sai alkunsa.
Minun henk.koht. mielipiteeni on, sikäli, kun minä mistään mitään tiedän, enkä muuten tiedäkkään, on se, että ainakaan tuontyyppisillä kuormilla, mitä minulla on useimmiten kyydissä väistäminen täydestä ravista on käytännössä mahdotonta, kun kyydissä on tavaraa hyvinkin useasti kattoa myöden, ja painot huitelee siellä 60t tienoilla (sahatavara, korkeat rullat, jätepahvipaalit yms...)
Siihen ei jää oikein muuta vaihtoehtoa, kuin survoa jarrupoljin mutkalle lattian läpi ja toivoa, että
a: nopeus hidastuu niin paljon, että kukaan ei kuole
b: kuorman sidonta on onnistunut niin, että se ei lähde liikkeelle.
c: edessä huimaileva tajuaa viime hetkellä taustapeilin merkityksen, ja ehtii pelastautua
d: herran haltuun...

Jotenkin aina kun tulee kuormia hesaanpäin, niin se paikallinen liikennekultturi saa minulle nousemaan näppylöitä naamaan.
Painetaan ziljoonaa puskuri puskurissa ja vaihdetaa kahden kaistan yli kolmen millin päästä keulan edestä. Sit jos jotain jännää tapahtuu, niin suma seisoo tunnin.

Ok, siellä on paljon enemmän autoja / kaista verrattuna tänne periferiaan, mutta kuitenkin niitä turvavälejä voisivat kaikki yrittää pitää.
Toki sikäläisessä liikenteessä on jotain sellaista mistä me maalaiset sasimme myös ottaa oppia, kun laitat vilkun päälle vaihtaaksesi kaistaa, siihen aukeaa hetkessä väli mihin mahdut tulemaan. Ei väliä oliko ruuhkaa vai ei. Toimaa ainakin pitkän kanssa. ( tai sit ne on todenneet, että jos ei anna tilaa tulee fiilis, että se tulee kylkeen).

Yritäppäs täälläpäin samaa, vilkku päälle kaistanvaihtoa varten niin sadan metrin päässä toisella kaistalla oleva alkaa polkea kaasua niska punaisena, ettei ainakaan hänen eteensä "kiilata", tai ainakin vierelle  pitää ehtiä ajamaan samaa vauhtia, ja sit aletaan tuijottaa sitä veturin takakulman vilkkulamppua tyyliin "mitähän se tuokin tuossa välkyttelee turhia, tekis jotain..."
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

koppis

7 tiellä motarin rampista kun tulee niin ihmiset on mukavia ja antaa kiltisti tietä :jepso: muualla onkin sitten toinen juttu ::nsmoke

ja sitä ihmettelen että osa autoista kun on menossa motarilla ohi ne jää hetkeksi siihen kärrin kulmalle miettimään ennen kuin lähtee kiihdyttämään, yleensä korkeilla kuormilla se kärri viskelee siihen malliin että ne ei vissii uskalla mennä siihen rinnalle :think:
Positiivisuus ei ole perseestä, perse on positiivista.

unikeko

vähän ku tossa laskeskelin ja kävin mittailemassa ni ihmettelen hieman ettei kaatunu, tossa ku on pirun korkee koppi, ja lievä ylikuorma oli, ja sekin perhanan pahasti yläpainonen...

jos on noussu yli 25 cm, ja jos oletetaan että sillon kuskin puolen jouset on vetäny pohjiin, (ja aivan varmasti on vetäny) ni on ollut kontin katosta aavistuksen yli puolet ollu jo maassa olevien renkaiden pahemmalla puolella. Sitten renkaat on varmaan joustanut sisäänpäin, joka lisää tuota ylitystä jonkin verran, ja otetaan huomioon myös kuorma joka oli onneksi aika tarkkaan kontin levynen. mutta tilanteessa nojannut aika vahvasti kontin seinään.

tästä kun hieman kattellaan on painopiste ollut melko tarkkaan suoraan maassaolevien renkaitten päällä. ja keskipakovoima on vielä työntänyt sitä kallistamaan konttia enemmän.
kun keskustelet idiootin kanssa, katso ettei hän tee samoin


Jumalan rauhaa
moottori pauhaa

IsoPahaJolppi

#163
 :jees: Lähellä se on jo ollut, kun tossua alkaa nostamaan tuossa vauhdissa.
No parempi niin, ettei tullut muita, kuin henkisisä vaurioita...

Edit. Juu kyllä se kärry joskus ihan mielenkiintoisia kuvioita piirtelee siellä perässä tullessaan.
Meilläkin on molemmissa 5-akselisissa kärryissä lmapalkeet alla, niin kivoja kallisteluita tulee.
Yllättävän pehmeästi ne kuitenkin vaappuu, kun kuormat pysyy ihan tyylikkäästi paikallaan.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

Löylyttäjä

Kyllä ne kärryn huojahtelut aina välillä näyttää pahalta mutta kertaakaan ei ole vielä päälle kaatunut. :psycho:

IsoPahaJolppi

 :think: Aika pieni prosentuaalinen mahdollisuus on saada viereisellä kaistalla oleva pv niskaansa.

Hiukanmatkaa toistasataa tulee vuoteen kilometrejä, ja kaksi kertaa on viimeiseen neljään vuoteen pitänyt vähän katsella peiliin sillä silmällä, että mitähän tuo kärry nyt oikeen meinaa.
Toisella kertaa mossahti renkaat etukulmasta ja toisella kertaa joutui vähän tähtäämään pientareelle, kun edessä ajava päättikin yhtäkkiä 3m ennen risteystä, että tuonne on käännyttävä.

Onneksi meilläpäin nuo rys.. eikun siis pitkäkilpiset opettaa aika hyvn olemaan varuillaan, että jotain outuoa saattaa tapahtua koska vaan. Eikä se kyllä vaadi aina niitä pitkiäkään kilpiä siihen, että saa hämmennettyä tilannetta sopivasti.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

Löylyttäjä

Quote from: IsoPahaJolppi on Sat 31.05.2008 15:44:30 (UTC+0300)
:think: Aika pieni prosentuaalinen mahdollisuus on saada viereisellä kaistalla oleva pv niskaansa.

Hiukanmatkaa toistasataa tulee vuoteen kilometrejä, ja kaksi kertaa on viimeiseen neljään vuoteen pitänyt vähän katsella peiliin sillä silmällä, että mitähän tuo kärry nyt oikeen meinaa.
Toisella kertaa mossahti renkaat etukulmasta ja toisella kertaa joutui vähän tähtäämään pientareelle, kun edessä ajava päättikin yhtäkkiä 3m ennen risteystä, että tuonne on käännyttävä.

Onneksi meilläpäin nuo rys.. eikun siis pitkäkilpiset opettaa aika hyvn olemaan varuillaan, että jotain outuoa saattaa tapahtua koska vaan. Eikä se kyllä vaadi aina niitä pitkiäkään kilpiä siihen, että saa hämmennettyä tilannetta sopivasti.
Tästäkin menee moottoritiellä itäisen naapurin raskasta kalustoa paljon kumpaankin suuntaan. Siellä pitää sitten välissä puikkelehtia. ::nsmoke Onneksi suurin osa on jo sisäistänyt leveäkaistatien periaatteen.

Jokse

Huhhuh toi Unikeon juttu.. Onneksi ei sattunut mitään kuitenkaan. :shock:

jta

Quote from: unikeko on Sat 31.05.2008 15:01:03 (UTC+0300)
vähän ku tossa laskeskelin ja kävin mittailemassa ni ihmettelen hieman ettei kaatunu, tossa ku on pirun korkee koppi, ja lievä ylikuorma oli, ja sekin perhanan pahasti yläpainonen...

jos on noussu yli 25 cm, ja jos oletetaan että sillon kuskin puolen jouset on vetäny pohjiin, (ja aivan varmasti on vetäny) ni on ollut kontin katosta aavistuksen yli puolet ollu jo maassa olevien renkaiden pahemmalla puolella. Sitten renkaat on varmaan joustanut sisäänpäin, joka lisää tuota ylitystä jonkin verran, ja otetaan huomioon myös kuorma joka oli onneksi aika tarkkaan kontin levynen. mutta tilanteessa nojannut aika vahvasti kontin seinään.

tästä kun hieman kattellaan on painopiste ollut melko tarkkaan suoraan maassaolevien renkaitten päällä. ja keskipakovoima on vielä työntänyt sitä kallistamaan konttia enemmän.

Tuossa jos ois kuorma päässy heilahtaan kunnolla seinään päin niin menoa ois ollu. On kyllä todella lähellä ollu kaatuminen.

Ja mitä ite rekan perässä ajaessaan katellu niin varsinkin talvella urasella tiellä kärry tekee melkoista heijaamista. Ei todellakaan uskalla ohi lähtee kapeammalla tiellä. Kesälläkin väliin näkee tuossa moottoritiellä kun vaunu heijaa puolelta toiselle melko pahasti tien urista ja aukeilla kohdilla kun tuuli vielä tempoo niin heijaa vielä pahemmin. Melkein keskiviivalta reunaviivalle heijausta näkee melko usein.

Atomisaattori

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/88728.shtml
Kyllä nuo joka paikkaan EU-direktiiveja väsää..   :angry:
Antaisivat nyt jonkun asian olla helppoa ja joustavaa ja suht edullista.
Tuon myötä ei uusia kavereita heitetä ratin taakse  :kahvi:

"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." - Jim Horning
Älä koskaan väittele idiootin kanssa. Hän vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan.
"Trying is the first step toward failure." - Homer Simpson

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview