Alle 3,5-tonniset punnitaan neuvolassa

Started by omglolnoob, Tue 08.04.2008 16:53:17 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nyyyps

Pakokaasujarru ja moottorijarruhan on vain moottorijarrutuksen tehostajia, moottorijarrutushan on aina, ku täppi on silmässä mutta ei kiihytetä tai pidetä vauhtia tasaisena, näin olen ymmärtänyt.
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

McCLANE

moottorijarru katkaisee polttoaineen syötön kun jarrutetaan moottorilla, ja pakokaasu jarru käsittääkseni estää pakokaasujen pääsyn ulos joilloin moottori
jarruttaa. nämä yhdessä on melko tehokas jarru.
jotkut käyttävät kun esim. norjaan ajavat, kun on paljon pitkiä mäkiä, hydraulisia hidastimia, jotka on vaihteiston persiissä.
sitä pystynee säätämään melko portaattomasti.
ask a stupid question - get a stupid answer.

nyyyps

Jep, pakokaasujarru estää pakokaasun pääsemistä koneesta ulos, pakokanavaan tulee painetta, joka sitten pooauttaa konetta ja hidastaa. Fiestassaki oli mummomallin ajosta syntynyt karstakerrokseen perustuva pakokaasujarru, jolle valitettavasti ei ollu I/O-kytkintä, vaan pakokaasujarru piti poistaa öljysen rätin ja kolistelun ja jos vaikka minkä kanssa. :lach:
Allekirjoitukset näkyvät jokaisen viestin tai yksityisviestin alla. Voit käyttää BBCodea ja hymiöitä allekirjoituksessasi.

unikeko

Quote from: jta on Tue 06.05.2008 01:27:33 (UTC+0300)
Quote from: koppis on Mon 05.05.2008 14:11:11 (UTC+0300)
ja se on kätevä kun nostaa kaasun se heittää vapaalle, sinä vaiheessa kun laittaa jalan jarrupolkimelle löyö pakokaasu jarru päälle
Eli moottorijarrutustako ei enää ole?  :shock:


Ja on kyllä hienoa tekniikkaa kun osaa kone ite jo vetää välikaasulla vaihdot sun muut. Mihin tuota kuskiakaan kohta enää tarvitaan.. :lach: Tuolle kyllä ois ollu käyttöä työajokissa kun ei kylmänä vaihteet menny ku välikaasulla ja lämpimänäkin tuplakytkennällä. Tai ainakin nuo helpotti vaihtoa huomattavasti. Ei kuulunu rutinoita eikä tarvinu väkisellä painaa vaihteita päälle. 91- vuoden FL6 Volvo (hyi) ja marraskuussa tuli vasta 600 000km mittariin ja vaihteet jo tuossa kunnossa.
totaah. Joko kytkimen poljinsylinteri tai työsylinteri hajoomassa...
Samasta kärsin tänätalvena mun 90 mallisella "Föllä kutosella" loppupeleissä oli paljon helpompi vetää raa'asti sykrojen läpi ilman kytkintä. ja rusahteli vähemmän  :psycho:
kun keskustelet idiootin kanssa, katso ettei hän tee samoin


Jumalan rauhaa
moottori pauhaa

IsoPahaJolppi

 :think: 600 tonnia on kuitenkin jakoautolle (kuvittelen niin kun kuutosvolvosta on kyse) aika hyvä lukema,
kun ajattelee miten monta kertaa on keppiä ehditty hämmentää, siinä pyörityksessä.
Eikä se tarvi kun yhden kuskin, kuka on joskus muinoin riuhtonut väkiseltään pykälät sisään, niin kyllähän se tappaa ne synkronit sieltä melko nopeeseen. Sitten niistä ei oo enää kuin haittaa...

Nii ja siihen r-kanikkaan ja sen kytkimeen liittyen vielä, niin siellä on ihan normaalit kytkinhilkkeet niinkuin käsivälitteisessäkin  lootassa, mutta se lastuaivo kun hoitaa sen vaihteiden vaihtamisen auton liikkuessa, niin siinä vaiheessa kytkin on koko ajan kiinni.
Se hoitaa moottorin kierroksilla vääntömomentin ensin nollaan, sitten se tarjoaa sopivan välikaasun ja kun taas vääntömomentti on nollissa, niin se tuuppaa uuden pykälän sisään..
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen


paavo

Onko kone riittävän nopea vaihtamaan tiukassa paikassa, vaikkapa tukkiautolla rypiessä? Suoraa laatikkoa ne on noissa suosineet(sisumiehet)

IsoPahaJolppi

Kovasti se myynitykki väitti että sitä on testattu ruottissa miljoonia kilometrejä, että on kaikki lastentaudit pois.
Kyllä se kuitenkin aika nopeasti vaihtaa täyskaasulla, eikä tee virhevetoa, että sikäli voisi olla varmaan ihan fiksukin.

Mitä taas tulee fullerin lootaan, niin serkkupoika on aikanaan opetellut jotain 12-kesäisenä käyttämään sellaista.
Ihan kivaa katsoa vierestä, kun täysi puukuorma lähtee risteyksestä, eikä savu katkea kertaakaan putken päästä, kun kelataan vauhdit päälle.
Ja eikähän sitä fulleria kait edes saa reuhdottuakaan rikki.
Minä tiedän kaiken, ja jos en jotain tietäisi niin se olisi tarpeetonta triviaa.
Esimerkki väitteeseen: Ford on järjettömän hieno Auto
Tästä kun lähdetään, niin vedetään sellaiset jatkot firman piikkiin ettei omalla kustannuksella tarvii muuta kun oksentaa -Rak.mest. paaluttajaspesialisti Timo Harjakainen

koppis

ihminen ei pysty tomoseen.... huomattavasti nopeammin, pehmeämmin ja paremmalle vaihteelle kun ihminen :jees:
Positiivisuus ei ole perseestä, perse on positiivista.

jta

#98
Quote from: IsoPahaJolppi on Tue 06.05.2008 21:14:26 (UTC+0300)
:think: 600 tonnia on kuitenkin jakoautolle (kuvittelen niin kun kuutosvolvosta on kyse) aika hyvä lukema,
kun ajattelee miten monta kertaa on keppiä ehditty hämmentää, siinä pyörityksessä.
Eikä se tarvi kun yhden kuskin, kuka on joskus muinoin riuhtonut väkiseltään pykälät sisään, niin kyllähän se tappaa ne synkronit sieltä melko nopeeseen. Sitten niistä ei oo enää kuin haittaa..

Ei ihan jakoauto mutta viherrakennuksessa sekatyö autona. Koukkulava systeemit. Joo no tuo oli sellaisessa käytössä että melkein joka päivä erikuski. Kukaan ei huolehtinu mistään. Periaatteena ollu että kyllä se seuraava ne tarkistaa. Olin kuulemma ensimmäinen jolla oli vakiajossa tuo auto koko kesän. Ja käyttö kun oli laidasta laitaan eli millon ajettiin maata ja soraa (lievällä ylilastillakin) ja millon työkoneita ja pääasiassa kaupunki/taajama ajoa. Ja sen yhen kuskin kyydissä kun olin joka tuota ajoi niin välillä vedätettiin ja välillä kone nauku ylikierroksilla. Että ei kyllä siinä mielessä ihme että vaihteisto ja moottori oli heikossa kunnossa. Konekkin söi öljyä siihen malliin että kerran viikossa sai lisätä. Onneksi ei tarvii enää tuolla ajaa enää koskaan. Samaan firmaan en ole enää menossa.

Ja juu tuo pakokaasujarruhan on just tuo että lätkästään putki tukkoon niin ilma toimii sylintereissä jousena joka jarruttaa moottorinpyörimistä. Ja onhan näiden lisäks just noita kaikkia pyörrevirta hidastimia ja vesipumppuun kytkettyjä ja sun muita. Ei vaan taida suomessa olla paljoa käytössä muita kuin pakokaasujarru.

Ja olikos tuo fullerin loota näitä synkrottomia? Sen verran nuorta sukupolvea että ei oo kuin kuullu isoilta pojilta juttuja noista.

koppis

jos jossain volvon truck centteissä kayt niin ota mukaan volvo visiitti... siinä on just juttuu perusa ajavasta kuskista joka joutuu ajamaan 5 kilometrin korkeuteen joka paivä :jepso:
Positiivisuus ei ole perseestä, perse on positiivista.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview