Suuri huumekeskustelu

Started by peter, Thu 03.07.2008 18:49:22 (UTC+0300)

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Löylyttäjä


GILlian

Quote from: Löylyttäjä on Thu 03.07.2008 23:05:38 (UTC+0300)
Nuo kuvat ovat metamfetamiinin käyttäjistä
Silti, kovia huumeita nekin  :bounce: vaikkakin puhe pääasiassa kannabiksesta..
Ihminen on tyhmä...haluaa lisää vaikka olis jo vaikka mitä..se pätee niin moneen aineeseen ja materiaan yleensä..jos on helppoa saada jotain millä nopeasti päihdyttää itsensä ni miksi juoda viinaa?? sitä mä tällä haen..

Löylyttäjä

Quote from: Gillian on Thu 03.07.2008 23:08:41 (UTC+0300)
Quote from: Löylyttäjä on Thu 03.07.2008 23:05:38 (UTC+0300)
Nuo kuvat ovat metamfetamiinin käyttäjistä
Silti, kovia huumeita nekin  :bounce: vaikkakin puhe pääasiassa kannabiksesta..
Ihminen on tyhmä...haluaa lisää vaikka olis jo vaikka mitä..se pätee niin moneen aineeseen ja materiaan yleensä..jos on helppoa saada jotain millä nopeasti päihdyttää itsensä ni miksi juoda viinaa?? sitä mä tällä haen..
Niitä juuri ja hyvin kaukana kannabiksesta ja paljon pahemmassa suunnassa :jees:

Miffy

Quote from: Lex Arma on Thu 03.07.2008 22:28:50 (UTC+0300)
Rangaistuksilla on tarkoitus toimia motiivina lain noudattamiselle. Yleisin käyttörikoksen rangaistus on sakko, ilman tuomiota.
Käytöstä on helvetisti kustannuksia yhteiskunnalle, ja haittaa käyttäjille. Yleistän - mutta näin on.

Ahhaa. Ja tästä syystä on siis ylläpidettävä järjettömän kallista kontrollijärjestelmää joka aiheuttaa ylivoimaisesti suurimman osan kaikista laittomiin aineisiin liittyvistä kustannuksista (tarkistapa vaikka stakesista, tai jos et jaksa niin voin itse soittaa sinne huomenna ja pyytää tilastoja) ja aiheutettava käyttäjälle vielä vähän enemmän ongelmia sakkojen, leimautumisen ja tahallaan aiheutetun syrjäyttämisen muodossa? Onkos käynyt mielessä, että sen sijaan käyttäjiä voitaisiin aktiivisesti pyrkiä pitämään osana yhteiskuntaa ja antaa heidän olla normaaleja kansalaisia?

QuoteLisäksi, kuten aiemmin mainitsin - puhutaan aineista joilla voi tappaa. Kaikki muutkin aineet joilla voi normaalisti tappaa, on
selkeästi lainsäädännöllä rajattu myynnin, välittämisen ja hallussapidon suhteen...

Ihan ulkoa metsästä löytyy syksyisin aineita joilla voi tappaa. Hirvittävän monella laillisella kemikaalilla voi myrkyttää jonkun hengiltä. Miten tämä liittyy siihen, että oman tajunnantilansa muuntelusta jaetaan rikosoikeudellisia rangaistuksia? Sellainen ei ole mikään pikkujuttu, ei mikään terveellisempien elämäntapojen suositus, vaan hyvin todellista vahinkoa aiheuttava ja länsimaisen oikeuskäytännön vastainen toimenpide.



Quote
Quote
minä haluan että jokainen saa tehdä mitä tekee niin kauan kun se ei häiritse muita.
Ollapa näin yksinkertaista. Palaisin tässä mielelläni aiemmin esitettyihin kommentteihin, mm. syanidista tupakkahyllyssä,
tai mm. viimeaikojen tutkimuksissa havaittuihin suomalaisten käyttäjien taipumuksiin käyttää useampia aineita sekaisin,
jolloin myös lieveoireiden riskit kasvavat huomattavasti - ja mahdollisten elimellisten vaurioiden syntyminen (muukin kuin suonien kalkkeutuminen) on todennäköisempää.

Jos joku haluaa vetää monen aineen komboja, hän tekee niin riippumatta lainsäädännöstä. Mahdollinen sakko tai koppiin heittäminen ei tee hommasta yhtään sen terveellisempää, eikä estä ketään niin tekemästä. Epäterveellinen ei ole rikoksen synonyymi, ja itselleen vahinkoa aiheuttava kaipaa apua, ei rangaistuksia. Ainahan voi jeesustella jotakin "kyllähän sitä voi mennä hoitoon ja alkaa elää normaali-ihmisen elämää" mutta kun homma ei ihan käytännön oikeassa elämässä mene niin. Kun yhteiskunta on vihamielinen käyttäjä X:ää kohtaan, X mitä suurimmalla todennäköisyydellä on vihamielinen yhteiskuntaa kohtaan. Tätäkö tässä tavoitellaan?

Quote
Quote
Kuitenkaan en saa päähäni mahtumaan logiikkaa jonka mukaan jokaista käyttäjää rankaistaan puolen prosentin sekoiluista. Onko se sinusta kovastikin oikeudenmukaista?
Kysehän ei ole lähtökohtaisesti käyttäjien rankaisemisesta, vaan tiettyjen vaarallisten aineiden saannin rajoittamisesta, ja niiden suojelemisesta jotka eivät käytä (vielä). Rangaistukset tulevat lain rikkomisesta, ei siitä että tahdotaan kaikkia käyttäjiä kiusata.
Uusin rikoslain muutos huumausaineen käyttörikoksen osalta oli tarkoitettu muuttamaan käytäntöä niin, että yhä useammin
oikean rangaistuksen sijaan määrättäisiin huumeneuvontaa, vieroitusta, tms. ja vältyttäisiin niiltä rangaistuksilta.
Valitettavasti käytäntö on vuosien varrella osoittanut,että täysin tähän päämäärään ei ole päästy.

Väännetäänpä rautalangasta. Mieti kaikkia niitä armaan Suomenmaamme kansalaisia, jotka käyttävät laittomia aineita. Oletko sitä mieltä, että kieltolaki esti heitä aloittamasta? Usko tai älä, huimeita käytetään ja tullaan käyttämään. Niitä on käytetty niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa. Päihtyminen on ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä, ja olisi kaikkien kannalta parasta neuvoa käyttämään päihteiden kanssa ennen kaikkea järkeään.

Rankaisemisellakin tulee olla jokin tavoite, ja jos rangaistus aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin tuottaa hyötyä, on erittäin typerää jatkaa samaa käytäntöä. Tätä politiikkaa on nyt ajettu noin sata vuotta, varsinainen "sota huumeita vastaan" on jatkunut 70-luvulta asti. Kuinka kauan täytyy hakata päätä seinään ennen kuin on lupa uskoa, että kallo kestää vähemmän takomista kuin kivimuuri?

Neuvontaa voitaisiin kyllä määrätä! Muttamutta: suurin osa käyttäjistä ei ole vieroituksen tahi muun hoidon tarpeessa. Heitä ei ole mitään järkeä passittaa pakkohoitoon - tulos olisi muuten plus miinus nolla mutta kun hoito maksaa ja harvempi on niin kovin riemuissaan tahdonvastaisista, tarpeettomista pakkotoimenpiteistä.

Mulla olis tohon hoito-/vieroitusjuttuun sellanen idea. Kun monesti on väläytelty sellaista että hUUmeet voitaisiin laillistaa, jos käyttäjiltä kiellettäisiin terveydenhuolto. Musta olis hyvä systeemi sellainen että jokainen sais käyttää mitä käyttää (niin kauan kun ei aiheuta vahinkoa muille esim. mummoja rullaamalla tai julkista omaisuutta turmelemalla), eikä ketään pakotettaisi hoitoon. Jokaisella täysi-ikäisellä olisi oikeus hankkia päihdeongelma ja vaikka kiskoa kaksin käsin kuosia hautaan saakka. Jokainen olisi todellakin vastuussa itsestään ja mikäli haluaa pilata terveytensä, niin omalla vastuulla. MUTTA: jos joku sitten havahtuu huomaamaan että nyt lähtee käsistä, tarvitsen apua, niin sitä olisi jokaiselle tarjolla. Vieroituksen ei tulisi pitää sisällään ehdottoman raittiuden vaatimusta (tyyliin subunistin seuloissa näkyy kannabis positiivisena -> pihalle katkolta), vaan hoito lähtisi nimenomaan asiakkaan omista tarpeista. Luin joskus muistaakseni a-klinikkasäätiön tiimi-lehdestä (saattoi olla joku muukin :p) hoitotutkimuksesta, jossa kritisoitiin nykykäytäntöjä/-asenteita joissa käyttäjä nähdään ensisijaisesti passiivisena toimenpiteiden kohteena jonka näkemyksiä ei välttämättä oteta lainkaan huomioon, ja puhuttiin siitä miten ainoa tehokas vieroitus on se joka lähtee päihdekuntoutujan omasta halusta. Ketään ei voi pakolla vieroittaa kuitenkaan, vaikka lähipiiri miten haluaisi...
We are stardust
We are billion year old carbon

kakojootti

#94
Quote from: Thrash on Thu 03.07.2008 22:51:14 (UTC+0300)
Quote from: kakojootti on Thu 03.07.2008 22:48:53 (UTC+0300)
Quote from: sahku on Thu 03.07.2008 20:32:27 (UTC+0300)
Vuosien kokemus on huumeista (syyskuussa tosin tulee kaksi vuotta ilman mitään päihteitä) ja kaikki ne on vaarallisia. Kannabikseenkin on tuttuja kuollut. Pilven käytön vuoksi psyyke pettänyt ja tappanut ittensä eli kuollut kannabikseen. Mutta onneks ite selvisin siitä maailmasta hengissä.
Mutta ei mulla sinänsä mitään oo huumeita vastaan(alkoholi on samanlailla huume, kun muutkin päihteet, mutta laillinen). Sekottakoon ne päätänsä jotka tykkää. Minä en enään ikinä, toivottavasti...

mä en oikein usko tohon sun huumeitten käyttöön jos väität et tuttuja kuollut kannabiksee:D kyllä siinä on ollut muut aineet pelissä kuin ganjabis
Lue eteenpäin :kahvi:

toi nyt on paska puhetta. ei se kannabis sitä ole aiheuttanut vaan psyyke. turha sitä kannabista on siitä syyttää. mitähän muita aineita ne kaverit oli vetänyt??

itse olen 14 vanhana aloittanut pössyttelyn ja nyt olen 32, niin ei oo vielä tullut vastaan yhtään tapausta kaveri piirissä jotka ois siihen kuollut. kyllä ne on muut aineet minkä sen on aiheuttanut.

kyllä mä uskon siihen et se psyykkeen pettäminen on ihan omasta ihmismielestä kiinni.


Atomisaattori

Quote from: Löylyttäjä on Thu 03.07.2008 23:11:08 (UTC+0300)
Quote from: Gillian on Thu 03.07.2008 23:08:41 (UTC+0300)
Quote from: Löylyttäjä on Thu 03.07.2008 23:05:38 (UTC+0300)
Nuo kuvat ovat metamfetamiinin käyttäjistä
Silti, kovia huumeita nekin  :bounce: vaikkakin puhe pääasiassa kannabiksesta..
Ihminen on tyhmä...haluaa lisää vaikka olis jo vaikka mitä..se pätee niin moneen aineeseen ja materiaan yleensä..jos on helppoa saada jotain millä nopeasti päihdyttää itsensä ni miksi juoda viinaa?? sitä mä tällä haen..
Niitä juuri ja hyvin kaukana kannabiksesta ja paljon pahemmassa suunnassa :jees:
Jos tuo Miffyn utopia muuttuisi todellisuudeksi, tilanne menisi jossain vaiheessa tuohon  :kahvi:
Jos höpöheinä laillistettaisiin, jossain vaiheessa alettaisiin vaatimaan jotain muuta ainetta vapaaksi ja niin edelleen je niin edelleen.  :jees:

Ei mulla pössyttelijöitä kohtaan ole mitään. Käytetäänhän sitä laillisena lääkkeenä (ei täällä).
Mutta kaikki kovia käyttävät...  :kahvi:

"Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." - Jim Horning
Älä koskaan väittele idiootin kanssa. Hän vetää sinut omalle tasolleen ja voittaa sinut kokemuksellaan.
"Trying is the first step toward failure." - Homer Simpson

Lexa

@Miffy
Nyt kiitän hyvästä vastauksesta. Olemme ilmiselvästi mielipidetasolla eri linjoilla, osin vissiin siksi että minä työni puolesta olen tuon lakikirjan takana melko vankasti, mutta varmasti myös siksi että omat kokemukseni käyttäjistä on sivustakatsojana saatuja.

Nyt kuitenkin tämä jää tähän tältä päivää, saatan vastata tähän jotain myöhemmin, mutta on häivyttävä koneen äärestä tältä erää.
"Lexa on koko Apache foorumin nettipoliisien PÄÄLLIKKÖ!" -Arto Lauri

The future unknown, but is there ever time to find out...?

Like what I do? Buy me a beer!

Tule mukaan Apachefoorumin Discord-kanavalle!

Jarre

Mielipide:
Ei laillisteta mitään, vaan lisätään hoitopaikkoja.
Carpe Natem

Tieko

hirveä määrä lainauksia ei tämmönen pieni ihminen pysy perässä  :sorry:
Failure to evolve is a failure to us all

"Hetkinen... Eihän tämä ole tennistä. Tämä on anaaliseksiä."

Miffy

Quote from: --Jarre-- on Thu 03.07.2008 22:32:23 (UTC+0300)
Viet omituisesti mun kirjoitukset muualle, mut vastataan...

Okei voi olla että tässä innostuksessani tulkitsin sitten jotakin pahasti päin persettä. Sitäkin sattuu, varsinkin kun pitkästä aikaa pääsee oikein kunnolla vääntämään kättä lempiaiheestaan :D

QuoteNistit on nistei sit ku ne on riippuvaisia kamasta....nää tyypit ois aika varmasti riippuvaisii kamasta kuitenkin ja siihen ei huumeiden laillistaminen vaikuta pätkääkään.

Jepulis.

QuoteJa toi et pitäis lisätä hoitopaikkoja, ni en tiiä missä sä sihauttelet, mut todellisista nisteista aika moni haluis hoitopaikan mutta eivät sitä niiden vähyyden takia saa...

Nii, tiiän. Se on yksi syy miksi mua niin lujaa ottaa päähän kaikenmaailman fanaatikkojen vaatimukset ties minkä pössypäiden pakkohoidosta. Tulkitsin sitte väärin mitä koitit selittää. My bad.


Quotevai ratkaisisiko sun mielestä koko ongelman se että kannabis olisi laillista. Jos huume ongelmaan, eli siis niihin ihmisraunioihin jotka elää päivästä toiseen henkilökohtaista helvettiä haluttais ratkasuja, pitäis se tehdä hoitopaikkoja lisäämällä, ei laillistamalla kannabista.....

Näähän ei mitenkään sulje toisiaan pois, vaan ennemmin tukee toisiaan. Kaikkein tärkein toimenpide olis lopettaa käytöstä rankaiseminen. Sillä olis saman tien monella tavalla hyvin konkreettisia vaikutuksia käyttäjien elämään, koska se salailumentaliteetti sais väistyä ja päihdeongelmista voisi puhua avoimesti ilman virkavallan pelkoa. Ei ainoastaan poliisin ja rangaistusten pelko, vaan se alentuva asenne viranomaisten ja terveydenhuollon taholta; kun menettää tunteen siitä että hallitsee omaa elämäänsä, tuntee joutuneensa sosiaali- sun muiden v.omaisten riepoteltavaksi ilman oikeastaan edes mielipiteenvapautta... Ite en ole hoidossa ollut silleen oikeasti, joskus meni bentsojen ja viinan kanssa niin överiksi että marssin itse a-klinikalle pyytämään antabusta, mutta muuten on mullakin kokemusta terveydenhuollon nihkeästä suhtautumisesta "narkkariin". Se kielenkäyttö, se asenne, se käsittämättömän töykeä ilkeily... Olin aivan streitti kun olin raskaana, edes kahvia en juonut ja nistiksi kutsuivat. Sanaakaan eivät uskoneet. Heti kun olin erehtynyt möläyttämään neuvolassa jotakin siitä että olen minä pilveä poltellut joskus joo, niin mun sana lakkasi olemasta luotettava ja suhtautuminen oli sellaista kuin olisin oikein yrittänyt valehdella joka sanan. Terkkari puhui "huumepissasta" ultrassa ja kun olin just päässe pissalle sen kuvaamisen jälkeen (piti pidättää aamusta saakka) niin alkoi vielä vittuilla jotakin että "jaa sä et uskalla antaa näytettä kun se on positiivinen" ja vielä vieroituksesta vihjaili. Perkele. Siihen kidutukseen en suostu enää ikinä, alan kirkua jos vielä tulee samanlaista.


QuoteEikä sen maahantuonti kuitenkaan olisi laillissa näpeissä koska sen tuottaminen on laitonta kaikkilla, joten se mitä tänne tuotais, tulisi kuitenkin niiden samojen rikollisten kautta kuin nytkin.....ainoona erona että ostajan ei tarvitsisi pelätä suomessa poliisia tai tullia....

Sitä vois vaikka tuottaa ne aineet ihan kotimaassa? :D Hamppu, unikko ja moni muu kyllä kasvaa täällä, ja jos jotaki muuta mömmöä pitäisi olla kuin kasvimatskua niin lääkefirmatason laboratorio pystyyn. Minkä ihmeen takia tarvitsisi rahoittaa mafiaa, kun voi rahoittaa biolania?
We are stardust
We are billion year old carbon

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 356 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Note: this post will not display until it has been approved by a moderator.

Name:
Verification:
Please leave this box empty:

What is the most visible color in our forum?:
What is the name of this forum?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview